![Τεχνητή νοημοσύνη, έκθεση στο Άλφαβιλ (2021)](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/crop/both/74/748ea734c17d492a84ff081c78c56f1f.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Τεχνητή νοημοσύνη
Ο Μάνθος Σαντοριναίος, επίκουρος καθηγητής στην ΑΣΚΤ και ένας από τους πρώτους εικαστικούς που αφοσιώθηκαν στο τεχνολογικό τοπίο ήδη απ’ τη δεκαετία του ’80, παρουσιάζει ύστερα από χρόνια ένα πρότζεκτ προσωπικό, τόσο λόγω της θεματικής του όσο και του χώρου που ενεργοποιεί. Στον ιστορικό κινηματογράφο Άλφαβιλ στα Εξάρχεια, δίπλα στο θέατρο Φούρνος –αμφότεροι οι χώροι ανήκουν ιδιοκτησιακά στην οικογένεια Σαντοριναίου–, κατοικεί από 15/12 η "Τεχνητή Νοημοσύνη": ένα εικονικό-αφηγηματικό περιβάλλον από την είσοδο και το φουαγιέ έως τα καθίσματα της αίθουσας που προσκαλεί τους επισκέπτες να ανακαλύψουν την πλοκή του ως πρωταγωνιστές. Διαδραστικά κυρίως έργα διατρέχουν την εξέλιξη των "τεχνολογικών όντων", ενώ εξερευνούν τη στάση μας απέναντί τους. "Για να διεκδικήσεις έναν καλύτερο κόσμο πρέπει πρώτα να τον φανταστείς", αναγράφεται κάπου.
Κινηματογράφος Άλφαβιλ (Θέατρο Φούρνος, Μαυρομιχάλη 168, Εξάρχεια) | 15/12-8/1 | Δευτ.-Κυρ.: 12 μ.-3 μ.μ. & 6-8.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
![Η γένεση του ελληνικού κράτους: Χαρτογραφία και ιστορία | ΜΙΕΤ](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/ee/eec3f3fc07224de090a14c6c0f62b7f4.jpg?v=1&maxwidth=650&)
Η γένεση του ελληνικού κράτους: Χαρτογραφία και ιστορία
Με όχημα τους επιτελικούς χάρτες και συγκεκριμένα εκατόν εβδομήντα σπάνια και εν πολλοίς άγνωστα έργα από τον 18ο αιώνα έως τη σύσταση του ελληνικού κράτους και τους νεότερους χρόνους, η νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ, που εγκαινιάζεται στις 16/12, αποτελεί ένα χορταστικό αφιέρωμα, τόσο από άποψη ιστορίας όσο και καλλιτεχνικής αξίας, καθότι οι "χειροποίητες" απόπειρες των χαρτογράφων είναι πράγματι εντυπωσιακές. Η έκθεση αρθρώνεται σε πέντε ενότητες που παρουσιάζουν τις αλλεπάλληλες και συνεχείς ξένες αποστολές χαρτογράφησης του ελληνικού χώρου – υλικό το οποίο συγκεντρώθηκε από πολλά διαφορετικά ιδρύματα.
Μέγαρο Εϋνάρδου (ΜΙΕΤ) | 16/12-19/3 | Δευτ.-Παρ.: 11 π.μ.-6 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ.-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
![Μαρία Χασάπη: Golden | Breeder](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/2d/2dc45bff7b5243b89af5723c31309912.jpg?v=1&maxwidth=650&)
Μαρία Χασάπη: Golden
Ένα από τα πιο καυτά ονόματα της σύγχρονης εικαστικής παραγωγής με κυπριακή καταγωγή, η Μαρία Χασάπη, παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Αθήνα, στη γκαλερί The Breeder. "Το παράδοξο που δημιουργεί η αντίθεση μεταξύ του χρυσού, ενός υλικούς που αψηφά το χρόνο, και του χορευτή, του οποίου η πράξη μοιάζει να εξαϋλώνεται την ίδια στιγμή που πραγματοποιείται", είναι το πρωταγωνιστικό θέμα στο σώμα έργων που παρουσιάζεται, όπως αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο. Περιλαμβάνονται έργα σε καμβά, γλυπτά και φωτογραφίες, όλα με κεντρικό θέμα το σώμα ενός χορευτή. Από 16/12.
