Ένας νέος χώρος τέχνης φιλοξενεί την πρώτη ατομική έκθεση της Janis Rafa στην Ελλάδα

Το opbo studio παρουσιάζει το «Riddles for resilient tongues», σε επιμέλεια της Ιωάννας Γερακίδη.

Janis Rafa Riddles for resilient tongues

Το opbo studio παρουσιάζει το Σάββατο 13 Μαΐου την πρώτη ατομική έκθεση της Τζάνις Ραφαηλίδου (Janis Rafa) στην Ελλάδα, σε επιμέλεια της Ιωάννας Γερακίδη. 

Υπό τον τίτλο "Riddles for resilient tongues", η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά από νέες παραγωγές σχεδίων και γλυπτών της καλλιτέχνιδας, με κεντρικό άξονα τη διερεύνηση ζητημάτων εξουσίας, κυριαρχίας και υποταγής, αλλά και συναίνεσης και αυτοδιάθεσης, τόσο στις σχέσεις μεταξύ ανθρώπου και ζώων όσο και στις διαπροσωπικές δυναμικές. Στο πλαίσιό της προβάλλεται για πρώτη φορά στην Αθήνα το "Lacerate" (2020), η μικρού μήκους ταινία της Rafa που παρουσιάστηκε στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε της Βενετίας 2022. 

Με την έκθεση "Riddles for resilient tongues" της Τζάνις Ραφαηλίδου εγκαινιάζεται το opbo studio ως χώρος τέχνης στον Πειραιά (Φίλωνος 86) με μία σειρά από ατομικές εκθέσεις καλλιτέχνιδων που εστιάζουν στις πολιτικές και ποιητικές ποιότητες της σαγήνης ως μέσο διερεύνησης ζητημάτων συλλογικής και ατομικής ταυτότητας. Οι εκθέσεις είναι υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια της Ιωάννας Γερακίδη.

Ακολουθεί επιμελητικό κείμενο της Ιωάννας Γερακίδη για το εκθεσιακό πρόγραμμα:

"Τις προάλλες διάβασα ένα quote που μου άρεσε, ήταν του James Baldwin και έλεγε πως αυτό που χρειάζεται είναι να γράψεις μία πρόταση τόσο αιχμηρή που να φτάνει ως το κόκκαλο, παραφράζοντας τα λόγια του. Τι συμβαίνει όμως όταν οι λέξεις δεν μπορούν να είναι τόσο αιχμηρές, τόσο καθαρές; Όταν η ιστορία, το τραύμα και οι μηχανισμοί ελέγχου, ή όταν ακόμα και η επιθυμία, η αγάπη ή η τρυφερότητα, φέρουν ως έννοιες και ως πράξεις μια περιπλοκότητα που δεν επιτρέπει ένα και μόνο νόημα; Όταν, αντίθετα, διευρύνονται, ενσωματώνοντας νέες σημασίες, απαγορευμένες ως τώρα από την ήδη υπάρχουσα γλώσσα;

Στην ατομική έκθεση "Riddles for resilient tongues" της Janis Rafa, το στόμα χρησιμοποιείται ως μεταφορικός και κυριολεκτικός άξονας για τη διερεύνηση ζητημάτων εξουσίας, κυριαρχίας και υποταγής, καθώς και για την αδιαμφισβήτητη σημασία της συναίνεσης και της αυτοδιάθεσης. Μέσα από μία νέα σειρά γλυπτικών και ζωγραφικών χειρονομιών και το film της Lacerate (2020), η Rafa σκιαγραφεί δομές εξουσιαστικές που έχουν επιβληθεί από τον άνθρωπο στα ζώα, προσδίδοντάς τους παράλληλα μία συμβολική διάσταση. Πώς τα εργαλεία χειραγώγησης και εγκλωβισμού μπορούν να ιδωθούν ως παραβολές για τον τρόπο που οι κυριαρχικές αυτές δομές διέπουν τις διαπροσωπικές σχέσεις και τους έμφυλους ρόλους;

