Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (30/10-5/11)

Ο Παντελής Ψαρράς επιστρέφει με μια νέα έκθεση, οι The Callas καταλαμβάνουν τα Dio Horia και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Ten years after

Ten years after

Μετά από δέκα χρόνια απουσίας, ο Παντελής Ψαρράς επιστρέφει στον εικαστικό χώρο, φανερά επηρεασμένος από τα δυστοπικά γεγονότα που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια. Τα έργα του καλλιτέχνη προβάλλουν με μοναδικό τρόπο πώς ο σύγχρονος άνθρωπος αισθάνεται παγιδευμένος μέσα στη συχνά ζοφερή πραγματικότητα. 

Εγκαίνια: 2/11 (5.30-10.30 μ.μ.)

Info: Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος | 2/11 - 25/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ., Παρ.: 11 π.μ. – 2.30 μ.μ. & 5.30 μ.μ. – 8.30 μ.μ., Τετ.: 11 π.μ. - 5 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Strange Fruits

The Callas Strange Fruits
The Callas (Lakis & Aris Ionas) "How Soon is Now" 2023. Acrylics, spray colors on canvas 190x135 cm

Το καλλιτεχνικό δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς επιστρέφει με ένα νέο εικαστικό πρότζεκτ στην γκαλερί Dio Horia. Αφετηρία για την έκθεση ήταν ο μνημειώδης αντιρατσιστικός -και ριψοκίνδυνος για την εποχή του- ύμνος "Strange Fruit" που ερμήνευσε η Billie Holiday, τραγούδι που για αρκετό διάστημα απαγορευόταν να παίζει στα αμερικανικά ραδιόφωνα. Η έκθεση "Strange Fruits" ακολουθεί τη λογική του προηγούμενου εκθεσιακού πρότζεκτ που οι The Callas παρουσίασαν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ("L.S.D."), καθώς, για άλλη μια φορά, τα δύο αδέλφια συνεργάζονται με φίλους και συγγενείς για να χτίσουν ένα πολυμορφικό αφήγημα με έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και κεντητών χειροποίητων ταπισερί – το τελευταίο σήμα κατατεθέν τους. Λουλούδια, μάρμαρα και κέντημα δημιουργούν ένα πολύχρωμο, ουτοπικό περιβάλλον μέσα στην γκαλερί που συνδυάζει εικόνες του παρελθόντος αλλά και του μέλλοντος. 

Εγκαίνια: 1/11 (7-9.30 μ.μ., Περφόρμανς στις 8.30 μ.μ.)

Info: Dio Horia Ακρόπολη | 1/11/23-6/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. – 6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Ιχνογραφία

ΙΧΝΟΓΡΑΦΙΑ

Η εικαστική ομάδα ΚαλλιέργειαΚαλλιέργεια και ο μη κερδοσκοπικός διεθνής κοινωνικός φορέας Σύγχρονης Τέχνης και Πολιτισμού "ΚROMA" παρουσιάζουν ένα πρότζεκτ που αφηγείται την πορεία της ομάδας από την εποχή των λοκντάουν και την κυριαρχία του ψηφιακού κόσμου, μέχρι την εμφάνιση της επιθυμίας ανταλλαγής εμπειριών για τα νέα εργαλεία και υλικά, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία εικόνων. Η εικόνα εδώ λειτουργεί σαν διαδραστικό μέσο και γίνεται μηχανισμός μετατροπής και ερμηνείας της έννοιας "καλλιέργεια".

Εγκαίνια: 1/11 (7 μ.μ.)

Info: Ρομάντσο | 1-7/11 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 5–9 μ.μ., Σάβ., Κυρ.: 12-9 μ..μ. | Είσοδος ελεύθερη

Oh Yeah

Συγκεντρώνοντας ζωγραφικά έργα που δημιούργησε την τελευταία τετραετία, η Ράνια Ράγκου συνδυάζει εικόνες της σύγχρονης πραγματικότητας με στοιχεία του αστικού παρελθόντος. Μέσα από το χάος, προκύπτει η συμμετρία λόγω της βεβαιότητας της χρονικής διάρκειας, και έτσι εξασφαλίζεται η αίσθηση της ασφάλειας και της αντοχής.

Εγκαίνια: 2/11 (7 μ.μ.)

Info: ΑΛΜΑ | 2/11 - 2/12 | Ώρες λειτουργίας:: Τρ., Πέμ., Παρ.: 11 π.μ. - 8 μ.μ., Τετ., Σάβ.: 11 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Παράλληλη θέαση: Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος

Παράλληλη θέαση - Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος

Όπως προδίδει ο τίτλος της, η έκθεση "σκαλίζει" την εντυπωσιακή, ιστορική συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος και κοσμεί το Ίδρυμα Θεοχαράκη με έργα που καλύπτουν ένα χρονικό διάστημα εκατό χρόνων. Εβδομήντα έργα τέχνης διαφορετικής τεχνοτροπίας και εποχής συνδιαλέγονται μέσα από τρεις ενότητες και επανερμηνεύονται σε ένα σύγχρονο πλαίσιο.

Εγκαίνια: 2/11 (8μμ.)

