Ο πολιτιστικός οργανισμός Polygreen Culture & Art Initiative (PCAI), στο πλαίσιο του προγράμματος 2023 του θεσμού "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός" του Υπουργείου Πολιτισμού, παρουσιάζει την Κυριακή 23 και τη Δευτέρα 24 Ιουλίου το πολιτιστικό πρόγραμμα με τον τίτλο "Oh, tranquility! Penetrating the very rock, A cicada’s voice".
Οι εικαστικές παρεμβάσεις, η έκθεση και οι περφόρμανς που θα λάβουν χώρα στους Δελφούς είναι εμπνευσμένες από τις περιβαλλοντικές ανησυχίες του Δημήτρη Πικιώνη, όπως εκφράστηκαν μέσα από το αρχιτεκτονικό και καλλιτεχνικό έργο του, καθώς και από κείμενά του, όπως το Γαίας Ατίμωσις (1954) και το Συναισθηματική Τοπογραφία (1935). Χώρος φιλοξενίας το πρώην παβιγιόν Πικιώνη, νυν "π” στους Δελφούς, το πρόσφατα αναστηλωμένο από τον οργανισμό μνημείο νεότερης αρχιτεκτονικής, που έχει σχεδιαστεί από τον κορυφαίο Έλληνα αρχιτέκτονα και τον γιο του, Πέτρο Πικιώνη, στα τέλη του 1950.
Εικαστικοί, αρχιτέκτονες, ποιητές, mezzo sopranos, designers και περφόρμερ προσκλήθηκαν να δημιουργήσουν νέα επιτελεστικά και εικαστικά έργα, ορμώμενοι από την ιστορία του αρχιτεκτονικού μνημείου, τοποσήμου της περιοχής, αλλά και το φυσικό τοπίο των Δελφών, με σκοπό την ανάδειξη κρίσιμων περιβαλλοντικών ζητημάτων, θέτοντας φιλοσοφικές και κοινωνικές παραμέτρους γύρω από θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, τέχνης και αρχιτεκτονικής. Οι επιτελεστικές αναθέσεις του PCAI στο πλαίσιο του προγράμματος στοιχειοθετούν νέες ερμηνείες του πολυσχιδούς έργου του σημαντικού δημιουργού, λαμβάνοντας χώρα στο περιβάλλον που σχεδίασε ο ίδιος ο Πικιώνης αρκετές δεκαετίες πριν.
O τίτλος "Oh, tranquility! Penetrating the very rock, A cicada’s voice" προκύπτει από το χαϊκού του 1689 του Matsuo Basho, του σημαντικότερου ποιητή χαϊκού στην ιστορία της Ιαπωνίας. Ο Basho συνθέτει μια καλοκαιρινή εικόνα της φύσης, πλημμυρισμένη από ήχους και σιωπές, έντομα, έμβια όντα και βράχους που διαρρηγνύονται. Το ποίημά του αποτελεί ένα τραγούδι για τη γη και την πέτρα, έναν φόρο τιμής στην αρμονία και την ισορροπία, έναν ύμνο στο επαναλαμβανόμενο τραγούδι του τζιτζικιού, που υπερψηφά τη φθορά και τον θάνατο. Ένα χαϊκού με περιβαλλοντικές προεκτάσεις που περικλείει τους σχετικούς προβληματισμούς του Πικιώνη και τη διαλεκτική σχέση που επεδίωκε με τη φύση και το περιβάλλον. Ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας ανέτρεχε, άλλωστε, τακτικά στη φιλοσοφία και στην τέχνη της Ιαπωνίας εντάσσοντας τις επιρροές αυτές στο ιδιότυπο, προσωπικό, καλλιτεχνικό του ιδίωμα, όπου συχνά η νεωτερικότητα και ο σεβασμός για τη φύση διασταυρώνονται με τη λαϊκή παράδοση.
Πρόγραμμα περφόρμανς
Κυριακή 23 Ιουλίου
HOPE & Άννα Πάγκαλου, Digitaria, Ναταλία Παπαδοπούλου, Serapis Maritime, Kostadis
Δευτέρα 24 Ιουλίου
Φοίβη Γιαννίση & Ζήσης Κοτιώνης, Άγγελος Πλέσσας, VASKOS (Βασίλης Νούλας & Κώστας Τζημούλης)
Η είσοδος στο πρόγραμμα είναι ελεύθερη. Τις δύο ημέρες του προγράμματος θα υπάρχει δωρεάν υπηρεσία μεταφοράς με λεωφορείο από την Αθήνα (Πλατεία Συντάγματος) προς τους Δελφούς με αυθημερόν επιστροφή μετά το τέλος της τελευταίας περφόρμανς. Η κράτηση για κάθε δρομολόγιο είναι υποχρεωτική.
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Άγγελος Πλέσσας, HOPE, Άννα Πάγκαλου, Digitaria, Φοίβη Γιαννίση, Ζήσης Κοτιώνης, Ναταλία Παπαδοπούλου, Serapis Maritime, Kostadis, VASKOS (Βασίλης Νούλας & Κώστας Τζημούλης)
Eπιμέλεια: Κίκα Κυριακάκου
Info: Πρώην παβιγιόν Πικιώνη, νυν "π”, Δελφοί | 23, 24/7 | Ώρα προσέλευσης: 6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη