Αντιγόνη Παπαφιλίππου, πώς το θέατρο και η τέχνη συμβάλλουν στη διαχείριση του τραύματος;

Η Πρόεδρος του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου εξηγεί πώς το πρότζεκτ «Spectators in a ghost city», που παρουσιάζεται στο Εθνικό Θέατρο, καταφέρνει να δώσει μια ανθρώπινη διάσταση στην Αμμόχωστο και να εντάξει το τραύμα του παρελθόντος στη σύγχρονη εποχή.

Αντιγόνη Παπαφιλίππου @ Δημήτρης Βαττής

Η ομάδα χρησιμοποίησε την Αμμόχωστο ως σημείο αναφοράς. Τι άλλες επιρροές είχε για τη δημιουργία του πρότζεκτ;
Η πρόταση που κατατέθηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΘΟΚ ανέφερε ως πρόθεση των δύο γυναικών, της επιμελήτριας Μαρίνας Μαλένη που είχε την αρχική ιδέα για το έργο και της Μελίτας Κούτα στην οποία ανατέθηκε η έρευνα και ο καλλιτεχνικός σχεδιασμός, να μεταφέρουν με σκηνογραφικούς όρους τη σημασία της Αμμοχώστου ως ενός σπάνιου χώρου, όπως καθοριζόταν εξάλλου και στη φετινή θεματική της Κουατριενάλε Πράγας. Η πρόταση ακροβατούσε ανάμεσα στην πολιτική φύση του θέματος και την καλλιτεχνική πρόσληψη για συμμετοχή σε ένα παγκόσμιο γεγονός που είχε τη σκηνογραφία στο επίκεντρό του και το σχεδιασμό χώρου όπως έχει εξελιχθεί. Η πρόταση έτυχε της απόλυτης στήριξης και εμπιστοσύνης από όλο το δυναμικό του οργανισμού.

Επίκεντρο εδώ δεν είναι ο θεατής, αλλά ο χώρος θέασης. Πώς το έργο καταφέρνει να δώσει μία "ανθρώπινη" διάσταση στην Αμμόχωστο και να συνδέσει το τραύμα περισσότερο με έναν ερημωμένο χώρο, παρά τον άνθρωπο;
Όταν θέλει κάποιος να ανακαλύψει και να ακούσει τις ιστορίες που έχει να πει, ο χώρος από μόνος του φέρει δραματουργία.  Όταν κάποιος θέλει απλά να εισέλθει στον χώρο για μια selfie ή για φωτογραφίσεις περιοδικών, αγνοώντας την ιστορία του χώρου τραύματος, σίγουρα δεν ακούει, ούτε αναλαμβάνει την ευθύνη που έχει ως επισκέπτης ή θεατής.

Αντιγόνη Παπαφιλίππου
@ Δημήτρης Βαττής
Αντιγόνη Παπαφιλίππου

Πώς το έργο συσχετίζει το τραύμα μιας άλλης εποχής με τη σύγχρονη και συχνά οδυνηρή πραγματικότητα;
Μέσα από τη σκηνογραφική μεθοδολογία, μελετώντας και παρατηρώντας τα υλικά, τον χώρο, πώς η φύση μέσα από τα χρόνια κατέλαβε την πόλη, πώς η ανθρώπινη παρουσία είναι έντονη ακόμα κι όταν δεν υπάρχει κανείς εκεί.

Με ποιον τρόπο το θέατρο και η τέχνη μπορούν να συμβάλλουν στη διαχείριση του τραύματος και τη διαφύλαξη της μνήμης;
Με δύναμη, βάθος και διακριτικότητα. Είναι σημαντικό, θα έλεγα απαραίτητο, το τραύμα να "μιληθεί", να αναζητηθούν τρόποι έκφρασης μέσα από την τέχνη ώστε να εκδηλωθεί. Μόνο τότε μπορούμε να μιλάμε για διαχείριση τραύματος ώστε να αρχίσει η διαδικασία διατήρησης στη μνήμη.

