Έχει εθνικότητα η τέχνη;

Μερικές σκέψεις με αφορμή μια συζήτηση που δυστυχώς στη χώρα μας πήρε γρήγορα διχαστικές διαστάσεις χάνοντας την ουσία.

Γ@μώ τη Δουλειά μου
   

Θυμάμαι μια συνέντευξη με τον Victor Misiano, με αφορμή την Art Athina του 2007, στην οποία τιμώμενη χώρα ήταν η Ρωσία. Κάτω από τον τίτλο "Ο Πούτιν κάνει προπαγάνδα", ο διεθνούς εμβέλειας Ρώσος επιμελητής ξεμπρόστιαζε την πολιτική Πούτιν απέναντι στον πολιτισμό και τις ανθρωπιστικές σπουδές, αναφέροντας τους μισθούς πείνας (70 ευρώ!) που έπαιρνε ένας επιμελητής στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ή ένας καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης την ίδια στιγμή που η Μπιενάλε της Μόσχας και οι περιοδεύουσες εκθέσεις με θέμα τη Ρωσία σε mega-μουσεία ανά τον κόσμο έκαναν όλους να μιλάνε για την ακμάζουσα εικαστική σκηνή της. Στην έκθεση "Progressive Nostalgia", που είχε επιμεληθεί ο Misiano στην Αθήνα, συμμετείχαν καλλιτέχνες από διαφορετικές χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, από το Καζακστάν έως την Εσθονία, που το έργο τους καταπιανόταν κριτικά με διαφορετικές αναγνώσεις του ιστορικού παρελθόντος και αποτελούσε μια εναλλακτική πρόταση στον υπερκαταναλωτισμό και τον ρητορικό πατριωτισμό της κυβέρνησης Πούτιν.

Πιο πρόσφατα, η γνωστή ρωσική κολεκτίβα Chto Delat, αλλά και ο Ουκρανός εικαστικός Anton Kats είχαν μιλήσει στο "α" με αφορμή την έκθεσή τους στο Πεδίον του Άρεως, στο πλαίσιο του Onassis Fast Forward Festival, για τους λόγους που οι μεν διώκονταν στη χώρα τους ενώ έχουν γυρίσει τα μεγάλα μουσεία του κόσμου και ο δε την είχε εγκαταλείψει για να ζήσει με ασφάλεια στο Βερολίνο.

Fast Forward
© Σταύρος Χαμπάκης
Μέλη της κολεκτίβας Chto Delat και ο Anton Kats στο Πεδίον του Άρεως στο πλαίσιο του Onassis Fast Forward Festival

Πολλά έχουν γραφτεί για το κατά πόσο ένας καλλιτέχνης νιώθει ότι εκπροσωπεί τη χώρα του και, συνήθως, στους πιο ενδιαφέροντες από αυτούς η απάντηση είναι αρνητική, πόσο μάλλον σε χώρες με δικτατορική κυβέρνηση που έχουν πολλάκις κυνηγήσει τους ανθρώπους του πολιτισμού. Προσφάτως, η υπουργός πολιτισμού Λίνα Μενδώνη διαχώρισε την αναστολή συνεργασίας με κρατικούς φορείς από τους Ρώσους καλλιτέχνες και τα ρωσικά καλλιτεχνικά έργα, βάζοντας τέλος (;) σε μια συζήτηση που δυστυχώς στη χώρα μας πήρε γρήγορα διχαστικές διαστάσεις με την άστοχη αντιπολιτευτική κριτική από τη μία και την αναβίωση της επικίνδυνης θεωρίας των δύο άκρων και της σίγησης οποιασδήποτε κριτικής ως προς τις ιστορικές αιτίες και τις συνέπειες του πολέμου αυτού, από την άλλη. 

