Οι 28οι Πλοές με την έκθεση "Το Πέρασμα" για την επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής

Έργα εμπνευσμένα από τις υπαρξιακές ανησυχίες και τα ψυχοδυναμικά αποτυπώματα μιας ολόκληρης περιόδου 100 χρόνων, που μεσολάβησε από τότε μέχρι σήμερα (1922-2022).

28οι ΠΛΟΕΣ ΠΕΡΑΣΜΑ © Ζουνη Ελένη

Μετά την αιφνίδια εκδημία του προσφιλούς Προέδρου του Διοικητικού  Συμβουλίου του Ιδρύματος Π. & Μ. Κυδωνιέως  Νίκου Σιγάλα (1957-2022), αποφασίστηκε το φετινό πολιτιστικό πρόγραμμα να είναι αφιερωμένο στη μνήμη του. Πρόκειται για ένα εικαστικό πρόγραμμα που με συνέπεια παρουσιάζεται κάθε καλοκαίρι και συνεχίζει να διανύει την πορεία του, όπως άλλωστε αυτή θα ήταν και η βαθύτερη επιθυμία, τόσο των Κληροδοτών, (χάρη στους οποίους υπάρχει αυτό το Ίδρυμα),  όσο και του ίδιου του αείμνηστου Προέδρου του Δ. Σ. που τόσα χρόνια φρόντιζε με συναίσθηση ευθύνης τις ανάγκες του. Ο Νίκος Σιγάλας τήρησε με συνέπεια, αφοσίωση κι ενθουσιασμό την θέληση των σπουδαίων εκείνων Ευεργετών να προσφέρουν ποιότητα και πολιτισμό στον τόπο τους, αλλά κι ευρύτερα στην χώρα. Έτσι, ο εκλιπών, από την θέση που υπηρέτησε το Ίδρυμα, άφησε μια σημαντική παρακαταθήκη ως προς την δέουσα διαχείρισή του, την οποία  με αίσθηση καθήκοντος και περισσή υπευθυνότητα , θα συνεχίσει να ακολουθεί κι ο νέος Πρόεδρος κ. Δημήτριος Σιγάλας, μαζί με τα Μέλη του Δ. Σ.

Από την άποψη της οργανικής λειτουργίας και της παραγωγής πολιτισμικού έργου, στο οποίο επικεντρώνεται το Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως, η φετινή χρονιά είναι εστιασμένη, από τον εικαστικό θεσμό ΠΛΟΕΣ στον Μικρασιατικό και Ποντιακό Ελληνισμό. Ο θεσμός ΠΛΟΕΣ φιλοξενείται για 28η χρονιά, στο Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως της Άνδρου, στους χώρους του οποίου πάντα εκτίθενται αντιπροσωπευτικά έργα νεώτερων και σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών, σχετιζόμενα άμεσα ή περισσότερο έμμεσα (όπως π. χ. συμβολικά, μεταφορικά ή αλληγορικά), με το εκάστοτε θέμα.

28οι ΠΛΟΕΣ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ

Φέτος, τα έργα αυτά -που κατ’ ένδειξη επελέγησαν από τον χώρο της ζωγραφικής, της γλυπτικής, της χαρακτικής, της κεραμεικής, όπως επίσης των "εγκαταστάσεων" και του ψηφιδωτού-  είναι εμπνευσμένα όχι μόνο από τον όλεθρο, την πρωτοφανή βαναυσότητα και την δραματική κατάσταση που βίωσαν οι πρόγονοί μας: κριτήριο για την συγκρότηση της συγκεκριμένης έκθεσης, στάθηκε η εκφραστική ποιότητα, ο διαλεκτικός χαρακτήρας και η ελευθερία των καλλιτεχνών να διαμορφώσουν έργα αντλώντας έμπνευση από τις υπαρξιακές ανησυχίες και τα ψυχοδυναμικά αποτυπώματα μιας περιόδου 100 χρόνων, που μεσολάβησε από τότε μέχρι σήμερα (1922-2022).

