Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;
Με το περσινό εκθεσιακό του πρόγραμμα να εντυπωσίασε το αθηναϊκό κοινό και το πρότζεκτ "Modern Love" να είναι από τα πιο επιτυχημένα της περασμένης εικαστικής σεζόν, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αποχαιρετά το 2023 δίνοντας φωνή στη γυναίκα, μέσα από τις νέες εκθέσεις που θα εγκαινιάσει στις 14 Δεκεμβρίου. Για τους επομένους επτά μήνες, οι γυναίκες καταλαμβάνουν το ΕΜΣΤ, σε μια προσπάθεια του μουσείου να αναδειχθεί η σύγχρονη καλλιτέχνιδα. Πέρα από τη μεγάλη έκθεση "Γυναίκες, μαζί" που θα περιλαμβάνει έργα από τη σημαντική Δωρεά Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου, στους διάφορους ορόφους του μουσείου θα δούμε αφιερώματα στις Χρύσα Ρωμανού, και Λήδα Παπακωνσταντίνου, καθώς και την πρώτη ατομική έκθεση της Δανάης Ανεσιάδου.
Info: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | 14/12/23 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Πεμ.: 11 π.μ. - 10 μ.μ. | Είσοδος: €8, €4
Unboxing Callas: Μια αρχειακή εξερεύνηση στη συλλογή Πυρομάλλη και το αρχείο της ΕΛΣ
Η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει να τιμά τη Μαρία Κάλλας, αυτή τη φορά παρουσιάζοντας το δεύτερο μέρος του εικαστικού πρότζεκτ για τα 100 χρόνια από τη γέννησή της. Το "Unboxing Callas: Μια αρχειακή εξερεύνηση στη συλλογή Πυρομάλλη και το αρχείο της ΕΛΣ" στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος κάνει ένα εικαστικό "unboxing", εκθέτοντας αντικείμενα αφιερωμένα στην Κάλλας, καθώς και προσωπικά της είδη. Παράλληλα, σύγχρονοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν πρωτότυπα εικαστικά έργα που δημιούργησαν έχοντας μελετήσει τη συλλογή, σε μια απόπειρα να επαναπροσδιορίσουν το αρχειακό υλικό και να δώσουν μια πιο ανθρώπινη διάσταση στη μυθική σοπράνο.
Info: 2ος όροφος ΕΒΕ και Φουαγέ ΕΛΣ – ΚΠΙΣΝ | 26/11/23-10/1/24 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10 π.μ. – 9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη με προκράτηση
Αρχείο Καβάφη
Όχι ακριβώς εκθέσεις, όμως στο νέο "σπίτι" του Κωνσταντίνου Καβάφη, στην Πλάκα, φιλοξενούνται πλέον μία μόνιμη συλλογή με προσωπικά αντικείμενα του Αλεξανδρινού ποιητή, καθώς κι ένα αφιέρωμα για τη σχέση του με την πόλη της Αθήνας. Αν βρεθείτε κοντά στην Αρεοπαγίτου, αξίζει να δείτε το νέο εγχείρημα που ολοκλήρωσε το Ίδρυμα Ωνάση για να στεγάσει το φυσικό αρχείο του Καβάφη, με τρόπο που θα είναι προσβάσιμο σε όλους.
Info: Φρυνίχου 16Β, Πλάκα | Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη & Σάββατο: 11 π.μ. – 6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Selfies
Γλυπτά και ζωγραφικές κατασκευές με πρωταγωνιστές μορφές από τον κόσμο της τέχνης, της λογοτεχνίας και της σύγχρονης κουλτούρας, δημιουργούν έναν φανταστικό κόσμο που προβληματίζει για τις επιδράσεις της ψηφιακής πραγματικότητας. Ο Δημήτρης Χαντζόπουλος μάς παρασύρει σε έναν κόσμο πολυδιάστατων σκιών και συναναστρέφεται με κωμικούς της ιαμβικής ποίησης, αλλά και του stand up comedy.
