Τα σκίτσα του Nicolas Hubesch μας ταξιδεύουν στις προσφυγικές γειτονιές της Αττικής

Η έκθεση του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος εντάσσεται στον κύκλο εκδηλώσεων «1922 – 2022 : Παρακαταθήκες και Μνήμες».

Nicolas Hubesch © Nicolas Hubesch

Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση σκίτσων του Γάλλου καλλιτέχνη Nicolas Hubesch "1922 / 2022, Τα Προσφυγικά", με θέμα τα κτίρια σε γειτονιές της Αττικής που στέγασαν τους πρόσφυγες της Μικράς Ασίας μετά την Καταστροφή της Σμύρνης και, που ακόμα και σήμερα κρατούν ζωντανές τις μνήμες όλων εκείνων που τα κατοίκησαν.

Ο ίδιος αναφέρει: " Ίσως λόγω του κορονοϊού να έχω περπατήσει τόσο πολύ στους δρόμους της Αθήνας, με το πιστοποιητικό στην τσέπη που με εξουσιοδοτεί να ταξιδεύω σε ακτίνα 1 χλμ από το Παγκράτι και τις παρακείμενες συνοικίες: Γούβα, Βύρωνα, Καισαριανή... Στη στροφή των στενών αυτών, ανακαλύπτω τα μικροσκοπικά σπίτια των προσφύγων από τη Μικρά Ασία. Μερικά διατηρημένα, έχουν παραμείνει όμορφα, αλλά τα περισσότερα αποσυντίθενται σιγά σιγά εδώ και έναν αιώνα. Γύρω τους η πόλη έχει φυτρώσει σαν μανιτάρι. Στην αρχή, ήταν σκηνές, ίσα ίσα για καταφύγιο, που αργότερα έδωσαν την θέση τους σε καλύβες από σανίδες, και αυτές με τη σειρά τους σε μικρές πλίνθινες παράγκες που υπάρχουν ακόμα και σήμερα, στη οδό Σμύρνης ή Ανατολής, στη σκιά των πρόσφατων ψηλών κτιρίων. Ήθελα να τα ζωγραφίσω πριν εξαφανιστούν οριστικά, με τη ζωή, τους ανθρώπους να περνούν, τις γάτες παντού, τα μικρά μονώροφα κτίρια που ακολούθησαν, όπως στη Νίκαια και μετά τα μεγαλύτερα στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Τα περισσότερα από αυτά κατοικούνται ακόμα, αλλά από άλλους πρόσφυγες, Ρομά, Πακιστανούς, Αφγανούς... "Είμαστε όλοι πρόσφυγες", αυτό το γκράφιτι που διάβασα σε έναν τοίχο στην Αθήνα, τόσο απλό, που τα λέει όλα". 

Πριν από 100 χρόνια, εκατοντάδες εκατομμύρια Έλληνες που ζούσαν στη Μικρά Ασία περισσότερο από 3000 χρόνια, εκδιώχθηκαν από τη χώρα τους, είτε αναγκάστηκαν να διαφύγουν για να γλυτώσουν από τις σφαγές. Αυτή η Μεγάλη Καταστροφή άλλαξε δια παντός το πρόσωπο της σύγχρονης Ελλάδας. Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, του οποίου ο κύριος σκοπός είναι να παραμείνει σημείο αναφοράς ξεχωριστών συναντήσεων, μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής κοινωνίας, συμμετέχει στον εορτασμό της επετείου αυτού του σημαντικού γεγονότος της ελληνικής ιστορίας και του ελληνισμού. 

Με τον τρόπο αυτό, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος επιθυμεί να επιβεβαιώσει την υποστήριξή του στην ενέργεια του ελληνιστή καθηγητή και διευθυντή του Ινστιτούτου Οκτάβιου Μερλιέ, ο οποίος, βαθιά συγκινημένος από το κύμα αυτών των μεταναστών που τα είχαν χάσει όλα και με έντονο το συναίσθημα χρέους απέναντι στην πληγωμένη Ελλάδα, συγκέντρωσε με την Ελληνίδα σύζυγό του Μέλπω, ένα τεράστιο όγκο ντοκουμέντων τεκμηρίωσης σχετικά με τον πολιτισμό των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, τα οποία σήμερα βρίσκονται στο Κέντρο Μελετών της Μικράς Ασίας στην Αθήνα. Με την ευκαιρία αυτή, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος διοργανώνει ένα κύκλο με τίτλο "1922 – 2022 : Παρακαταθήκες και Μνήμες", στον οποίο περιλαμβάνονται οι ακόλουθες εκδηλώσεις:

15/09 – 13/10: Έκθεση σκίτσων του Nicolas HUBESCH. με τίτλο "1922 / 2022, Τα Προσφυγικά".

5/10: Στρογγυλή τράπεζα "Η Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από τα graphic novels " με την συμμετοχή των συγγραφέων Allain GLYKOS και Soloup. 

11/10: Στρογγυλή διεπιστημονική τράπεζα " 1922 – 2022 : Παρακαταθήκες και Μνήμες" με την συμμετοχή των Edhem ELDEM, πρώην καθηγητή του Collège de France, κάτοχο της έδρας Τουρκικής και Οθωμανικής Ιστορίας, Βασίλης ΚΟΛΩΝΑΣ, καθηγητής αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Mαρία ΗΛΙΟΥ, σκηνοθέτις, δημιουργός του ντοκιμαντέρ "Σμύρνη, η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης", Hervé GEORGELIN, επίκουρος καθηγητής του τμήματος τουρκικών και ασιατικών μελετών στο ΕΚΠΑ.

12/10: Διάλεξη του Edhem ELDEM, πρώην καθηγητή του Collège de France, κάτοχο της έδρας Τουρκικής και Οθωμανικής Ιστορίας

Info: Bistrot Paris - Athènes – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος | 15/9-13/10 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.- Σάβ.: 8 π.μ. - 5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι The Callas στήνουν ένα αυτοσχέδιο post punk cabaret στην Ύδρα

Mε αφορμή την έκθεση "Magic Mirror", το δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς κάνουν αναφορά στη Νέα Υόρκη των 70s και τον Leonard Cohen.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Overloaded": Μπορεί η υπερπληροφόρηση να οδηγήσει σε αμφισβήτηση του εαυτού μας;

Ένα νέο πρότζεκτ από το Cream Athens εγκαινιάζεται στο T.A.F. The Art Foundation με τη συμμετοχή 20 εικαστικών.

Η σύγχρονη γυναικεία δημιουργία συνομιλεί με την παράδοση στο "Υφαίνοντας το Μέλλον VII"

Στην Ύδρα η έκθεση "Υφαίνοντας το Μέλλον VII ή Παραδοσιακές Πρακτικές- Σύγχρονο Τραύμα" για τα δικαιώματα των γυναικών και την έμφυλη βία.

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

Στη ζωγραφική του, ο Δημήτρης Εφέογλου εξερευνά το άγνωστο

Η έκθεση "On Vanishing Land" θα παρουσιαστεί στη Baraka Art Space, στο παλαιό λιμάνι των Σπετσών.

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.