Info: Ίδρυμα Θεοχαράκη | 3/11/23-21/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ., Πεμ.: 10 π.μ. - 8 μ.μ. | Είσοδος: €8, €5

Σπύρος Κουκουλομάτης. Αναδρομή

Σπύρος Κουκουλομάτης. Αναδρομή

Η αναδρομική έκθεση του ΟΠΑΝΔΑ προβάλλει εκτενώς το έργο του Σπύρου Κουκουλομάτη, με τη συνεργασία της οικογένειας του καλλιτέχνη. Πρόκειται για την πρώτη έκθεση έργων του που διοργανώνεται στην Αθήνα μετά τον θάνατό του, το 1995. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περίπου εκατό αντιπροσωπευτικά έργα του Κουκουλομάτη από το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. 

Εγκαίνια: 1/11 (7 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 1-26/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Σαβ.-Κυρ.: 10 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Παντελής Ψαρράς. Ten years after

  • Ζωγραφική

Ο Παντελής Ψαρράς επιστρέφει στα εικαστικά δρώμενα περίπου 10 χρόνια μετά την τελευταία του έκθεση, όπως προδίδει και ο τίτλος της έκθεσης. Όντας φανερά επηρεασμένος από τα όσα δυστοπικά συμβαίνουν γύρω μας τα τελευταία χρόνια που δουλεύει τα έργα της παρούσας έκθεσης, μας παρουσιάζει με έναν μοναδικό τρόπο πως ο σύγχρονος άνθρωπος αισθάνεται παγιδευμένος μέσα στη ζοφερή πολλές φορές πραγματικότητα.

Ράνια Ράγκου. Oh Yeah

  • Ζωγραφική

Στη σειρά έργων των τελευταίων τεσσάρων χρόνων, η Ράνια Ράγκου αναμιγνύει αριστοτεχνικά εικόνες της σύγχρονης ζωής με ίχνη από το παρελθόν της πόλης. Στο φαινομενικά διφορούμενο παρόν κρύβεται η βεβαιότητα της διάρκειας. Μία ιστορική διαδοχή, ένα χρονικό παλίμψηστο ξεδιπλώνεται ως θαύμα, αποκαλύπτοντας μία συμμετρία μέσα στο χάος, δημιουργώντας ένα υποδόριο αίσθημα ασφάλειας, διάρκειας, αντοχής.

Παράλληλη θέαση: Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος

  • Αφιερώματα

Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη και το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσιάζουν έκθεση με έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος, στο Ίδρυμα Θεοχαράκη. Με πορεία σχεδόν εκατό ετών, η Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος είναι μία από τις πλέον αναγνωρισμένες συλλογές ελληνικής τέχνης. Πολλά από τα έργα της διακρίνονται για τον σημαντικό ιστορικό χαρακτήρα τους, ενώ η συλλογή εμπλουτίζεται στη σύγχρονη διαδρομή της με ενδιαφέροντα αποκτήματα της νεότερης εικαστικής γραφής. Στην έκθεση, 70 έργα τέχνης από τη συλλογή, διαφορετικής τεχνοτροπίας και εποχής, παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε παράλληλη παρατήρηση με σκοπό να δημιουργηθεί ένας ανοικτός διάλογος μεταξύ τους. Στους εκθεσιακούς χώρους του ιδρύματος Θεοχαράκη, τρεις διακριτές ενότητες οργανώνονται σε μικρότερους "κύκλους θέασης", στους οποίους ιστορικές δημιουργίες και έργα μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης συνυπάρχουν και αλληλοτροφοδοτούνται ως προς την οπτική και την ερμηνεία τους. Σε καθεμία "συνομιλία" έργων προβάλλονται σχέσεις έμπνευσης ή ανατροπής, αναφοράς ή αναπροσδιορισμού. Εντέλει, η παράλληλη θέαση δίνει αποδείξεις για τους απεριόριστους τρόπους με τους οποίους οι καλλιτέχνες παραθέτουν, ενστερνίζονται ή απορρίπτουν εικόνες και διδάγματα του παρελθόντος, για το πώς προχωρούν στη μακρά πορεία της ιστορίας, και το πώς κοιτούν σε κάθε σύγχρονη εποχή τους τόσο προς το παρελθόν όσο και προς το μέλλον.

ΚαλλιέργειαΚαλλιέργεια. Ιχνογραφία

  • Μεικτά Μέσα

Η εικαστική ομάδα ΚαλλιέργειαΚαλλιέργεια και ο μη κερδοσκοπικός διεθνής κοινωνικός φορέας Σύγχρονης Τέχνης και Πολιτισμού "ΚROMA", παρουσιάζουν ένα πρότζεκτ που αποτυπώνει την πορεία της ομάδας από την εποχή της αμφισβήτησης (lockdown) του φυσικού έργου τέχνης και την επιβολή των ψηφιακών μέσων, μέχρι τη συμπύκνωση της επιθυμίας ανταλλαγής εμπειριών για τα νέα εργαλεία και υλικά στο ρόλο της εικόνας. Η εικόνα σαν διάδραση, αρχικά μέσα στην ομάδα και στη συνέχεια παρεμβατικά στο δημόσιο χώρο ως αλληλεπίδραση, γίνεται μηχανισμός μετατροπής και μετάδοσης της έννοιας της καλλιέργειας μέσω κοινού έργου. Το έργο ως "φυσικό μέγεθος" εκφράζει την ενέργεια που μεταφέρεται από ένα σώμα σε ένα άλλο ή που μετατρέπεται από μια μορφή σε μια άλλη.

