Sean Scully: Επιβάτης
Πίσω από κάθε ιστορία επιτυχίας, κρύβεται μια κομβική στιγμή. Τη δεκαετία του ’70, μετά την εγκατάσταση του στην Νέα Υόρκη, ο Sean Scully κλήθηκε να ξεκαθαρίσει τη θέση του σε ένα τοπίο που ήταν παράταιρο για την ταυτότητά του: είτε θα επέστρεφε στην αναπαραστατική ζωγραφική, την οποία είχε διδαχθεί και μπορούσε εύκολα να εκτελέσει, βγάζοντας χρήματα από πορτρέτα, ή έπρεπε να εναρμονιστεί με τον τότε συρμό του μινιμαλισμού, που αφορούσε μόνο τους προνομιούχους της εποχής.
Αντ’ αυτών, ο Sean Scully αποτόλμησε μια στροφή στην αφαίρεση, παίζοντας με τη ζωντάνια των χρωμάτων, τις οριζόντιες και κάθετες γραμμές, την καθαρή αρμονία και τα μοτίβα –πράγματα που όλοι μπορούσαν να αντιληφθούν–, με αποτέλεσμα να πυροδοτήσει την προσωπική του εκτόξευση. Έγινε ένας από τους μεγαλύτερους σταρ της αφαίρεσης, του οποίου πάνω από εκατό έργα αποβιβάζονται στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς με τον "Επιβάτη" έως 13/2, αποκαλύπτοντας τη ζωτική του ενέργεια.
Μουσείο Μπενάκη – Κτίριο Πειραιώς | Έως 13/2 | Πέμ.-Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ., Σάβ.: 10 π.μ.-8 μ.μ. Γενική είσοδος: € 7, μειωμένο εισιτ.: € 4
Kypselian Salon 2021
Με το μοντέλο των residencies που πρώτο ακολούθησε με συνέπεια, χτίζοντας πρότζεκτ φιλοξενίας που αναδεικνύουν το στοιχείο της διαπολιτισμικής και κοινωνικής ζύμωσης, το Snehta Residency στην Κυψέλη κρατά αναμμένη τη φλόγα της περιέργειας για τους φιλότεχνους των Αθηνών πάνω από οκτώ χρόνια. Σταθερό ραντεβού το Kypselian Salon τώρα τις γιορτές, όπου η ανοιχτή θεματική επιτρέπει να προσκληθούν δεκάδες επιλεγμένοι καλλιτέχνες Ελλάδας και εξωτερικού υπό την ίδια σκέπη (όπως οι Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης, Βέρα Χαντζόγλου, Γιώργος Γυπαράκης, Αλέξανδρος Κακλαμάνος και, φυσικά, ο ιδρυτής του χώρου, Αύγουστος Βεϊνόγλου), δείχνοντας τη δουλειά τους. Από τις 21 Δεκεμβρίου έργα ζωγραφικής, κεραμικής, γλυπτικής, σχεδίου και design παρουσιάζονται.
Snehta Residency | 21/12-7/1 | Δευτ.-Τρ., Πέμ.-Παρ.: 5-9 μ.μ., Τετ.: 10 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
The way in
"Μέσα από στενή συνεργασία με τους προσκεκλημένους καλλιτέχνες αναπτύξαμε μία σκηνογραφία η οποία καλωσορίζει τον επισκέπτη σε έναν εσωτερικό χώρο μνήμης, αισθήματος και επιθυμίας", σημειώνουν οι δύο επιμελητές του τρέχοντος group show στο Haus N, Πάνος Φουρτουλάκης και Titus Nouwens. Μεταβολίζοντας τη συλλογική εμπειρία του περιορισμού και της αδιέξοδης εσωστρέφειας σε πεδίο προς εικαστική εξερεύνηση, το "The way in" διαμορφώνει ένα περιβάλλον που μοιάζει με βουτιά προς τα μέσα: βίντεο, ηχητικές και γλυπτικές εγκαταστάσεις ζωντανεύουν καταστάσεις σύγχυσης, αποξένωσης και (διαμεσολαβημένης) επαφής, πίεσης και αποσυμπίεσης. Συμμετέχουν: Leah Clements, Christian Friedrich, Aaron Ratajczyk και Ίριδας Τουλιάτου. Έως 8/1.
