Γιώργος Χατζημιχάλης. Έργα από το 1966 έως το 2022 (μέρος 2ο)
Το δεύτερο μέρος της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη για τον Γιώργο Χατζημιχάλη μας αποκαλύπτει ακόμα περισσότερες πτυχές του πολύπλευρου δημιουργού. Τα έργα που θα εκτεθούν καταγράφουν τη διαδρομή του καλλιτέχνη μέσα στην περιπέτεια της ζωγραφικής αυτά τα πενήντα έξι χρόνια. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν και έργα για πρώτη φορά στο κοινό.
Εγκαίνια: 22/11
Info: Μουσείο Μπενάκη | 23/11/23-14/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. - 10 μ.μ. | Είσοδος: €12, €9
Η Μουσικότητα της Γλυπτικής
Με αφορμή τους εορτασμούς του Αμερικανικού Κολλεγίου για τα 100 χρόνια παρουσίας και λειτουργίας του στην Ελλάδα, η Αθηνά Πολιτοπούλου-Kargsten μάς καλεί σε μια βιωματική εξερεύνηση του παρελθόντος, της μουσικής και του γυναικείου σώματος σε κίνηση. Η έκθεση λειτουργεί παράλληλα ως ένα αναδρομικό αφιέρωμα της καλλιτέχνιδας, καλύπτοντας περισσότερες από πέντε δεκαετίες δημιουργικής έκφρασης και πειραματισμού με τη φόρμα, το σχήμα και το ύφος, μέσα από το σχέδιο και τη γλυπτική.
Εγκαίνια: 20/11 (6-10 μ.μ)
Info: ACG Art Gallery | 20/11/23-/27/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Παρ.: 3-7 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Πολιτική Ανυπακοή
Το κουίρ φεστιβάλ τέχνης επιστρέφει για 16η χρονιά και τα λέει έξω απ’ τα δόντια. Θεματική για φέτος είναι η αλήθεια και αν μπορούμε τελικά να τη διασφαλίσουμε. Εννέα εικαστικοί διερευνούν την αλήθεια με διαφορετικές τεχνικές, στην κεντρική έκθεση του φεστιβάλ, ενώ κατά τη διάρκεια του διημέρου θα πραγματοποιηθούν προβολές και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Info: HGW std. | 25-26/11 | Ώρες λειτουργίας: 5-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Dreamland
Μετά την αναδρομική έκθεση του Κωστή Γεωργίου στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού τον Σεπτέμβριο του 2022, ο διεθνώς καταξιωμένος ζωγράφος και γλύπτης επιστρέφει στην Αθήνα και μας μεταφέρει σε ένα ονειρικό σύμπαν, όπου τα χρώματα κυριαρχούν σε πολύπτυχες, αλλόκοτες συνθέσεις.
Εγκαίνια: 21/11 (6-9.30 μ.μ.)
Info: Kapopoulos Fine Arts | 21/11-4/12 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Σαβ.: 10.30 π.μ.-5.30 μ.μ., Τρ., Πεμ., Παρ.: 10.30 π.μ.-8.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Περί τρυφερών πραγμάτων
Η Λίλα Πολενάκη πειραματίζεται με κολάζ και διαφόρων ειδών υλικά, κυρίως στοιχεία από ύφασμα και χαρτί: εργόχειρα, κεντήματα και παλιές δαντέλες, πατρόν ραπτικής, σημειώσεις και επιστολές. Κουβαλώντας τα σημάδια του χρόνου, τα υλικά αυτά συνθέτουν το νέο εικαστικό λεξιλόγιο της Πολενάκη. Η καλλιτέχνιδα τα αποσυνθέτει, τα ανασυναρμολογεί, τα επικαλύπτει, τα μεταπλάθει με το δικό της προσωπικό ιδίωμα σε εικόνες που μπορούν να διαβαστούν ως φανταστικοί χώροι μνήμης.
Εγκαίνια: 21/11 (6-10 μ.μ.)
Info: Γκαλερί Batagianni | 21/11-23/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 4-8 μ.μ. | Σαβ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Witness Lines
Με έμφαση στη βιντεο-πρακτική της, η πολυσχιδής καλλιτέχνιδα Hajra Waheed διερευνά ζητήματα κοινωνικής αδικίας, εξουσίας και αποικιακής και κρατικής βίας, προτείνοντας χειραφετητικές προτάσεις ριζοσπαστικής ζωής. Στην έκθεση στο State of Concept θα κάνει πρεμιέρα το νέο φιλμ της καλλιτέχνιδας, "Γραμμα Στην Αδελφή Μου, 16 Νοεμβρίου, 2015" (2023), που βασίζεται σε προσωπική αλληλογραφία μεταξύ της Waheed και της αδελφής της και αναφέρεται στους κύκλους βίας που τώρα ενισχύονται όχι μόνο σε ανθρώπινο, αλλά και σε φυσικό πλαίσιο.