Η εικαστική έκθεση που παρουσιάζουν οι 28οι ΠΛΟΕΣ αφορά τα εμφανή ή αδιαφανή σημάδια, που άφησαν στην ζωή του συλλογικού μας ασυνειδήτου και στην σκέψη μας, τα ενδιάμεσα χρόνια που μεσολάβησαν, από το 1922 μέχρι και σήμερα και σχετίζονται με τον πολιτισμικό εμβολιασμό που δεχθήκαμε και γόνιμα τον μετουσιώσαμε, μέσα από τα εξ αντανακλάσεως βιώματα και τις εμπειρίες των ομογενών μας προσφύγων.

28οι ΠΛΟΕΣ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ

Από το 1922 κι έπειτα, είναι πολυεπίπεδη και ουσιαστική η παρουσία των Μικρασιατών και των Ποντίων στην Ελλάδα, όπου κι αν αυτοί εγκαταστάθηκαν, καθώς ανέπτυξαν με προκοπή και γρήγορους ρυθμούς, όλες τις περιοχές όπου έζησαν κι εργάστηκαν, εμπλουτίζοντας με ερευνητικό πνεύμα, με ανθρωπιστικές αξίες και με δεξιότητες τη συνολική μας καθημερινότητα. Έκτοτε, μεταβλήθηκε ριζικά το ύφος και το ήθος της ζωής μας και παράλληλα, διευρύνθηκαν οι ορίζοντές μας. Αναπτύχθηκαν προβληματισμοί γύρω από την αυτεπίγνωση και τα απορρέοντα εξ αυτής υπαρξιακά μας ζητήματα. Άλλαξε καθολικότερα, τόσο η αισθητική και οι αντιλήψεις μας για την ζωή και την τέχνη που την αντανακλά, όσο και ο τρόπος σκέψης, σύμφωνα με τις ανάγκες μας, κοινωνικές και πνευματικές. Αυτός είναι κι ο λόγος άλλωστε, που η ομαδική αυτή επετειακή έκθεση για την εκατονταετηρίδα 1922-2022, βασίζεται κυρίως στον προσδιοριστικό της υπότιτλο, που είναι "Το Πέρασμα".

Η έκθεση φυσικά δεν αγνοεί το δράμα που έζησαν οι Μικρασιάτες. Δεν περιορίζεται ωστόσο σε αυτό, ούτε συναισθηματικά ομφαλοσκοπεί. Επικεντρώνεται περισσότερο στην αναγωγή της μνήμης και στις επενέργειές της, στα ερωτήματα που ανέκυψαν και σε εκείνα που μεσολάβησαν όσον αφορά στην επόμενη μέρα κι επομένως το βάρος κυρίως πέφτει στην υπαρξιακή και πολυεπίπεδη διάσταση που εμπεριέχει η ίδια η έννοια του "περάσματος". Γι’ αυτό άλλωστε δόθηκε και ο συγκεκριμένος τίτλος στην έκθεση. Ένας τίτλος, που δεν δεσμεύει, ως προς την ερμηνευτική του διάσταση, υπαινισσόμενος πολύ περισσότερα από όσα δηλώνει. Πρόκειται για το "πέρασμα" από τον θάνατο στην ζωή, (όπως και το αντίθετο). Από την μνήμη στην παρουσία. Επίσης, ο τίτλος αφορά το "πέρασμα" από την κάθε λογής αναζήτηση ή ακόμη από τα ερωτηματικά που συνοδεύουν κάθε είδος διέλευσης προς μια κάποια λύση αδιεξόδων. Πρόκειται επιπλέον για κάθε μορφής στενωπό, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει προς ένα πιθανό ξέφωτο ή προς μια κάποια λύτρωση. Μήπως άραγε πρόκειται για το "πέρασμα" προς την ίδια την εξελικτική διαδικασία, την μετουσιωτική διάσταση, που εμπεριέχεται στην βαθύτερη φύση της ίδιας της τέχνης, όπως και της κάθε δημιουργικής αναγέννησης; Μέσα από αυτές τις συντεταγμένες μιας ποικιλίας συναφών προβληματισμών, κινούνται τα έργα των καλλιτεχνών που συμμετέχουν.

Διαβάστε Επίσης

Στην εικαστική εφέτος έκθεση, που αφορά τους 28ους ΠΛΟΕΣ, συμμετέχουν (με ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, ψηφιδωτό, "εγκαταστάσεις"), οι εικαστικοί καλλιτέχνες: Βλάσης Αγτζίδης, Γιάννης Αδαμάκος, Χρήστος Αντωναρόπουλος, Γιάννης Αριστοτέλους, Βαγγέλης Γκόκας, Ελένη Ζούνη, Κωνσταντίνος Κανταρτζής (ΚΑΝΤ),  Βλάσης Κότιος, Γιάννης Κυριακίδης, Γιάννης Μακρίδης, Κωνσταντίνα και Κλειώ Μπολιεράκη, Βαγγέλης Παππάς, Κική Περιβολάρη (Kiki), Γιώργος Σαλταφέρος, Νίκος Σκλαβενίτης, Γιώργος Σταματάκης, Μαριάννα Στραπατσάκη, Έφη Φουρίκη, Θάλεια Χιώτη.

28οι ΠΛΟΕΣ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ

Την Κυριακή 31 Ιουλίου, στις 11:30 π.μ. στον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος Π. & Μ. Κυδωνιέως, θα πραγματοποιηθεί πλαισιωτικά ως προς το θέμα, μια διάλεξη και συζήτηση με το κοινό, σχετικά με τη "Μικρασιατική Καταστροφή και τους προβληματισμούς γύρω τα αίτια και τις επιπτώσεις της". Ομιλητής θα είναι ο πλέον αρμόδιος και εξέχων ερευνητής κ. Βλάσης Αγτζίδης, ο οποίος είναι εδώ και πολλά χρόνια, εξειδικευμένος και καταξιωμένος στον τομέα των επιστημονικών του ενασχολήσεων. Είναι διεθνώς αναγνωρισμένος Δρ. της Ιστορίας του Νεωτέρου Ελληνισμού και παράλληλα εικαστικός δημιουργός.

Την ιδέα, τον τίτλο, το σκεπτικό, την επιλογή των έργων και την επιμέλεια της έκθεσης, όπως και του συνοδευτικού Καταλόγου ανέλαβε η Αθηνά Σχινά, Ιστορικός Τέχνης & Θεωρίας του Πολιτισμού (ΕΚΠΑ).

Διαβάστε Επίσης

Διάρκεια έκθεσης: 30 Ιουλίου – 2 Οκτωβρίου
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: 10.30 – 2.30 μ.μ. & 6.30 μ.μ. – 9.30 μ.μ. καθημερινά, εκτός Τρίτης.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τη κ. Δέσποινα Σαββοπούλου στο τηλ. 6932 243516

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι The Callas στήνουν ένα αυτοσχέδιο post punk cabaret στην Ύδρα

Mε αφορμή την έκθεση "Magic Mirror", το δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς κάνουν αναφορά στη Νέα Υόρκη των 70s και τον Leonard Cohen.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Overloaded": Μπορεί η υπερπληροφόρηση να οδηγήσει σε αμφισβήτηση του εαυτού μας;

Ένα νέο πρότζεκτ από το Cream Athens εγκαινιάζεται στο T.A.F. The Art Foundation με τη συμμετοχή 20 εικαστικών.

Η σύγχρονη γυναικεία δημιουργία συνομιλεί με την παράδοση στο "Υφαίνοντας το Μέλλον VII"

Στην Ύδρα η έκθεση "Υφαίνοντας το Μέλλον VII ή Παραδοσιακές Πρακτικές- Σύγχρονο Τραύμα" για τα δικαιώματα των γυναικών και την έμφυλη βία.

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

Στη ζωγραφική του, ο Δημήτρης Εφέογλου εξερευνά το άγνωστο

Η έκθεση "On Vanishing Land" θα παρουσιαστεί στη Baraka Art Space, στο παλαιό λιμάνι των Σπετσών.

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.