Τι είναι στην ουσία οι μύθοι που κληροδοτούμε; Ένα κοινωνικό κατασκεύασμα ή ιστορίες που ποτέ δεν επιβεβαιώθηκαν ελλείψη επίσημων στοιχείων; Είναι γνώσεις που μας βαραίνουν ή που μας παρακινούν; Και αυτό σημαίνει ότι ανήκουν στο παρελθόν ή, τουναντίον, λειτουργούν εδώ και τώρα, διαμορφώνοντας το μέλλον; Στην κόψη όλων αυτών ανθίζει το πρότζεκτ δημόσιας τέχνης «Urban Mythology»: δέκα καλλιτέχνες, υπό την επιμέλεια των Μπίας Παπαδοπούλου και Αρτέμιδας Ποταμιάνου, παίρνουν θέση στον άξονα της Ιεράς Οδού και για μία μόνο ημέρα ενεργοποιούν αλυσιδωτά το δημόσιο χώρο με τα έργα τους.
Πάνω στη λεωφόρο αλλά κυρίως στους δρόμους και τα στενά των κεντρικών περιοχών που διατρέχει, στον Κεραμεικό και τον Βοτανικό, τα συμμετέχοντα ονόματα –εικαστικοί, οι οποίοι έχουν συνδεθεί με αστικές παρεμβάσεις, όπως η Ελένη Τζιρτζιλάκη (Αστικό Κενό) και, από νεότερους, η Αιμιλία Μπουρίτη («Αγροτικά Αποτυπώματα»)– κλήθηκαν να φτιάξουν νέες παραγωγές, σε διάλογο με το ένδοξο χθες και το πολυπρόσωπο σήμερα της Ιεράς Οδού.
«Στον φορτισμένο αυτό τόπο, πλούσιο από μύθους και αρχαιολογικά ίχνη, που σήμερα αποτελεί ένα ζωντανό πολυεθνικό μωσαϊκό γεμάτο αντιθέσεις, οι πρωτότυπες αστικές παρεμβάσεις των καλλιτεχνών, με τον εφήμερο και εύθραυστο χαρακτήρα τους, λειτουργούν ως σύγχρονα “αντι-μνημεία”», όπως διευκρινίζει το συνοδευτικό κείμενο.
Πρόκειται κυρίως για περφόρμανς με συμμετοχικό χαρακτήρα αλλά και in situ εγκαταστάσεις, οι οποίες αποκαλύπτονται απρόσμενα στους ανυποψίαστους περαστικούς και βάζουν σε σκέψεις τους επισκέπτες. Ανατρέπουν παραδοσιακές συμβάσεις, θίγουν το αβέβαιο κοινωνικά και οικονομικά σήμερα, ενώ –με τον τρόπο τους– γίνονται η μαγιά μιας νεόπλαστης μυθολογίας του αύριο.
«Η έκθεση συνθέτει ένα ιδιότυπο οδοιπορικό στο σύγχρονο αστικό τοπίο, εγείροντας μια παράλληλη διείσδυση στη συλλογική μνήμη», αναφέρει το επιμελητικό κείμενο. «Τα έργα χαρτογραφούνται, καλώντας τον θεατή σε μια ψυχογεωγραφική περιπλάνηση διάδρασης του ενδότερου με την εξωτερική πραγματικότητα».
Αναλυτικό πρόγραμμα δράσεων του «Urban Mythology» θα βρείτε εδώ.