Εγκαίνια: 9/12 (6 μ.μ.)
Info: 16 Φωκίωνος Νέγρη | 9/12/23-10/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 4-8 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης
Η έκθεση της Ρένα Παπασπύρου στην Εθνική Πινακοθήκη είναι η πρώτη μιας σειράς δράσεων του μουσείου για το πρόγραμμα "Ενδιάμεσος Χώρος", που θα ενεργοποιεί κάθε φορά διαφορετικούς χώρους τόσο στον εσωτερικό, όσο και στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου. Με τον τίτλο να κάνει αναφορά στο βιβλίο του Georges Perec, "Ζωή, Οδηγίες χρήσεως", η έκθεση παρουσιάζει έργα της καλλιτέχνιδας από όλα τα στάδια της καριέρας της, από το 1976 έως σήμερα. Η Παπασπύρου θέτει ερωτήματα γύρω από την πολλαπλότητα της εικόνας, τη σχέση της ύλης με το βλέμμα, την αισθητική εμπειρία της καθημερινής ζωής και τη δυνατότητα του ανθρώπινου νου να δημιουργεί εικόνες και να κάνει ελεύθερους συνειρμούς.
Εγκαίνια: 12/12
Info: Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου | 12/12/23-16/6/24 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Πεμ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Τετ.: 10 π.μ. – 8 μ.μ. | Είσοδος: €10, €5
Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο
Τι συνέβη στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ.; Πρόκειται για την ημέρα που ο τότε 18χρονος Μέγας Αλέξανδρος έκανε την εμφάνισή του στην πολιτική και στρατιωτική σκηνή της χώρας, συμβάλλοντας στην ήττα του Ιερού Λόχου των Θηβαίων. 260 περίπου αντικείμενα από ελληνικά και ξένα μουσεία, καθώς και ιδιωτικές συλλογές, εξετάζουν τους δύο κόσμους που συγκρούστηκαν την ιστορική εκείνη ημέρα, σηματοδοτώντας τη μετάβαση από την κλασική στην ελληνιστική περίοδο.
Εγκαίνια: 14/12
Info: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης | 14/12/23-31/3/24 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. – 5 μ.μ., Πεμ.: 10 π.μ. – 8 μ.μ., Κυρ.: 11 π.μ. – 5 μ.μ. | Είσοδος: €6
Παράλληλα
Ο ΟΠΑΝΔΑ συστήνει στο αθηναϊκό κοινό έναν ακόμα σημαντικό εκπρόσωπο της ελληνικής ζωγραφικής. Η πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Αλέξη Κυριτσόπουλο προβάλλει το πολυδιάστατο έργο ενός ζωγράφου που άφησε ισχυρό αποτύπωμα στην τέχνη από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Για τον Κυριτσόπουλο, το χρώμα είναι βασικό στη ζωγραφική γιατί "προσφέρει παρηγοριά, ελπίδα και ανάσα για να τα βγάλουμε πέρα". Στις συνθέσεις του συναντάμε παράδοξα περιστατικά, χαριτωμένες φράσεις και αφάνταστες περιπέτειες που, αν το σκεφτεί κανείς, είναι βγαλμένα από την πραγματική ζωή -δεν πρόκειται για κάποια μυθική αφήγηση του καλλιτέχνη.
Εγκαίνια: 9/12 (6-10 μ.μ.)
Info: Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων | 9/12/23-11/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Spectators in a ghost city
Η εθνική συμμετοχή της Κύπρου στην 15η Διεθνή Έκθεση Performance Design and Space 2023 της Πράγας, που μάλιστα βραβεύτηκε στην Κουαντριενάλε, έρχεται στην Αθήνα, σε συνεργασία του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και του Εθνικού Θεάτρου. Η εικαστική εγκατάσταση αντιστρέφει τους ρόλους, παίζοντας με τα όρια ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τον θεατή και μιλά για ζητήματα οικειοποίησης, θεάματος, παρείσακτων θεατών, και τον ρόλο της ίδιας της τέχνης μπροστά στο ανθρώπινο τραύμα, με αφετηρία την Αμμόχωστο και τις ιστορίες που κουβαλά.
