"Δεν ήρθα, έφυγα": Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης αποκτά ένα νέο έργο τέχνης

Στο πλαίσιο του Refugee Week Greece 2024 παρουσιάζεται μια νέα εικαστική ανάθεση στον δημόσιο χώρο της Κυψέλης.

Δεν ήρθα έφυγα Στιγμιότυπο από το έργο «NEROMANNA» των Latent Community

Συνεχίζοντας σταθερά τη δράση του στην Αθήνα, ο οργανισμός για τη σύγχρονη τέχνη Counterpoints επιστρέφει για τέταρτη χρονιά με ένα νέο έργο ανάθεση στο δημόσιο χώρο της Κυψέλης, στο πλαίσιο του Refugee Week Greece 2024, υπό τη θεματική του φεστιβάλ "Το σπίτι μας”. Ο εικαστικός Αλέξανδρος Σιμόπουλος, με σημαντική πορεία στη δημιουργία μεγάλων ζωγραφικών έργων στο δημόσιο χώρο, δημιουργεί ένα νέο έργο μέσα στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης μέσα από μια συμμετοχική διαδικασία που αντανακλά την κουλτούρα του διαλόγου, της ανταλλαγής και των συνεργειών που επιθυμούμε στις γειτονιές μας. Το έργο πραγματοποιείται σε δημιουργική συνεργασία με την ομάδα της Døcumatism και βασίζεται στο, σε εξέλιξη, ερευνητικό - καλλιτεχνικό έργο the Afrogreeks.

Δεν ήρθα έφυγα
Στιγμιότυπο από το έργο Claw Machine του Γιώργου Σαλαμέ

Αναπόσπαστο κομμάτι της ομάδας είναι ο Κεϊτά Αλασάν, η ιστορία, η δράση και το πορτρέτο του οποίου αποτυπώνεται στο έργο. Ο Κεϊτά έφυγε από την Ακτή Ελεφαντοστού ως ασυνόδευτος πρόσφυγας και στη συνέχεια εργάστηκε για αρκετά χρόνια μέσα στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης ως διαμεσολαβητής πλέον ο ίδιος για όσους/ες έφυγαν μετά από αυτόν. Το πορτρέτο βασίζεται στο βίντεο "Κεϊτά- the Afrogreeks" το οποίο θα προβάλλεται στο χώρο. Η ρεαλιστική αποτύπωση του πορτρέτου μπλέκεται με ένα φαινομενικά αταίριαστο στοιχείο που αφενός μας καλεί να ονειρευτούμε, να ξεχαστούμε στη θαλπωρή του και αφετέρου υπογραμμίζει την ανάγκη να αναστοχαστούμε και να μην ξεχάσουμε: ένα ηλιοβασίλεμα  από την παραλία της Γάζας στην Παλαιστίνη σε διάφορα στάδια πριν τη δύση. Η δημιουργία του έργου παίρνει μορφή εργαστηρίου με εφήβους της Κυψέλης, οι οποίοι θα συμμετάσχουν δημιουργικά στη διαδικασία ολοκλήρωσης του. 

Δεν ήρθα έφυγα
Στιγμιότυπο από το έργο NË MES/ IN BETWEEN του Σαμίρ Καραχόντα

Το έργο θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο μιας σειράς δράσεων που θα πραγματοποιηθούν στις 20 Ιουνίου 2024, Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων, στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης. Η έναρξη γίνεται με τη συζήτηση "Enhancing the voices" μία συζήτηση με συμπολίτες μας με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο που διοργανώνει το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ. Στη συνέχεια θα γίνει μία προβολή βίντεο, με έργα που διαπραγματεύονται τις πολλαπλές όψεις του σπιτιού ως οικία, πατρίδα και ταυτότητα μέσα από διαφορετικές ερευνητικές και καλλιτεχνικές προσεγγίσεις. Η μετανάστευση, η νοσταλγία, η απώλεια ως συνέπειες των πολέμων και της κλιματικής κρίσης, αλλά και η επαναδιαπραγμάτευση του τρόπου ζωής, του ανήκειν και της συνύπαρξης εντός των τοπικών κοινοτήτων είναι μερικά από τα θέματα που τίθενται μέσα από έργα της Døcumatism, των Forensic Architecture, του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, των Latent Community, του Σαμίρ Καραχόντα, του Γιώργου Σαλαμέ και της Φιορίντα Τσενάι. 

Το πρόγραμμα

7.30 μ.μ. Συζήτηση, Enhancing the voices

Με αφορμή την δημοσίευση της έκθεσης "Ενισχύοντας τη φωνή όσων πλήττονται από τις πολιτικές της Ε.Ε. για τη μετανάστευση και το άσυλο", μία συζήτηση με συμπολίτες μας με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο που διοργανώνει το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ.

