Πολλές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης μάς έχουν δώσει την ευκαιρία να εξερευνήσουμε τα πιο ασυνήθιστα κτίρια της Αθήνας που σπάνια ανοίγουν τις πόρτες τους στο κοινό. Το ιστορικό εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας "Κλωσταί Πεταλούδας-Μουζάκης" μπορεί να μην είναι το πιο απρόσβατο, όμως η νέα έκθεση που φιλοξενείται από 21/9 στους χώρους του είναι ιδανική αφορμή για να δει κανείς τις ρετρο-φουτουριστικές βιομηχανικές υποδομές του με μια άλλη ματιά.
Μιλάμε για την ομαδική έκθεση "Το Φαινόμενο της Πεταλούδας", μια πρωτοβουλία του αστικού, μη κερδοσκοπικού οργανισμού artefact athens, σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου. Ο τίτλος, φυσικά, αναφέρεται στο γνωστό φαινόμενο της πεταλούδας (the butterfly effect), σύμφωνα με το οποίο η παραμικρή αλλαγή μπορεί, σε βάθος χρόνου, να οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στην πορεία της ιστορίας. Με βάση αυτή τη θεωρία, σαράντα ένα καλλιτέχνες κλήθηκαν να μελετήσουν την ιστορία του εργοστασίου αλλά και της γενικότερης ελληνικής βιομηχανίας, και να τις αναδείξουν μέσω διαφορετικών εικαστικών μέσων.
Αν δεν έχετε ήδη πειστεί ότι αξίζει τον χρόνο σας, ο Κώστας Πράπογλου μάς δίνει 10 αφορμές για να επισκεφθούμε την πρωτότυπη έκθεση:
1. Η έκθεση θα λάβει χώρα στις εγκαταστάσεις μιας εμβληματικής βιομηχανίας που παραμένει ενεργή επί οχτώ δεκαετίες. Το εργοστάσιο ιδρύθηκε από τον Ελευθέριο Μουζάκη το 1944 και η "Πεταλούδα" εξελίχθηκε στο πιο αναγνωρίσιμο brand στην ελληνική κλωστοϋφαντουργία, ένα υπόδειγμα επιχειρηματικότητας με αδιάλειπτη παρουσία.
2. Οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν τη δυνατότητα να δουν έργα τέχνης σε διάλογο με μηχανήματα και παραγόμενα προϊόντα, καθώς το εργοστάσιο λειτουργεί έως και σήμερα. Η έκθεση δεν αναστέλλει τις λειτουργίες του εργοστασίου αλλά εντάσσεται στους χώρους και στις τεχνικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα μέσα σε αυτούς. Οι εργαζόμενοι θα δουλεύουν για ένα χρονικό διάστημα συντροφιά με όλα τα έργα της έκθεσης.
3. Μια ευκαιρία να αντιληφθεί και να βιώσει κάποιος τη μεταμόρφωση της ευρύτερης περιοχής της Ιεράς Οδού στην πάροδο των χρόνων και να προβληματιστεί πάνω σε θέματα αλληλοσυνδεσιμότητας, έννοια που αποτελεί βασικό άξονα της έκθεσης. Η έκθεση διαχειρίζεται επίσης έννοιες επιπέδων μνήμης, ιστορικότητας και δια-προσωπικής αφήγησης.
4. Επαφή και αλληλεπίδραση με νέα έργα τέχνης και εγκαταστάσεις από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες αλλά και κάποια παλαιότερα έργα που δεν έχουν ξαναπαρουσιαστεί στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, τα site-specific έργα των Λυδία Ανδριώτη, Μανώλη Μπαμπούση, Κλίτσας Αντωνίου, Μαρία Λοϊζίδου, Θεόδωρου Νούτσου, Λίας Πέτρου, Sandra Osborne, Μαριάννας Στραπατσάκη και Alison Woods είναι μερικές από τις νέες εγκαταστάσεις που θα έχει την ευκαιρία να δει κάποιος από κοντά.