Εγκαίνια: 5/12 (7.30 μ.μ.)
Info: Νέα Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" (Κτίριο Τσίλλερ) | 5-17/12 | Είσοδος ελεύθερη
Κανονικότητες στη ΛΟΑΤΚΙ+ Κοινότητα
Αλήθεια, πώς πολεμάς την εσωτερική προκατάληψη; Κοιτώντας το ζήτημα της κανονικότητας από μια εσωτερική σκοπιά, η νέα έκθεση που παρουσιάζει η Θετική Φωνή στην Crux μιλά για τις προκαταλήψεις που υπάρχουν μέσα στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα. Οι καλλιτέχνες προσπαθούν να αναδείξουν τους διαφορετικούς τρόπους που ο κόσμος απολαμβάνει το σεξ ή αντιλαμβάνεται τη σεξουαλικότητα και το φύλο.
Εγκαίνια: 15/12 (5-9 μ.μ.)
Info: Γκαλερί Crux | 15/12-20/1 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Παρ.: 5-9 μ.μ., Σαβ.: 1-5 μ.μ. και κατόπιν ραντεβού | Είσοδος ελεύθερη
Working Title
Το μελαγχολικό ύφος που συνήθως συνοδεύει τα έργα του Κώστα Μπασάνου, συναντάμε και στη νέα έκθεση που παρουσιάζει στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων. Εστιάζοντας στο ζήτημα της καλλιτεχνικής δημιουργίας, εδώ ο καλλιτέχνης ενδιαφέρεται περισσότερο να προβάλλει την αθέατη πλευρά της εικαστικής παραγωγής μέσω γλυπτικών εγκαταστάσεων μεγάλης κλίμακας, σχεδίων και βίντεο. Καθώς η γλυπτική του Μπασάνου συντίθεται μέσα από τη γλώσσα, το γλυπτικό κείμενο γίνεται η βάση για το έργο του και λειτουργεί αφυπνιστικά για τον θεατή.
Εγκαίνια: 8/12 (5-9 μ.μ.)
Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 8/12/23-14/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Michael Schmidt (1945-2014)
Έναν από τους πιο σημαντικούς μεταπολεμικούς φωτογράφους της Γερμανίας τιμά η Γκαλερί Ελένη Κορωναίου, παρουσιάζοντας φωτογραφίες από τη σειρά "U-NI-TY". Διανύουμε έξι δεκαετίες της διχοτομημένης Γερμανίας μέσα από 163 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, όχι μόνο του Schmidt, αλλά και υλικό από αρχεία και εφημερίδες που ο ίδιος ξαναφωτογράφισε.
Εγκαίνια: 8/12 (6-9 μ.μ.)
