"Ταπισερί": Η διαχρονικότητα της υφαντικής τέχνης στον ιστορικό Πύργο Μπαζαίου

Η ομαδική εκθεσιακή παρουσίαση «Ταπισερί» στον Πύργο Μπαζαίου στη Νάξο αναδεικνύει την αξία των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή υφαντικών εγκαταστάσεων, τονίζοντας τις ανεξάντλητες δυνατότητες της ύφανσης.

Ταπισερί ©Πανδώρα Μουρίκη

Στην ομαδική εικαστική εκθεσιακή εγκατάσταση "Ταπισερί", ο ιστορικός Πύργος Μπαζαίου στη Νάξο και ο εξέχουσας ομορφιάς περιβάλλων εξωτερικός χώρος με το ξερικό τοπίο και τους διατηρητέους ερειπιώνες, ενεργοποιούνται ταυτόχρονα, υποδεχόμενοι δώδεκα ετερόκλητες νησίδες ύφανσης. Οι σύγχρονοι υφαντικοί τόποι των συμμετεχόντων εικαστικών συνομιλούν με την ελληνική διαχρονική υφαντική παράδοση, ορίζοντας άλλους τρόπους, αναζητώντας νέα υλικά, επινοώντας αυτοδίδακτες μεθόδους χειρωναξίας και προτείνοντας νεωτερικά υφασμένα τοπία.

Συντάσσοντας την εκθεσιακή δράση, οι συμμετέχοντες ενεργοποιούνται σε διαφορετικούς εσωτερικούς χώρους του Πύργου και διερευνούν τη μικρογεωγραφία του. Προχωρώντας σε επιμέρους διαδραστικές με τον χώρο και οργανικές ως προς τη χρήση των υλικών υφαντικές εγκαταστάσεις με αισθητικές, πλαστικές και συμβολικές σημειώσεις και λύσεις στη διαδικασία και τις ανεξάντλητες δυνατότητες της ύφανσης. Χρησιμοποιώντας βαμβάκι, λινάρι, φυτίλι, τσουβάλι, μαλλί και μετάξι, σύρμα, υφάσματα, κλωστές, χειροποίητο χαρτί και χαρτόνι, γιούτα, σιζάλ, καλάμια και ξύλα, βαφές και κουρέλια, εξερευνούν, επαναπροσδιορίζουν και ανασυνθέτουν την υφαντική διαχρονία.

Πύργος Μπαζαίου Νάξος
©Naxos Drone Services

Στον ισόγειο χώρο υποδοχής, ο Μανόλης Ζαχαριουδάκης, αποδομώντας ένα παραδοσιακό άνθινο μοτίβο, δημιουργεί ένα έξεργο αφαιρετικό πυροτέχνημα. Στην αποθήκη πύργου, η Ναξιώτισσα Μαρία Κώτσου, συμπλέκοντας το χαρτί με το νήμα, υφαίνει ασπρόμαυρα φωτογραφικά αρχειακά ανάλεκτα από τις οικείες οικογενειακές υφαντικές μνήμες της Απειράνθου. Στην εκκλησία, ο Επιτάφιος της Μαίρης Γαλάνη Κρητικού, επινοώντας μια εικόνα εντός της εικόνας, απαθανατίζει τον ίδιο τον Πύργο και το περιβάλλον αγροτικό τοπίο μιας κατανυκτικής εαρινής σιωπής.

Στον πρώτο όροφο, η Ειρήνη Γκόνου ανακτά τη σκυτάλη του νήματος, δημιουργώντας ένα οικείο παλίμψηστο: ένα σύγχρονο υφασμένο αποτύπωμα που προκύπτει μέσω της διαφύλαξης και εξέλιξης παραδοσιακών διαδικασιών και μεθόδων χειρωναξίας σε αντιπαραβολή και διάλογο. Στα κελιά, η Ιωάννα Τερλίδου εγκαθιστά τα κόκκινα διάτρητα υφαντά που χαρακτηρίζουν το έργο της. Ένας πολυάριθμος θίασος ή χορός σχηματοποιημένων μορφών αναβλύζει εδώ, ορίζοντας μια απτική και εννοιολογική μορφολογική και συμβολική όσμωση με τα παραδοσιακά ανθρωπόμορφα ελληνικά υφαντά μοτίβα. Στην τράπεζα, η Μάρω Κορνηλάκη ακουμπά εύθραυστα τρισδιάστατα προσευχητάρια ύλης από νήμα, πορσελάνη και οικογενειακά υφαντά κειμήλια. Στον ίδιο χώρο, η Μαρία Γρηγορίου με τον Γιάννη Παπαδόπουλο, περιπλανώμενοι στον κόσμο και στον κήπο τους, υφαίνουν ένα επίμηκες και υπερμεγέθες κουκούλι. 