The Callas. Strange Fruits

  • Μεικτά Μέσα

Το "Strange Fruits" (όπου ο τίτλος μνημονεύει τον αντιρατσιστικό ύμνο "Strange Fruit" της Billie Holiday – ως γνωστό, στα δέντρα του νότου κρέμονται παράξενα φρούτα) αναδεικνύει τις ποικιλόμορφες εικαστικές πρακτικές του ντουέτου Λάκης και Άρης Ιωνάς, οι οποίες συνδυάζουν τα πεδία της ζωγραφικής, της γλυπτικής και του κεντητού ταπισερί. Νυχτερινοί πίνακες με ακρυλικά και σπρέι καλωσορίζουν τους θεατές στο πεζοδρόμιο, με τις μορφές και τα χρώματα να αναμιγνύονται σε μια ιδιόμορφη αλληλεπίδραση κεντρικών σημείων, σε συναισθηματικές γεωμετρικές συνθέσεις, που μαρτυρούν τον αστικό πολιτισμό, στην πιο περίπλοκη και μυσταγωγική πτυχή του. Στο ίδιο πνεύμα, ο χώρος της γκαλερί είναι γεμάτος λουλούδια σε σκούρα φόντα. Ένα ανεπαίσθητο memento mori, μια πολύ διακριτική υπόμνηση θνητότητας, με το άρωμα των λουλουδιών να θυμίζει σκηνές από το πιο κοντινό ή το πιο μακρινό παρελθόν, καθώς μια παλέτα νέον και οι νεκρές φύσεις του Μανέ συναντούν τα πιο σκοτεινά οράματα των Ισπανών μεγάλων δασκάλων. Δίνοντας χρόνο στον θεατή να αφομοιώσει ένα οικείο περιβάλλον, σαν να ‘ναι μέσα από μισάνοιχτα παράθυρα, στη μέση του δωματίου στέκει μια μεγαλοπρεπής στήλη, κατασκευασμένη από παλιά μάρμαρα πεζοδρομίου της Αθήνας. Στο υπόγειο (παράρτημα) της γκαλερί, οι Callas παραδίδουν μια παραδοσιακή/ουτοπική εγκατάσταση με χρώματα νέον, σε άμεση αντίθεση προς τις πιο σκούρες αποχρώσεις του επάνω ορόφου. Εδώ, οι χαρακτηριστικές χειροποίητες ταπισερί των Callas, σχεδιασμένες από τους ίδιους και φιλοτεχνημένες από την αγαπημένη τους μητέρα και την αγαπημένη τους θεία, οι οποίες κατάγονται από ένα ελληνικό αγροτικό χωριό, φαντάζουν να ανοίγουν ιδιωτικά αλλά και τολμηρά τον δρόμο προς τις παράξενες εποχές που έρχονται.

Σπύρος Κουκουλομάτης. Αναδρομή

  • Αφιερώματα

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση έργων του Σπύρου Κουκολομάτη που διοργανώνεται στην Αθήνα μετά τον θάνατο του, το 1995.Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περίπου εκατό (100) αντιπροσωπευτικά έργα του καλλιτέχνη από το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Ως ζωγράφος, ο Σπύρος Κουκουλομάτης στράφηκε, από την αρχή της σταδιοδρομίας του ακόμη, στον μοντερνισμό, αφομοιώνοντας τάσεις της πρωτοπορίας της εποχής του. Πρωτοεξέθεσε το 1951, σειρά έργων που κινούνταν στο πλαίσιο της αφαίρεσης, με επιρροές από τον εξπρεσιονισμό. Σημαντικό ήταν για την εξέλιξή του το ταξίδι που πραγματοποίησε το 1960 στην Ελβετία για τη μελέτη στο Kunstmuseum της Βασιλείας του έργου του Γερμανοελβετού Paul Klee. Αν και ενδιαφέρθηκε για το πορτρέτο και την τοπιογραφία, οι πολιτικές και κοινωνικές αντιλήψεις του τον έστρεψαν από νωρίς σε μια ζωγραφική πολιτικοποιημένη, με έμφαση στην αλληγορία. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 στράφηκε προς τον υπερρεαλισμό (σουρεαλισμό) διαμορφώνοντας το προσωπικό του ύφος. Σκοπός του ήταν το μήνυμα της εικόνας να αγγίξει τον θεατή, να λειτουργήσει ως διαδικασία αφύπνισης στα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας, μέσω της χρήσης οικείων συμβόλων. Για τον λόγο αυτό ειδικό βάρος στην ατομική εικονογραφία του είχαν οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, «το πρώτιστο πρόβλημα του ανθρώπου είναι η σύγκρουσις των δύο Εγώ, προσωπικού-κοινωνικού».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.