Συριστικοί ψίθυροι λέξεων που ακόμα δεν έχουν ειπωθεί, γράμματα αγάπης και θυμού για βιωμένους θρήνους και απώλειες και στατικά νερά που αντανακλούν το βάρος της ύπαρξης ανθρώπινων και μη ανθρώπινων όντων, είναι μερικά από τα στοιχεία που συναντιούνται στην έκθεση, θέτοντας το ερώτημα: Ποια είναι η μορφή, η αίσθηση ενός κόσμου που μέσα του κατοικεί κάθε λογής οξύμωρο; Αυτές τις λεπτές ποιότητες διερευνά πολιτικά και ποιητικά η πρακτική της Janis Rafa χωρίς, ωστόσο, να αισθητικοποιεί τα αντικείμενα που έχουν χρησιμοποιηθεί ως μέσα ή εργαλεία ελέγχου. Αντιθέτως, μέσα από τις εικαστικές της χειρονομίες επισημαίνει και αντιτάσσεται στις εύθραυστες ή απότομες, προσωρινές ή διαρκείς, ασκήσεις εξουσίας, όταν στο πλαίσιά τους η συναίνεση δεν μπορεί να εκφραστεί και οι φωνές των όντων που τις βιώνουν δεν βρίσκουν χώρο να ακουστούν.

Μέσα από τις παραπάνω θέσεις, το "Riddles for resilient tongues" δημιουργεί μία χωρογραφία στην οποία καλούμαστε ως θεατές να απομάθουμε το εξουσιαστικό και κανονικοποιημένο βλέμμα, να βρούμε νέους τρόπους συνύπαρξης. Χωρίς να απορρίπτει τις ηδονικές ποιότητες των αντικειμένων αυτών ως εργαλειακό μέρος της αμοιβαίας, ερωτικής επιθυμίας, το Riddles for resilient tongues είναι μια πράξη πεισματικής αντίστασης σε μηχανισμούς καταπίεσης, μια πρόσκληση ενεργής παρατήρησης της αλλότητας μέσα μας, μία χειρονομία φροντίδας των πληγών μας".

Εγκαίνια: 13/5 (7 μ.μ.)

Info: opbo studio | 17/5-17/6 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Σαβ.: 6-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Janis Rafa, Lacerate, 2020. Στιγμιότυπο φιλμ, μονοκάναλο βίντεο με ήχο, 16’. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και του Fondazione In Between Art Film. © Janis Rafa

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ξεναγήσεις στην έκθεση "1967-1974. Κουλτούρες σε Αντιπαράθεση: Ζωή, Τέχνη, Προπαγάνδα" από τον Τάσο Σακελλαρόπουλο

Ανακαλύπτοντας τη διττή πολιτιστική και ιδεολογική πραγματικότητα της επταετίας της δικτατορίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/01/2025

Τελευταία ευκαιρία για την έκθεση "Ένδυμα Ψυχής" στη Θεσσαλονίκη

Η έκθεση αναδεικνύει την τέχνη του ελληνικού ενδύματος μέσα από τη μοναδική σύνθεση φωτογραφίας και κεντητικής, με πάνω από 70 παραδοσιακές φορεσιές να "ντύνουν" σύγχρονα πρόσωπα και να αφηγούνται την ιστορία του ελληνισμού.

Ένα graphic novel μάς μαθαίνει πώς αναπαράγεται η κοινωνική ανισότητα

Η "Διάκριση" της Τιφέν Ριβιέρ, εμπνευσμένη από το έργο του κοινωνιολόγου Πιερ Μπουρντιέ, κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Αντίποδες.

Το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου υποδέχεται το 2025 με διαλέξεις και επιστημονικό συμπόσιο

Μια σειρά ξεχωριστών εκδηλώσεων που συνδυάζουν την επιστήμη, την ιστορία και την τέχνη, αναδεικνύοντας την πολύτιμη συμβολή του στη διατήρηση και ανάδειξη της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

"Κοινός Τόπος": Αφιερωματική έκθεση στο πολυδιάστατο έργο του Γιώργου Δουατζή στο Λόφος art project

Η τέχνη συναντά τη ζωή και το έργο του Γιώργου Δουατζή, μέσα από μια αφιερωματική έκθεση που αναδεικνύει τη βαθιά του σχέση με την ποίηση, τη ζωγραφική και τη δημιουργική σκέψη.

"Τέχνη Νοημοσύνη. Αναδρομή σαν μισή ανάσα": Η πολυδιάστατη καλλιτεχνική πορεία του Μιχάλη Μανουσάκη

Η αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη αποτελεί ένα πολυδιάστατο ταξίδι στις δημιουργικές του αναζητήσεις από το 1969 έως το 2024, συνθέτοντας μια εμπειρία τέχνης και συναισθημάτων.

"Τοπιογραφία": 20 χρόνια ζωγραφικής εξερεύνησης της φύσης από τον Αχιλλέα Χρηστίδη

Μια αναδρομή στη δημιουργική πορεία του καλλιτέχνη, αναδεικνύοντας την πρωτότυπη προσέγγισή του στην αναπαράσταση της φύσης και την αφηγηματική δύναμη των τοπίων του.