Haus N Athen (Kαΐρη 6, 2ος όροφος) | Έως 8/1 | Επισκέψιμο με ραντεβού info@haus-n.gr | Είσοδος ελεύθερη
Σωτήρης Σόρογκας: Ο χρόνος της μνήμης στον εικαστικό λόγο του
Μια ξερολιθιά, φαγωμένα κούτσουρα απ’ το χρόνο, ένα σκαρί έξω απ’ τα νερά του, πηγάδια, μαύρες τρύπες κι άλλα ταπεινά αντικείμενα, τα οποία ξεδιαλέχτηκαν από το φυσικό τους χώρο για να πρωταγωνιστήσουν ως απομονωμένες εικόνες σε σχέδια σπάνιας καθαρότητας και λιτής χρωματικής παλέτας, αποτελούν τα βήματα στο δρόμο που χαράσσει ο Σωτήρης Σόρογκας γι πάνω από πενήντα χρόνια στη ζωγραφική, έχοντας αποτελέσει πυλώνα της μεταπολεμικής τέχνης. Όπως έχει παραδεχτεί και ο ίδιος, στα (λεπτοδουλεμένα) έργα του υποβόσκει μια εμμονή με το χρόνο και τη φθορά. Αυτό υπογραμμίζει και η έκθεση "Ο χρόνος της μνήμης στον εικαστικό λόγο του" που μόλις ξεκίνησε στο Μουσείο Γουλανδρή στο Παγκράτι, με είκοσι πίνακες μεγάλων διαστάσεων απ’ όλη την πορεία του.
Μουσείο Γουλανδρή | Έως 3/4 | Τετ.-Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ.: 10 π.μ.-8 μ.μ. | Γενική είσοδος μουσείου (μόνιμη συλλογή): 8 €, μειωμένο εισιτ.: 6 €
Cheapart Athens 2021
Ένα δίκτυο, μια παράδοση στην προσιτή τέχνη εκ πεποιθήσεως και ως πυρήνα έναν άνθρωπο που είναι "ζιζάνιο" στην εικαστική σκηνή του σήμερα, έχοντας ενεργό λόγο και συνεπή δράση, τον Γιώργο Γεωργακόπουλο, είναι τα στοιχεία που συγκολλούν την ταυτότητα του Cheapart. Γεγονός-σημαία για τη συνάντηση με το κοινό του είναι το Cheapart Athens, το οποίο επέστρεψε κατά τα φετινά Χριστούγεννα και παροτρύνει να "μεγαλώσουμε τη στιγμή", συμπληρώνοντας ότι "οι συγκυρίες μας ανάγκασαν να συμπιέσουμε τους χρόνους, λιγότερη σκέψη περισσότερη διαίσθηση, η επιταγή των καιρών δεν είναι άλλη από το να γίνουμε αυθόρμητοι". Δεκάδες καλλιτέχνες δείχνουν τη δουλειά τους στην έδρα του οργανισμού, έως τις 23/12.
Cheapart | Έως 23/12 | Δευτ.-Κυρ.: 2-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Ο κανόνας του παιχνιδιού
H έκθεση που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ταξιδεύει στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο The Project Gallery, έως 29/1. "Ο κανόνας του παιχνιδιού" αναφέρεται στο ομώνυμο αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ (1939), βάσει του οποίοι δέκα σύγχρονοι εικαστικοί προσκλήθηκαν να δημιουργήσουν ισάριθμα έργα, υπογραμμίζοντας διαφορετικές πτυχές του έργου, με κύρια θεματική τη βεβαίωση ότι όλα μπορούν να ανατραπούν απ’ τη μια στιγμή στην άλλη. Μεταξύ των συμμετεχόντων, ο Νικόλας Βεντουράκης, ο Αλέξανδρος Μαγκανιώτης και η βραβευμένη Κυριακή Γονή. Επιμέλεια: Ορέστης Ανδρεαδάκης
The Project Gallery | Έως 29/1 | Τρ.-Σάβ.: 12 μ.-8 μ.μ., | Είσοδος ελεύθερη
Two Hands
Μια χαρούμενη και εξωστρεφή ατμόσφαιρα δημιουργεί η νέα ομαδική έκθεση στην Allouche Benias στο Κολωνάκι, μέσα από διάφορα σύμβολα, γεωμετρικά σχήματα, υβριδικά πλάσματα και πράσινα τοπία που ζωντανεύουν στα έργα των επτά συμμετεχόντων καλλιτεχνών, υπό την επιμέλεια του Jordy Kerwick. "Τα χέρια ως σύμβολο υποδηλώνουν εξουσία και προστασία", αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο, προετοιμάζοντας τον επισκέπτη ότι θα αναθεωρήσει για τη λειτουργικότητα της αφαίρεσης. Συμμετέχουν: Jenny Brosinski, Daniel Crews-Chubb, Mark Grotjahn, Jordy Kerwick, Humberto Poblete-Bustamante, Stefan Rinck και Andrea Scholze. Στον ίδιο χώρο παρουσιάζεται ταυτόχρονα η ατομική έκθεση "Finger Family" του Mike Swaney.
Allouche Benias Gallery | Έως 20/1 | Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-5 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ.-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη