Τόσο η χαρακτική όσο και η κεραμική ανήκουν στο "ήσυχο" δυναμικό της σύγχρονης εικαστικής παραγωγής, μεταφέροντας αμφότερες μεγάλη ιστορία μέσα στα χρόνια και διαθέτοντας ένα κοινό χαρακτηριστικό: εμπεριέχουν έντονα τη χειρονακτικότητα, τον κόπο δηλαδή επάνω στο υλικό. Και όσο η εννοιολογική τάση υποχωρεί για χάρη των new media και του AI, δείχνοντας τις ανησυχίες για μία διαμεσολαβημένη από μηχανές πραγματικότητα, υπάρχει ένα κομμάτι κόσμου –κοινού και εικαστικών– που επιστρέφει στην υλικότητα. Γι’ αυτό και η κεραμική έχει πάρει τα πάνω της τα τελευταία χρόνια, ενώ η χαρακτική διαφαίνεται ως το επόμενο come back σε αυτό το ταξίδι.
Ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της χαρακτικής τέχνης στην Ελλάδα, μέσα από παλαιότερους και σύγχρονους δημιουργούς, αποκαλύπτεται στο κοινό με την έκθεση που ετοίμασαν οι Ορέστης Σταθόπουλος και Ηλίας Κουβέλης να παρουσιάσουν στην Τεχνόπολη από 15 Ιανουαρίου. Με εκατόν πενήντα χαρακτικά έργα (ξυλογραφίες, χαλκογραφίες, λιθογραφίες, μεταξοτυπίες και λινόλεουμ) από περισσότερους από πενήντα Έλληνες καλλιτέχνες (χαράκτες, ζωγράφους, γλύπτες) του 20ου αιώνα, το επικείμενο group show μοιάζει με μια γεμάτη μπουκιά από πολλές γεύσεις, ώστε να αντιληφθούμε το βάθος και τα επίπεδα αυτής της τέχνης στον ουρανίσκο μας.
"Το συγκριτικό πλεονέκτημα της χαρακτικής έναντι των άλλων τεχνών είναι ότι δεν πρόκειται για τεχνική βελτίωση της τυπογραφίας, αλλά για ουσιαστικό μέσο διάδοσης της τέχνης στο ευρύ κοινό, μέσο ικανό να μεταδώσει αισθητικό μήνυμα", αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο. Η μήτρα, η χάραξη και το μελάνωμα της μήτρας είναι τα βασικά στάδια αυτής της διαδικασίας που παρεμπιπτόντως δεν συγχωρεί καθόλου λάθη, ενώ το έργο που παραδίδεται ως αντίτυπο ενέχει στη φιλοσοφία του τη διάδοση της τέχνης, την "εκλαΐκευση". Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που η χαρακτική χρησιμοποιήθηκε αρκετά απ’ το κίνημα της pop art.
"Η έκθεση δεν ακολουθεί ένα ιδίωμα, μία σχολή ή ένα αισθητικό κριτήριο, αλλά πάνω απ’ όλα είναι μία περιήγηση στα επιτεύγματα της εγχώριας χαρακτικής παραγωγής", διευκρινίζεται στο κείμενο. Κατ’ επιλογή των δύο επιμελητών, συγκεντρώθηκαν αντιπροσωπευτικά αλλά και πιο σπάνια έργα από καταξιωμένους δημιουργούς που με τη σειρά τους έγιναν δάσκαλοι στις γενιές των καλλιτεχνών που ακολούθησαν. Συλλεκτικές συνθέσεις με την υπογραφή δημιουργών διεθνούς εμβέλειας (Γ. Σπυρόπουλος, Τζον Χριστοφόρου), αλλά και μικρά έργα τέχνης με προσωπικό χαρακτήρα (Σπ. Παπαλουκάς, Γ. Μιγάδης), πρόκειται να εισάγουν τους επισκέπτες στον θαυμαστό κόσμο της χαρακτικής.
Μεταξύ άλλων, συμμετέχουν οι: Γ. Κεφαλληνός, Δ. Γιαννουκάκης, Χ. Γκαλντέμης, Π. Γράββαλος, Σ. Καραβούζης, Αλ. Κορογιαννάκης, Ά. Κομιανού, Α. Φασιανός, Γ. Σταθόπουλος, Μιχάλης Αρφαράς, Τ. Μαντζαβίνος, Στ. Δασκαλάκης, Κ. Παπαμιχαλόπουλος και Στ. Ρόκος.
Η έκθεση με τίτλος "Αποτυπώσεις της Ελληνικής Χαρακτικής" θα παρουσιαστεί στο χώρο των "Δεξαμενών Καθαρισμού" του βιομηχανικού τοπόσημου στο Γκάζι. Είσοδος ελεύθερη.