Breeder | 16/12-12/2 | Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ.-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
![Kapwani Kiwanga: Deposits](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/1b/1b3a95c1149241efb21b7d65f6eb7e09.jpg?v=1&maxwidth=650&)
Kapwani Kiwanga: Deposits
Με το γνωστικό της υπόβαθρο διαμορφωμένο από σπουδές σε κοινωνικές επιστήμες και συγκεκριμένα στην ανθρωπολογία και τη συγκριτική θρησκειολογία, η Kapwani Kiwanga βρήκε στη σύγχρονη τέχνη τον τρόπο να αφηγηθεί πολυεπίπεδα τις ιστορίες της – ιστορίες που προκύπτουν από μακροχρόνια έρευνα και εστιάζουν στις περιθωριοποιημένες αφηγήσεις του παρελθόντος. Μαζί με την πρόσφατη ανακοίνωση ότι το Zurich Art Prize προστέθηκε στη λίστα των βραβείων της ήρθε και η πρώτη έκθεσή της στην Αθήνα, στο χώρο του State of Concept. Πρόκειται για μια εξελιγμένη εκδοχή όσων είχαν παρουσιάσει πέρσι στο Kunstinstituut Melly με την επιμελήτρια Ηλιάνα Φωκιανάκη: μια σειρά έργων που εντάσσουν τη βοτανική ιστορία στο πεδίο της αποικιοκρατίας και της χειραφέτησης. Σπόροι που μεταφέρονταν κρυφά, πρακτικές εκμετάλλευσης και εξαγωγές προϊόντων δείχνουν ότι τα φυτά αποτέλεσαν "πρωταγωνιστές ιστοριών που έχουν χαθεί ή διαγραφεί", όπως σημειώνει η επιμελήτρια στο κείμενο του καταλόγου. Το "Deposits" τρέχει έως τις 12/2.
State of Concept | Έως 12/2 | Τετ.-Παρ.: 4.30-8.30 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
![Νίκος Λαγός: Νεκροκεφαλές και καρδιές](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/01/01ee838d2b704af49a66e37c2809b1eb.jpg?v=1&maxwidth=650&)
Νίκος Λαγός: Νεκροκεφαλές και καρδιές
Ένα παιχνίδι συνειρμών, έναν φανταστικό μικρόκοσμο, ασφυκτικά γεμάτο με μορφές, σύμβολα και φράσεις να διαπλέκονται ποικιλοτρόπως, απλώνει στον καμβά ο εικαστικός Νίκος Λαγός, κάθε φορά που καταπιάνεται με τα ακρυλικά. Έτσι έχει διαμορφώσει τη δική του γλώσσα στη σύγχρονη παραγωγή: τα έργα του υιοθετούν την αθωότητα των δύο διαστάσεων, σαν σκαριφήματα από κιμωλία σε μαυροπίνακα, όπως παρατηρεί ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης, είναι "φορτωμένα" σε κάθε τους σπιθαμή και με έναν ιδιαίτερο τρόπο παρασύρουν το θεατή να διαβάσει τους υπαινιγμούς τους. Στη νέα σειρά "Νεκροκεφαλές και καρδιές" που φιλοξενείται στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, τα δύο αυτά σύμβολα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο –ως εμβλήματα του δίπολου ζωής και θανάτου–, ενώ για πρώτη φορά παρουσιάζονται λιτής γραφής έργα (έως 31/12).
