"Synesthesia": Μπορεί μια μηχανή να νιώσει το χώρο και τον επισκέπτη που την πλησιάζει;

Synesthesia

"Η εγκατάσταση είναι μια ατμοσφαιρική, μαλακή διεπιφάνεια με υποδομή έναν πυρήνα που δεν επιτρέπει στα σώματα να εισέλθουν μέσα αλλά αντ’ αυτού τα καταναλώνει ψηφιακά· είναι μία δήλωση σωματικών δεδομένων που απλοποιούνται και προβάλλονται πίσω στην αναλογική σφαίρα", εξηγούν με δύο λόγια οι δημιουργοί του "Synesthesia", οι αρχιτέκτονες-εικαστικοί-εκπαιδευτικοί Severino Alfonso και Λουκία Τσαφούλια, για το έργο τους που έφτασε στην 17η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής το 2021 και λίγο πριν κλείσει η χρονιά, στο πλαίσιο του εορταστικού του προγράμματος, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά τη φιλοξενεί, συνεχίζοντας τη φόρα ανανέωσης που έχει πάρει ο δήμος του λιμανιού στα εικαστικά, ύστερα από την έναρξη της σεζόν.

Πρόκειται για το έργο-πιλότος της σειράς διαδραστικών εγκαταστάσεων που υλοποιήθηκε στο College of Architecture and the Built Environment, στο πανεπιστήμιο της Φιλαδέλφεια στην Αμερική, με στόχο τη διερεύνηση ενός νέου μεταβατικού πεδίου που οικοδομείται στο κατώφλι ανθρώπινης και μηχανικής ύπαρξης. Δύνανται τα αυτοματοποιημένα συστήματα να εκφράζουν τόσο οικείες και "ανθρώπινες" αντιδράσεις, ώστε να λογίζονται δημιουργήματα καθ’ ομοίωση του εαυτού μας, άρα και των αισθήσεων ή των συναισθημάτων μας; 

Το "Synesthesia" αποτελεί ουσιαστικά ένα μεγάλο, σφαιρικό, κεκαλυμμένο από ύφασμα ον, το οποίο αλληλεπιδρά με τους ανθρώπους. Είναι ένα σύστημα αισθητήρων και προβολέων που εντοπίζει την κίνηση και την εικόνα των επισκεπτών και μέσω οπτικών και ηχητικών εφέ απαντά στα ερεθίσματα που λαμβάνει. Δημιουργεί κατ’ αυτό τον τρόπο έναν ατμοσφαιρικό χώρο γεμάτο μυστήριο, που θέλεις να ανακαλύψεις και ταυτόχρονα να αποφύγεις. Όσο βρίσκεσαι μακριά, λάμπει και ψιθυρίζει μελωδικά, αλλά εάν ενδώσεις, αλλάζουν τα πράγματα. Οι πολλαπλοί προβολείς αντανακλούν τρισδιάστατα στο πανί τα πρόσωπα των θεατών, δημιουργώντας μια παραμόρφωση-σύνθεση που προκαλεί αποστροφή όσο και ενδιαφέρον.

"Είναι μια όμορφη fusion στιγμή όπου το σώμα σου διαχωρίζεται, το σώμα μου διαχωρίζεται και γίνονται ένα", έχουν δηλώσει οι εικαστικοί σε συνέντευξή τους. "Πρόκειται περισσότερο για μια συμβολική κατανόηση της διαμόρφωσης κάτι από κοινού". Φυσικά, το έργο πατάει πάνω στα πλέον φλέγοντα ερωτήματα για την ανάπτυξη και τα ασαφή όρια των αυτοματοποιημένων συστημάτων, ανάγοντας το θέμα σε επίπεδο αρχιτεκτονικής με έναν έξυπνο και all inclusive τρόπο. "Τι σημαίνει να ζούμε ανάμεσα σε μηχανές που συνομιλούν;", διερωτάται ορθώς το συνοδευτικό κείμενο.

Το έργο έχει εκτεθεί στη HotBedGallery στην Αμερική, όπως και στην 17η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής το 2021, ενώ από 17 Δεκεμβρίου έως 9 Ιανουαρίου θα είναι επισκέψιμο δωρεάν στο φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά (10 π.μ.-10 μ.μ., εκτός αργιών).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Στη ζωγραφική του, ο Δημήτρης Εφέογλου εξερευνά το άγνωστο

Η έκθεση "On Vanishing Land" θα παρουσιαστεί στη Baraka Art Space, στο παλαιό λιμάνι των Σπετσών.

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.

Ένα φωτογραφικό road trip μας κάνει να νοσταλγούμε τα ελληνικά καλοκαίρια

Η Ροζίτα Σπινάσα κάνει μια φωτογραφική διαδρομή περιπλάνησης και αυτογνωσίας στο νομό Ηλείας.

Τη διπλή όψη της "Urban Life" αποτυπώνει στα έργα του ο Κωστής Δαμουλάκης

Η έκθεση προσδοκά να φέρει το κοινό σε επαφή με μία ολοκληρωμένη παρουσίαση της έως τώρα πορείας του καλλιτέχνη, από τα χρόνια της μαθητείας του στην Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης έως σήμερα.