Τον ζωγράφο Μιχάλη Οικονόμου τιμά το Ίδρυμα Θεοχαράκη με ένα εκθεσιακό αφιέρωμα

Η έκθεση «Μιχάλης Οικονόμου. Η αλχημεία της ζωγραφικής» πρωτοπαρουσιάστηκε στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ, στο Μέτσοβο.

Μιχάλης Οικονόμου Η αλχημεία της ζωγραφικής Μιχάλης Οικονόμου, «Σπίτι στη νότια Γαλλία», λάδι σε χαρτόνι, 42,5x65,5 εκ, Συλλογή Έργων Τέχνης Alpha Bank

Την Πέμπτη, 1 Φεβρουαρίου (8 μ.μ.) εγκαινιάζεται, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, από τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, κύριο Κωνσταντίνο Τασούλα, η έκθεση "Μιχάλης Οικονόμου. Η αλχημεία της ζωγραφικής", στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε, με επιτυχία, στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ στο Μέτσοβο. Η έκθεση πραγματοποιείται στην Αθήνα με τη συνέργεια του Ιδρύματος Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα και του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη, σε επιμέλεια της Δρ. Αφροδίτης Κούρια.

Εκατόν δεκαέξι πολύτιμα έργα του ζωγράφου Μιχάλη Οικονόμου, που γεννήθηκε το 1884 στον Πειραιά και πέθανε στο Δρομοκαΐτειο το 1933, στα 49 του χρόνια, συνθέτουν την έκθεση. Πρόκειται για ευφάνταστα έργα, τα οποία αντανακλούν άμεσα τη βαθιά επιθυμία του ίδιου του ζωγράφου, ο οποίος τόνιζε: "Θέλω να δώσω αίσθημα, όσο μπορώ περισσότερο αίσθημα….". Έτσι, μέσα από τους πίνακες του, όπως "Το κόκκινο βουνό", "Η Ακρόπολη", "Ξωκκλήσι με πέντε κυπαρίσσια", "Ψαρόσπιτο", "Ύδρα", αλλά και "Το σπίτι που ονειρεύεται", "Martigues", "Σπίτι με κόκκινη τέντα", "Μετά τη βροχή", αναδύονται έντονες αισθήσεις. 

Διαβάστε Επίσης

Όπως έχει επισημάνει η πρόεδρος του Ιδρύματος Ε. Αβέρωφ –Τοσίτσα και συγγραφέας, κ. Τατιάνα Αβέρωφ-Ιωάννου: "Τα έργα του ασκούν μια ασυνήθιστη μαγεία που καθηλώνει συχνά τον θεατή, όπως παρατηρούμε επανειλημμένα στην Πινακοθήκη στο Μέτσοβο. Ο Οικονόμου είναι ένας ζωγράφος που αγαπιέται από μικρούς και μεγάλους, από καλλιτέχνες, ειδικούς ή απλούς εκδρομείς. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ο πίνακάς του "Το σπίτι που ονειρεύεται" υπήρξε μια από τις ξεχωριστές αγάπες του Ευάγγελου Αβέρωφ. Θυμάμαι, πριν από πολλά χρόνια, το έργο ακουμπισμένο σε μια καρέκλα στην τραπεζαρία του σπιτιού μας, όπως ο πατέρας μου συνήθιζε προκειμένου να πάρει την τελική του απόφαση για το αν θα συμπεριλάμβανε κάποιο έργο στη συλλογή που προόριζε για το Μέτσοβο. Έτσι, για δύο τρεις μέρες, απολαμβάναμε όλοι μαζί το υποψήφιο έργο, καθώς τρώγαμε και λέγαμε ο καθένας τη γνώμη του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση καταλαβαίναμε βέβαια πως διόλου δε θα μετρούσε η γνώμη μας, αφού η απόφαση του ήταν ήδη ειλημμένη. ‘‘Μα δείτε πως θολώνουν τα χρώματα, πώς στρογγυλεύουν οι γωνίες’’, θαύμαζε, ‘‘δείτε το καθρέφτισμα στο νερό, μα είναι ένα σπίτι που ονειρεύεται!’’. Έτσι ο πίνακας απέκτησε το όνομά του και η Πινακοθήκη μας ένα ακόμα εμβληματικό έργο".

Μιχάλης Οικονόμου Η αλχημεία της ζωγραφικής
Μιχάλης Οικονόμου, "Το σπίτι που ονειρεύεται", π.1929-1931, λάδι σε χαρτόνι, 40 x 69 εκ, Ιδιωτική Συλλογή

Η επιμελήτρια της έκθεσης Αφροδίτη Κούρια αναφέρει: "Τα θέματα του Οικονόμου είναι απλά, πάντοτε παρμένα από τη φύση. Σπίτια δίπλα στο νερό, ξωκλήσια, παλιά γεφύρια και μύλοι, δρόμοι με καμάρες, γέρικες ελιές, κυπαρίσσια, θάλασσες, βάρκες. Τα κτίσματα όπως τα δέντρα, στέρεα πλασμένα και χωροθετημένα, μαρτυρούν σε πολλούς πίνακες πως ο ζωγράφος διαθέτει γερή αίσθηση της φόρμας, μια γλυπτική αντίληψη –μπορεί να πει κανείς– για τον όγκο και τη φόρμα μέσα στον χώρο. Η σαφήνεια στην οργάνωση των όγκων, των επιπέδων καθώς και στην άρθρωση του χώρου αποτελεί συστατικό γνώρισμα των περισσότερων έργων της πρώτης περιόδου του καλλιτέχνη".

Μιχάλης Οικονόμου Η αλχημεία της ζωγραφικής
Μιχάλης Οικονόμου, "Martigues", λάδι σε ύφασμα, 60x40 εκ, Ιδιωτική Συλλογή

Ο κορυφαίος ζωγράφος Μιχάλης Οικονόμου, πέρα από τα διδάγματα των σχολών, κατέκτησε τη δική του τοπιογραφία. Η υπαιθριστική του έρευνα (φως-χρώμα-γραμμή), αποτυπώνει με τον πιο δυνατό εκφραστικό τρόπο, όχι μόνο τη φυσιολογία του εδάφους, αλλά και την αίσθηση του κλίματος. Αυτή η αισθητηριακή του αντίληψη με τη μυστηριακή υγρή ατμόσφαιρα, την απόλυτη ομορρυθμία ανάμεσα στο φως και στον αιθέρα, στο φως και στην ομίχλη, ολοκληρώνει την αυτόνομη εικαστική του έκφραση. Έτσι, τα τοπία του, άλλοτε ως φυσικός χώρος και άλλοτε ως προβολή "ζωντανών" κτισμάτων με την αυτονομία της ιδιόμορφης πινελιάς και τη δύναμη του σχεδίου, τον κατατάσσουν σε έναν από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους ζωγράφους.

Μιχάλης Οικονόμου Η αλχημεία της ζωγραφικής
Μιχάλης Οικονόμου, "Ελιές", 1929, λάδι σε καμβά επικολλημένο σε χαρτόνι, 35,3x49,8 εκ, Ιδιωτική Συλλογή

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά, οικογένειες και ενήλικες, ενώ ειδικά σχεδιασμένες ξεναγήσεις και προγράμματα θα πραγματοποιούνται καθημερινά για όλες τις σχολικές βαθμίδες. 

Info: Ίδρυμα Θεοχαράκη | 1/2-12/5 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Πεμ.: 10 π.μ. – 8 μ.μ. | Είσοδος: €8, €5

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.