Info: Γκαλερί Ελένη Κορωναίου | 8/12/23-10/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 12-6 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
© φωτογραφίας εξωφύλλου: Λήδα Παπακωνσταντίνου, Φωτογραφία από περφόρμανς στο πλαίσιο της έκθεσης "Το Κουτί", 1981 (11-16 Μαΐου, Γκαλερί 3, Αθήνα). Performers : Λήδα Παπακωνσταντίνου, Lesley Walton (ως Sally Smith)
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Spectators in a ghost city
Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου και το Εθνικό Θέατρο φέρνουν στην Αθήνα την εικαστική εγκατάσταση που βραβεύτηκε στην Κουαντριενάλε της Πράγας. Το έργο που αποτέλεσε την εθνική συμμετοχή της Κύπρου στην 15η Διεθνή Έκθεση Performance Design and Space 2023 της Πράγας, απέσπασε το παγκοσμίου κύρους βραβείο Golden Triga, από τη Διεθνή Κριτική Επιτροπή διακεκριμένων ειδικών με τη σημαντικότερη διάκριση στο χώρο του σχεδιασμού των παραστατικών τεχνών. Η εγκατάσταση εστιάζει στην ποιητικότητα των σκηνογραφικών τεχνών σε ένα ουτοπικό όραμα του μέλλοντος. Με έμφαστην στην ερημωμένη πόλης της Αμμόχωστου, η πρόταση διαταράσσει τη σχέση ανάμεσα στον ρόλο του καλλιτέχνη και σε αυτόν του θεατή, καθώς πραγματεύεται ζητήματα οικειοποίησης, θεάματος, παρείσακτων θεατών, και τον ρόλο της ίδιας της τέχνης μπροστά στο ανθρώπινο τραύμα, που εκτείνεται πέρα από την Αμμόχωστο και αντηχεί και σε άλλους αντίστοιχους χώρους στον κόσμο.
Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο
Μια έκθεση-σταθμός για την ιστορική μέρα που έφερε στην πολιτική σκηνή τον Μέγα Αλέξανδρο, έναν από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της παγκόσμιας ιστορίας. Η έκθεση εντάσσεται στη νέα σειρά αρχαιολογικών εκθέσεων «Ιστορίες Ανθρώπων» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Η έκθεση τονίζει τη σημασία της μάχης της Χαιρώνειας για τη μετάβαση από την κλασική στην ελληνιστική περίοδο. Η μάχη έφερε τους Μακεδόνες οριστικά στη θέση της κυρίαρχης δύναμης στην Ελλάδα και την ανατολική Μεσόγειο υπό τη βασιλεία του Φιλίππου. Τη μέρα αυτή, ο δεκαοκτάχρονος τότε πρίγκιπας Αλέξανδρος κάνει δυναμικά την εμφάνισή του στην πολιτική και στρατιωτική σκηνή, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ήττα του Ιερού Λόχου των Θηβαίων. Η έκθεση επιτρέπει να «αγγίξουμε» αρχαιολογικά τον μεγάλο βασιλιά, όσο ποτέ και πουθενά αλλού στον τόπο και τον χρόνο. Μέσα από περίπου 260 αντικείμενα, τα οποία θα προέρχονται από 25 ελληνικά μουσεία, 2 μουσεία του εξωτερικού και 4 ιδιωτικές συλλογές, η έκθεση θα εξετάσει τους δύο κόσμους που συγκρούστηκαν, δημιουργώντας τη μαγιά για τον νέο ελληνιστικό κόσμο που γεννήθηκε την επαύριον της ιστορικής μάχης, αλλάζοντας τον ρου της ιστορίας.
Unboxing Callas: Μια αρχειακή εξερεύνηση στη συλλογή Πυρομάλλη και το αρχείο της ΕΛΣ
