Ο Απόστολος Χαντζαράς αφηγείται τον αρχαίο μύθο σαν τις ιστορίες που μας έλεγαν οι παππούδες μας για να αποκοιμηθούμε

Η Γκαλερί Kapopoulos Fine Arts φιλοξενεί την έκθεση του ζωγράφου, σε επιμέλεια Μάνου Στεφανίδη.

Απόστολος Χαντζαράς Μέλαινα Ναυς και άλλα θαύματα

Τη νέα ατομική έκθεση του Απόστολου Χαντζαρά με τίτλο "Μέλαινα Ναυς και άλλα θαύματα", σε επιμέλεια του Μάνου Στεφανίδη, φιλοξενεί η Γκαλερί Kapopoulos Fine Arts. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 12 Μαρτίου (6-10 μ.μ.) παρουσία του καλλιτέχνη. 

Ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης αναφέρει:

"Στο πένθος μας χαρούμενοι. Κι ενώ κοιτάζουμε κατάματα την ιστορία. Δηλαδή την ανθρώπινη μοίρα. Να ένας πιθανός ορισμός της τέχνης. Από την άλλη όσο αφηγούμαστε, όσο ζωγραφίζουμε τον κόσμο, τόσο ο κόσμος παύει να είναι πια τόσο ακατανόητος. Η ευλογία της τέχνης.

Απόστολος Χαντζαράς Μέλαινα Ναυς και άλλα θαύματα

Ο ζωγράφος Απόστολος Χαντζαράς διαθέτει κάτι πολύ σπουδαίο: την αδιαμεσολάβητη και πρωτογενή του σχέση με τον αρχαίο μύθο. Σαν να μην έχουν διαρρεύσει χιλιετίες ολόκληρες, ο ζωγράφος αφηγείται τις πανάρχαιες ιστορίες σαν να τις ψιθύρισε χτες το βράδυ στο αυτί του ο παππούς Όμηρος. Σαν να είναι δικές του αποκλειστικά. Θαύμα. Λίγοι καλλιτέχνες στο παγκόσμιο στερέωμα διεκδίκησαν κάτι ανάλογο. Ο Cy Twombly είναι ένα παράδειγμα.

Ο Χαντζαράς επίσης δεν φοβάται να τοποθετεί πολλά πρόσωπα στα έργα του αλλά και σώματα που ασφυκτιούν στα στενά πλαίσια ενός πίνακα έτσι ώστε ο χώρος να κυριαρχείται από τις φιγούρες και να διαχέονται έτσι οι ρόλοι. Επειδή στη ζωγραφική του Αποστόλου το θέατρο και ο μύθος του έμμεσα ή άμεσα πρωταγωνιστούν. Έχουμε λοιπόν θεούς, ήρωες, ημίθεους, θνητούς, άλογα που κλαίνε και πλοία που μιλάνε, που ταξιδεύουν συνέχεια χωρίς να κουράζονται καθώς η ζωγραφική τα κάνει όλα αθάνατα. Όπως εξάλλου τα σώματα και τα πρόσωπα. 

Απόστολος Χαντζαράς Μέλαινα Ναυς και άλλα θαύματα

Από την άλλη ο ζωγράφος παρατηρεί τον εαυτό του μέσα από το έργο και οι θεατές βλέποντας δοκιμάζονται ως προς τα όρια της δικής τους οπτικής τους δυνατότητας. Τί καταλαβαίνουμε τελικά όταν κοιτάμε μια ζωγραφιά;  Φαρδιές πινελιές, τυπώματα, λαζούρες, σφουγγίσματα, επικολλήσεις, γραφές, αποθέωση της εικόνας και ψυχές που αδημονούν σε χώρους πηχτούς από την αποφορά της ζωής. 'Ή, τη λάμψη του μύθου. Διαφάνειες, μαύρα, γκρίζα, παιχνίδια με λευκά ή κόκκινα. Κάπως έτσι προχωράει η τέχνη καθώς τα ζωγραφισμένα πρόσωπα δεν πεθαίνουν ποτέ αφού τα προστατεύει η τρομερή Γιαγιά  ζωγραφική. Η μήτρα κάθε εικόνας. Από το θέατρο και την φωτογραφία ως το σινεμά και το βίντεο. Αυτή, η ζωγραφική δανείζει σε θεούς και ήρωες τα πρόσωπα των ανθρώπων, τάχα μου για να τα σώσει από τη φθορά. Που ντύνει με άσεμνα,  δηλαδή με αιώνια χρώματα το πένθος της θνητότητας. Που καταπραΰνει τον πόνο και την έλλειψη μέσα ακριβώς από τον πόνο και την έλλειψη. Επειδή για να γεννηθεί κάτι στην τέχνη, πρέπει απαραιτήτως να πεθάνει κάτι άλλο. Πάντα μια Ιφιγένεια να ανεβαίνει στο βωμό, πάντα ένα μαχαίρι να σπιθίζει στον ήλιο, πάντα ο Αίας να πέφτει πάνω στο σπαθί του, πάντα να θρηνούν για το χαμό του αγαπημένου τους τα άλογα του Αχιλλέα. Πώς αλλιώς;

Απόστολος Χαντζαράς Μέλαινα Ναυς και άλλα θαύματα

ΥΓ.  Κι ο Χριστός όταν μετέτρεψε το νερό σε κρασί, περισσότερο από θαύμα έκανε μια πράξη ζωγραφικής. Επειδή αναζητούσε το ιδανικό κόκκινο. Μην ξεχνάτε: όσο επιμένουμε ν' ζωγραφίζουμε τον κόσμο, τόσο ο κόσμος γίνεται λιγότερο σκοτεινός. Παύει να είναι ακατανόητος. Και τότε το κόκκινο γίνεται το χρώμα του."

Δείτε όλες τις εκθέσεις στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Απόστολος Χαντζαράς. Μέλαινα Ναυς και άλλα θαύματα

  • Ζωγραφική

Ο Απόστολος Χαντζαράς αφηγείται τον αρχαίο μύθο σαν τις ιστορίες που μας έλεγαν οι παππούδες μας για να αποκοιμηθούμε. Στα στενά πλαίσια των ζωγραφικών του συνθέσεων, οι φιγούρες φαίνονται να ασφυκτιούν και, έτσι, να διαχέονται οι ρόλοι και θεοί, ήρωες, ημίθεοι, θνητοί, άλογα και πλοία, δημιουργούν περίπλοκες αφηγήσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Η σύγχρονη γυναικεία δημιουργία συνομιλεί με την παράδοση στο "Υφαίνοντας το Μέλλον VII"

Στην Ύδρα η έκθεση "Υφαίνοντας το Μέλλον VII ή Παραδοσιακές Πρακτικές- Σύγχρονο Τραύμα" για τα δικαιώματα των γυναικών και την έμφυλη βία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.

Ένα φωτογραφικό road trip μας κάνει να νοσταλγούμε τα ελληνικά καλοκαίρια

Η Ροζίτα Σπινάσα κάνει μια φωτογραφική διαδρομή περιπλάνησης και αυτογνωσίας στο νομό Ηλείας.

Τη διπλή όψη της "Urban Life" αποτυπώνει στα έργα του ο Κωστής Δαμουλάκης

Η έκθεση προσδοκά να φέρει το κοινό σε επαφή με μία ολοκληρωμένη παρουσίαση της έως τώρα πορείας του καλλιτέχνη, από τα χρόνια της μαθητείας του στην Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης έως σήμερα.