I Am A Vulva
Η πολύπλευρη δύναμη της θηλυκότητας αποκαλύπτεται στη νέα έκθεση της εικαστικού Έφης Εμμανουηλίδη, η οποία συνεργάζεται με την κολεκτίβα Planet Sisterhood και μαζί εξετάζουν την καταπίεση της διαφορετικότητας και την υποβάθμιση της γυναίκας. Χαρτογραφείται μία καινούργια κοινωνική πραγματική που αναδιαμορφώνει τα φυλετικά στερεότυπα και αναδεικνύει την αξία του κάθε ατόμου ξεχωριστά. Μια σειρά πολύχρωμων, χειροποίητων κεραμικών αιδοίων παρουσιάζονται συνδυαστικά με ένα πρόγραμμα προβολών και εγκαταστάσεων, με πρωταγωνιστές θηλυκότητες της σύγχρονης Ελλάδας.
Παράλληλες δράσεις
Marina Arvanitaki (Sexethos) - Open Talk
Eva Kotta (The Abstract Girl) - Open Talk
Myrto Antoniadi - Dj Set
Vefi Valsami - Soundbath Session
Εγκαίνια: 4/5 (7-10 μ.μ.)
Info: T.A.F. / the art foundation | 4-7/5 | Ώρες λειτουργίας: 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Διαβρώσεις
Στην τρίτη ατομική έκθεση του Βαλέριου Καλούτση που παρουσιάζει η a.antonopoulou.art, θεματικός πυρήνας είναι η φυσική και τεχνητή ύλη και η φθορά της. Ο καλλιτέχνης μιλά για την αδιαφορία του σύγχρονου ανθρώπου απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και τις καταστροφικές παρεμβάσεις του. Στα μέσα του ‘80, ο Καλούτσης δημιουργεί φανταστικά τοπία και συνδυάζει τη φωτογραφία με το κολάζ και το σχέδιο, ενώ μετέπειτα ασχολείται με έργα που έχουν όγκο και βάθος και παραπέμπουν σε αποκολλημένα πετρώματα, κατολισθήσεις, χαράδρες και καμένα τοπία. Σε αυτήν την ενότητα, η καταστροφή της φύσης και η δυνατότητά της να αναβιώνει, απασχολεί σε μεγάλο βαθμό τον καλλιτέχνη. Ο ίδιος αναφέρει: "Ξεκινάω από τη φυσική διάβρωση. Ένα βουνό αλλάζει σιγά σιγά μορφή μετά από πολλές χιλιάδες χρόνια. Αυτό είναι ένα πρωταρχικό θέμα. Αισθάνομαι ένα δέος για το πώς εργάζεται η φύση μόνη της. Καταστρέφει και αναδημιουργεί. Από την καταστροφή της βγαίνει κάτι άλλο κι αυτό είναι η εξέλιξη. Από εκεί αρχίζω. Είναι οι πέτρες που πέφτουν από το βουνό και σχηματίζεται η χαράδρα. Η φύση ζει… Η χαράδρα γίνεται πεδιάδα κτλ. Σε αυτό το σημείο βάζω το τεχνητό, το συνθετικό υλικό, χημικές ουσίες που έχει επινοήσει ο άνθρωπος".
Εγκαίνια: 4/5 (7 μ.μ.)