Γκαλερί Ζουμπουλάκη | Έως 31/12 | Τρ., Πέμ.-Παρ,: 11 π.μ.-8 μ.μ., Τετ., Σάβ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
![Helmut Middendorf: Very](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/8c/8c32281e65b14fc387dbe1e3f0e891fe.jpg?v=1&maxwidth=650&)
Helmut Middendorf: Very
Μέσα απ’ τα μεγάλα νεο-εξπρεσιονιστικά ζωγραφικά του έργα, τα οποία μετέφεραν το έκρυθμο συναίσθημα πριν από την πτώση του Τείχους, ο Helmut Middendorf πρόσθεσε το λιθαράκι του στο εικαστικό "μπουμ" που συνέβη μετέπειτα στο Βερολίνο. Η ανατρεπτική Galerie am Morisplatz, της οποίας υπήρξε συνιδρυτής το 1977, όντας άμεσα συνδεδεμένη με το κίνημα Neue Wilde, άφησε ιστορία, ενώ ο ίδιος αναγνωρίστηκε διεθνώς με εκθέσεις σε κορυφαία μουσεία όλου του κόσμου. Ωστόσο, συνδετικός κρίκος όλης της πορείας του δεν είναι η τεχνοτροπία που τον καθιέρωσε ως επιδραστική φωνή των 80s, αλλά η συνεχής διάθεση για πειραματισμό, ανανέωση και μεταβολισμό της πανκ ενέργειάς του σε φρέσκες ιδέες, πέρα από κλισέ. Πρόσφατης παραγωγής πίνακες σε μπλοκ διαφορετικών σχημάτων σε συνδυασμό με κολάζ θα δείτε στην γκαλερί της συζύγου του, Ελένης Κορωναίου, στην έκθεση "Very" (έως 26/2).
Γκαλερί Ελένη Κορωναίου | Έως 26/2 | Τρ.-Παρ.: 12 μ.-6 μ.μ., Σαβ. 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
![David Douard: O’ thee lil’](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/cd/cd549290460745d4af6b1bf44542d097.jpg?v=1&maxwidth=650&)
David Douard: O’ thee lil’
"Μπαίνοντας στον κόσμο του David Douard είναι σαν να διασχίζεις ένα κατώφλι, σαν να μπαίνεις μέσα σε έναν καθρέφτη και να κοιτάς το παρόν από ανεστραμμένη προοπτική", γράφει ο επιμελητής Πάνος Φουρτουλάκης για τη νέα έκθεση του εικαστικού στις γκαλερί Rodeo Λονδίνου και Πειραιά, υπό τον κοινό τίτλο "O’ thee lil’". Αντλώντας συχνά το πρωτογενές υλικό του από τους δρόμους του Παρισιού, όπου βρίσκεται το στούντιό του, ο David Douard φτιάχνει ευφάνταστα γλυπτά-patchwork που διχάζουν για το αν προέρχονται από το μέλλον ή απ’ το ήδη βιωμένο (απειλητικό) παρόν. Σκληρά υλικά, όπως μέταλλο και αλουμίνιο, κείμενα και αναφορές απ’ το ίντερνετ, μαζί με τις post-digital αγωνίες του σήμερα δομούν ένα εννοιολογικό σύμπαν μεταξύ υλικής και άυλης πραγματικότητας. Έως 29/1.
Rodeo gallery | Έως 29/1 | Τετ.-Σάβ.: 12 μ.-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
![Cc | Callirrhoë](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/f8/f8f43e1959ba4de89a7c8f0688d436b5.jpeg?v=1&maxwidth=650&)
Cc
Σαν μια προώθηση email με παραδοσιακούς όρους επικοινωνίας θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε τη νέα έκθεση που οργανώθηκε και παρουσιάζεται στο χώρο Callirrhoë: Είκοσι τρεις καλλιτέχνες με έδρα την Αθήνα προσκλήθηκαν να συνεισφέρουν ένα έργο σε χαρτί και να επεκτείνουν αυτή την πρόσκληση σε έναν συνάδελφό τους ώστε να συμμετάσχει και αυτός σε μια αυτοσχέδια χαρτογράφηση ενός δικτύου. Το αποτέλεσμα, πέραν του ότι συνοψίζει δεκάδες διαφορετικές δυνατές εικαστικές ματιές (Βαλίνια Σβορώνου, Στεφανία Στρούζα, η ομάδα Vaskos, Βασίλης Καρούκ, η ομάδα του 3 137 κ.ά.), αποπειράται μια χειρονομία επαφής εξαιρετικά επίκαιρη. Επιμέλεια: Ολυμπία Τζώρτζη.
Callirrhoë (Καλλιρόης 122) | Έως 30/12 | Τρ.-Σάβ.: 4-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη