Έργα γυναικών πλημμυρίζουν και πάλι την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων

Το αφιέρωμα «Στη σκιά, Μέρος ΙΙ» εξετάζει τη γυναικεία συμβολή στην τέχνη του 20ού αιώνα.

Στη σκιά Μέρος ΙΙ Μαρία Σπέντζα, «Σύνθεση με δύο φιγούρες», ελαιογραφία

Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) παρουσιάζει, από τις 4 Ιουλίου, το δεύτερο μέρος της έκθεσης "Στη σκιά" με έργα γυναικών από τη συλλογή της Πινακοθήκης Δήμου Αθηναίων. Όπως στο πρώτο μέρος της έκθεσης, που πραγματοποιήθηκε το 2023, εξετάζεται η γυναικεία συμβολή στην τέχνη του 20ού αιώνα.

Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει 31 καλλιτέχνιδες που γεννήθηκαν μεταξύ 1911 και 1941. Οι περισσότερες είναι απόφοιτες της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, ενώ υπάρχουν και εκείνες, όπως η Εύα Μπουλγουρά, που πραγματοποίησαν ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής ή σπούδασαν σε σχολές του Παρισιού. Στην πλειονότητά τους, αρχίζουν να εκθέτουν από το 1950 σε χώρους όπως το Ζάππειο, ο Παρνασσός, η Αίθουσα Κεντρικόν, η Αίθουσα Πέην, η Αίθουσα Μάνου, η Αίθουσα Ζαχαρίου, ο Ζυγός, το Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο, η Αίθουσα Τέχνης Χίλτον, οι Νέες Μορφές, η Άστορ, η Ώρα και η Μέδουσα. Συναντάμε εδώ σημαντικές εκπροσώπους της ελληνικής χαρακτικής (Μαριόρα Εξαρχοπούλου, Βάσω Κατράκη, Φωφώ Καχριμάνη, Άρια Κομιανού, Λουκία Μαγγιώρου, Τόνια Νικολαΐδη), της κεραμικής (Αργυρώ Καρύμπακα, Κάτια Μητροπούλου, Γιάννα Περσάκη) και της αφαιρετικής ζωγραφικής (Τέρψη Κυριακού, Γιάννα Περσάκη, Μαρία Σπέντζα, Ιωάννα Σπητέρη-Βεροπούλου, Μαρία Χατζηγάκη, Βέρα Χουτζούμη). Συμμετέχουν επίσης καλλιτέχνιδες που ασχολήθηκαν με το ψηφιδωτό, τη φωτογραφία, την εικονογράφηση, τη διακοσμητική και τη σκηνογραφία.

Στη σκιά Μέρος ΙΙ
Όπυ Ζούνη, "Χώρος", μικτά υλικά

Στην έκθεση συνυπάρχουν αρμονικά διαφορετικές τάσεις και αναζητήσεις: η ανθρώπινη παρουσία με την ανθρώπινη απουσία, ο ανθρωποκεντρισμός με την αφαίρεση, ο λυρισμός με τη συγκράτηση των συναισθημάτων, η νοσταλγία του παρελθόντος με την επιδίωξη του νέου. Η θεματολογία των έργων ποικίλει: τοπία, νεκρές φύσεις, προσωπογραφίες, εσωτερικοί χώροι, σκηνές καθημερινής ζωής, το γυναικείο σώμα. Οι καλλιτέχνιδες που αποφοίτησαν πριν τον πόλεμο αντλούν έμπνευση από το ελληνικό τοπίο και τον γενέθλιο τόπο, σε αντίθεση με τις νεότερες, που επηρεάζονται από τις κυρίαρχες αφαιρετικές τάσεις της εποχής. Η αφομοίωση των κινημάτων (ιμπρεσιονισμός, φωβισμός, κυβισμός, κονστρουκτιβισμός, σουρεαλισμός, αφηρημένος εξπρεσιονισμός) είναι έκδηλη, όπως και η επιρροή της διδασκαλίας των Κωνσταντίνου Παρθένη, Ουμβέρτου Αργυρού, Ανδρέα Γεωργιάδη, Μιχάλη Τόμπρου, Γιάννη Κεφαλληνού και Γιάννη Μόραλη.

Στη σκιά Μέρος ΙΙ
Αργυρώ Καρύμπακα, "Γυναίκα και φίδι", 1969, ορείχαλκος

Η έκθεση "Στη σκιά" επαναφέρει στο προσκήνιο αυτές τις καλλιτέχνιδες. Επιπλέον, αναδεικνύει την πλούσια συλλογή της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων, δίνοντας την ευκαιρία στο ευρύ κοινό και στους μελετητές να έρθουν σε επαφή με "το άλλο μισό του ουρανού" ή "το άλλο του πράγματος", όπως λέει και η τεχνοκριτικός και ποιήτρια Ελένης Βακαλό.