Ταπισερί έκθεση
©Νίκος Κόνιαρης

Στο δεξί κελί του ίδιου ορόφου, η Πανδώρα Μουρίκη δημιουργεί πλοκάμια και θυσάνους, θάμνους φρυγάνων, κυμάνσεις και ερυθρές θάλασσες, χρησιμοποιώντας σιζάλ που η ίδια βάφει και μεταπλάθει. Απέναντί της, σε άλλο κελί, η Σοφία Πάσχου τοποθετεί επάνω σε κύβους μαγικά αντικείμενα -υφασμένα επάλληλα πολύχρωμα σχήματα μεταβλητών διαστάσεων. Στον δεύτερο όροφο του Πύργου, η Ισμήνη Σαμανίδου εγκαθίσταται στον διάδρομο, ενώνοντας σημάνσεις, λαβυρίνθους και διαδρομές στα όρια μιας στενής υφαντής επιφάνειας από βαμμένα στο χέρι νήματα.

Στο ροζ δωμάτιο, η Ζωή Γαΐτανίδου εγκαθιστά ταπισερί σε έντονα χρώματα, προτείνοντας παλίμψηστα πεδία όπου το κέντημα εναλλάσσεται και αλληλοσυμπληρώνεται με τη ζωγραφική και η πρωτόγονη αρχετυπική γραφή συναντά τη ναΐφ και νεο-εξπρεσιονιστική έκφραση. Τέλος, στο μεγάλο δωμάτιο του δευτέρου ορόφου, η Μαίρη Γαλάνη Κρητικού κεντά ιστορίες μαξιλαριών, απλώνοντάς τις στο έδαφος σαν χαλί, κάτω από τους πυκνά κεντημένους θαλασσινούς μύθους ενός επιτοίχιου κάναβου. Ο κύκλος κλείνει στον εξωτερικό περιβάλλοντα χώρο, εντάσσοντας στην περιήγηση και τον πέτρινο ερειπιώνα στην πλαγιά πίσω από τον Πύργο. Εκεί, ο Νίκος Κόνιαρης τοποθετεί δυο αντικριστές βίγλες, υφασμένες από κατάλοιπα ρούχων, χρόνου, στιγμών και ανθρώπινης εγκατοίκησης.

Ταπισερί έκθεση
©Μάρω Κορνηλάκη

Η επιμελητική διαδικασία "ύφανσης" της έκθεσης, υπήρξε και αυτή εξίσου χειροποίητη με την πολύτιμη πρώτη ύλη της, αγκαλιάζοντας και εγκαλώντας στην πορεία σε συμμετοχή, τόσο τους στημένους παραδοσιακούς αργαλειούς και τις βελόνες από τα Καλά Νερά του Πηλίου ως τα περίχωρα των Χανίων, του Ηρακλείου και της Νάξου, όσο και τις συναρπαστικές προτάσεις κεντητικής και ύφανσης που έφτασαν από την Αθήνα και την Αγγλία. Συγκεντρώνοντας, εντέλει, ένα διακριτό μέρος του ανθού των Ελλήνων δημιουργών που επίμονα καταπιάνονται και πειραματίζονται με την κλωστή και το υφάδι, με φυσικές βαφές και φυτικά νήματα, με χαμηλόφωνα μοτίβα και ευτελή υλικά που μετατρέπονται σε πολύτιμα.

Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού

Οργάνωση: Μάριος Βαζαίος

Διοργάνωση: Πολιτιστικός Οργανισμός ΑΙΩΝ-Φεστιβάλ Νάξου 2022

Info: Πύργος Μπαζαίου, 12ο χλμ. Οδ. Χώρας Νάξου-Αγιασσού (22850 31402) | Διάρκεια: 26/6-2/10/2022 | Καθημερινά: 10:00 – 17:00 εκτός Δευτέρας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Στη ζωγραφική του, ο Δημήτρης Εφέογλου εξερευνά το άγνωστο

Η έκθεση "On Vanishing Land" θα παρουσιαστεί στη Baraka Art Space, στο παλαιό λιμάνι των Σπετσών.

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.

Ένα φωτογραφικό road trip μας κάνει να νοσταλγούμε τα ελληνικά καλοκαίρια

Η Ροζίτα Σπινάσα κάνει μια φωτογραφική διαδρομή περιπλάνησης και αυτογνωσίας στο νομό Ηλείας.

Τη διπλή όψη της "Urban Life" αποτυπώνει στα έργα του ο Κωστής Δαμουλάκης

Η έκθεση προσδοκά να φέρει το κοινό σε επαφή με μία ολοκληρωμένη παρουσίαση της έως τώρα πορείας του καλλιτέχνη, από τα χρόνια της μαθητείας του στην Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης έως σήμερα.