Με επιτυχία παρουσιάστηκε ο κατάλογος της έκθεσης "Αστυγραφία" στην Εθνική Πινακοθήκη

Η εκδήλωση αποτελεί ένα πρώτο βήμα διεύρυνσης του πλαισίου υποδοχής των εικαστικών εκθέσεων στην Εθνική Πινακοθήκη.

Αστυγραφία κατάλογος

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 27 Νοεμβρίου η παρουσίαση του καταλόγου της έκθεσης "Αστυγραφία", στο αμφιθέατρο Ίδρυμα Ωνάση της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, σε μια εκδήλωση ανοιχτή για το κοινό με τη συμμετοχή εκατοντάδων επισκεπτών.

Η εκδήλωση αποτελεί ένα πρώτο βήμα διεύρυνσης του πλαισίου υποδοχής των εικαστικών εκθέσεων στην Εθνική Πινακοθήκη με τη δημόσια ανταλλαγή απόψεων πάνω στα ζητήματα που θέτουν οι εκθέσεις, τα καλλιτεχνικά έργα, το σκεπτικό, οι ενότητες και η εκθεσιακή αφήγηση με την πρόσκληση συνομιλητών από διαφορετικά επιστημονικά πεδία.

Αστυγραφία - Λίνα Μενδώνη

Στην εισαγωγική της ομιλία-χαιρετισμό  η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, εκδήλωσε τη χαρά της για την έκθεση και την πίστη της πως σε αυτήν αποτυπώνεται το νέο πρόσωπο της Εθνικής Πινακοθήκης και αξιοποιείται με τον καλύτερο τρόπο το ανακαινισμένο και αναβαθμισμένο κτήριο της, για να ανοιχτεί σε νέες θεματικές και σε μεγαλύτερα κοινά.

Η Υπουργός υπογράμμισε για τον κατάλογο της έκθεσης τα εξής: "Η έκδοση και η διάθεση του καταλόγου μιας έκθεσης, όταν έχει πληρότητα στο εικονογραφικό υλικό, όταν τα κείμενά του είναι διεισδυτικά, συμπληρώνει την έκθεση, παρατείνει, ουσιαστικά, τη ζωή της. Ο κατάλογος είναι αυτός που μένει σχεδόν εσαεί, ενώ η έκθεση κάποια στιγμή τελειώνει. Κάθε κατάλογος έκθεσης, όταν τον ξεφυλλίζουμε προκαλεί ευρύτερο προβληματισμό και διάλογο για τη θεματική της έκθεσης. Ο κατάλογος της συγκεκριμένης έκθεσης έρχεται, επί πλέον, να τονίσει τον ανακεφαλαιωτικό και συγκροτητικό χαρακτήρα της 'Αστυγραφίας, Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970', που για πρώτη φορά φέρνει, στον ίδιο χώρο, αντιπροσωπευτικά δείγματα της πρόσληψης, από την Τέχνη, του αστικού μετασχηματισμού της ελληνικής κοινωνίας. […] Ζητούμενο του καταλόγου μιας έκθεσης είναι να συμπυκνώσει την εμπειρία της επίσκεψής της, να την πλαισιώσει επάξια, επιτελώντας μια οιονεί επεξηγηματική και ανακεφαλαιωτική λειτουργία, αλλά και να την επεκτείνει. Να χρησιμεύσει ως αναγκαίος οδηγός της, αλλά και βοήθημα για να ανατρέχουμε, για να επεξεργαστούμε τα αισθήματα και την πρόσληψη που μας γέννησαν τα εκθέματα. Να είναι, με δυο λόγια, αντάξιος της έκθεσης. Στην περίπτωση του καλαίσθητου και πληρέστατα υπομνηματισμένου καταλόγου της 'Αστυγραφίας', ο στόχος αυτός εκπληρώνεται με το παραπάνω". 

Αναφερόμενη στο περιεχόμενο της έκθεσης η Υπουργός επισήμανε: "Η προσοχή των καλλιτεχνών μετακινείται διαρκώς από τη μικρή προς στη μεγάλη κλίμακα, από το ιδιωτικό της οικίας και του διαμερίσματος, στο δημόσιο χώρο του δρόμου και της πλατείας, και αναδεικνύουν την αδιάκοπη αλληλεπίδραση μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου. Πώς, δηλαδή, η αστικοποίηση, με την αργή, αλλά σταθερή άνοδο του βιοτικού επιπέδου, και η εγκαθίδρυση νέων κοινωνικών δεσμών, μεταγλωττίζονται σε ευρύτερα, συλλογικότερα πολιτικά και κοινωνικά αιτήματα. Οι εικαστικοί και οι κινηματογραφιστές βλέπουν απενεχοποιημένα το άστυ και την εξέλιξή του, και μάλιστα στη συγχρονία. Παρατηρούν, καταγράφουν και αποτυπώνουν τη μεγέθυνση της πόλης. Δεν παγιδεύονται σε στερεότυπα περί επιβλαβούς αστυφιλίας. Τους κεντρίζει η πόλη.  Η πρωτεύουσα που μεγαλώνει και ανοίγει, υποδεχόμενη νέους κατοίκους".

Αστυγραφία κατάλογος

Στην συζήτηση συμμετείχαν οι ακόλουθοι ομιλητές: Συραγώ Τσιάρα, Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Ορέστης Ανδρεαδάκης, Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Τουρνικιώτης, Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Ελπινίκη Μεïντάνη, Επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Νίκος Βατόπουλος, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας.

Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Ματίνα Καλτάκη η οποία ξεχώρισε πέντε λόγους για τους οποίους είναι σημαντική η έκθεση: τη δημιουργία ενός πλαισίου συνομιλίας ανάμεσα στις τέχνες αλλά και μεταξύ έργων και καλλιτεχνών, την επιλογή της ρευστότητας ανάμεσα στις εκθεσιακές ενότητες ως πρωτότυπη επιμελητική προσέγγιση, τη λειτουργία των έργων ως τεκμήρια δημόσιας ιστορίας, τη διαρκή κίνηση της εκθεσιακής αφήγησης και το πολιτικό βλέμμα της. Στη συνέχεια έθεσε τις ερωτήσεις στους συμμετέχοντες. Φώτισαν ο καθένας από την οπτική του γωνία, την εμπειρία και τον τομέα δραστηριότητας τη σχέση του αστικού βιώματος με τον κινηματογράφο, την αρχιτεκτονική, τη μνήμη, την καθημερινή ζωή και τις ποικίλες εικαστικές εκφάνσεις. Συζητήθηκαν ιδιαίτερα ο ρόλος της φωτογραφίας στην αναπαράσταση της εποχής, η συμβολή του κινηματογράφου στον εκσυγχρονισμό των αντιλήψεων, καθώς και η διαχρονική εξέλιξη της σχέσης των κατοίκων με την πόλη, την αστυφιλία και τη μετανάστευση

Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με ερωτήσεις, σχόλια και τοποθετήσεις του κοινού, καθώς και με την κοινή διαπίστωση της χρησιμότητας αντίστοιχων εκδηλώσεων που ανοίγουν την Εθνική Πινακοθήκη στον διάλογο και τη δημιουργική ανταλλαγή απόψεων.

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.