Ένα φωτογραφικό οδοιπορικό μαρτυρά την αποξένωση της εργατικής τάξης

Ο φωτογράφος Βαγγέλης Γκίνης μελετά τον κόσμο της εργασίας με επίκεντρο την εργατική τάξη στην Ελλάδα.

Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης © Βαγγέλης Γκίνης

Από τις 11 Μαΐου έως τις 18 Ιουνίου, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει στο Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος την έκθεση φωτογραφίας "Μυστήριο 139 Αποξένωση". Ένα οδοιπορικό με τη ματιά του φωτογράφου Βαγγέλη Γκίνη και σε επιμέλεια του Βαγγέλη Τάτση, μια οπτικοακουστική έρευνα μέσα από την οποία ο καλλιτέχνης μελετά τον κόσμο της εργασίας με επίκεντρο την εργατική τάξη στην Ελλάδα. 

Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης
© Βαγγέλης Γκίνης

Με αφετηρία την Ελευσίνα, την πόλη όπου ζει και εργάζεται, ο Βαγγέλης Γκίνης ταξίδεψε για έξι μήνες σε όλη τη χώρα, διέσχισε συνολικά 4.755 χιλιόμετρα και επισκέφτηκε 13 πόλεις της Ελλάδας για συνομιλήσει και να φωτογραφίσει 28 εργαζόμενους από διαφορετικούς κλάδους, τους χώρους εργασίας τους αλλά και προσωπικά τους αντικείμενα. Η αρχή του ταξιδιού έγινε, για λόγους ιστορικούς αλλά και συμβολικούς, από τη Σύρο και το Νεώριο, όπου το 1879 ιδρύεται το πρώτο εργατικό σωματείο στην Ελλάδα, ο Αδελφικός Σύνδεσμος Ξυλουργών του Ναυπηγείου Σύρου. Ακολούθησαν η Μεγαλόπολη, η Τρίπολη, η Πάτρα, ο Βόλος. Στη συνέχεια,  το Βελεστίνο, η Λάρισα, η Θεσσαλονίκη, η Λάρυμνα, ενώ η έρευνα ολοκληρώθηκε - φυσικά - στη Δυτική Αττική, τόπο καταγωγής του φωτογράφου αλλά και τον κατεξοχήν τόπο συγκέντρωσης της βιομηχανικής δραστηριότητας της Ελλάδας. 

Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης
© Βαγγέλης Γκίνης
"Μεγαλόπολη"
Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης
© Βαγγέλης Γκίνης
"Εργαζόμενος σε λιγνιτικό ορυχείο"

Ο Γκίνης επιλέγει να τοποθετήσει τα πορτρέτα του σε επαρχιακούς δρόμους, ομιχλώδη τοπία, άγονες εκτάσεις αναδεικνύοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθημερινά ο σύγχρονος εργαζόμενος του 21ου αιώνα, τις συνθήκες που του προκαλούν σωματική αλλά και ψυχολογική φθορά. Φροντίζει, μάλιστα, να τον αποκόψει οπτικά από τα μεγάλα βιομηχανικά συγκροτήματα, τα γραφεία, τους χώρους δουλειάς του - χώρους καταναγκαστικής πράξης και όχι δημιουργικής εργασίας, σύμφωνα με τον ίδιο - υποδηλώνοντας έτσι την αίσθηση της αποξένωσης του εργαζόμενου από το αντικείμενο της εργασίας του, που έχει ως επακόλουθο την αποξένωσή του από τους συνανθρώπους του και, τελικά, από τον ίδιο του τον εαυτό. 

Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης
© Βαγγέλης Γκίνης
"Βιομηχανική εγκατάσταση, Αλμυρός Βόλου"

Για τον Γκίνη, η παρουσίαση του "Μυστήριο 139 Αποξένωση" στην Ελευσίνα δεν συνιστά την ολοκλήρωση της οπτικοακουστικής αυτής έρευνας. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να ολοκληρωθεί μιας και ο κόσμος της εργασίας και οι δυσκολίες που αυτός αντιμετωπίζει δεν παύουν να υπάρχουν. Αντίθετα, μέσα από το έργο του, ο φωτογράφος φιλοδοξεί να μας υπενθυμίσει το πάντα επίκαιρο ζήτημα με το οποίο ασχολείται, να το αναδείξει, να συμβάλει στη δημόσια συζήτηση, προβληματίζεται και προβληματίζει.

Εγκαίνια: 11/5 (8 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος | 11/5-18/6 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.