Σύγχρονη τέχνη και ιστορία συνομιλούν στη Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας

Πρόκειται για μια εικαστική εγκατάσταση της Αφροδίτης Λίτη που συνομιλεί με τον χώρο και του αποτίνει φόρο τιμής.

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Τη Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2023 στις 4-7 μ.μ., στο Ωρολόγιο του Ανδρονίκου Κυρρήστου, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης της Αφροδίτης Λίτη με τίτλο "Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς". Η έκθεση οργανώθηκε από την Έλενα Κουντούρη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και της Εφορείας της Πόλεως των Αθηνών, σε συνεργασία με τους αρχαιολόγους της Εφορείας της Πόλεως των Αθηνών, Νικόλαο Πετρόχειλο και Δημήτρη Σούρλα.  

Για πρώτη φορά σ’ αυτό το σύμβολο της αρχαίας τεχνολογίας μνημείο παρουσιάζεται έκθεση σύγχρονης τέχνης. Πρόκειται για μια εικαστική εγκατάσταση που συνομιλεί με τον χώρο και του αποτίνει φόρο τιμής.

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Η εικαστικός σημειώνει: "Το συγκεκριμένο μνημείο θεωρήθηκε μεγάλης ομορφιάς, με εξαίρετες αναλογίες, καινοτόμο για την εποχή του, κομίζοντας ολόκληρη τη σοφία των προηγούμενων αιώνων. Ένα αρχιτεκτόνημα που παρέμεινε ανέπαφο από τις επελάσεις και τους βανδαλισμούς των κατακτητών συνεχίζει να προσφέρει στοχασμό και ψυχική εφορία, περιμένοντας ένα δώρο από εμάς. Δύο ψηλά μεταλλικά δέντρα που να φιλοξενούνται στο εσωτερικό του ωρολογίου του Ανδρόνικου Κυρρήστου κατοικούμενα από πουλιά, είναι ένα όραμα που είχα πάντοτε αντικρίζοντάς το. Έχει κτιστεί πάνω στη ροή του ζωογόνου νερού της πηγής της Ακρόπολης για τη λειτουργία του μηχανισμού του υδραυλικού ωρολογίου, ο οποίος σήμερα δεν διασώζεται παρά μόνο οι αυλακώσεις του πάνω στο μάρμαρο. Έτσι οι τροφοδότριες αρχικές σωληνώσεις του αρχαίου ρολογιού μετατρέπονται σε ριζώματα, κορμούς και διακλαδώσεις στα οποία κατεβαίνουν και εγκαθίστανται συμβολικά ως έμπνευση, σμήνη πουλιών από γλυπτές γλαύκες και πέρδικες".

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Σημείωμα της  Αφροδίτης Λίτη

Ένας από τους πιο ξεχωριστούς περιπάτους στην Αθήνα που μου προκαλούσε πάντα μεγάλη πνευματική ανάταση, ήταν αυτός που κάναμε με τους δικούς μου συστηματικά τα απογεύματα των Κυριακών στην περιοχή της Αρχαίας Αγοράς. Το στοιχείο που συνέβαλε στην κορύφωση της μέθεξης που συντελείτο μέσα μου από τη συγκεκριμένη έξοδο, ήταν η μεγάλη στάση μας, προκειμένου να περιεργαστούμε το θαυμαστό "ωρολόγιο του Κυρρήστου" στο τέλος της διαδρομής μας. Τώρα μπορώ να επαναφέρω στο νου μου με πολύ καθαρότητα ότι, αν και παιδί, μπορούσα διαισθητικά να εκτιμήσω την ιδιαιτερότητά του.

Το μαρμάρινο, από πεντελικό υλικό αρχιτεκτόνημα, διακρίνεται για τη μοναδική σχεδιαστική του αναλογία, την εξαιρετική τεχνική του και την απαράμιλλη και αναπόσπαστη γλυπτική του επίστεψη. Το συγκεκριμένο κτίσμα ανάγεται σεπεφωτισμένη αρχιτεκτονική σκέψη, με σαφείς  αναφορές στη σχέση του ανθρώπου με το άμεσο φυσικό του περιβάλλον. Η αρμονική ένταξη του στη συνεχή σχεδιαστική αναφορά στη κλασική τοπολογία της αρχαιότητας, είναι μία αναντικατάστατη πηγή της έμπνευσής μου έκτοτε μέχρι και σήμερα.

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Ο μικρής κλίμακας οκταγωνικός πύργος με έντονη τάση φυγής προς τα άνω, πλάτους 8μ. και ύψους 14μ., του 1 ου αιώνα π.Χ., κατασκευάστηκε στη Βόρεια πλευρά του βράχου της Ακρόπολης, από τον αστρονόμο Ανδρόνικο με καταγωγή από την Κύρρο της Μακεδονίας. Είναι ένα αρχιτεκτονικό επίτευγμα της εποχής του, αφιερωμένο στο χρόνο και τη μετεωρολογία, έχοντας ως μόνα υλικά ένδειξης της ώρας και του καιρού, το ηλιακό φως, τον αέρα και το νερό που κυλούσε από την πηγή του άνδηρου της Ακρόπολης, την Κλεψύδρα.

Στην Αρχαιότητα το μνημείο λειτουργούσε ως ρολόι ηλιακό, στην όψη του κτηρίου και υδραυλικό στο εσωτερικό του, καθώς και ως μετεωρολογικός σταθμός, όπου η συμβολή ενός χάλκινου περιστροφικού ανεμοδείκτη, με τη μορφή Τρίτωνα βαστάζοντα ράβδο στην κωνοειδή κορυφή της στέγης, υποδείκνυε τη φορά του πνέοντος ανέμου.

Δύο δέντρα συγκλίνουν για μια νέα εκδοχή προσφοράς

Ο ακτινοβόλος και μαγευτικός αναγλυφικός διάκοσμος της επίστεψης περιφερειακά του κτίσματος, με προσωποποιημένες τις μορφές των οκτώ ανέμων και των συμβόλων τους, με εγχάρακτες τις ονομασίες τους και τις γραμμώσεις των ωρών στην ακριβή θέση του ορίζοντα, με υποβάλλει σε ένα κλίμα υπερβατικό, όπου οι κατακτήσεις της παρατήρησης συντελούν στη μεταμόρφωση της επιστήμης σε τέχνη μέσω της καθόδου της θεοφανείας.

Εγκαίνια: 2/10 (4-7 μ.μ.)

Info: Ωρολόγιο Ανδρονίκου Κυρρήστου | 2-31/10 | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.