Με αφετηρία τη δωρεά της συλλογής του Δημήτρη Πυρομάλλη στο Αρχείο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο Βασίλης Ζηδιανάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του ATOPOS cvc, μας καλεί να ανακαλύψουμε εκ νέου τη μυθική divina Μαρία Κάλλας, μέσα από ένα εικαστικό unboxing. Η συλλογή του Δημήτρη Πυρομάλλη περιλαμβάνει περίπου 4.000 δίσκους βινυλίου, 6.000 CD, εκατοντάδες βιβλία, αποκόμματα εφημερίδων, περιοδικές εκδόσεις, χιλιάδες φωτογραφίες, αυτόγραφα, ιδιόγραφα, γραμματόσημα με τη μορφή της Κάλλας από διάφορες χώρες, μετάλλια αφιερωμένα στην ίδια, αλλά και προσωπικά της είδη. Αντλώντας έμπνευση από το unboxing, όπως αυτό έγινε δημοφιλές μέσα από ψηφιακές κοινότητες, η έκθεση προτείνει έναν εικαστικό και διεπιστημονικό τρόπο προσέγγισης, εξερεύνησης και ανάγνωσης του αρχείου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αλλά και της σπουδαιότερης λυρικής τραγουδίστριας όλων των εποχών, της Μαρίας Κάλλας. Η έκθεση διατηρεί την αίσθηση ενός ανοιχτού αρχείου στο οποίο η επιμελητική ομάδα προσκαλεί εικαστικούς, συντηρητές, αρχειονόμους και ερευνητές να δουλέψουν και να ανοίξουν κουτιά του αρχείου, προκειμένου να ανακαλύψουν ιστορίες, μνήμες, αντικείμενα, την ίδια τη διάσημη καλλιτέχνιδα, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους ακόμα εμπνέει στο σύγχρονο πεδίο έρευνας, μελέτης και δημιουργίας. Η δημιουργία ενός ανοιχτού αρχείου έγκειται ακριβώς στη δυνατότητα πρόσβασης που έχει το κοινό στα τεκμήρια, στις προσεγγίσεις αλλά και στις αφηγήσεις. Πλάι στο αρχειακό υλικό, θα παρουσιαστούν πρωτότυπα εικαστικά έργα, εμπνευσμένα από τη συλλογή του Δημήτρη Πυρομάλλη, σύγχρονων καλλιτέχνιδων και καλλιτεχνών, οι οποίοι κλήθηκαν να εξερευνήσουν, να προσαρμόσουν και να επαναπροσδιορίσουν το αρχειακό υλικό, σε μια προσπάθεια να προσφέρουν μια πιο ελεύθερη και υποκειμενική μορφή γνώσης.
Δημήτρης Χαντζόπουλος. Selfies
Σε γλυπτά και ζωγραφικές κατασκευές, φιλοτεχνημένα την τελευταία τριετία παρελαύνουν μορφές από τον κόσμο της ζωγραφικής, της λογοτεχνίας και της σύγχρονης κουλτούρας, όσο κι απ’ τον κόσμο των γελοιογραφιών, που δημιουργεί στην πολύχρονη διαδρομή του. Μέσα από παράδοξες συνθέσεις υλικών, ξύλινες επιδαπέδιες και επιτοίχιες κατασκευές, ζωγραφικά έργα με πηλό και papier-mâché, οι χαρακτηριστικές ολόμαυρες φιγούρες των σατιρικών σκίτσων του Δημήτρη Χαντζόπουλου ζωντανεύουν στις τρεις διαστάσεις και δημιουργούν ένα σκηνικό φαντασίας και με έναν απρόσμενο τρόπο προβληματίζουν για τις επιδράσεις της ψηφιακής πραγματικότητας.
Κώστας Μπασάνος. Working Title