9.15 μ.μ.  Σύντομη παρουσίαση έργων και έναρξη προβολής

Në Mes (Ανάμεσα) (2019), Σαμίρ Καραχόντα, 14 λεπτά
Τα αδέλφια και τα παιδιά τους που ζουν στο εξωτερικό χτίζουν πανομοιότυπα σπίτια για να εκφράσουν την ισότητα και την ενότητα εντός της οικογένειας. Ένα πορτρέτο ενσυναίσθησης των οικογενειών που, λόγω οικονομικής αναγκαιότητας, αναγκάζονται να ζήσουν μεγάλο μέρος της ζωής τους αποκομμένοι και σε κουλτούρες διαφορετικές από τις δικές τους. 

Neromanna, Latent Community (2017), 8:15 λεπτά
Το έργο εστιάζει στην ιστορία ενός χωριού στην Φωκίδα, του Καλλίου. Οι κάτοικοί του υπέστησαν έξωση το 1969, αργότερα το 1981 το χωριό πλημμύρισε και αφέθηκε βυθισμένο σε μια τεχνητή λίμνη που δημιουργήθηκε από την κατασκευή του φράγματος Μόρνου, με σκοπό την υδροδότηση της Αθήνας. 

The Claw Machine, Γιώργος Σαλαμέ (2023), 14 λεπτά
Το Claw Machine είναι η ιστορία της βύθισης στο βίωμα του ξεριζωμού. Θραύσματα και λέξεις. Το ανείπωτο, το μη περιγράψιμο. Η μνήμη κλονίζεται. Η πόλη πολιορκείται. Τα μάτια κλείνουν. Η φυγή προς το άγνωστο. Το δίλημμα είναι: αντίσταση ή μετανάστευση; Μεσογειακά ταξίδια χωρίς επιστροφή.

Alex_the AfroGreeks, Døcumatism & Μενέλαος Καραμαγγιώλης (2020), 7 λεπτά
Ο Άλεξ, ένας από τους ήρωες του κοινοτικού συλλογικού έργου σε εξέλιξη the AfroGreeks, επαναπροσδιορίζει την έννοια της πατρίδας και της ταυτότητας μέσα από μια διαρκή πορεία από και προς την Αφρική ορίζοντας την Κυψέλη ως αυτόνομο, πολυφυλετικό τοπίο που του εξασφαλίζει ελευθερία και αποδοχή και γίνεται η δική του "πατρίδα”. 

Lule Jeta (Λούλε Γιέτα), Φιορίντα Τσενάι, 7:07 λεπτά
Ένα προσωπικό εγχείρημα της Φιορίντα Τσενάι που επικεντρώνεται γύρω από τη σχέση μεταξύ της μητέρας της και εκείνης σε ένα βίντεο πορτραίτο της μητέρας της μέσα στο μπάνιο του σπιτιού τους. 

Εκτελέσεις και ομαδικοί τάφοι στην Ταντούρα, 23 Μαΐου 1948, Forensic Architecture (2023), 14 λεπτά
Έρευνα των FA για  τις εκτελέσεις και τους ομαδικούς τάφους στο Παλαιστινιακό χωριό Ταντούρα νότια της Χάιφα κατά μήκος της Μεσογείου, το οποίο καταλήφθηκε από Ισραηλινές δυνάμεις πριν 75 χρόνια, στις 22-23 Μαΐου 1948. 

Θα ακολουθήσει DJ Set με τον Νίκο Θωμά

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ένα φωτογραφικό road trip μας κάνει να νοσταλγούμε τα ελληνικά καλοκαίρια

Η Ροζίτα Σπινάσα κάνει μια φωτογραφική διαδρομή περιπλάνησης και αυτογνωσίας στο νομό Ηλείας.

Τη διπλή όψη της "Urban Life" αποτυπώνει στα έργα του ο Κωστής Δαμουλάκης

Η έκθεση προσδοκά να φέρει το κοινό σε επαφή με μία ολοκληρωμένη παρουσίαση της έως τώρα πορείας του καλλιτέχνη, από τα χρόνια της μαθητείας του στην Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης έως σήμερα.

Στοχεύοντας ψηλά | Συνέντευξη με την καταξιωμένη εικαστικό Δανάη Στράτου

Η Δανάη Στράτου αυτή την εποχή συμμετέχει στην έκθεση "Tale of Two Cities", με έργα Ελλήνων και Αιγύπτιων καλλιτεχνών.

Ανακαλύψτε την κυπριακή συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Με αφορμή τα πενήντα χρόνια από την εισβολή του τουρκικού στρατού στην Κύπρο, το ΕΑΜ διοργανώνει μια σειρά ξεναγήσεων στην κυπριακή συλλογή του.

Παραδοσιακές νησιώτικες και ηπειρώτικες ενδυμασίες στο Φεστιβάλ Βωβούσας

Η φωτογραφική έκθεση του Γιώργου Τατάκη παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Βωβούσας.