Info: a.antonopoulou.art | 4/5-23/6 | Ώρες λειτουργίας: Τετ., Πεμ., Παρ.: 2-8 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Unboxing Callas: Από την Κάλλας στη Μήδεια, εγκατάσταση σε τρεις πράξεις
Το επετειακό έτος UNESCO Μαρία Κάλλας 2023 του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει ετοιμάσει πολλές εκπλήξεις και αφιερώματα για τη σπουδαίο σοπράνο, με το Μουσείο Μαρία Κάλλας να είναι ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα πρότζεκτ που θα δούμε αυτό το καλοκαίρι. Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά με τη σειρά της την εμβληματική Μαρία Κάλλας με την πολυμορφική εγκατάσταση "Unboxing Callas", το πρώτο μέρος του εικαστικού πρόγραμματος της ΕΛΣ για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της υψίφωνου. Η σύγχρονη τέχνη έρχεται σε επαφή με ιστορικά τεκμήρια και εξερευνά τον μύθο της Μαρίας Κάλλας, ο οποίος δημιουργήθηκε όχι μόνο από πραγματικά βιογραφικά στοιχεία, αλλά και τη μυθοπλασία και τους ρόλους που η Κάλλας ερμήνευσε, όπως η Μήδεια. Ο Βασίλης Ζηδιανάκης προσκαλεί τον Πάνο Προφήτη για τη δημιουργία ενός εικαστικού πειράματος χωρισμένου σε τρεις πράξεις, στο φουαγέ της ΕΛΣ. Η περφόρμανς του Πρόφητη "Πράξη Ι" (2023) δημιουργεί σε πραγματικό χρόνο τη γλυπτική εγκατάσταση "Πράξη ΙΙ" (2023), ένα έργο που δίνει στους θεατές την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τη μεταμόρφωση της Κάλλας σε Μήδεια. Η "Πράξη ΙΙΙ" (2023) διαδραματίζεται σε όλους τους ορόφους του φουαγέ, όπου τεκμήρια από το αρχείο της ΕΛΣ, τη συλλογή του Δημήτρη Πυρομάλλη, το αρχείο του φωτογράφου Κλεισθένη Δασκαλάκου και τις συλλογές Τμήματος Παραστατικών Τεχνών του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ και του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, δημιουργούν μία νέα, σχεδόν σουρεαλιστική ανάγνωση του μύθου της Μήδειας. Η εγκατάσταση χαρτογραφείται εικαστικά από τη Χρυσάνθη Κουμιανάκη, της οποίας βασική έμπνευση αποτέλεσαν σχέδια κινησιολογίας της παραγωγής της Μήδειας της ΕΛΣ. Η χαρτογράφηση προκαλεί τους επισκέπτες να περιπλανηθούν στους βασικούς σταθμούς και τις μελλοντικές διαδρομές του μύθου, όπως προκύπτουν μέσα από την εγκατάσταση.
Εγκαίνια: 4/5 (6.30 μ.μ.)
Info: Φουαγέ Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ | 4/5-9/6 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 11 π.μ. - 10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Ώρες προβολής του έργου "Πράξη ΙΙΙ" καθημερινά 11.15-11.45 π.μ., 1.15-1.45 μ.μ., 3.15-3.45 μ.μ., 6.15-6.45 μ.μ.
View of Us / Όψεις μας
Η Φωτεινή Παλπάνα δημιουργεί ένα περιβάλλον που συνδυάζει τα χαρακτηριστικά γεωλογικών διαμορφώσεων με εκείνα ανθρώπινων σωμάτων, συνεχίζοντας την έρευνά της γύρω από τη σχέση του ατόμου με τη φύση και το τοπίο. Το νέο πρότζεκτ της αποτελεί εξέλιξη ενός έργου που η καλλιτέχνιδα παρουσίασε πέρυσι στην Ίο. Τώρα, η Παλπάνα εξετάζει το ζήτημα διεκδίκησης του εδάφους-περιβάλλοντος ως τον φυσικό χώρο των κοινών μας αισθήσεων. Η γλυπτική εγκατάσταση στην "Ιλεάνα Τούντα" συνδυάζει οικοδομικά υλικά, σχέδια γαζωμένα σε ύφασμα και το βίντεο "View of Me" (2017), το οποίο αναφέρεται στη μηχανική και τους σωματικούς ρυθμούς που εμπλέκονται στην κατασκευή του γλυπτικού αντικειμένου. Το έργο της Παλπάνα είναι μία απόπειρα παρουσίασης ενός κόσμου όπου γεολογικά, ανθρώπινα και κατασκευασμένα σώματα συνυπάρχουν αρμονικά, ανταλλάσοντας μορφολογικά στοιχεία και ιδιότητες.
Εγκαίνια: 4/5 (7-10 μ.μ.)
Info: Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης "Ιλεάνα Τούντα" | 4/5-22/7 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ.: 3-8 μ.μ., Τετ., Παρ.: 12-8 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Ασκήσεις Αυτοτομίας
Μία νέα μέθοδο καλλιτεχνικής δημιουργίας παρουσιάζει η εικαστικός Ευγενία Αποστόλου: έργα από γάζες με κολλημένα συμπαγή κομμάτια χρώματος ξεπερνούν τα όρια του συμβατικού καμβά, αλλάζοντας την αντίληψή μας για την έννοια ενός ζωγραφικού έργου. Έτσι, η καλλιτέχνιδα όχι μόνο ξεφεύγει από την παραδοσιακή ζωγραφική, αλλά προτείνει ένα είδος μετατόπισης και κυριολεκτικής ανακύκλωσης της ύλης.