Spectators in a ghost city
"Spectators in a ghost city"

Η ιδέα επανάχρησης εγκαταλελειμμένων χώρων είναι κάτι που συναντάμε πολύ συχνά στη σύγχρονη τέχνη. Πιστεύετε ότι εγχειρήματα όπως το "Spectators in a Ghost City" είναι η καλύτερη δυνατή λύση για την προβολή αυτών των τόπων;
Το θέμα είναι πολύ πιο σύνθετο. Η πόλη της Αμμοχώστου δεν ορίζεται ως "εγκαταλελειμμένος χώρος". Η Κύπρος είναι υπό τουρκική κατοχή. Εγχειρήματα όπως το "Spectators in a ghost city" είναι η αφετηρία για τη δημιουργία ενός εικαστικού αποτυπώματος μιας αδιαμφισβήτητης ωμής πραγματικότητας που θέτει παράλληλα και επιτακτικά ερωτήματα προς θεατές, επισκέπτες και την ανθρωπότητα.

Διαβάστε Επίσης

Τι ακριβώς θα δούμε στο Εθνικό Θέατρο; Έχει αλλάξει καθόλου η μορφή του έργου από την αρχική εκδοχή που παρουσιάστηκε στην Κουαντριενάλε;
Το έργο μεταφέρεται ακριβώς όπως πρωτοπαρουσιάστηκε στην Κουατριενάλε Πράγας το καλοκαίρι που μας πέρασε. Τον Οκτώβριο, στο Θέατρο ΘΟΚ, εκτέθηκε για πρώτη φορά στο κοινό της Κύπρου και ακολούθως συμμετείχε στο Διεθνές WIP Festival Τεχνών και Τεχνολογίας στην καρδιά της Λευκωσίας. Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που το έργο, υπό την αιγίδα της Υφυπουργού Πολιτισμού της Κύπρου, θα παρουσιαστεί και στην Αθήνα στο πλαίσιο συνεργασίας του ΘΟΚ με το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας, το Σπίτι της Κύπρου και την Πρεσβεία της Κύπρου.

Spectators in a Ghost City
"Spectators in a ghost city"

Τι σημαίνει για το ΘΟΚ αυτή η διάκριση στην Κουαντριενάλε; Είναι μια ευκαιρία εξωστρέφειας του οργανισμού;
Ο ΘΟΚ συμμετέχει στην Κουαντριενάλε Πράγας από το 1991, έχοντας την ευθύνη της Κυπριακής Εθνικής Συμμετοχής. Η έκθεση αποτελεί τη μεγαλύτερη παγκόσμια συνεύρεση εικαστικών του θεάτρου και όχι μόνο. Οι συμμετοχές της Κύπρου υπήρξαν πάντοτε προσεγμένες, αντανακλώντας τις σκηνογραφικές της επιδόσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και αποσπώντας θετικότατες κριτικές. Δεν είχαμε φανταστεί ποτέ πως θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε το Μεγάλο Βραβείο Golden Triga, μιας και μαζί με εμάς συμμετείχαν με δουλειές τους "θηρία" της παγκόσμιας θεατρικής σκηνής, με μακρά ιστορία και αντίστοιχους πόρους. Η διάκριση της Κύπρου έρχεται να καταδείξει πως η σημασία στο χτίσιμο της φετινής μας πρότασης, η συμμετοχική ευκαιρία που δόθηκε στα μέλη της δημιουργικής ομάδας και η συμπόρευσή τους με τις διεθνείς εξελίξεις στο σχεδιασμό χώρου, ο σεβασμός και η εξαντλητική φροντίδα που επέδειξαν σε κάθε μόριο της δουλειάς τους, ξεπέρασαν κάθε προσδοκία και αναγνωρίστηκαν δεόντως από τη διεθνή κριτική επιτροπή, ως κάτι μοναδικό. Ευχόμαστε το έργο να συνεχίσει το ταξίδι του και σε άλλους χώρους τέχνης διεθνώς.