Στη σκιά Μέρος ΙΙ
Τόνια Νικολαΐδη, "Από τη φωτιά στη στάχτη", ξυλογραφία, μικτή τεχνική
Στη σκιά Μέρος ΙΙ
Ιφιγένεια Λαγάνα, "Πετεινοί", ελαιογραφία

Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης "Στη σκιά" παρουσιάζονται οι καλλιτέχνιδες: Ντιάνα Αντωνακάτου (1921-2011), Λουκία Γεωργαντή (1919-2001), Ελένη Γκατ-Βούλγαρη (1913-1965), Τζούλια Δημακοπούλου (1932), Ίρις Δρακούλη (1929), Νίνα Εμμανουήλ (1916-;), Μαριόρα Εξαρχοπούλου (1927-;),  Όπυ Ζούνη (1941-2008), Μάχη Κάνιστρα (1931-2022), Αργυρώ Καρύμπακα (1929), Βάσω Κατράκη (1914-1988), Φωφώ Καχριμάνη (1912-1972), Άννα Κινδύνη (1914-2003), Άρια Κομιανού (1938-2015), Τέρψη Κυριακού (1916-1993), Ιφιγένεια Λαγάνα (1915-2004), Σωσώ Λιώρη-Κυπαρίσση (1913-;), Λουκία Μαγγιώρου (1914-2008), Κάτια Μητροπούλου (1938), Έλλη Μουρέλου-Ορφανού (1922-2011), Εύα Μπουλγουρά (1917-2000), Τόνια Νικολαΐδη (1927-2011), Ρίκα Πανά  (1929), Ρένα Παπασπύρου (1938), Γιάννα Περσάκη (1921-2008), Μαρία Σπέντζα (1925-2011), Ιωάννα Σπητέρη-Βεροπούλου (1920-2000), Μαίρη Τριλίβα-Μαυρικίου (1918-;), Χαρίκλεια Φωτίου-Χατζησάββα (1918-1984), Μαρία Χατζηγάκη (1926-2004), Έρση Χατζημιχάλη (1921-2001), Βέρα Χουτζούμη (1920-2007)

Την έκθεση επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος.

Εγκαίνια: 4/7 (6-10 μ.μ.)

Info: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων | 4/7-15/9 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Περισσότερες πληροφορίες

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Λεωνίδου & Μυλλέρου, Μεταξουργείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Πέντε βιβλία για την παραλία!

Οι μεγάλες μέρες του καλοκαιριού είναι ιδανικές για ξεκούραση, χαλάρωση και διάβασμα. Κάπου πολύ μακριά από την πόλη και κάτω από τον παχύ ίσκιο ενός αλμυρικού,

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΙΚΗ ΒΑΣΣΑΛΟΥ
03/07/2024

Οι must-see εκθέσεις για τον Ιούλιο

Τα πρότζεκτ που δεν πρέπει να χάσετε πριν φύγετε για τις καλοκαιρινές διακοπές.

Αφιέρωμα για το καλλιτεχνικό ζευγάρι Henri Cartier-Bresson και Martine Franck στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Σε Αθήνα και Άνδρο παρουσιάζονται εκθέσεις για τους ταλαντούχους καλλιτέχνες.

"Tale of Two Cities": Η κοινή κληρονομιά Ελλάδας-Αιγύπτου σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης

Η έκθεση αναζωπυρώνει τη βαθιά ιστορική και πολιτιστική σχέση μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, επανασυνδέοντας αυτούς τους δύο πυλώνες του πολιτισμού ως μάρτυρες ενός διαχρονικού διαλόγου.

ΥΠΠΟ: Δύο μαρμάρινα επιτύμβια αγγεία επαναπατρίστηκαν από την Ελβετία

Τα αρχαιολογικά ευρήματα χρονολογούνται στον 4ο αι. π.Χ.

Λίγο ακόμα σινεμά στην ταράτσα του ΕΜΣΤ

Ο θερινός κινηματογράφος CineFIX στο μουσείο παρουσιάζει μια φεμινιστική προβολή.

Ξεκινούν οι εκδηλώσεις του "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός"

Μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις, παραστάσεις και δράσεις για παιδιά και εφήβους πάνω στο θεματικό άξονα της σύγκρουσης θα δοθούν, με ελεύθερη είσοδο, σε αρχαιολογικούς χώρους στην Πρέβεζα, τους Δελφούς, την Καβάλα, το Ρέθυμνο, τη Μαρώνεια, τη Λαμία, τη Λέσβο, τα Ιωάννινα και την Αλεξανδρούπολη.