έξω φρενών από ευχαρίστηση
Η επιμελήτρια Νάντια Αργυροπούλου καλεί μια ομάδα ταλαντούχων και διεθνώς καταξιωμένων καλλιτεχνών να δώσουν τις δικές τους ερμηνείες περί "ευχαρίστησης" και των πολλαπλών εκδοχών της. Το παράδοξο και το αντιφατικό έρχονται να εξετάσουν την έννοια της απόλαυσης, της επιθυμίας και της χαράς από μία άλλη σκοπιά, μέσα από έργα μεικτών τεχνικών και διαφορετικών εικαστικών μορφών. Την έκθεση συμπληρώνει ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών, περφόρμανς, αφιερωμάτων σε κουίρ κοινότητες, ομιλιών και μουσικών events.
Εγκαίνια: 29/9 (7 μ.μ.)
Info: Κτίριο "Νόμπελ" | 29/9-12/11 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 6-9.30 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 12.30-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Ars Theatralis: Από τα θέατρα στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο
Ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας Μάνος Περράκης, γνωστός για τον σχεδιασμό της Νέας Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Καρόλου Κουν, του Σχολείου της Ειρήνης Παπά, του Θεάτρου Γης στη Θεσσαλονίκη, του Περιστρεφόμενου Θεάτρου της Ρώμης και όχι μόνο, "σκαλίζει" το αρχείο του και στήνει μια εκτενή παρουσίαση του έργου του. Εξήντα χρόνια, είκοσι έξι θέατρα και μερικά από τα σημαντικότερα ελληνικά μουσεία παρουσιάζονται σε ένα εκθεσιακό αφιέρωμα μέσα από μακέτες, σχέδια, σκίτσα, αφίσες, προσωπικά αντικείμενα και φωτογραφικό υλικό.
Εγκαίνια: 27/9 (7 μ.μ.)
Info: Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο | 28/9/23-28/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.: 8 π.μ. - 8 μ.μ., Τρ.: 1-8 μ.μ., Τετ., Πεμ, Παρ., Σαβ., Κυρ.: 8 π.μ. - 8 μ.μ. | Είσοδος: €4
Οι απαρχές της γλυπτικής: Αρχαιολογικά ευρήματα από τον Παλαιό Κόσμο και τη Λέσβο
Το Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού παρουσιάζει μια έκθεση βασισμένη στο "First Sculpture: Handaxe to Figure Stone" που διοργανώθηκε από το Nasher Sculpture Center στο Ντάλας, το 2018. Πρόκειται για μια σειρά λίθινων εργαλείων, προερχόμενα από διάφορες περιοχές σε Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή. Τα ιστορικά αντικείμενα εκτίθενται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με το αρχαιότερο να χρονολογείται περίπου στα 2,5 εκατ. χρόνια και το πιο πρόσφατο μόλις 50.000 ετών.
Εγκαίνια 26/9
Info: Μουσείο Μπενάκη "Ελληνικός Πολιτισμός" | 27/9/23-7/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ., Πεμ.: 10-12 π.μ., Κυρ.: 10 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος: €9, €7
Ελαιώνας ‘23 – Χθόνιο και Ανθρωπόκαινος
41 καλλιτέχνες πλημμυρίζουν τη γειτονιά του Ελαιώνα με τα έργα τους, εστιάζοντας στο χθόνιο στοιχείο και την ανθρωπόκαινο εποχή. Υπό την επιμέλεια του Δημήτρη Τρίκα, οι καλλιτέχνες εξερευνούν τον Ελαιώνα και προβάλλουν τις κρίσιμες καταστάσεις που έχει προκαλέσει η διαχρονική σύγκρουση φύσης-ανθρώπου. Την έκθεση θα συνοδεύσει δημόσιο πρόγραμμα, μια σειρά από περφόρμανς και άλλες δράσεις.
Εγκαίνια: 29/9 (5-10.30 μ.μ.)