Toloka
"Toloka"


Προφανώς το κυνήγι του πόσο εθνικό είναι τελικά ένα έργο τέχνης δεν βγάζει κάπου (ας πούμε μια ταινία που επιχορηγήθηκε από ένα Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου αλλά έχει αντεθνική στάση, τι εθνικότητας είναι;), οπότε η στάση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που ακολουθεί τη γραμμή του Φεστιβάλ Καννών, παραμένοντας ανοιχτό στις φωνές των καλλιτεχνών απ’ όπου κι αν προέρχονται, εφόσον δεν είναι μέλη επίσημης αντιπροσωπείας μοιάζει η πιο τίμια. Έτσι οι θεατές έχουν την ευκαιρία, όπως γράφει στην ανταπόκρισή του ο Χρήστος Μήτσης, να δουν τη θαρραλέα ταινία "Γ@μώ τη Δουλειά μου" ("F@ck This Job") της Βέρα Κριτσέφσκαγια, η οποία συμμετείχε στο πείραμα του Dozhd TV, ανεξάρτητου τηλεοπτικού καναλιού το οποίο προσπάθησε να μεταδώσει μη κυβερνητικά ελεγχόμενες (και λογοκριμένες) πληροφορίες στη Ρωσία. Αλλά και να συναντήσει τον Ουκρανό σκηνοθέτη Μιχαήλ Ιλιένκο, ο οποίος φυγαδεύτηκε από την εμπόλεμη χώρα του, για να παρουσιάσει την ταινία του "Τoloka", μια κινηματογραφική αλληγορία για τα δεινά, τις συμφορές και το πείσμα επιβίωσης που έχει επιδείξει ο ουκρανικός λαός, καθώς και μια συμπυκνωμένη καταγραφή της σύγχρονης ουκρανικής ιστορίας. 
 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το "Ματαδόρ" του Βαγγέλη Μαρινάκη έρχεται να μας παρασύρει σε ένα ιδιότυπο ταξίδι

Στο πρώτο βιβλίο του συγγραφέα που κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ εκδοτική ο κεντρικός ήρωας κινείται πάνω στην οδική άσφαλτο, μέσα στα μεσογειακά νερά, από την Πελοπόννησο μέχρι τη Στερεά και από τα τουριστικά θέρετρα της Magna Grecia έως το οικιακό ταβάνι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Έργα του σπουδαίου ζωγράφου Σωτήρη Σόρογκα παρουσιάζονται στην Πάτμο

Η γκαλερί Kapopoulos Fine Arts πρόκειται να φιλοξενήσει τα έργα του μεγάλου ζωγράφου.

Translatress: μια θηλυκή μεταφραστική συλλογικότητα "ανοίγει τ' αυτιά μας" ώστε να ακουστεί κάθε φωνή

Η θηλυκή παρέα μεταφραστριών που βρίσκεται πίσω από το βιβλίο της Κάρμεν Μαρία Ματσάδο "Το σώμα της και άλλες εκδηλώσεις" που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αντίποδες μας διηγείται τη συναρπαστική περιπέτεια που ξεκίνησε με τη ντανταϊστική απόφαση να δουλέψουν μαζί εξ αποστάσεως.

"L’objet regard": Τα διονυσιακά μυστήρια γίνονται αφορμή για μια φωτογραφική έκθεση

Στον χώρο του Antisocial θα πραγματοποιηθεί η ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας Εύης Ζαμπέλη.

Οι The Callas στήνουν ένα αυτοσχέδιο post punk cabaret στην Ύδρα

Mε αφορμή την έκθεση "Magic Mirror", το δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς κάνουν αναφορά στη Νέα Υόρκη των 70s και τον Leonard Cohen.

"Overloaded": Μπορεί η υπερπληροφόρηση να οδηγήσει σε αμφισβήτηση του εαυτού μας;

Ένα νέο πρότζεκτ από το Cream Athens εγκαινιάζεται στο T.A.F. The Art Foundation με τη συμμετοχή 20 εικαστικών.

Η σύγχρονη γυναικεία δημιουργία συνομιλεί με την παράδοση στο "Υφαίνοντας το Μέλλον VII"

Στην Ύδρα η έκθεση "Υφαίνοντας το Μέλλον VII ή Παραδοσιακές Πρακτικές- Σύγχρονο Τραύμα" για τα δικαιώματα των γυναικών και την έμφυλη βία.