![Ο Δήμος Αθηναίων επιστρέφει στην Πανεπιστημίου: Νέα έργα ξεκινάνε έως τέλος του 2021](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/pad/both/lmnts/articles/2551850/panepistimiou-anaplasi-2021-ekso.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Ύστερα από αρκετούς μήνες από την παραδοχή του Κώστα Μπακογιάννη σε συνέντευξη ότι το πιλοτικό σχέδιο παρέμβασης επί της Πανεπιστημίου «βγήκε και δεν βγήκε», μήνες κατά τους οποίους η κεντρική οδός παρέμενε στενεμένη χωρίς να διευκρινίζεται τι μέλλει γενέσθαι, ο Δήμος Αθηναίων επιστρέφει στο μεγάλο κεφάλαιο του Μεγάλου Περιπάτου, ανακοινώνοντας ότι από τα τέλη του 2021 (και με ορίζοντα ολοκλήρωσης 12-15 μήνες) νέα έργα μπαίνουν στα σκαριά, με κάποιες τροποποιήσεις στον πρότερο σχεδιασμό.
«Ο στόχος της διαπλάτυνσης δεν είναι απλώς η ανεμπόδιστη κίνηση των πεζών, αλλά και στο να γίνουν τα πεζοδρόμια πολυμορφικά: Δημιουργούνται μίνι πάρκα, διάδρομοι τρεξίματος και κίνησης των ποδηλάτων, μικροί χώροι αναψυχής», αναφέρει η ανακοίνωση του Δήμου Αθηναίων.
«Η δοκιμαστική περίοδος επιτρέπει τη συλλογή δεδομένων για τη βελτίωση των σχεδίων», αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση, «οι αναλυτικές καταγραφές και αναλύσεις των κυκλοφοριακών δεδομένων οδήγησαν σε βελτιστοποιήσεις του τελικού σχεδίου με την αλλαγή της διατομής του δρόμου από τρεις σε τέσσερις λωρίδες», ενώ παραμένει η λεωφορειολωρίδα.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που καταμέτρησε το ΕΜΠ (του οποίου και η αναθεωρημένη έρευνα εφαρμόζεται), οι χρόνοι διαδρομής επί της Πανεπιστημίου παρουσίασαν μεν προσωρινή αύξηση κατά τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής των ρυθμίσεων, ωστόσο στη συνέχεια μειώθηκαν σημαντικά: τον μήνα Σεπτέμβριο, για παράδειγμα, που η κίνηση των αυτοκινήτων είχε επιστρέψει, σημειώθηκε 14% μείωση σε σχέση με το 2020.
![Ο Δήμος Αθηναίων επιστρέφει στην Πανεπιστημίου: Νέα έργα ξεκινάνε έως τέλος του 2021 - εικόνα 1](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2551850/panepistimiou-anaplasi-2021.jpg)
![Ο Δήμος Αθηναίων επιστρέφει στην Πανεπιστημίου: Νέα έργα ξεκινάνε έως τέλος του 2021 - εικόνα 2](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2551850/panepistimiou-anaplasi-2021-2.jpg)
Ωστόσο, μια τόσο αποσπασματική εικόνα δεν μπορεί να πείσει τους ασθμαίνοντες οδηγούς. Τις τελευταίες ημέρες, η επιστημονική κοινότητα των συγκοινωνιολόγων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την οριακή κατάσταση του κυκλοφοριακού φορτίου, καθώς με την επιστροφή στα γραφεία και την μείωση χρήσης των ΜΜΜ για λόγους ασφαλείας, η Αθήνα ζει πρωτοφανή συμφόρηση (ειδικά στην λεωφ. Κηφισού), ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται σε σύγκριση με όσα είχαμε συνηθίσει τόσο καιρό. Το γεγονός, άλλωστε, ότι το Υπουργείο Υποδομών αποφάσισε προ ολίγων ημερών την εφαρμογή ενός περισσότερο αυστηρού δακτυλίου (πρόγραμμα «Ανάσα για την Αθήνα», σε ισχύ από 25 Οκτωβρίου), κάτι δείχνει.
«Ο ανασχεδιασμός της Πανεπιστημίου ευθυγραμμίζεται με κρίσιμα ζητήματα που τίθενται σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις, όπως είναι η ανάδειξη της ιστορικότητας των πόλεων, η προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, η αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, η βελτίωση των συνθηκών μικροκλίματος, πρωτίστως δε η στροφή προς τον άνθρωπο και προς την ποιότητα ζωής στο κέντρο της πόλης», αναφέρει από πλευράς του ο αρχιτέκτονας, πολεοδόμος και καθηγητής στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Σερράος.
Η μελέτη της «Διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων της οδού Πανεπιστημίου εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων, σε συνεργασία με το Γραφείο Αρχιτεκτόνων Τοπίου Ε. Παγκάλου & Συνεργάτες (με προϋπολογισμό 3 εκατ. ευρώ).
Με τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων σύμφωνα με το τωρινό σχέδιο, πρόκειται να αποδοθούν στους πεζούς 4.270 τ.μ. (στρωμένα με μάρμαρο), ενώ κατά μήκος της αρτηρίας θα διαμορφωθούν χώροι πρασίνου (με μεγάλα παρτέρια με θάμνους και εποχικά φυτά) σε συνδυασμό με 87 νέες φυτεύσεις σε μεγάλους πλατάνους. Στις διαβάσεις με τις κάθετες οδούς προβλέπονται ράμπες ήπιας κλίσης –δεκαέξι στο σύνολο– για πρόσθετη οδική ασφάλεια, ενώ θα διαμορφωθούν 59 υπαίθρια καθιστικά στη σκιά των δέντρων και 5 δημόσιες κρήνες με πόσιμο νερό. «Ο στόχος της διαπλάτυνσης δεν είναι απλώς η ανεμπόδιστη κίνηση των πεζών, αλλά και στο να γίνουν τα πεζοδρόμια πολυμορφικά: Δημιουργούνται μίνι πάρκα, διάδρομοι τρεξίματος και κίνησης των ποδηλάτων, μικροί χώροι αναψυχής».
Η μελέτη της «Διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων της οδού Πανεπιστημίου» εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων, σε συνεργασία με το Γραφείο Αρχιτεκτόνων Τοπίου Ε. Παγκάλου & Συνεργάτες (με προϋπολογισμό 3 εκατ. ευρώ), ενώ όσον αφορά τον αστικό εξοπλισμό που υφίσταται τώρα στην κεντρική οδό (μέρος από τα 2 εκατ. που δαπανήθηκαν κατά την πιλοτική παρέμβαση), «όλα θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου», αναφέρεται στην ανακοίνωση, «έχουν ήδη επιλεγεί οι γειτονιές όπου θα δημιουργηθούν με αυτόν τον εξοπλισμό νέα μικρά πάρκα».