Τι γνώμη έχετε για το μέλλον του θεάτρου, λαμβάνοντας υπόψη τα όσα βίωσε ο καλλιτεχνικός τομέας τα τελευταία χρόνια; Τι ισχύει για την Κύπρο και ποιες οι προσδοκίες σας από τη γενικότερη σκηνή του θεάτρου;
Το θέατρο και γενικότερα όλοι οι δημιουργοί παγκοσμίως βίωσαν τα τελευταία μερικά χρόνια πολύ δύσκολες στιγμές. Ο ΘΟΚ, με συγκεκριμένες, στοχευμένες και αποτελεσματικές δράσεις και προγράμματα που στοχεύουν στη διατήρηση της ομαλότητας στο θεατρικό τοπίο, στάθηκε με πείσμα δίπλα στους ανθρώπους του θεάτρου, ακούγοντας τις ανάγκες τους και καταβάλλοντας κάθε προσπάθεια ώστε η εργασία τους να είναι όχι μόνο δημιουργική αλλά και να διέπεται από όρους αξιοπρέπειας και σεβασμού. Ο αγώνας είναι συνεχής.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Spectators in a ghost city

  • Εγκαταστάσεις

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου και το Εθνικό Θέατρο φέρνουν στην Αθήνα την εικαστική εγκατάσταση που βραβεύτηκε στην Κουαντριενάλε της Πράγας. Το έργο που αποτέλεσε την εθνική συμμετοχή της Κύπρου στην 15η Διεθνή Έκθεση Performance Design and Space 2023 της Πράγας, απέσπασε το παγκοσμίου κύρους βραβείο Golden Triga, από τη Διεθνή Κριτική Επιτροπή διακεκριμένων ειδικών με τη σημαντικότερη διάκριση στο χώρο του σχεδιασμού των παραστατικών τεχνών. Η εγκατάσταση εστιάζει στην ποιητικότητα των σκηνογραφικών τεχνών σε ένα ουτοπικό όραμα του μέλλοντος. Με έμφαστην στην ερημωμένη πόλης της Αμμόχωστου, η πρόταση διαταράσσει τη σχέση ανάμεσα στον ρόλο του καλλιτέχνη και σε αυτόν του θεατή, καθώς πραγματεύεται ζητήματα οικειοποίησης, θεάματος, παρείσακτων θεατών, και τον ρόλο της ίδιας της τέχνης μπροστά στο ανθρώπινο τραύμα, που εκτείνεται πέρα από την Αμμόχωστο και αντηχεί και σε άλλους αντίστοιχους χώρους στον κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ένα φωτογραφικό road trip μας κάνει να νοσταλγούμε τα ελληνικά καλοκαίρια

Η Ροζίτα Σπινάσα κάνει μια φωτογραφική διαδρομή περιπλάνησης και αυτογνωσίας στο νομό Ηλείας.

Τη διπλή όψη της "Urban Life" αποτυπώνει στα έργα του ο Κωστής Δαμουλάκης

Η έκθεση προσδοκά να φέρει το κοινό σε επαφή με μία ολοκληρωμένη παρουσίαση της έως τώρα πορείας του καλλιτέχνη, από τα χρόνια της μαθητείας του στην Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης έως σήμερα.

Στοχεύοντας ψηλά | Συνέντευξη με την καταξιωμένη εικαστικό Δανάη Στράτου

Η Δανάη Στράτου αυτή την εποχή συμμετέχει στην έκθεση "Tale of Two Cities", με έργα Ελλήνων και Αιγύπτιων καλλιτεχνών.

Ανακαλύψτε την κυπριακή συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Με αφορμή τα πενήντα χρόνια από την εισβολή του τουρκικού στρατού στην Κύπρο, το ΕΑΜ διοργανώνει μια σειρά ξεναγήσεων στην κυπριακή συλλογή του.

Παραδοσιακές νησιώτικες και ηπειρώτικες ενδυμασίες στο Φεστιβάλ Βωβούσας

Η φωτογραφική έκθεση του Γιώργου Τατάκη παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Βωβούσας.