Περνώντας, όπως κάθε πρωί την ίδια ώρα, από τη Μητροπόλεως είδα με χαρά στη θέση του εργοταξίου την ουρά των επισκεπτών που περίμεναν έξω από το Μουσείο "Μαρία Κάλλας" για να το επισκεφτούν με ελεύθερη είσοδο τις πρώτες ημέρες του ανοίγματός του. Μπορεί οι ειδικοί επί της Κάλλας να επεσήμαναν μια σειρά από λάθη στην τεκμηρίωση των εκθεμάτων, που δεδομένου του ότι πρόκειται για ένα δημοτικό μουσείο μετρούν ακόμη περισσότερο (διορθώθηκαν την επομένη, όπως μάθαμε), το σίγουρο είναι όμως ότι η Αθήνα απέκτησε ένα καλοδεχούμενο πολιτιστικό σημείο ενδιαφέροντος. Κάτι τέτοιο, εντός χρονοδιαγράμματος από τη στιγμή που εντάχθηκε στο πρόγραμμα, για δημοτικό μουσείο, όπως γνωρίζουμε τις διαδικασίες στην Ελλάδα, είναι σημαντικό, ειδικότερα χάρη στην ανέλπιστα σύγχρονη και ολιστική προσέγγισή του, που συνδυάζει το αισθητηριακό με το εκπαιδευτικό και πλαισιώνεται από καφέ και πωλητήριο, κάτι το οποίο κορυφαία μουσεία της χώρας ακόμη περιμένουν, και δίνει ευκαιρίες αξιοποίησης έτσι ώστε να είναι βιώσιμο.
Πολλά μπορεί να ειπωθούν ως προς ορισμένες σκηνοθετικές/αισθητικές επιλογές αλλά και επί της προσέγγισης, ειδικότερα όταν αυτοί που αισθάνονται κτήμα τους την εθνική μας σοπράνο είναι πολλοί, περισσότεροι απ’ ό,τι για ένα άλλου είδους μουσείο, η επίσκεψη όμως σίγουρα συνιστά ευχάριστη εμπειρία για ένα ευρύ κοινό, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών (που στις μέρες μας συχνά χρειάζεται π.χ. να επισκεφτούν το Μουσείο Τσιτσάνη στα Τρίκαλα με το σχολείο για να μάθουν για τον λαϊκό συνθέτη) και φυσικά των ξένων επισκεπτών αλλά και των Αθηναίων που θέλουν να συνδυάσουν τη βόλτα τους στο κέντρο με μια πολιτιστική εμπειρία. Ακόμη και το ωράριό του επιτρέπει κάτι τέτοιο, την ώρα που για να επισκεφτείς π.χ. την Εθνική Πινακοθήκη μια καθημερινή (πλην μιας μέρας την εβδομάδα) χρειάζεται να πάρεις άδεια (true story!).
Χωρίς φαραωνισμούς και καθυστερήσεις που χαρακτήρισαν άλλες επιλογές του δήμου σε πιο ορατούς τομείς της ζωής της πόλης, στον πολιτισμό φαίνεται να προκρίθηκαν, στο βαθμό που μπορούμε να γνωρίζουμε, βιώσιμες και προσγειωμένες λύσεις που ενίσχυσαν παρ’ όλα αυτά την εξωστρέφεια.
Η ομάδα της Τεχνόπολης, όχι μόνο έχει καταφέρει να χτίσει ένα δυναμικό κοινό και ένα αναγνωρίσιμο προφίλ, αλλά και να συντονίσει αποτελεσματικά, ανεξαρτήτως των όποιων ενστάσεων για επιμέρους επιλογές, μια σειρά από projects, που περιλαμβάνουν, πέραν των εποχικών εκδηλώσεων, την επανέναρξη του θεάτρου του Λυκαβηττού, τη νέα εποχή της Δημοτικής Αγοράς της Κυψέλης και την επανασύσταση του Πάρκου Ελευθερίας με το ενδιαφέρον Athens Book Space που χαίρεσαι να το βλέπεις γεμάτο παιδιά σε εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο. Χωρίς φαραωνισμούς και καθυστερήσεις που χαρακτήρισαν άλλες επιλογές του δήμου σε πιο ορατούς τομείς της ζωής της πόλης, και παρότι αρκετά παραδόθηκαν λίγο πρίν το νήμα των Δημοτικών Εκλογών, εδώ φαίνεται να προκρίθηκαν, στο βαθμό που μπορούμε να γνωρίζουμε, βιώσιμες και προσγειωμένες λύσεις που ενίσχυσαν παρ’ όλα αυτά την εξωστρέφεια.
Μιλώντας ευρύτερα, αξίζει επίσης να αναφέρουμε την παρουσία του Δημοτικού Μουσικού Θεάτρου "Μαρία Κάλλας" στα πολιτιστικά πράγματα της πόλης, αλλά και τον ΟΠΑΝΔΑ, όπου επιστήμονες της νέας γενιάς όπως ο Χριστόφορος Μαρίνος στη θέση του επιμελητή εκθέσεων και εικαστικών δράσεων έχουν συγκροτήσει ένα πολύπλευρο καλλιτεχνικό πρόγραμμα που έφερε νέο κοινό στους χώρους του δήμου. Φυσικά, πολλά μένουν να γίνουν, όπως, μιλώντας για τα εικαστικά, η ανανέωση των εκεθεσιακών χώρων του ΟΠΑΝΔΑ, οι οποίοι χρειάζονται χρηματοδότηση σε επίπεδο εκθεσιακού σχεδιασμού και καθιέρωσης δίκαιων αμοιβών για τους καλλιτέχνες και τους συμμετέχοντες, για να μη θυμίζουν φτωχό συγγενή των προνομιούχων πολιτιστικών ιδρυμάτων της πόλης, αλλά και η στέγαση ή υποστήριξη καλλιτεχνικών πρωτοβουλιών που, πέραν της ίδιας της πολιτιστικής αξίας τους, προσθέτουν πολιτιστικό κεφάλαιο, αλλά δυσκολεύονται να επιβιώσουν στο σημερινό αθηναϊκό τοπίο – ο Δήμος της Βαρκελώνης έχει πολλά να μας διδάξει επ’ αυτού. Ευχόμαστε ο σύγχρονος πολιτισμός, με τη σημασία του για τη δημόσια υγεία, ευημερία και ανάπτυξη, όπως επιβεβαιώνουν μελέτες σαν την πρόσφατη της διαΝΕΟσις, να υποστηριχθεί ακόμη θερμότερα στο άμεσο μέλλον. Να σημειώσουμε ότι ενώ ο πολιτιστικός τουρισμός είναι από τις πιο ανερχόμενες και κερδοφόρες μορφές τουρισμού, η Ελλάδα δεν βρίσκεται ούτε καν στην πρώτη δεκάδα, παρότι είναι η πέμπτη χώρα παγκοσμίως με τον ισχυρότερο τουρισμό.