Γλυπτικές εγκαταστάσεις, σχέδια και βίντεο, δίνουν έμφαση στη διαδικασία παρά στην ιδέα του ολοκληρωμένου έργου. Η γλυπτική του Κώστα Μπασάνου εκπηγάζει από τη γλώσσα. Ο καλλιτέχνης οικειοποιείται φράσεις, στίχους και χωρία για να προσεγγίσει έννοιες όπως ο ορίζοντας, η εδαφικότητα, το τοπίο και η κατοικία. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, μέσα από μια διαδικασία αποδόμησης ανασυνθέτει το πρωτογενές υλικό τόσο μορφολογικά όσο και εννοιολογικά, από́ context-specific σε site-specific, αναδεικνύοντας τις γλυπτικές και χωρικές ιδιότητες του κειμένου. Στα χέρια του Μπασάνου το γλυπτικό κείμενο γίνεται έδαφος, τοίχος, τάφος, τοπίο, σύνορο, σωρός, ένα εργαλείο αφύπνισης, όπως είναι άλλωστε και η ποίηση. Βαμμένες με τυπογραφικό μελάνι, οι λέξεις, ή και μόνο ένα γράμμα (πάντα σε μεγαλογράμματη λατινική γραφή), μετατρέπονται σε δομικά στοιχεία του αρχιτεκτονικού χώρου. Χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά, όπως ξύλα, γυψοσανίδες, αλάτι και γραφίτη, ο καλλιτέχνης φτιάχνει λέξεις-ερείπια, λέξεις που λειτουργούν άλλοτε ως περάσματα και άλλοτε ως φράχτες, λέξεις που συναντούν τη γραμμή του θαλάσσιου ορίζοντα. Με λίγες εξαιρέσεις, τα έργα του είναι μαυρόασπρα, ποτισμένα από το υλικό της γραφής και της τυπογραφίας, βουτηγμένα σε μαύρη χολή. Η γλυπτική του Μπασάνου και τα έργα που την πλαισιώνουν εντάσσονται στην τέχνη του μελαγχολικού χώρου, εκεί όπου η ενατένιση και η στοχαστικότητα διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο. Ο "προσωρινός τίτλος" αφήνει να εννοηθεί ότι αυτό που θα συναντήσει ο θεατής δεν είναι μια παράθεση ολοκληρωμένων έργων. Για αυτό τον λόγο ο καλλιτέχνης αποφάσισε να συμπεριλάβει υλικό που αναδεικνύει τον άξονα της σκέψης του, όπως σημειώσεις και σκίτσα από το αρχείο του, ιδέες και αντικείμενα που τροφοδοτούν σε βάθος χρόνου φετιχιστικά το έργο, δίνοντας έτσι στους θεατές τη δυνατότητα να αποκρυπτογραφήσουν την εικαστική του διαδρομή.
Αλέξης Κυριτσόπουλος. Παράλληλα
Η πρώτη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Αλέξη Κυριτσόπουλου, με έργα από το 1963 έως σήμερα. Ο Αλέξης Κυριτσόπουλος είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους, με πλούσιο και πολυδιάστατο έργο, που έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Στην περίπτωσή του, το χρώμα εξυπηρετεί τον βαθύτερο σκοπό της ζωγραφικής: να προσφέρει "παρηγοριά, ελπίδα και ανάσα για να τα βγάλουμε πέρα". Ο Κυριτσόπουλος παίζει με τα χρώματα ανακαλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τις αστείρευτες δυνατότητές τους. Εξίσου σημαίνοντα ρόλο με το χρώμα διαδραματίζει στη ζωγραφική του η μουσική, αρχής γενομένης από τα εξώφυλλα δίσκων, με πρώτο το "Φορτηγό" (1966) του Διονύση Σαββόπουλου, με το οποίο μεταφράζει αποτελεσματικά την ευαισθησία του τραγουδοποιού, και αργότερα με τα εμφανώς πιο ζωγραφικά "Παράλογα" (1976) του Μάνου Χατζιδάκι. Η ζωγραφική του Κυριτσόπουλου είναι γεμάτη παράξενα, παράδοξα, περίφημα, ανέλπιστα και πρωτάκουστα περιστατικά, χαριτωμένα και πεντανόστιμα λόγια, αφάνταστες και πρωτόφαντες περιπέτειες – με τη διαφορά όμως ότι όλα αυτά συμβαίνουν τώρα, γύρω μας, στη γειτονιά μας, και όχι σε κάποιο μακρινό πλανήτη ή σε μια μυθική χώρα.