Εγκαίνια: 25/11 (1 μ.μ.)
Info: State of Concept | 25/11/23-10/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 4.30-8.30 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Κωστής Γεωργίου. Dreamland
Μετά την αναδρομική έκθεση του Κωστή Γεωργίου στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, τον Σεπτέμβριο του 2022, ο διεθνώς καταξιωμένος ζωγράφος και γλύπτης επιστρέφει στην Αθήνα και μας μεταφέρει σε ένα ονειρικό σύμπαν, γεμάτο χρώμα. Οι ανθρώπινες φιγούρες του, γίνονται πρωταγωνιστές αυτής της "Dreamland". Συγκεκριμένα ο Γεωργίου παρουσιάζει μια σειρά σύγχρονων έργων ζωγραφικής των τελευταίων ετών, κάποια από τα οποία συνθέτουν πολύπτυχες δημιουργίες, κάθε μέρος της οποίας διατηρεί τη δική του αυτόνομη οντότητα.
Πολιτική Ανυπακοή
Η εικαστική κουίρ έκθεση-φεστιβάλ "Πολιτική Ανυπακοή" επιστρέφει για 16η φορά στον χώρο τέχνης HGW std. Το θέμα φέτος είναι η αλήθεια και η παραποίησή της, μύθοι, γεγονότα και ψέματα και η δύναμη που αντλείται από την διαχείριση τους. Εννέα εικαστικοί καλλιτέχνες δίνουν τη δική τους κουίρ οπτική γωνία στο ερώτημα «τι είναι αλήθεια;».
Αθηνά Πολιτοπούλου-Kargsten. Η Μουσικότητα της Γλυπτικής
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Αμερικανικού Κολλεγίου για τα 100 χρόνια παρουσίας και λειτουργίας του στην Ελλάδα, η Αθηνά Πολιτοπούλου-Kargsten μάς καλεί σε μια βιωματική εξερεύνηση του παρελθόντος, της μουσικής, καθώς και του γυναικείου σώματος σε κίνηση. Μια επιθυμία έντονης φορμαλιστικής αναζήτησης διατρέχει το δημιουργικό σύμπαν της καλλιτέχνιδας, καθορίζοντας την καλλιτεχνική της πρακτική. Αντλώντας αναφορές τόσο από τη μουσική, όσο και από τον χορό, επιστρατεύει την υποσυνείδητη ανθρώπινη επιθυμία προκειμένου να αναβιώσει το παρελθόν μέσω της μυθολογίας και να απελευθερώσει ενθυμήσεις και συναισθήματα που χάνονται στα βάθη του χρόνου. Η ζωηρή αισθητική γλώσσα, καθώς και ο ρυθμός του έργου της αλληλεπιδρούν έντονα με το περιβάλλον τους, δημιουργώντας μια αίσθηση ευχαρίστησης και ισορροπίας. Η έκθεση καλύπτει περισσότερες από πέντε δεκαετίες καλλιτεχνικής παραγωγής και παρακολουθεί την εξέλιξη της καλλιτέχνιδας, καθώς η τελευταία πειραματίζεται με τη φόρμα, το σχήμα και το ύφος μέσα από το σχέδιο και τη γλυπτική. Το έργο "Μουσικές Ακτίνες (1992)", εμπνευσμένο από μουσικές παρτιτούρες και όργανα, αποτελεί το κεντρικό έργο της έκθεσης. Το γλυπτό απαντά στην αφαιρετικότητα της μουσικής δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που αντανακλά ένα συνεχές αντιπαρατιθέμενων σχημάτων, παράγοντας ένα παιχνίδι φωτός και σκιών.
Hajra Waheed. Witness Lines
Η διεπιστημονική πρακτική της Waheed εκτείνεται από τη ζωγραφική και το σχέδιο μέχρι το βίντεο, τον ήχο, τη γλυπτική και την εγκατάσταση. Η μακροχρόνια ενασχόληση της με ερωτήματα που σχετίζονται με τις δομές εξουσίας και το πώς αυτές υπερβαίνουν το χρόνο μέσα από τις παρακαταθήκες της αποικιακής και κρατικής βίας, έχει ξεχωρίσει για την ακρίβειά της. Εξερευνώντας την ιστορική σύνδεση μεταξύ της ασφάλειας, της επιτήρησης και των κρυφών δικτύων εξουσίας που δομούν τις ζωές, η Waheed αντιμετωπίζει τα επακόλουθα της κοινωνικής αδικίας υφαίνοντας τις ιστορίες της μέσα από συλλογικές και χειραφετητικές προτάσεις ριζοσπαστικής ζωής. H παρουσίαση της Waheed θα δώσει έμφαση στην βίντεο-πρακτική της, και την πρεμιέρα ενός νέου συναφούς φίλμ, "Γραμμα Στην Αδελφή Μου, 16 Νοεμβρίου, 2015" (2023), ανάθεση του State of Concept. Το νέο φίλμ περιστρέφεται γύρω από ένα γράμμα που ήταν καθοριστικό για το αρχικό σενάριο της "Σπείρας" (2019) και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σε μια περφόρμανς της Waheed το 2017. Το "Γραμμα Στην Αδελφή Μου" (2023) βασίζεται στην προσωπική αλληλογραφία στις 16 Νοεμβρίου 2015 μεταξύ αδελφών, στην οποία η αδελφή της καλλιτέχνιδας περιγράφει την εφαρμογή "κατάστασης έκτακτης ανάγκης" σε μια χώρα, την οποία ζει από κοντα. Και τα δύο έργα χρησιμοποιούν τον φυσικό κόσμο ως εφαλτήριο για τον προβληματισμό σχετικά με την ατομική αναταραχή και τη συλλογική ανθρώπινη εμπειρία. Τα έργα έρχονται σε μια εποχή παγκόσμιων συγκρούσεων, αντιπαραθέσεων και καταστροφών, θυμίζοντάς μας όλους τους κύκλους βίας στα βάθη της ιστορίας, που τώρα ενισχύονται επίσης μέσω της οικοκτονίας και της φυσικής καταστροφής, αλλά υπογραμμίζοντας περαιτέρω ότι οι σπείρες μπορούν να επιτρέψουν την απομάκρυνση από τις προκαταλήψεις, τις διακρίσεις και τη βία.
Λίλα Πολενάκη. Περί τρυφερών πραγμάτων
Η καλλιτέχνιδα παρουσιάζει ζωγραφικά έργα ποικίλων διαστάσεων από διάφορες στιγμές της δημιουργικής της πορείας. Μια ομάδα αντικειμένων από την πρόσφατη ενασχόληση της με την κεραμική θα συνομιλήσουν με τα ζωγραφικά τελάρα. Με έμπνευση τη φράση "περί τρυφερών πραγμάτων" της Γερμανίδας εικαστικού Hanna Hoch, η Πολενάκη πειραματίζεται τεχνικές κολλάζ και διαφορά υλικά, κυρίως στοιχεία από ύφασμα και χαρτί: Παλιές δαντέλες, κεντήματα και άλλα εργόχειρα, ρούχα που αγαπήθηκαν, υφάσματα οικιακής χρήσης, διάφανα χαρτιά με πατρόν ραπτικής, σελίδες με σημειώσεις και σκίτσα, χειρόγραφες επιστολές, έντυπα και πολλά άλλα. Τα υλικά αυτά, σημαδεμένα από το χρόνο και φορτισμένα από τις πρότερες χρήσεις τους, φτάνουν στα χεριά της τυχαία ή συλλέγονται με φροντίδα από την ίδια, και αποτελούν κατά έναν τρόπο το εικαστικό της λεξιλόγιο. Μέσα στη ζωγραφική διαδικασία η Λίλα Πολενάκη τα αποσυνθέτει, τα ανασυναρμολογεί, τα επικαλύπτει, τα απομιμείται, τα μεταπλάθει με το δικό της προσωπικό ιδίωμα σε εικόνες που μπορούν να διαβαστούν ως φανταστικοί χώροι μνήμης. Επεξεργασμένη και ενσωματωμένη στη ζωγραφική επιφάνεια, η μάζα της ύλης παραπέμπει υπαινικτικά σε μια αναπλασμένη θηλυκή υπόσταση. Οι εικόνες της μοιάζουν με διφορούμενα ψυχικά τοπία όπου ποιητικά αναδύονται αισθήσεις σωματικότητας, μνήμης, φθοράς και απώλειας. Η ίδια βιώνει τη ζωγραφική διαδικασία μεταξύ άλλων στη λυτρωτική της διάσταση σαν άσκηση αποχωρισμού, ως τελετουργική εναπόθεση της ύλης μέσα στον ζωντανό τόπο της τέχνης.
Γιώργος Χατζημιχάλης. Έργα από το 1966 έως το 2022 (Μέρος Β)
Το δεύτερο μέρος της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη για τον Γιώργο Χατζημιχάλη. Τα έργα που θα εκτεθούν καταγράφουν τη διαδρομή του καλλιτέχνη μέσα στην περιπέτεια της ζωγραφικής αυτά τα πενήντα έξι χρόνια. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν και έργα για πρώτη φορά στο κοινό.