"Ψελλίζοντας την εαυτή, τραυλίζοντας τις άλλες": Ένας ιδιότυπος διάλογος για το δεύτερο φεμινιστικό κίνημα στην Ελλάδα

Η εκδήλωση αποτελεί μέρος του πρότζεκτ «Γυναικεία Υπόθεση» της Ελένης Τζιρτζιλάκη.

Ψελλίζοντας την εαυτή τραυλίζοντας τις άλλες

Στο πλαίσιο του συμβάν-έκθεση-εργαστήριο "Γυναικεία Υπόθεση" στο Circuits and Currents, σε επιμέλεια της Ελένης Τζιρτζιλάκη, παρουσιάζεται την Παρασκευή 23 Ιουνίου (8-9 μ.μ.) το έργο "Ψελλίζοντας την εαυτή, τραυλίζοντας τις άλλες" των Πέγκυ Ζάλη και Γιώτας Ιωαννίδου.

Η ερευνητική επιτέλεση "Ψελλίζοντας την εαυτή, τραυλίζοντας τις άλλες" διατυπώνεται ως ένας ιδιότυπος διάλογος μεταξύ της Πέγκυς Ζάλη και της Γιώτας Ιωαννίδου. Η συν-εγγραφή της εαυτής και της άλλης εκλαμβάνει το τραύλισμα και το ψέλλισμα ως ενσώματους τρόπους αντίστασης στον κανόνα του λόγου, μέσω της μελέτης και της διαστρέβλωσης των στοιχείων που απαρτίζουν μια "επιτυχή” δημόσια διάλεξη: το κείμενο, τον ήχο και το οπτικό υλικό.

Το κείμενο αποτελείται από αποσπάσματα άρθρων που έχουν παραχθεί κατά τη διάρκεια του δεύτερου φεμινιστικού κύματος στην Ελλάδα. Η εισαγωγή, από το βιβλίο της Ε. Αβδελά και της Α. Ψαρρά "Ο φεμινισμός στην Ελλάδα του μεσοπολέμου. Μία ανθολογία (1985)", που αναφέρεται στην "ιδιόμορφη … ιστορική διαδικασία που έχει τη θαυματουργή ικανότητα να σβήνει ό,τι έχει σχέση με τις γυναίκες". Ένα απόσπασμα από το σενάριο της ομάδας θεάτρου σκιών Καραγκιόζαινα (1980-1989), που αναφέρεται στην θεσμική οικειοποίηση των φεμινιστικών διεκδικήσεων και τις συγκρουσιακές θέσης της λαϊκής Αγλαίας και της αστής Βεζυροπούλας. Απόσπασμα από το άρθρο "Η Τραγωδία της Χειραφέτησης της Γυναίκας" της Ανθής Χατζηασλάνη στο ανεξάρτητο αναρχικό φεμινιστικό έντυπο "Πόλη Γυναικών" (1982), που αναφέρεται στο κείμενο της Αντρέα Ντόρκιν, σε σχέση με την ιατρική βία σε βάρος της γυναίκας όπως "Η κοιλιά της είναι η απόδειξη ότι έχει γαμηθεί. Η κοιλιά της είναι ο φαλλικός θρίαμβος. Κανείς δεν αμβλώνει τη νίκη του". Ένα ανώνυμο γράμμα προς το ανεξάρτητο φεμινιστικό έντυπο "Για την Απελευθερωση των Γυναικών" (1978), που ξεκινά με τη φράση "Πρέπει να αντιδράσουμε". Απόσπασμα από το άρθρο "Απελευθέρωση δε γίνεται με μέσα μη απελευθερωτικά, Οι γυναίκες στην κοινωνική κρίση" της Ντίνας Μαλλιάκου στο "Πόλη Γυναικών", (1982), που κατηγοριοποιεί τις "Άλλες γυναίκες του κινήματος". 

Τέλος, υπάρχουν προσωπικές σημειώσεις, βρισιές και γλωσσικά ιδιώματα που χρησιμοποιούν συχνά η Πέγκυ και η Γιώτα, διάλογοι με αυτοματοποιημένους βοηθούς συνομιλίας σε σχέση με τα γυναικεία ονόματα και τις γυναικείες φωνές που τους δίνονται (Alexa, Siri). Η ανάγνωση των κειμένων θα επιτελείται με την ηχητική διαστρέβλωση χειρονομιών και την διάδραση μεταξύ των σκιών που παράγονται από τις φωτεινές πηγές που συναντάμε στις δημόσιες διαλέξεις. 