Michael Schmidt (1945-2014)
Έναν από τους πιο σημαντικούς μεταπολεμικούς φωτογράφους της Γερμανίας τιμά η Γκαλερί Ελένη Κορωναίου, με μια έκθεση που περιλαμβάνει φωτογραφίες του βιβλίου "U-NI-TY". Η φωτογραφική σειρά "U-NI-TY" αντικατοπτρίζει τις έξι δεκαετίες της διχοτομημένης Γερμανίας και αποτελείται από 163 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, τόσο του ίδιου του Schmidt όσο και φωτογραφίες από ντοκουμέντα και υλικό από αρχεία και εφημερίδες, τα οποία ξαναφωτογράφισε. Η σειρά απεικονίζει κοντινά πορτραίτα (από διαβόητους πολιτικούς και καθημερινούς ανθρώπους), μαζικές διαδηλώσεις, τοπία αστικά και μη, αναπαραγωγές ιστορικών φωτογραφιών (συχνά μεγενθυμένες), εσωτερικούς χώρους (κουρτίνες του ’50, λήψεις άδειων γραφείων, εγκαταλελειμμένους χώρους με φώτα νέον κ.α.) και διάφορα μνημεία. Οι πιο παλιές φωτογραφίες προέρχονται από την περίοδο του τρίτου Ράιχ και οι πιο πρόσφατες από τις αρχές του ’90. Οι φωτογραφίες τοποθετημένες μαζί δημιουργούν ένα διάλογο για την ιστορία καθώς επίσης και για τις δυνατότητες της φωτογραφίας ως καλλιτεχνικό μέσο.
Κανονικότητες στη ΛΟΑΤΚΙ+ Κοινότητα
H έκθεση φωτίζει ένα εσωτερικό πρόβλημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, αυτό της μη αποδοχής της ταυτότητας φύλου και σεξουαλικών πρακτικών των διαφορετικών υποσυνόλων της, ταυτίζοντάς τα συχνά με την προσωπικότητά τους. Τα έργα της έκθεσης φωτίζουν τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι απολαμβάνουν το σεξ ή αντιλαμβάνονται την ταυτότητα φύλου και τον σεξουαλικό προσανατολισμό τους. Είτε αναφερόμαστε σε ομοφυλόφιλους είτε σε ετεροφυλόφιλους και στις πρακτικές που ακολουθούν στο σεξ, και εφόσον συζητούμε για ενήλικες και συναινούντες, η έννοια της "διαστροφής" –και της εμπάθειας που αυτή επιφέρει, αν όχι του μίσους– θα έπρεπε να εξαλειφθεί. Η έκθεση υπενθυμίζει πως δεν υπάρχει επιστροφή, η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι μονόδρομος.
Ρένα Παπασπύρου. Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης
Η έκθεση είναι η πρώτη μίας σειράς δράσεων που ανήκουν στο νέο πρόγραμμα του μουσείου με τίτλο "Ενδιάμεσος Χώρος". Πρόκειται για ένα ευέλικτο πρόγραμμα με συνεχή ροή ανάμεσα σε περιεκτικές ατομικές ή ομαδικές εκθέσεις, εργαστήρια, επιτελεστικές δράσεις, θεματικά αφιερώματα, παρουσιάσεις και διατομεακά προγράμματα που θα εστιάζει στη σύνδεση του "μέσα" με το "έξω" και θα ενεργοποιεί κάθε φορά διαφορετικούς χώρους τόσο στον εσωτερικό, όσο και στον περιβάλλοντα χώρο του κτηρίου. Η έκθεση "Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη" έχει ως σημείο εκκίνησης το έργο Balbeeks που ανήκει στην συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου και δείχνει μία γυναικεία μορφή να αναδύεται στον χώρο. Παρουσιάζει έργα της Ρένας Παπασπύρου που αντιπροσωπεύουν όλα τα στάδια της δουλειάς της από το 1976 μέχρι σήμερα και περιλαμβάνει δύο νέα έργα που δημιούργησε ειδικά για την έκθεση. Το έργο της Παπασπύρου στο σύνολό του θέτει θεμελιώδη Η έκθεση εστιάζει επίσης στο γεγονός ότι η Ρένα Παπασπύρου – γυναίκα, μάνα, καλλιτέχνης και πρώτη γυναίκα καθηγήτρια σε εργαστήριο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών - ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς της μετατρέποντάς την σε καλλιτεχνικό πεδίο έρευνας και δημιουργίας.