Εγκαίνια: 4/5 (7-10 μ.μ.)
Info: Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης "Ιλεάνα Τούντα" | 4/5-22/7 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ.: 3-8 μ.μ., Τετ., Παρ.: 12-8 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Μετατοπίσεις
Υμνώντας τη γυναίκα και μιλώντας για μεταμορφώσεις, το φυσικό περιβάλλον και τον εαυτό, ο Αλέξης Αυλάμης ζωγραφίζει και πάλι με την αρχαία τεχνική της εγκαυστικής σε ξύλο, χρησιμοποιώντας το αλχημικό μελισσοκέρι ως βασικό υλικό.
Εγκαίνια: 5/5 (7-11 μ.μ.)
Info: The Blender Gallery | 5/5-24/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ., Τετ., Παρ.: 10 π.μ. - 8 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Πέρα, δια χειρός Ακύλα Μήλλα
Μία σκηνογραφική παρουσίαση της οδού του Πέρα στην Κωνσταντινούπολη, όπως ήταν μέχρι τα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Είναι η πρώτη φορά που τα χειροποίητα σχέδια του Ακύλα Μήλλα παρουσιάζονται σε μεγάλη κλίμακα, στοιχείο που δίνει στον θεατή την ευκαιρία να σχηματίσει μία σαφέστερη εικόνα της κοσμοπολίτικης και πολυπολιτισμικής συνοικίας της Πόλης, στην πιο ευημερούσα εποχή της.
Εγκαίνια: 2/5 (6 μ.μ.)
Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 2-31/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερες πληροφορίες
Πέρα, δια χειρός Ακύλα Μήλλα
Η έκθεση θα παρουσιάζει τη μεγάλη οδό του Πέρα στην Κωνσταντινούπολη, όπως ήταν μέχρι τα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Πρόκειται για την πρώτη φορά που τα χειροποίητα σχέδια του Ακύλα Μήλλα θα παρουσιαστούν σε μεγάλη κλίμακα και σε σκηνογραφία που να επιτρέπει στο θεατή να σχηματίσει μια σαφή εικόνα της πλέον κοσμοπολίτικης και πολυπολιτισμικής συνοικίας της Πόλης, στην πιο ευημερούσα εποχή της.
Αλέξης Αυλάμης. Μετατοπίσεις
Υμνώντας τη γυναίκα και μιλώντας για μεταμορφώσεις, το φυσικό περιβάλλον και τον εαυτό, ο Αλέξης Αυλάμης ζωγραφίζει και πάλι με την αρχαία τεχνική της εγκαυστικής σε ξύλο, χρησιμοποιώντας το αλχημικό μελισσοκέρι ως βασικό υλικό.
Βαλέριος Καλούτσης. Διαβρώσεις
Η έκθεση «Διαβρώσεις» είναι η τρίτη ατομική του Βαλέριου Καλούτση που διοργανώνει η γκαλερί a.antonopoulou.art την τελευταία διετία. Το κύριο θέμα της ενότητας «Διαβρώσεις» είναι η ύλη και η φυσική ή τεχνητή φθορά της. Ο Καλούτσης σχολιάζει την αδιαφορία του σύγχρονου ανθρώπου για τη φύση και την καταστροφική παρεμβατικότητά του. Οι «Διαβρώσεις» είναι μια διαμαρτυρία για την καταστροφή του περιβάλλοντος. Ο Καλούτσης δουλεύει πάνω στις «Διαβρώσεις» από το 1987 έως το 2010. Από τα φανταστικά τοπία που φτιάχνει το πρώτο μισό της δεκαετίας του ’80, όπου συνδυάζει τη φωτογραφία με το κολλάζ και το σχέδιο, μεταπήδησε σε έργα που διαθέτουν όγκο και βάθος. Είναι έργα που παραπέμπουν σε αποκολλημένα πετρώματα, κατολισθήσεις, χαράδρες και καμένα τοπία. Αυτή η τρισδιάστατη ζωγραφική -ο Τύπος της εποχής τη χαρακτηρίζει «ορυκτή» ή «κατασκευαστική»- δείχνει μια φύση που καταστρέφεται. Εδώ η φωτογραφία εξακολουθεί να υπάρχει αλλά περισσότερο ως υπόβαθρο, ως αναφορά. Άλλωστε πολλά από αυτά τα έργα βασίζονται σε φωτογραφίες που τραβούσε ο καλλιτέχνης κατά τις πεζοπορίες του στα βουνά και στα φαράγγια της Κρήτης. Ο Καλούτσης γοητεύεται από τη φυσική φθορά του φυσικού τοπίου (από εκρήξεις ηφαιστείων και πλημμύρες) και την ικανότητά του να αναδημιουργείται. «Ξεκινάω από τη φυσική διάβρωση» λέει ο καλλιτέχνης. «Ένα βουνό αλλάζει σιγά σιγά μορφή μετά από πολλές χιλιάδες χρόνια. Αυτό είναι ένα πρωταρχικό θέμα. Αισθάνομαι ένα δέος για το πώς εργάζεται η φύση μόνη της. Καταστρέφει και αναδημιουργεί. Από την καταστροφή της βγαίνει κάτι άλλο κι αυτό είναι η εξέλιξη. Από εκεί αρχίζω. Είναι οι πέτρες που πέφτουν από το βουνό και σχηματίζεται η χαράδρα. Η φύση ζει… Η χαράδρα γίνεται πεδιάδα κτλ. Σε αυτό το σημείο βάζω το τεχνητό, το συνθετικό υλικό, χημικές ουσίες που έχει επινοήσει ο άνθρωπος». Ο Καλούτσης χρησιμοποιεί υλικά που έχουν να κάνουν με τη φύση. Είναι όλα γήινα υλικά – άμμος, πέτρες και πετραδάκια τα οποία συναρμολογούνται με διάφορες κόλλες, γύψο, ακόμα και τσιμέντο. Σε κάποια έργα ο καλλιτέχνης παρεμβαίνει με συνθετικά υλικά όπως το φελιζόλ, που ενεργούν σαν συντελεστές της διάβρωσης και της φθοράς. «Καταστρέφουν το περιβάλλον κι αυτό είναι το συγκλονιστικό» παρατηρεί ο ίδιος. Με τις «Διαβρώσεις» ο Καλούτσης δεν σχολιάζει μόνο τη φθορά της φύσης αλλά και την ηθική διάβρωση του ανθρώπου, την καταστροφική του μανία, που εκδηλώνεται με τα πυρηνικά, τη μόλυνση της ατμόσφαιρας και την εξολόθρευση των άγριων ζώων. Όλα αυτά τα αρνητικά, όπως λέει, βγαίνουν στη διαμαρτυρία του. Ο άνθρωπος επεμβαίνει στον κύκλο της φύσης και τον διακόπτει, με αποτέλεσμα να καταστρέφει τη φύση και μαζί να καταστρέφεται και ο ίδιος.
Έφη Εμμανουηλίδη. I Am A Vulva
Η πολύπλευρη δύναμη της θηλυκότητας αποκαλύπτεται στη νέα έκθεση της εικαστικού Έφης Εμμανουηλίδη, η οποία συνεργάζεται με την κολεκτίβα Planet Sisterhood και μαζί εξετάζουν την καταπίεση της διαφορετικότητας και την υποβάθμιση της γυναίκας. Χαρτογραφείται μία καινούργια κοινωνική πραγματική που αναδιαμορφώνει τα φυλετικά στερεότυπα και αναδεικνύει την αξία του κάθε ατόμου ξεχωριστά. Μια σειρά πολύχρωμων, χειροποίητων κεραμικών αιδοίων παρουσιάζονται συνδυαστικά με ένα πρόγραμμα προβολών και εγκαταστάσεων, με πρωταγωνιστές θηλυκότητες της σύγχρονης Ελλάδας.
Ευγενία Αποστόλου. Ασκήσεις Αυτοτομίας
Μία νέα μέθοδο καλλιτεχνικής δημιουργίας παρουσιάζει η εικαστικός Ευγενία Αποστόλου: έργα από γάζες με κολλημένα συμπαγή κομμάτια χρώματος ξεπερνούν τα όρια του συμβατικού καμβά αλλάζοντας την αντίληψή μας για την έννοια ενός ζωγραφικού έργου. Έτσι, η καλλιτέχνιδα όχι μόνο ξεφεύγει από την παραδοσιακή ζωγραφική, αλλά προτείνει ένα είδος μετατόπισης και κυριολεκτικής ανακύκλωσης της ύλης.
Unboxing Callas: Από την Κάλλας στη Μήδεια, εγκατάσταση σε τρεις πράξεις
Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά την εμβληματική Μαρία Κάλλας με την πολυμορφική εγκατάσταση «Unboxing Callas», το πρώτο μέρος του εικαστικού πρόγραμματος της ΕΛΣ για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της υψίφωνου. Η σύγχρονη τέχνη έρχεται σε επαφή με ιστορικά τεκμήρια και εξερευνά τον μύθο της Μαρίας Κάλλας, ο οποίος δημιουργήθηκε όχι μόνο από πραγματικά βιογραφικά στοιχεία, αλλά και τη μυθοπλασία και τους ρόλους που η Κάλλας ερμήνευσε, όπως η Μήδεια. Ο Βασίλης Ζηδιανάκης προσκαλεί τον Πάνο Προφήτη για τη δημιουργία ενός εικαστικού πειράματος χωρισμένου σε τρεις πράξεις, στο φουαγέ της ΕΛΣ. Η περφόρμανς του Πρόφητη «Πράξη Ι» (2023) δημιουργεί σε πραγματικό χρόνο τη γλυπτική εγκατάσταση «Πράξη ΙΙ» (2023), ένα έργο που δίνει στους θεατές την ευκαιρία να παρακολουθήσει τη μεταμόρφωση της Κάλλας σε Μήδεια. Η «Πράξη ΙΙΙ» (2023) διαδραματίζεται σε όλους τους ορόφους του φουαγέ, όπου τεκμήρια από το αρχείο της ΕΛΣ, τη συλλογή του Δημήτρη Πυρομάλλη, το αρχείο του φωτογράφου Κλεισθένη Δασκαλάκου και τις συλλογές Τμήματος Παραστατικών Τεχνών του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ και του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, δημιουργούν μία νέα, σχεδόν σουρεαλιστική ανάγνωση του μύθου της Μήδειας. Η εγκατάσταση χαρτογραφείται εικαστικά από τη Χρυσάνθη Κουμιανάκη, της οποίας βασική έμπνευση αποτέλεσαν σχέδια κινησιολογίας της παραγωγής της Μήδειας της ΕΛΣ. Η χαρτογράφηση προκαλεί τους επισκέπτες να περιπλανηθούν στους βασικούς σταθμούς και τις μελλοντικές διαδρομές του μύθου, όπως προκύπτουν μέσα από την εγκατάσταση.
Φωτεινή Παλπάνα. View of Us / Όψεις μας
Η Φωτεινή Παλπάνα δημιουργεί ένα περιβάλλον που συνδυάζει τα χαρακτηριστικά γεωλογικών διαμορφώσεων με εκείνα ανθρώπινων σωμάτων, συνεχίζοντας την έρευνά της γύρω από τη σχέση του ατόμου με τη φύση και το τοπίο. Το νέο πρότζεκτ της αποτελεί εξέλιξη ενός έργου που η καλλιτέχνιδα παρουσίασε πέρυσι στην Ίο. Τώρα, η Παλπάνα εξετάζει το ζήτημα διεκδίκησης του εδάφους-περιβάλλοντος ως τον φυσικό χώρο των κοινών μας αισθήσεων. Η γλυπτική εγκατάσταση στο «Ιλεάνα Τούντα» συνδυάζει οικοδομικά υλικά, σχέδια γαζωμένα σε ύφασμα και το βίντεο «Vie of Me» (2017), το οποίο αναφέρεται στη μηχανική και τους σωματικούς ρυθμούς που εμπλέκονται στην κατασκευή του γλυπτικού αντικειμένου. Το έργο της Παλπάνα είναι μία απόπειρα παρουσίασης ενός κόσμου όπου γεολογικά, ανθρώπινα και κατασκευασμένα σώματα συνυπάρχουν αρμονικά, ανταλλάσοντας μορφολογικά στοιχεία και ιδιότητες.