Στο πλαίσιο της ομαδικής έκθεσης "Το Ποίημα Επιστρέφει σε Ηχώ: Διάλογοι με την Theresa Hak Kyung Cha (1951-1982)" θα πραγματοποιηθούν δύο ανοιχτές εκδηλώσεις την Παρασκευή 21 Ιουνίου στο χώρο του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης. Η πρώτη αφορά την ομιλία της Υπατίας Βουρλούμη με τίτλο "Να το ονομάσουμε τώρα για να μην επαναλάβουμε την ιστορία στη λήθη" και η δεύτερη την διάλεξη-περφόρμανς της Νάγια Μαγαλιού με τίτλο "Τι Περιέχει Ένα Σώμα; της Νάγια Μαγαλιού".
"Να το ονομάσουμε τώρα για να μην επαναλάβουμε την ιστορία στη λήθη"
Αυτή η παρουσίαση διαβάζει και ακούει το DICTEE της Theresa Hak Kyung Cha ως συνεχή ηχώ. Αυτή η ηχώ, που είναι ταυτόχρονα υπενθύμιση και υπόλοιπο του παρελθόντος στο παρόν, είναι αντιαποικιακή. Η Βουρλούμη υποστηρίζει πώς το αντιαποικιακό παρόν μας αντηχεί προς το DICTEE σε αντάλλαγμα. Η ποιητική πρακτική της Cha θέτει σημαντικά ερωτήματα: πώς να αρνηθούμε τις ηγεμονίες και τις εξουσίες της αποικιακής παραγωγής γνώσης και τι σχέση έχει αυτή η κατάρρευση με τις υλικότητες της ζωής, της γης, της ιστορίας και της γλώσσας; Ο τίτλος της παρουσίασής είναι από τα λόγια της ίδιας της Cha στο κεφάλαιο Clio (η μούσα της ιστορίας) του βιβλίου της. Τα λόγια αυτά υπογραμμίζουν το πολιτικό διακύβευμα της σημερινής μας στιγμής. Η Βουρλούμη θα ασχοληθει με τις πρακτικές της ονοματοδοσίας της σε όλο το βιβλίο και ειδικότερα με την ονοματοδοσία της μούσας "Elitere", ώστε να εισακούσουμε το κάλεσμά της: "Να το ονομάσουμε τώρα για να μην επαναλάβουμε την ιστορία στη λήθη. Να εξάγουμε κάθε θραύσμα από κάθε θραύσμα από τη λέξη από την εικόνα μια άλλη λέξη μια άλλη εικόνα την απάντηση που δεν θα επαναλάβει την ιστορία στη λήθη."
Διάλεξη-περφόρμανς "Τι Περιέχει Ένα Σώμα;"
Η διάλεξη-περφόρμανς "Τι Περιέχει Ένα Σώμα;" περιγράφει τα σύνθετα και δυσδιάκριτα πεδία των διαπολιτισμικών και διασπορικών εμπειριών, οι οποίες είναι από πολλές απόψεις άυλες και μη κατηγοριοποιήσιμες. Η περφόρμανς επεξεργάζεται συγκεκριμένα γεγονότα μέσα από τη σκοπιά της σωματικής επίγνωσης και της αυτογνωσίας, όπως είναι η καταγωγή, το διαγενεακό και το έμφυλο τραύμα, το πολιτικό και κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο, αλλά και πιθανές μελλοντικές συμπεριφορές οι οποίες βρίσκονται αποθηκευμένες κάπου μέσα στα σώματά μας, και αφομοιώνονται όπως η τροφή μέσα στο έντερο.
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Το Ποίημα Επιστρέφει σε Ηχώ: Διάλογοι με την Theresa Hak Kyung Cha (1951-1982)
Η έκθεση παρουσιάζει μέρος του πολυσχιδούς, πειραματικού και σημαντικού έργου της πρωτοποριακής Κορεατοαμερικανίδας εικαστικού και ποιήτριας, Theresa Hak Kyung Cha, σε διάλογο με Ελληνίδες καλλιτέχνιδες για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Με αφετηρία τη χρήση αρχαιοελληνικών αναφορών στη διαμόρφωση μιας φεμινιστικής και αντιαποικιακής ποιητικής στο βιβλίο της «Dictée», η έκθεση διερευνά πώς το έργο της Cha μπορεί να συνομιλήσει με έργα νεότερων καλλιτεχνών και τεκμήρια από τη συλλογή αρχείου του ΙΣΕΤ, ανιχνεύοντας τις αντηχήσεις του στο εντόπιο χθες και το σήμερα. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει βίντεο, σλάιντ, φωτογραφίες και κείμενα που χρονολογούνται από το 1975 μέχρι το 1982, στα οποία διαφαίνεται η θεματική και υφολογική πληθώρα του έργου της καλλιτέχνιδας. Μέσα από θέματα όπως είναι η οικειοποίηση της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας από φεμινιστική και υβριδική σκοπιά, η αυτοδιάθεση στην αναπαράσταση της απώλειας και του βιώματος της διασποράς, η έκφραση του πολιτικού οράματος μέσω του πειραματισμού, και η αμφισβήτηση του συμβατικού τρόπου αναπαράστασης της προσωπικής και συλλογικής μνήμης, το έργο και η ζωή της Theresa Hak Kyung Cha γίνεται ο φορέας ανάδειξης αλληλένδετων αφηγήσεων, που στο σημερινό κοινωνικοπολιτικό συγκείμενο των εθνικών ταυτοτήτων, της αύξησης πολλαπλών μορφών βίας, των συνεχιζόμενων πολέμων και των συνόρων, διανοίγει νέες διεπιστημονικές και διαπολιτισμικές προσεγγίσεις στη σχέση ανάμεσα στην εικαστική πράξη και το προσωπικό βίωμα.