Ξεναγήσεις για τους επισκέπτες της έκθεσης "Στη σκιά" στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Οι επιμελητές της μεγάλης σπονδυλωτής έκθεσης, που είναι αφιερωμένη στις Ελληνίδες καλλιτέχνιδες της συλλογής της Πινακοθήκης Δήμου Αθηναίων, συναντούν το κοινό για τέσσερις μοναδικές ξεναγήσεις.

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Στο πλαίσιο της έκθεσης "Στη σκιά", που παρουσιάζει ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), έως 26 Νοεμβρίου 2023 στην Δημοτική Πινακοθήκη στο Μεταξουργείο, θα πραγματοποιηθούν προγραμματισμένες ξεναγήσεις από τους επιμελητές της έκθεσης Χριστόφορο Μαρίνο και Κάλλη Πετροχείλου.

Το πρόγραμμα των ξεναγήσεων:

Κυριακή 29 Οκτωβρίου, ώρα 12.30 μ.μ. | Κάλλη Πετροχείλου
Κυριακή 12 Νοεμβρίου, ώρα 12.30 μ.μ. | Κάλλη Πετροχείλου
Κυριακή 26 Νοεμβρίου, ώρα 12 μ.μ. | Χριστόφορος Μαρίνος

Η έκθεση "Στη σκιά", μια μεγάλη σπονδυλωτή έκθεση αφιερωμένη στις Ελληνίδες καλλιτέχνιδες, εξετάζει τη γυναικεία συμβολή στην τέχνη του 20ού αιώνα. Περιλαμβάνει έργα από συνολικά 120 ζωγράφους και γλύπτριες γεννημένες μεταξύ 1871 και 1941, από τη Θάλεια Φλωρά-Καραβία έως την Όπυ Ζούνη, τα οποία ανήκουν στη συλλογή της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων.

Το πρώτο μέρος αυτού του εκθεσιακού τρίπτυχου περιλαμβάνει έργα από καλλιτέχνιδες οι οποίες γεννήθηκαν μεταξύ 1871 και 1910. Εδώ συναντάμε πρωτοπόρους που έδρασαν το πρώτο μισό του 20ού αιώνα και είχαν σημαντική παρουσία στον Μεσοπόλεμο, όπως η Μαρία Ιγγλέση, η Σοφία Λασκαρίδου, η Μαρία Λύτρα, η Κούλα Στεφάνου, η Αθηνά Ταρσούλη, η Φιφή Τσίλλερ, η Αγγελική Χατζημιχάλη, αλλά και δημιουργούς που άφησαν ισχυρό αποτύπωμα τις δεκαετίες 1950 και 1960, όπως η Λιλή Αρλιώτη, η Κούλα Μαραγκοπούλου, η Αγλαΐα Παπά και η Σελέστ Πολυχρονιάδη. Ξεχωρίζουν επίσης τρεις ιδιαίτερες περιπτώσεις αυτοδίδακτων ζωγράφων (Έφη Μιχελή, Ιουλία Παπανούτσου, Ελένη Πρεβεζάνου-Λελέκου), μια ψηφιδωτή σύνθεση της Έλλης Βοΐλα, οι ρακογραφίες της ηθοποιού Σωτηρίας Ιατρίδου και οι ανθογραφίες της Μαρίνας Χαϊκάλη-Σκαρλάτου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές από αυτές τις καλλιτέχνιδες είχαν συνεκθέσει στο Λύκειο των Ελληνίδων, στις Πανελλήνιες Εκθέσεις του Ζαππείου, στο Πρακτορείο Πνευματικής Συνεργασίας, στον Ελληνοσοβιετικό Σύνδεσμο και σε αίθουσες Δημοτικών Βιβλιοθηκών, ενώ κάποιες συμμετείχαν στην ίδια ομάδα και στις εκθέσεις της. Κρίνοντας από το ύφος και τη θεματογραφία των έργων τους, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι εμπνεύστηκαν κυρίως από το ελληνικό τοπίο, δίνοντας έμφαση στο ταπεινό αντικείμενο που μπορεί να αποτελέσει αφορμή για δημιουργία. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενδιαφέρονται για όλα τα θέματα, ιδίως για όσα εκπέμπουν αλήθεια και ειλικρίνεια: η αττική εξοχή, τα μνημεία, οι Μονές, τα ανόθευτα ελληνικά νησιά, οι νεκρές φύσεις, τα παλιά αθηναϊκά σπίτια, τα λουλούδια, το γυμνό γυναικείο σώμα, οι προσωπογραφίες, τα εσωτερικά, εντυπώσεις και σκηνές από την καθημερινή ζωή. Η αφομοίωση των κινημάτων (ιμπρεσιονισμός, φωβισμός, νεοκλασικισμός, εξπρεσιονισμός, αφαίρεση) είναι έκδηλη, χωνεμένη και αβίαστη, όπως και το ενδιαφέρον τους για τη λαογραφία, ενώ δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η επιρροή της διδασκαλίας του Κωνσταντίνου Παρθένη (ειδικά στο σχέδιο), του Γεώργιου Ιακωβίδη, του Σπυρίδωνα Βικάτου, του Νικόλαου Λύτρα και του Δημήτρη Γαλάνη.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα που εκτέθηκαν στις πρώτες Πανελλήνιες Καλλιτεχνικές Εκθέσεις, σε ιδιωτικές αίθουσες τέχνης (Ζυγός, Στρατηγοπούλου), στην "Έκθεση Μακεδόνων ζωγράφων" (1953) και τα οποία αγοράστηκαν από τον Δήμο Αθηναίων. Επίσης, αγορές έργων πραγματοποιούνταν κατόπιν προσωπικού αιτήματος των καλλιτεχνίδων προς τον Δήμαρχο, όπως στην περίπτωση της Έφης Μιχελή. Διεκδικώντας αναγνώριση και ισότιμη αντιμετώπιση (είναι χαρακτηριστικό ότι τα έργα τους πωλούνταν φθηνότερα σε σχέση με εκείνα των αντρών), οι γυναίκες άρχισαν να αποκτούν σιγά σιγά αυτοπεποίθηση και να το δηλώνουν. Όπως σημειώνει η Αθηνά Ταρσούλη στο περιοδικό "Η Γυναίκα" το 1939 με αφορμή τη δεύτερη Πανελλήνια Έκθεση, "η αισθητική παραγωγή της Ελληνίδας γυναίκας συναγωνίζεται από απόψεως δυνάμεως και αποδόσεως τον ομότεχνό της άνδρα".