Info: Εκθεσιακοί χώροι σταθμού μετρό Ελαιώνα, Εργοτάξιο μετρό - χώρος ΣΤΑ.ΣΥ Μαρκόνι 1, Αρχαία Γέφυρα στον Κηφισό Ποταμό (τμήμα της αρχαίας Ιεράς Οδού), Σταθμός Μετρό Ελαιώνα, Souzy Tros Μαρκόνι 8, Γειτονιά Μαρκόνι επί των οδών Μαρκόνι & Μαδάρων, Εργοτάξιο Β - είσοδος από γειτονιά Μαρκόνι | 28/9-3/12 | Ώρες λειτουργίας: Παρ., Σαβ., Κυρ.: 2.30-8.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Στη σκιά
Σπουδαίες Ελληνίδες καλλιτέχνιδες έχουν τον πρώτο λόγο στην έκθεση που διοργανώνεται στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων και στοχεύει στην ανάδειξη της συμβολής γυναικών δημιουργών στην τέχνη του 20ου αιώνα. Στην Πινακοθήκη θα παρουσιαστούν έργα από 120 ζωγράφους και γλύπτριες γεννημένες μεταξύ 1871 και 1941, από τη Θάλεια Φλωρά-Καραβία έως την Όπυ Ζούνη.
Εγκαίνια: 26/9 (6-10 μ.μ.)
Info: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων | 26/9 – 26/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ. - Σάβ.: 11 π.μ - 7 μ.μ, Κυρ.: 10 π.μ - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
cringe
Όσοι έχετε βαρεθεί να ακούτε τη λέξη "cringe" χωρίς να καταλαβαίνετε τι ακριβώς σημαίνει, ίσως η ομότιτλη έκθεση στο HGW std. να έχει την απάντηση. Μια ομάδα καλλιτεχνών προβάλλει διαφορετικές πτυχές του όρου εισάγοντάς μας στο αχανές σύμπαν της διαδικτυακής κουλτούρας. Από εγκαταστάσεις μεικτών μέσων έως καθηλωτική βιντεοτέχνη, το πρότζεκτ φιλοδοξεί να πυροδοτήσει σκέψεις επηρεασμένες από τη σύγχρονη ψηφιακή και φυσική μας ύπαρξη.
Εγκαίνια: 29/9 (7 μ.μ.)
Info: HGW std. | 29/9-8/10 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 4.30-8.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Ένα Παραμύθι για την Άλκη
Το Λογοτεχνικό Έτος Άλκης Ζέη έδωσε αφορμές για πολλά, διαφορετικά αφιερώματα για τη μεγάλη συγγραφέα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την αναδρομική έκθεση που είδαμε την περασμένη σεζόν στο Μουσείο Μπενάκη. Τώρα, σειρά έχει η Ελληνοαμερικανική Ένωση, η οποία συνεργάζεται με τις Εκδόσεις Μεταίχμιο και παρουσιάζει αρχειακό και φωτογραφικό υλικό, καθώς και εικαστικά έργα αφιερωμένα στην Άλκη Ζέη, έτσι ώστε να στηθεί ένα συνολικό αλλά ταυτόχρονα ψυχογραφικό βλέμμα θέασης στον κόσμο της δημιουργού.
Εγκαίνια: 25/9 (7 μ.μ.)
Info: Γκαλερί Ελληνοαμερικανικής Ένωσης | 25/9-4/11 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 12-8 μ.μ., Σαβ.: 10 π.μ. - 2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Ways to lose energy
Άλλο ένα καλλιτεχνικό σχόλιο για την περίπλοκη σχέση ανθρώπου-φύσης και κυριαρχίας του πρώτου: Η εικαστικός Δέσποινα Χαριτωνίδη μελετά την ποιητική σχέση ανάμεσα στην ηλιακή ενέργεια και τους τρόπους εκμετάλλευσής της από τον άνθρωπο. Γλυπτά, site-specific εγκαταστάσεις και επιτελεστικά έργα (βασικά δομικά υλικά της καλλιτέχνιδας ο χρυσός, διάφορα μέταλλα και ο πηλός) επαναπροσδιορίζουν υλικές και εννοιολογικές σχέσεις ανάμεσα στο περιβάλλον και το άτομο.
Εγκαίνια: 30/9 (6-9 μ.μ.)
Info: Ίδρυμα Θεοχαράκη | 28/9-23/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ.: 10 π.μ. - 5 μ.μ., Πεμ.: 5-9 μ.μ.
Ιστορίες της ζωής μας: σε αναζήτηση queer καταφυγίων
Με αφορμή το φεστιβάλ για το κλείσιμο της έκθεσης "Modern Love", το ΕΜΣΤ εγκαινιάζει το νέο πρότζεκτ της κολεκτίβας Nest, την οποία είχαμε γνωρίσει νωρίτερα με την εγκατάσταση "Return to Sender" στο ΚΠΙΣΝ. Αυτή τη φορά, η κολεκτίβα επικεντρώνεται στην απαξιωτική αντιμετώπιση των αφρικανικών non-binary κοινοτήτων και τον αγώνα τους για ένα καλύτερο, πιο ισότιμο μέλλον.
Εγκαίνια 29/9 (6.30 μ.μ.)
Info: ΕΜΣΤ | 30/9/23-4/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Πεμ.: 11 π.μ. - 10 μ.μ. | Είσοδος: €8, €4
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Μάνος Περράκης. Ars Theatralis: Από τα θέατρα στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο
O βραβευμένος με χρυσό βραβείο στην Διεθνή Έκθεση Θεατρικού Ντιζάϊν και Αρχιτεκτονικής στην Πράγα, αρχιτέκτονας Μάνος Περράκης συστήνεται στο ευρύ κοινό μέσα από το έργο του, που μετρά 60 χρόνια, 26 θέατρα και μερικά από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας. Ο αρχιτέκτων που εξειδικεύτηκε στο σχεδιασμό θεάτρων και μας παρέδωσε την πρωτοποριακή Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν της οδού Φρυνίχου, το Σχολείο της Ειρήνης Παπά, το Θέατρο Γης στη Θεσσαλονίκη, το Περιστρεφόμενο Θέατρο της Ρώμης και πολλά ακόμα. Στην έκθεση ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να μελετήσει τη σκέψη και το σύμπαν του δημιουργού Περράκη, προσεγγίζοντάς το μέσα από έννοιες που επανέρχονται και εξελίσσονται από δουλειά σε δουλειά μέσα στα χρόνια. Από το πλούσιο αρχείο του, που ανήκει πλέον στο Μουσείο Μπενάκη, εκτίθενται σχέδια, σκίτσα, μακέτες, αφίσες, προσωπικά αντικείμενα και φωτογραφικό υλικό. Για πρώτη φορά βλέπει στην έκθεση το φως της δημοσιότητας όμως και μέρος της πλούσιας προσωπικής συλλογής τέχνης του αρχιτέκτονα, έργων που πάντα πλαισίωναν τους χώρους και τη ζωή του, έργων φιλοτεχνημένων από φίλους, με τους οποίους συνομιλούσε και συνομιλεί δημιουργικά.
Δέσποινα Χαριτωνίδη. Ways to lose energy
Στην έκθεση χτίζεται μια ποιητική σχέση ανάμεσα στην ενέργεια που παράγεται από τον ήλιο και στους τρόπους με τους οποίους αυτή γίνεται εκμεταλλεύσιμη. Τα έργα της Δέσποινας Χαριτωνίδη θέτουν ερωτήματα σχετικά με την παραγωγή και απώλεια ενέργειας, σχολιάζοντας την ανθρώπινη παρέμβαση, καθώς και την προσπάθεια κυριαρχίας του ανθρώπου στη φύση. Η εικαστική γλώσσα που χρησιμοποιεί εκφράζεται μέσω της γλυπτικής, των site-specific εγκαταστάσεων και των επιτελεστικών (performative) έργων. Χρησιμοποιώντας φυσικά στοιχεία – όπως χρυσός, μέταλλα και πηλός – ως δομικά υλικά, επαναδιαπραγματεύεται τις μεταξύ τους υλικές και εννοιολογικές σχέσεις.
