Δέκα γύψινες πισίνες στην βεράντα του Ιδρύματος Θεοχαράκη περιμένουν κάθε τολμηρό "κολυμβητή" – Τελευταίες ημέρες για την εγκατάσταση της Νατάσας Ευσταθιάδη

Τι κι αν κάτω απ’ τις λεωφόρους, τα κτίρια και τη βουή της μεγαλούπολης, κρύβεται ένα δίκτυο υπόγειων υδάτων που θέλγει να βουτήξεις στα νερά του; Το «The Swimmer» είναι ένας δρόμος προς την κάθαρση – ή μήπως όχι;

The Swimmer


Όσο στο εσωτερικό του Ιδρύματος Θεοχαράκη λάμπει ο ζωηρός κόσμος του εμβληματικού λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου, με πάνω από ενενήντα πολύτιμα έργα να εκτίθενται, μεταφέροντας ανεπιτήδευτα στο χώρο την αθωότητα και την αμεσότητα της εικονογραφίας του, που απαρνιόταν την έννοια της προοπτικής, ένας άλλος κόσμος, στο φάσμα της εννοιολογικής αλλά όχι νοηματικά απρόσιτης τέχνης, ορθώνεται στη βεράντα του κτιρίου επί της Βασιλίσσης Σοφίας, με την εγκατάσταση της Νατάσας Ευσταθιάδη, που συνεχίζεται για λίγες ακόμη ημέρες, έως 20 Ιανουαρίου. "The Swimmer" είναι ο τίτλος της έκθεσης και δέκα γύψινες πισίνες σε κλίμακα μικρότερης του πραγματικού είναι η παράταξη με την οποία αναμετράται ο επισκέπτης.

Πρόκειται για ένα έργο που εντάσσεται στο κεφάλαιο, το οποίο είχε ανοίξει η εικαστικός με την ατομική της έκθεση στη γκαλερί CAN το 2014. Ωστόσο, δεν αμφισβητείται η αυθυπαρξία της εγκατάστασης στο Ίδρυμα Θεοχαράκη: μπορεί να ειδωθεί σε διάλογο με τα ερωτήματα που είχε θέσει τότε η νεαρή εικαστικός με συνδετικό κρίκο το υγρό στοιχείο –ήταν μια διαδρομή μεταξύ ανεμελιάς και ματαιότητας, επιτυχίας και αποτυχίας–, αλλά η τωρινή εγκατάσταση λειτουργεί κάλλιστα από μόνη της, αρκεί να γνωρίζει ο επισκέπτης το βασικό σημείο όπου αναφέρεται.

Η εγκατάσταση "The Swimmer" (επιμέλεια: Μάγια Τούντα) γεννήθηκε απ’ την ομώνυμη ταινία του Perry, η οποία με τη σειρά της βασίστηκε στο επίσης ομώνυμο διήγημα του John Cheever απ’ το 1964. Σε όλα τα φορμάτ, ο πρωταγωνιστής είναι ένας μεσήλικας γοητευτικός άνδρας, ο οποίος ένα καλοκαιρινό μεσημέρι, κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψής του στην έπαυλη κάποιων φίλων του σ’ ένα προάστιο στο Κονέκτικατ, αποφασίζει να διασχίσει όλη την περιοχή κολυμπώντας από πισίνα σε πισίνα, με προορισμό το σπίτι του. Το παράδοξο τούτο διάβημα εξελίσσεται σε ένα απόλυτα εσωτερικό ταξίδι καταβύθισης, έτσι που μέχρι να φτάσει το καλοκαίρι γίνεται χειμώνας κι η προσπάθειά του καταλήγει στην προσωπική του κατάρρευση.

The Swimmer

The Swimmer

Το ρόλο του πρωταγωνιστή καλείται να αναλάβει νοητά ο επισκέπτης στην εγκατάσταση της Ευσταθιάδη. Τοποθετημένες σε παρατακτική σειρά στη βεράντα του ιδρύματος και εκτεθειμένες στις καιρικές συνθήκες (να σημειώσουμε εδώ ότι πρόκειται για μια εκθεσιακή παρουσίαση που εντάσσεται στη σειρά "THF Raw" του Ιδρύματος, κατά την οποία οι μη εκθεσιακοί, υπαίθριοι χώροι του κτιρίου φιλοξενούν έργα τέχνης με πρόθεση πρωτοτυπίας και σύμπλευσης με τα δεδομένα της πανδημίας), οι πισίνες συντάσσονται –διόλου τυχαία– με τον άξονα που καταλήγει στη Βουλή των Ελλήνων, το βασικό δηλαδή σύμβολο του πολιτικού μας συστήματος.

Θα μπορούσαμε για μια στιγμή να φανταστούμε, όπως ο πρωταγωνιστής, ότι κάτω απ’ τις λεωφόρους, τα κτίρια και τη βουή της μεγαλούπολης, κρύβεται ένα δίκτυο υπόγειων υδάτων, τα οποία εάν ακολουθήσουμε θα φτάσουμε στην κάθαρση – ή μήπως όχι; 
 

Περισσότερες πληροφορίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.