Η έκθεση "Στη σκιά" συνεισφέρει στην ορατότητα και αναγνώριση αυτών των καλλιτεχνίδων, πολλές από τις οποίες είναι σήμερα άγνωστες ή λησμονημένες. Επιπλέον, αναδεικνύει την πλούσια συλλογή της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων, δίνοντας την ευκαιρία στο ευρύ κοινό και στους μελετητές να έρθουν σε επαφή με "το άλλο μισό του ουρανού" ή "το άλλο του πράγματος", για να θυμηθούμε την τεχνοκριτικό και ποιήτρια Ελένη Βακαλό, η οποία μέσα από τη στήλη της στα "Νέα" έγραψε για τις περισσότερες από αυτές τις καλλιτέχνιδες, τις υποστήριξε και τις ενθάρρυνε με τον λόγο της, και από μία άποψη αποτελεί τον συνδετικό κρίκο -τη φωνή- που ενώνει όλες αυτές τις ματιές.

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφουν ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ και η Κάλλη Πετροχείλου, Εικαστικός, Έφορος της Πινακοθήκης Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση πραγματοποιείται με την πολύτιμη συμβολή του συντηρητή έργων τέχνης της Πινακοθήκης Κώστα Νικάκη.

Info: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων | Διάρκεια έκθεσης: έως 26/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Emerald Paintings": Απατηλές απεικονίσεις μιας ιδεατής ζωής στην Γκαλερί Σκουφά

Πρόκειται για το πλέον ώριμο σύνολο έργων που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα η εικαστικός Στέλλα Καπεζάνου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2025

Ο Ντιντιέ Εριμπόν έρχεται στην Ελλάδα για μια "Γυναίκα του Λαού"

Το Ινστιτούτο Γκαίτε και οι εκδόσεις Νήσος υποδέχονται τον Γάλλο συγγραφέα που θα παρουσιάσει το νέο του βιβλίου "Η ζωή, τα γηρατειά και ο θάνατος μιας γυναίκας του λαού".

Γιατί η αρχαιοελληνική πολιτική σκέψη έχει συσκοτίσει το ζήτημα της δουλείας;

Φως στο ζήτημα ρίχνει το βιβλίο του Πωλέν Ισμάρ "Ο καθρέφτης του Οιδίποδα: Σκέψεις για τη δουλεία" που κυκλοφορεί προσεχώς από τις εκδόσεις Πόλις.

Διήμερο αφιέρωμα για τον γλύπτη Θόδωρο ετοιμάζει το ΕΜΣΤ

Στο πλαίσιο της έκθεσης "Θόδωρος, Γλύπτης: Αντί Αναδρομικής".

Ο "ιπτάμενος" Εμμανουήλ Καραλής έγινε βιβλίο

Ο Νίκος Μιχαλόπουλος είναι ο συγγραφέας του βιβλίου που αφιερώνεται στο μοίρασμα της αλήθειας του επικοντιστή.

"Διελεύσεις": Ο χρόνος "παγώνει" στη ζωγραφική της Ντέπης Παυλίδου

Ατμοσφαιρικά τοπία στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος.

Πόσο ξέρουμε την Κίνα;

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου μοιραζόμαστε κάποιες σκέψεις για το πώς μας άνοιξε τα μάτια το βιβλίο της Ταϊβανο-αμερικανίδας Karissa Chen (εκδόσεις Ίκαρος), μια συναρπαστική μυθοπλαστική κατάδυση στην άγνωστη μεταπολεμική ιστορία της κινεζικής διασποράς που καταρρίπτει διάφορα στερεότυπα.