έξω φρενών από ευχαρίστηση
Η διοργάνωση "έξω φρενών από ευχαρίστηση" εκκινεί από τα παράδοξα και αντιφατικά που φέρει η διατύπωση αυτή στο πλαίσιο πραγματοποίησής της και ερευνά κυρίως όσα μπορεί να σημαίνει στο παρόν και το μέλλον και σε σχέση με αισθητικά και πολιτικοκοινωνικά αιτήματα και επείγοντα. Επισκέπτεται, μέσα από όλα όσα συμμετέχουν, την έννοια της "ευχαρίστησης" και τις πολλαπλές εκδοχές και μεταμορφώσεις της στα σύγχρονα "εξωφρενικά" δεδομένα: δεδομένα σύνθετων καλλιτεχνικών πρακτικών, διεκδικήσεων για το φύλο και τον ερωτισμό, ακτιβιστικών πρωτοβουλιών, κοινοτικών (ανα)σχηματισμών, της συντηρητικοποίησης χειμαζόμενων από διαδοχικές κρίσεις κοινωνικών ομάδων, των συνθηκών "doom and gloom" που δημιουργεί η καταστροφή του περιβάλλοντος, η ραγδαία επικράτηση του ψηφιακού, η αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων.
Ελαιώνας ‘23 – Χθόνιο και Ανθρωπόκαινος
41 καλλιτέχνες εστιάζουν στο χθόνιο στοιχείο και την ανθρωπόκαινο εποχή μέσα από την σύγκρουση αλλά και την συνομιλία τους, με την περιοχή του Ελαιώνα να αποτελεί το πεδίο μελέτης και το σημείο τέλεσης και αναφοράς. Η έκθεση με τα έργα, τις ομιλίες και τις δράσεις του πρότζεκτ έχει ως στόχο να αναδείξει τις κρίσιμες και σύνθετες καταστάσεις που έχει προκαλέσει η διαχρονική συνομιλία αλλά και σύγκρουση φύσης και ανθρώπου, τα δίπολα που κυριαρχούν στην περιοχή σαν αποτέλεσμα του σκληρού ανθρώπινου αποτυπώματος, την σχέση του παρελθόντος με το παρόν και αντιστρόφως. Ο περίφημος Ελαιώνας επί Πεισίστρατου, στο πέρασμα του χρόνου και μέσα από τις ανθρώπινες επιλογές εξελίχθηκε στην γόνιμη αγροτική γη της Αθήνας μέχρι τη δεκαετία του εξήντα, που με τη σειρά της μετατράπηκε σε νεκρή γη από τα απόβλητα της άναρχης εκβιομηχάνισης.
cringe
Μια έννοια με πολλαπλές προεκτάσεις, κατανοήσεις, ο όρος «cringe» έχει καταφέρει να ενώσει διάφορες ταυτότητες ανθρώπων που είναι ετερόκλητες μεταξύ τους. Το "cringe" έχει γίνει κεντρικό στοιχείο της διαδικτυακής κουλτούρας και η έκθεση στοχεύει να εξερευνήσει αυτό το σύνθετο και οικουμενικό συναίσθημα. Από εγκαταστάσεις μεικτών μέσων έως καθηλωτική βιντεοτέχνη, η έκθεση φιλοδοξεί να πυροδοτήσει σκέψεις επηρεασμένες από τη σύγχρονη ψηφιακή και φυσική μας ύπαρξη.
Nest. Ιστορίες της ζωής μας: σε αναζήτηση queer καταφυγίων
Μέσα από τη μακροχρόνια εμπλοκή της με την queer κοινότητα της Κένυας, η διεπιστημονική κολεκτίβα Nest έχει γίνει μάρτυρας της βίαιης, απαξιωτικής μεταχείρισης που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι Αφρικανικές non-binary κοινότητες, καθώς και της αντίστασης και των στρατηγικών που αναπτύσσουν, ενώ μάχονται αποφασιστικά για ένα καλύτερο μέλλον με ίσα δικαιώματα. Μέσα από την παρουσίαση φωτογραφιών, εικονογραφήσεων, ηχοτοπίων και αποσπάσματα κειμένων που απομαγνητοφωνήθηκαν από εκατοντάδες προσωπικές συζητήσεις, η έκθεση επιχειρεί να πλαισιώσει τις queer εκφράσεις στην Κένυα και να αναδείξει τις εγγενείς αντιφάσεις της queer ζωής στην Αφρική, καθώς και να δημιουργήσει μια σύγχρονη κατανόηση της βιωμένης πραγματικότητας της χώρας.
Ένα Παραμύθι για την Άλκη
Στο πλαίσιο του Λογοτεχνικού Έτους Άλκης Ζέη, παρουσιάζεται μια έκθεση αφιερωμένη στην πολυαγαπημένη συγγραφέα, που προσφέρει ένα ιστορικό και μαζί ψυχογραφικό βλέμμα θέασης στον πυκνό κόσμο της. Μέσω αρχειακού και φωτογραφικού υλικού, πρωτότυπων αντικειμένων και ένθετων τρυφερών αφιερωμάτων εικαστικών δημιουργών που μεγάλωσαν με το έργο της, οι δύο επιμελητές σχεδίασαν την έκθεση ειδικά για τους δύο εκθεσιακούς χώρους της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης ως ένα τρισδιάστατο πρωτότυπο και ενιαίο αφήγημα, σε αγαστή συνεργασία με τις εκδόσεις Μεταίχμιο, αλλά και με την πολύτιμη συμβολή της οικογένειας της συγγραφέα.
Στη σκιά
Μια εκθεσιακή μελέτη της γυναικείας συμβολής στην τέχνη του 20ού αιώνα. Περιλαμβάνει έργα από συνολικά 120 ζωγράφους και γλύπτριες γεννημένες μεταξύ 1871 και 1941, από τη Θάλεια Φλωρά-Καραβία έως την Όπυ Ζούνη. Όλα τα έργα ανήκουν στη συλλογή της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων. Το πρώτο μέρος αυτού του εκθεσιακού τρίπτυχου περιλαμβάνει έργα από καλλιτέχνιδες οι οποίες γεννήθηκαν μεταξύ 1871 και 1910. Εδώ συναντάμε πρωτοπόρους που έδρασαν το πρώτο μισό του 20ού αιώνα και είχαν σημαντική παρουσία στον Μεσοπόλεμο, όπως η Μαρία Ιγγλέση, η Σοφία Λασκαρίδου, η Μαρία Λύτρα, η Κούλα Στεφάνου, η Αθηνά Ταρσούλη, η Φιφή Τσίλλερ, η Αγγελική Χατζημιχάλη, αλλά και δημιουργούς που άφησαν ισχυρό αποτύπωμα τις δεκαετίες 1950 και 1960, όπως η Λιλή Αρλιώτη, η Κούλα Μαραγκοπούλου, η Αγλαΐα Παπά και η Σελέστ Πολυχρονιάδη. Ξεχωρίζουν επίσης τρεις ιδιαίτερες περιπτώσεις αυτοδίδακτων ζωγράφων (Έφη Μιχελή, Ιουλία Παπανούτσου, Ελένη Πρεβεζάνου-Λελέκου), μια ψηφιδωτή σύνθεση της Έλλης Βοΐλα, οι ρακογραφίες της ηθοποιού Σωτηρίας Ιατρίδου και οι ανθογραφίες της Μαρίνας Χαϊκάλη-Σκαρλάτου. Η έκθεση πραγματοποιείται με τη συμβολή του συντηρητή έργων τέχνης της Πινακοθήκης Κώστα Νικάκη.
Οι απαρχές της γλυπτικής: Αρχαιολογικά ευρήματα από τον Παλαιό Κόσμο και τη Λέσβο. 2,5 εκ. έως 50.000 χρόνια πριν από σήμερα
Η έκθεση περιλαμβάνει λίθινα εργαλεία αλλά και «μορφές σε λίθο» που εικονίζουν πτηνά, πρόσωπα και σώματα και προέρχονται από διάφορες θέσεις της Ευρώπης, της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το αρχαιότερο έχει ηλικία γύρω στα 2,5 εκατ. χρόνια και το πιο πρόσφατο είναι μόλις 50.000 ετών. Αυτά τα έργα προγόνων Homo sapiens του καταδεικνύουν ότι η αισθητική αφύπνιση και η ικανότητα αναγνώρισης ομορφιάς και νοήματος σε αντικείμενα ανάγονται εκατομμύρια χρόνια πριν από την εποχή μας, όταν και μπορούν να εντοπιστούν οι απαρχές της γλυπτικής τέχνης. Η έκθεση περιλαμβάνει και εκμαγεία που έχουν δημιουργηθεί με τεχνολογία τρισδιάστατης εκτύπωσης, τα οποία οι επισκέπτες μπορούν να αγγίξουν.