Οι ρίζες της λέξης "πλαστικό" στην έκθεση "Fake Plastic Trees"

Μια ομαδική έκθεση στην Alibi Gallery αναζητά την ετυμολογική προέλευση του πλαστικού, ως τεχνητό υλικό που μιμείται τα φυσικά αντικείμενα.

Fake Plastic Trees © Εύη Ζαμπέλη

Ανατρέχοντας στην ετυμολογία της λέξης πλαστικό συναντά κανείς το ρήμα πλάσσω ως βασική πηγή προέλευσής της: πλάσσω, δηλαδή: σχηματίζω – δίνω μορφή, αλλά και: προσποιούμαι – επινοώ, πλάθω κάτι ψεύτικο (Πύλη για την Ελληνική γλώσσα). Ετυμολογικά και πάλι, ο R. Barthes (1970), συνδέει το πλαστικό με "το κοινό του όνομα" (την πλαστικότητα), τονίζοντας τη δυνατότητά του να μετασχηματίζεται "ατέρμονα", αποκτώντας εκείνες τις "ταχυδακτυλουργικές" ιδιότητες μιας ύλης "θαυματουργής", στην υπηρεσία της "απομίμησης".

Το πλαστικό, ξεκινώντας ως ένα εύπλαστο τεχνητό υλικό που μιμείται τα φυσικά αντικείμενα και αναπαράγει μαζικά το πολύχρωμο, pop ομοίωμά τους, σε βάθος μόλις μερικών δεκαετιών, φαίνεται να υποκαθιστά το ίδιο το πρωτότυπο παίρνοντας ακόμη και τη θέση της Φύσης. Η επέκταση της χρήσης του ως υλικού, μάλιστα, φτάνει να προεκτείνει και τη χρήση της ίδιας της λέξης "πλαστικό", η οποία από υποκείμενο/φορέας συγκεκριμένων χαρακτηριστικών ή αντικείμενο σχετικά περιορισμένων ενεργειών, γίνεται προσδιορισμός όλο και περισσότερων φυσικών ή και κατασκευασμένων πραγμάτων. Έτσι, το κόκκινο πλαστικό στη λαβή πληθώρας κουζινικών σκευών του ’70, γίνεται ένα ζευγάρι πλαστικά κόκκινα χείλη ή και μια πλαστική ντοματοσαλάτα στις πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα.

Fake Plastic Trees
© Πρόδρομος Χαραλαμπίδης

Η ομαδική έκθεση "Fake plastic Trees" στην Alibi Gallery, μέσα από τα έργα οκτώ σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών, επιχειρεί να θίξει θέματα που σχετίζονται με την αντίθεση φυσικού – τεχνητού, την τεχνολογική επικράτηση και την υπέρμετρη ανθρώπινη παρέμβαση στο φυσικό περιβάλλον. Από μια οικολογική προσέγγιση της σύγχρονης πόλης έτσι όπως την φαντάζονται οι καλλιτέχνες, η έκθεση επικεντρώνεται σε πιθανούς τρόπους με τους οποίους η ζωγραφική, ως ένα παραδοσιακό εικαστικό μέσο, θα μπορούσε σήμερα να εγείρει ερωτήματα και προβληματισμούς γύρω από το πώς "ο κόσμος μας επινοεί πράγματι τον εικονικό του σωσία" (J. Baudrillard).

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Aντρέας Βάης, Ιάσονας Βενετσανόπουλος, Χρήστος Γιαννόπουλος, Εύη Ζαμπέλη, Άγγελος Μεργές, Σωτήρης Πανουσάκης, Ράνια Ράνγκου, Πρόδρομος Χαραλαμπίδης

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννόπουλος, Ματίνα Χαραλάμπη

Εγκαίνια: 24/9 (7-9 μ.μ.)

Info: Alibi Gallery | 24/9-31/10 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 12-2 μ.μ. & 3-6 μ.μ., Σαβ.: 12-6 μ.μ. και κατόπιν συνεννόησης | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Alibi Gallery

Σαρρή 12, Ψυρρή
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι The Callas στήνουν ένα αυτοσχέδιο post punk cabaret στην Ύδρα

Mε αφορμή την έκθεση "Magic Mirror", το δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς κάνουν αναφορά στη Νέα Υόρκη των 70s και τον Leonard Cohen.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Overloaded": Μπορεί η υπερπληροφόρηση να οδηγήσει σε αμφισβήτηση του εαυτού μας;

Ένα νέο πρότζεκτ από το Cream Athens εγκαινιάζεται στο T.A.F. The Art Foundation με τη συμμετοχή 20 εικαστικών.

Η σύγχρονη γυναικεία δημιουργία συνομιλεί με την παράδοση στο "Υφαίνοντας το Μέλλον VII"

Στην Ύδρα η έκθεση "Υφαίνοντας το Μέλλον VII ή Παραδοσιακές Πρακτικές- Σύγχρονο Τραύμα" για τα δικαιώματα των γυναικών και την έμφυλη βία.

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

Στη ζωγραφική του, ο Δημήτρης Εφέογλου εξερευνά το άγνωστο

Η έκθεση "On Vanishing Land" θα παρουσιαστεί στη Baraka Art Space, στο παλαιό λιμάνι των Σπετσών.

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.