5. Με αφορμή την ιστορία και πορεία του Ελευθέριου Μουζάκη ο επισκέπτης μπορεί να προβληματιστεί πάνω στην έννοια της επιχειρηματικότητας και στην προοπτική ενίσχυσης του βιομηχανικού τομέα στη χώρα μας. H Ελλάδα γνώρισε στα τέλη του περασμένου και στις αρχές του τρέχοντος αιώνα ένα μεγάλο κύμα αποβιομηχάνισης το οποίο έπληξε την παραγωγική βάση και την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Ανεξαρτήτως από τα αίτια αυτής της εξέλιξης, αποτελεί κοινό τόπο ότι η ενίσχυση του βιομηχανικού τομέα, με σεβασμό στο περιβάλλον και τα εργασιακά δικαιώματα, μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά τόσο σε όρους εθνικού εισοδήματος όσο και στην κατεύθυνση ενίσχυσης της καινοτομίας και της διαφοροποίησης του παραγωγικού μοντέλου.
6. Δυνατότητα του κοινού να συνομιλήσει με καλλιτέχνες σε προκαθορισμένες ημερομηνίες κατά τη διάρκεια της έκθεσης. Συμμετέχοντες εικαστικοί θα βρίσκονται στους χώρους της έκθεσης και θα συζητούν με το κοινό για το έργο τους, τη δουλειά τους γενικότερα και τα ερεθίσματά τους.
7. Οι επισκέπτες θα μπορέσουν να συναντήσουν εργαζόμενους του εργοστασίου σε προγραμματισμένες ημερομηνίες. Κατά τη διάρκεια προετοιμασιών της έκθεσης οι εργαζόμενοι έδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον και η συνάντηση τους με επισκέπτες θα τους δώσει την ευκαιρία να μοιραστούν την εμπειρία της συνύπαρξης με έργα σύγχρονης τέχνης στο τόσο οικείο και απαράλαχτο για πολύ καιρό εργασιακό τους περιβάλλον.
8. Το κοινό που ασχολείται επαγγελματικά με την τέχνη θα έχει την ευκαιρία να δει έργα συναδέλφων που έχουν δημιουργηθεί με διάφορες τεχνικές και ποικίλα μέσα. Έργα με γλυπτά, κεραμική, εγκαταστάσεις στο χώρο, βίντεο και ήχο θα "καταλάβουν" τους χώρους του εργοστασίου.
9. Η έκθεση θα είναι μια ευκαιρία για τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με ένα βιομηχανικό περιβάλλον και παράλληλα να έχουν μια πρώτη γνωριμία με τη σύγχρονη εικαστική πράξη, ενώ οι μεγαλύτεροι ηλικιακά επισκέπτες θα ταξιδέψουν στο χρόνο με μνήμες του παρελθόντος και την αισιοδοξία της σύγχρονης δημιουργίας.
10. Οι επισκέπτες μπορούν να αντιληφθούν πως η σύγχρονη δημιουργία δίνει νέα πνοή σε κτίρια, είτε εγκαταλελειμμένα ή με χρήσεις που δεν έχουν προφανή σχέση με την τέχνη. Ο αστικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός artefact athens και διοργανωτής της έκθεσης αυτής, θεωρεί πως η ενεργοποίηση χώρων μέσω του σύγχρονου εικαστικού λόγου αποτελεί μια ευκαιρία για την τέχνη να λειτουργήσει ως ζωοποιός δύναμη και πέρα από τους συμβατικούς εικαστικούς χώρους όπως τα μουσεία και οι γκαλερί.
Περισσότερες πληροφορίες
Το Φαινόμενο της Πεταλούδας
Ο αστικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός artefact athens παρουσιάζει μια έκθεση σύγχρονης τέχνης που θα πραγματοποιηθεί σε πολυάριθμους χώρους του συγκροτήματος της εμβληματικής κλωστοϋφαντουργίας «Κλωσταί Πεταλούδας-Μουζάκης» Η έκθεση προσδοκά να αναδείξει την ιστορία του που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη βιομηχανική ιστορία της Ελλάδας. Το βιομηχανικό περιβάλλον με τον έντονο ρετρο-φουτουριστικό του χαρακτήρα εμπνέει τους 41 συμμετέχοντες καλλιτέχνες και θα βάλει τους επισκέπτες σε μια συνθήκη όπου το πραγματικό και τo φαντασιακό συνδιαλέγονται και αλληλεπιδρούν. Λαμβάνοντας υπόψη το γεωγραφικό στίγμα της ευρύτερης περιοχής των εγκαταστάσεων του εργοστασίου που ταυτίζεται με τον άξονα της αρχαίας πομπής των Ελευσίνιων Μυστηρίων επί της Ιεράς Οδού, η έκθεση θα φέρει το φιλότεχνο κοινό κοντά σε νοήματα εσωτερικής διερεύνησης, υπαρξιακών αναζητήσεων και συναισθηματικής ανάτασης.