"Ψελλίζοντας την εαυτή, τραυλίζοντας τις άλλες": Ένας ιδιότυπος διάλογος για το δεύτερο φεμινιστικό κίνημα στην Ελλάδα

Η εκδήλωση αποτελεί μέρος του πρότζεκτ «Γυναικεία Υπόθεση» της Ελένης Τζιρτζιλάκη.

Ψελλίζοντας την εαυτή τραυλίζοντας τις άλλες

Στο πλαίσιο του συμβάν-έκθεση-εργαστήριο "Γυναικεία Υπόθεση" στο Circuits and Currents, σε επιμέλεια της Ελένης Τζιρτζιλάκη, παρουσιάζεται την Παρασκευή 23 Ιουνίου (8-9 μ.μ.) το έργο "Ψελλίζοντας την εαυτή, τραυλίζοντας τις άλλες" των Πέγκυ Ζάλη και Γιώτας Ιωαννίδου.

Η ερευνητική επιτέλεση "Ψελλίζοντας την εαυτή, τραυλίζοντας τις άλλες" διατυπώνεται ως ένας ιδιότυπος διάλογος μεταξύ της Πέγκυς Ζάλη και της Γιώτας Ιωαννίδου. Η συν-εγγραφή της εαυτής και της άλλης εκλαμβάνει το τραύλισμα και το ψέλλισμα ως ενσώματους τρόπους αντίστασης στον κανόνα του λόγου, μέσω της μελέτης και της διαστρέβλωσης των στοιχείων που απαρτίζουν μια "επιτυχή” δημόσια διάλεξη: το κείμενο, τον ήχο και το οπτικό υλικό.

Το κείμενο αποτελείται από αποσπάσματα άρθρων που έχουν παραχθεί κατά τη διάρκεια του δεύτερου φεμινιστικού κύματος στην Ελλάδα. Η εισαγωγή, από το βιβλίο της Ε. Αβδελά και της Α. Ψαρρά "Ο φεμινισμός στην Ελλάδα του μεσοπολέμου. Μία ανθολογία (1985)", που αναφέρεται στην "ιδιόμορφη … ιστορική διαδικασία που έχει τη θαυματουργή ικανότητα να σβήνει ό,τι έχει σχέση με τις γυναίκες". Ένα απόσπασμα από το σενάριο της ομάδας θεάτρου σκιών Καραγκιόζαινα (1980-1989), που αναφέρεται στην θεσμική οικειοποίηση των φεμινιστικών διεκδικήσεων και τις συγκρουσιακές θέσης της λαϊκής Αγλαίας και της αστής Βεζυροπούλας. Απόσπασμα από το άρθρο "Η Τραγωδία της Χειραφέτησης της Γυναίκας" της Ανθής Χατζηασλάνη στο ανεξάρτητο αναρχικό φεμινιστικό έντυπο "Πόλη Γυναικών" (1982), που αναφέρεται στο κείμενο της Αντρέα Ντόρκιν, σε σχέση με την ιατρική βία σε βάρος της γυναίκας όπως "Η κοιλιά της είναι η απόδειξη ότι έχει γαμηθεί. Η κοιλιά της είναι ο φαλλικός θρίαμβος. Κανείς δεν αμβλώνει τη νίκη του". Ένα ανώνυμο γράμμα προς το ανεξάρτητο φεμινιστικό έντυπο "Για την Απελευθερωση των Γυναικών" (1978), που ξεκινά με τη φράση "Πρέπει να αντιδράσουμε". Απόσπασμα από το άρθρο "Απελευθέρωση δε γίνεται με μέσα μη απελευθερωτικά, Οι γυναίκες στην κοινωνική κρίση" της Ντίνας Μαλλιάκου στο "Πόλη Γυναικών", (1982), που κατηγοριοποιεί τις "Άλλες γυναίκες του κινήματος". 

Τέλος, υπάρχουν προσωπικές σημειώσεις, βρισιές και γλωσσικά ιδιώματα που χρησιμοποιούν συχνά η Πέγκυ και η Γιώτα, διάλογοι με αυτοματοποιημένους βοηθούς συνομιλίας σε σχέση με τα γυναικεία ονόματα και τις γυναικείες φωνές που τους δίνονται (Alexa, Siri). Η ανάγνωση των κειμένων θα επιτελείται με την ηχητική διαστρέβλωση χειρονομιών και την διάδραση μεταξύ των σκιών που παράγονται από τις φωτεινές πηγές που συναντάμε στις δημόσιες διαλέξεις. 

Η "Ψελλίζοντας την εαυτή, τραυλίζοντας τις άλλες" επιχειρεί την επαναφορά ιστορικών αναφορών εγγραφής της εαυτής και της άλλης εκτρέποντας τον κανόνα του κέντρου που τις τοποθετεί σε ένα απο-πολιτικοποιημένο περιθώριο.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Γυναικεία Υπόθεση

  • Μεικτά Μέσα

Το συμβάν-έκθεση-εργαστήριο "Γυναικεία Υπόθεση" φιλοξενεί καθημερινά μία καλλιτέχνιδα, μία αρχιτεκτόνισσα ή και περισσότερες, οι οποίες θα παρεμβαίνουν δημιουργικά στον χώρο. Το πρότζεκτ σε επιμέλεια της Ελένης Τζιρτζιλάκη στρέφεται γύρω από τις θηλυκότητες, την ανάδειξη της διαφορετικότητας των γυναικών, τον φεμινισμό και την οικολογία στην τέχνη, θέτει μαζί το ανθρώπινο και το μη ανθρώπινο, τη συμβίωση με τα ζώα, αλλά και πλάσματα του φανταστικού και του ονείρου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.

Ένα φωτογραφικό road trip μας κάνει να νοσταλγούμε τα ελληνικά καλοκαίρια

Η Ροζίτα Σπινάσα κάνει μια φωτογραφική διαδρομή περιπλάνησης και αυτογνωσίας στο νομό Ηλείας.

Τη διπλή όψη της "Urban Life" αποτυπώνει στα έργα του ο Κωστής Δαμουλάκης

Η έκθεση προσδοκά να φέρει το κοινό σε επαφή με μία ολοκληρωμένη παρουσίαση της έως τώρα πορείας του καλλιτέχνη, από τα χρόνια της μαθητείας του στην Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης έως σήμερα.

Στοχεύοντας ψηλά | Συνέντευξη με την καταξιωμένη εικαστικό Δανάη Στράτου

Η Δανάη Στράτου αυτή την εποχή συμμετέχει στην έκθεση "Tale of Two Cities", με έργα Ελλήνων και Αιγύπτιων καλλιτεχνών.

Ανακαλύψτε την κυπριακή συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Με αφορμή τα πενήντα χρόνια από την εισβολή του τουρκικού στρατού στην Κύπρο, το ΕΑΜ διοργανώνει μια σειρά ξεναγήσεων στην κυπριακή συλλογή του.