Η "Ψελλίζοντας την εαυτή, τραυλίζοντας τις άλλες" επιχειρεί την επαναφορά ιστορικών αναφορών εγγραφής της εαυτής και της άλλης εκτρέποντας τον κανόνα του κέντρου που τις τοποθετεί σε ένα απο-πολιτικοποιημένο περιθώριο.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Γυναικεία Υπόθεση

  • Μεικτά Μέσα

Το συμβάν-έκθεση-εργαστήριο "Γυναικεία Υπόθεση" φιλοξενεί καθημερινά μία καλλιτέχνιδα, μία αρχιτεκτόνισσα ή και περισσότερες, οι οποίες θα παρεμβαίνουν δημιουργικά στον χώρο. Το πρότζεκτ σε επιμέλεια της Ελένης Τζιρτζιλάκη στρέφεται γύρω από τις θηλυκότητες, την ανάδειξη της διαφορετικότητας των γυναικών, τον φεμινισμό και την οικολογία στην τέχνη, θέτει μαζί το ανθρώπινο και το μη ανθρώπινο, τη συμβίωση με τα ζώα, αλλά και πλάσματα του φανταστικού και του ονείρου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ξεναγήσεις στην έκθεση "1967-1974. Κουλτούρες σε Αντιπαράθεση: Ζωή, Τέχνη, Προπαγάνδα" από τον Τάσο Σακελλαρόπουλο

Ανακαλύπτοντας τη διττή πολιτιστική και ιδεολογική πραγματικότητα της επταετίας της δικτατορίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/01/2025

Τελευταία ευκαιρία για την έκθεση "Ένδυμα Ψυχής" στη Θεσσαλονίκη

Η έκθεση αναδεικνύει την τέχνη του ελληνικού ενδύματος μέσα από τη μοναδική σύνθεση φωτογραφίας και κεντητικής, με πάνω από 70 παραδοσιακές φορεσιές να "ντύνουν" σύγχρονα πρόσωπα και να αφηγούνται την ιστορία του ελληνισμού.

Ένα graphic novel μάς μαθαίνει πώς αναπαράγεται η κοινωνική ανισότητα

Η "Διάκριση" της Τιφέν Ριβιέρ, εμπνευσμένη από το έργο του κοινωνιολόγου Πιερ Μπουρντιέ, κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Αντίποδες.

Το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου υποδέχεται το 2025 με διαλέξεις και επιστημονικό συμπόσιο

Μια σειρά ξεχωριστών εκδηλώσεων που συνδυάζουν την επιστήμη, την ιστορία και την τέχνη, αναδεικνύοντας την πολύτιμη συμβολή του στη διατήρηση και ανάδειξη της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

"Κοινός Τόπος": Αφιερωματική έκθεση στο πολυδιάστατο έργο του Γιώργου Δουατζή στο Λόφος art project

Η τέχνη συναντά τη ζωή και το έργο του Γιώργου Δουατζή, μέσα από μια αφιερωματική έκθεση που αναδεικνύει τη βαθιά του σχέση με την ποίηση, τη ζωγραφική και τη δημιουργική σκέψη.

"Τέχνη Νοημοσύνη. Αναδρομή σαν μισή ανάσα": Η πολυδιάστατη καλλιτεχνική πορεία του Μιχάλη Μανουσάκη

Η αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη αποτελεί ένα πολυδιάστατο ταξίδι στις δημιουργικές του αναζητήσεις από το 1969 έως το 2024, συνθέτοντας μια εμπειρία τέχνης και συναισθημάτων.

"Τοπιογραφία": 20 χρόνια ζωγραφικής εξερεύνησης της φύσης από τον Αχιλλέα Χρηστίδη

Μια αναδρομή στη δημιουργική πορεία του καλλιτέχνη, αναδεικνύοντας την πρωτότυπη προσέγγισή του στην αναπαράσταση της φύσης και την αφηγηματική δύναμη των τοπίων του.