Ευανθία Ρεμπούτσικα: What the camera saw
Πολυσχιδής και πολυτάλαντη είναι η Ευανθία Ρεμπούτσικα, αφού η τέχνη της δεν περιορίζεται στο πεντάγραμμο, όπως αποδεικνύει η πρώτη φωτογραφική της έκθεση στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με τίτλο «What the camera saw»: πενήντα ανέκδοτες φωτογραφίες της ίδιας, τραβηγμένες από τα ταξίδια της σε όλο τον κόσμο κατά την τελευταία δεκαετία, δείχνουν ένα βαθιά ποιητικό πνεύμα με ανησυχίες, που ξέρει να «διαβάζει» τη γοητεία μια στιγμής. Από 11 έως 19 Οκτωβρίου.
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά | 11-19/10 | Δευτ.-Κυρ.: 11 π.μ.-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Γιάννης Αδαμάκος: Νέα έργα 2019-2021
Από τους πλέον αναγνωρισμένους ζωγράφους της γενιάς του αλλά και της σύγχρονης παραγωγής γενικότερα, ο Γιάννης Αδαμάκος επενδύει στην ποιητική της αφαίρεσης και την ανόθευτη δυναμική της προοπτικής. Αναζητά την εντροπία μέσα στην αταξία. Μάλιστα, όταν αντιλαμβάνεται ότι οι συνθέσεις του τείνουν προς το επιτηδευμένο, παρεμβαίνει για να τις «αναστατώσει», κι έπειτα τις επαναφέρει χειρουργικά. Στα έργα της τελευταίας τριετίας (μεγάλα τελάρα με λάδι) που απαρτίζουν την ατομική του έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, ενυπάρχουν οι σταυροειδείς άξονες: «Ο ορίζοντας, η ηρεμία που εκπέμπει η οριζόντια γραμμή και η ανησυχία, η ανάταση που προκαλεί η κάθετη, δημιουργούν τον κάνναβο πάνω στον οποίο κτίζω το έργο μου», αναφέρει ο ίδιος. Από 12 Οκτωβρίου.
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων | 12/10-12/12 | Τρ.-Σάβ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Ρένα Παπασπύρου: Σκιές
Το επίμονο ταξίδι στην ύλη, στο χρόνο και στη μνήμη της πόλης που χαρακτηρίζει την Ρένα Παπασπύρου, συγκαταλέγοντας την στο δυναμικό εκείνο που διεύρυνε το εικαστικό λεξιλόγιο της νέας ελληνικής τέχνης, ξεκίνησε τη δεκαετία του ’70 και συγκεκριμένα με μία σειρά έργων σε χαρτί, τα οποία παρουσιάζονται –πολλά εκ των οποίων για πρώτη φορά– στη γκαλερί Eleftheria Tseliou. Τότε η εικαστικός, από τη γοητεία που της ασκούσαν οι μεγάλες σκιές μέσα στη νύχτα με τις στιγμιαίες μεταμορφώσεις του χώρου, οδηγήθηκε εμπρός σε ένα προτζέκτορα όπου αντί για slides τοποθετούσε διάτρητα βότσαλα και κατευθύνοντας τον προβολέα πάνω σε χαρτιά, σελίδες περιοδικών, φύλλα εφημερίδων, κ.ά. κατέγραφε τα κενά των «Σκιών» με λεπτό μολύβι. Έως 4/12.
Eleftheria Tseliou Gallery | 12/10-4/12 | Τρ.-Παρ.: 12-8 μ.μ., Σάβ.: 12-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
17ο Athens Digital Arts Festival: Tāctus
Ενώ τα επίσημα θυρανοίξια ολόκληρου του Μουσείου Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού στο Μοναστηράκι, ενός πολλά υποσχόμενου μουσειακού συγκροτήματος μέσα σε μια «γειτονιά» αναλλοίωτη απ’ τα οθωμανικά χρόνια, προγραμματίζονται για το 2023, το 17ο Athens Digital Arts Festival (13-18/10) κάνει την έκπληξη και προσκαλεί μικρούς και μεγάλους να περιηγηθούν στα στενά, τα αρχοντικά και τα μνημεία, που κοσμούν αυτό τον κρυμμένο θησαυρό του κέντρου. Οδηγός τους θα είναι τα (εκατοντάδες) έργα digital art διεθνών κι εγχώριων καλλιτεχνών, τα οποία επιλέχθηκαν κατόπιν ανοιχτού καλέσματος για τη φετινή διοργάνωση: διαδραστικές εγκαταστάσεις, έργα video art, animation και web art, εμπειρίες που επεκτείνουν την πραγματικότητα στη σφαίρα του AR και του VR, περφόρμανς και ομιλίες συνθέτουν το πλούσιο πρόγραμμα υπό τον τίτλο «Tāctus» – μια θεματική που παραπέμπει στην ανθρώπινη επαφή, τη σύνδεση και, κατ’ επέκταση, τις νέες μορφές επικοινωνίας που κληθήκαμε να αναπτύξουμε σε καιρούς απομόνωσης. Στο δυναμικό του ADAF εμπεριέχονται και οι δορυφορικοί χώροι του μουσείου στην Πλάκα, το Τζαμί Τζισδαράκη και το Λουτρό των Αέρηδων, όπως και άλλα σημεία σε κοντινή απόσταση (π.χ. το πρώην στέκι της ΑΣΚΤ στην οδό Πανός 22).
Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού (και άλλοι χώροι στα πέριξ) | 13-18/10 | Είσοδος ελεύθερη
Άγγελος Σπάρταλης: Carré-Carré
Σε μια πρωτόγνωρη συνολικά συνθήκη, όπου ο ζωτικός χώρος του ανθρώπου ως κοινωνικού όντος περιορίζεται, ο χώρος δηλαδή της φυσικής επαφής, του αγγίγματος, της αγκαλιάς, η τέχνη δύναται να εφεύρει μια σφαίρα για να λυτρώσει αυτή την ανάγκη, χωρίς να απειλείται η ασφάλεια. Είναι η σφαίρα της φαντασίας, η σφαίρα του αισθήματος. Σε αυτό το πεδίο επενδύει ο εικαστικός Άγγελος Σπάρταλης, ο οποίος, μεταβολίζοντας το κενό του lockdown σε ευκαιρία, ξεκίνησε ένα πολύωρο κι απαιτητικό πρότζεκτ: επέλεξε αποσπάσματα από πέντε ταινίες μικρού μήκους –«Το πρώτο φιλί», «Καναρίνι στο ανθρακωρυχείο», «Κοιμήσου αγγελούδι μου», «Κόκκινη αγκαλιά» και «Το δεύτερο φιλί (Το δάσος)»– και τα ζωγράφισε με λάδι και ακρυλικά καρέ-καρέ. Αυτά τα έργα μαζί με κάποια άλλα που πραγματεύονται αυτόνομα την «αποποινικοποίηση του φιλιού» παρουσιάζονται στην νέα έκθεση στην Sianti Gallery, έχοντας πλαισιωθεί οπτικοακουστικά από προβολές των ταινιών σε μεγάλες οθόνες. Εγκαίνια 15 Οκτωβρίου.
Sianti Gallery | 15/10-6/11 | Τρ., Πέμ.-Παρ.: 10 π.μ.-8 μ.μ., Τετ.: 10 π.μ.-3 μ.μ., Σάβ.: 10 π.μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
M.F.A. Degree Show 2021
Το καθιερωμένο ραντεβού για όποιον ψάχνει τις αγωνίες εν τη γενέσει τους, στα εργαστήρια των νέων εικαστικών που μόλις τελείωσαν το μεταπτυχιακό τους στην ΑΣΚΤ και παρουσιάζουν στο κοινό τις διπλωματικές τους, το ημερολόγιο δείχνει 15 έως 24 Οκτωβρίου και ο δρόμος την οδό Πειραιώς 256. Συμμετέχουν οι εξής: Βασίλης Γαλάνης, Θωμάς Διώτης, Λουκάς Καλλιαντάσης, Μάρκελλος Κολοφωτιάς, Δημήτρης Κοντοδήμος, Αθηνά Παύλου Μπενάζη, Φωτεινή Πολυδώρου, Δημήτρης Ταμπάκης, Κλεοπάτρα Τσαλή.
ΑΣΚΤ (Πειραιώς 256, Ταύρος) | 15-24/10 | Είσοδος ελεύθερη
Katja Novitskova: Gignesthai
Ένα σκοτεινό υβριδικό πλάσμα, γεννημένο από το χαοτικό σύνολο των δεδομένων, ξυπνάει στα Εξάρχεια. Είναι το έργο της Katja Novitskova από την Εσθονία, το οποίο προέκυψε από έρευνα, καταγραφή και φωτογραφίες. Η δουλειά της ανερχόμενης εικαστικού επικεντρώνεται σε ζητήματα τεχνολογίας, εξελικτικών διαδικασιών, ψηφιακής εικόνας και εταιρικής αισθητικής, ενώ με το «Gignesthai» εγκαινιάζει (στις 15 Οκτωβρίου) το χώρο Hyperlink Athens, που μέλλει ως project space να δραστηριοποιηθεί πάνω σε διεπιστημονικές συνεργασίες και ερευνητικά προγράμματα.
Hyperlink Athens (Ασημάκη Φωτήλα 32, Εξάρχεια) | 15/10-7/11 | Είσοδος ελεύθερη
Counter (-)
Με αλλοιωμένη, μπάσα φωνή και καλυμμένο το πρόσωπό τους –με τον τρόπο που επιθυμεί ο καθένας–, άνθρωποι από διαφορετικά περιβάλλοντα που επιδίδονται στην πράξη της ρευματοκλοπής εμφανίζονται στην κάμερα του Μιχαήλάγγελου Βλάσση-Ζιάκα και τοποθετούνται ιδεολογικά. Μέσα από συνεντεύξεις, το εν εξελίξει έργο «Counter (-)» διαπραγματεύεται τις πολιτικές διαστάσεις των παρεμβάσεων στους μετρητές του ηλεκτρικού δικτύου –που σταματάει το δίκαιο του νόμου και ξεκινάει το δίκαιο της κοινωνίας για κοινά αγαθά;–, καθώς και τα προσωπικά κίνητρα των δραστών, τα οποία εκτείνονται από αδυναμία αποπληρωμής των λογαριασμών μέχρι συνειδητή αντίσταση στο κράτος, από καιροσκοπία μέχρι διάθεση αλληλεγγύης. Έως 23/10, το πρότζεκτ παρουσιάζεται μέσω βιντεοεγκατάστασης οκτώ οθονών και δύο προβολών, συνοδεία αρχειακής έρευνας, στο Enterprise Projects.
Enterprise Projects (Χαλκηδόνος 56-58, Αμπελόκηποι) | Έως 23/10 | Πέμ.-Σάβ.: 6-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη