Ω, (μεγάλε) αδελφέ, πού είσαι;

Μάλλον το «δωρεάν» σε μια υπηρεσία κοστίζει πολύ παραπάνω απ' όσο νομίζουμε. Ειδικά αν απαιτεί όποια πληροφορία κουβαλάμε.

Ω, (μεγάλε) αδελφέ, πού είσαι;

Είχα στείλει από το πρωί ένα μήνυμα στο Messenger και περίμενα αγωνιωδώς –για επαγγελματικούς λόγους, μην πάει ο νους σας στο πονηρό– μιαν απάντηση. Η φάσα που έσκασε ξαφνικά στην οθόνη του κινητού μου έκανε λόγο για μια «ενημέρωση σχετικά με τα προσωπικά μου δεδομένα». Δεν είχα χρόνο για πολλά πολλά. «Εντάξει», είπα, «κάτσε να διαβάσω διαγωνίως τι έχει να μου πει ο Ζάκερμπεργκ». Εξάλλου, το σκάνδαλο της Cambridge Analytica με έχει κάνει καχύποπτο. Ξεκίνησα, λοιπόν, να διαβάζω την ειδοποίηση σαν τον Robocop – χωρίς φυσικά τη δική­ του αποτελεσματικότητα: «Παραχωρώ τα δικαιώματα… μπλα μπλα… συμφωνώ με την εκχώρηση… μπλα μπλα… Η αναγνώριση του προσώπου σας… μπλα μπλα». Τι; Ποια αναγνώριση προσώπου, ρε συ Μαρκ; «Η λειτουργία της αναγνώρισης προσώπου γίνεται για να μην υπάρξει κάποιος που θα δημιουργήσει πλαστό προφίλ με τη δική σου φωτογραφία», έγραφε το μήνυμα. Είναι σαν να σου λέει κάποιος ότι θα κρατήσω τα αποτυπώματά σου για να αποτρέψω τους Κολομβιανούς κοκέμπορους να τα κολλήσουν στα δικά τους δάχτυλα! Τα νεύρα μου έγιναν τσατάλια. «Θα το σβήσω το ρημάδι», μονολογώ. Παύση. Θυμήθηκα ότι δεν είχα στείλει ακόμη το επείγον μήνυμα στον Ντανιέλε. Πάτησα τα απαιτούμενα «Συμφωνώ» και συνέχισα τη δουλειά μου.

Άλλη μία πικρή ιστορία εκχώρησης προσωπικών δεδομένων είχε μόλις ολοκληρωθεί, με το facebook να έχει κρατήσει τα βιομετρικά στοιχεία του προσώπου μου! Ούτε στη μάνα μου τέτοια εμπιστοσύνη...

Άλλη μία πικρή ιστορία εκχώρησης προσωπικών δεδομένων είχε μόλις ολοκληρωθεί, με το facebook να έχει κρατήσει τα βιομετρικά στοιχεία του προσώπου μου! Ούτε στη μάνα μου τέτοια εμπιστοσύνη... Τελικά πόσον εαυτό μας είμαστε διατεθειμένοι να παραδώσουμε αμαχητί για να κάνουμε «τζάμπα» τη «δουλειά» μας; Πόσο κοστίζει το «δωρεάν» σε μια υπηρεσία αν αυτή ρουφάει όποια πληροφορία κουβαλάμε (η γενετική έμεινε, πάρτε την και αυτή να τελειώνουμε); Μπορεί να μην το συνειδητοποιούμε, αλλά η εκχώρηση προσωπικών δεδομένων έχει μεγάλο κόστος, μόνο που αυτό δεν είναι άμεσα αντιληπτό. Η λυπητερή έρχεται αργότερα από διαφημιστικές, ασφαλιστικές, εισπρακτικές, δημοσκοπικές κι ένα σωρό άλλες εταιρείες. Αν το ψάξεις λιγάκι πιο υπαρξιακά, ποια είναι η «δουλειά» που κάνουμε στο facebook – μια υπηρεσία που, παρεμπιπτόντως, δεν παρέχει πρωτότυπο υλικό παρά μόνο δικτύωση κι ένα διαφορετικό σερβίρισμα content; Βασικά μας κάνει να αισθανόμαστε λιγότερο μόνοι. Ο Ζάκερμπεργκ –και οι υπόλοιποι online κολοσσοί– εκμεταλλεύονται τον εγγενή ανθρώπινο φόβο της μοναξιάς για να υφαρπάξουν τζάμπα και βερεσέ τα πολύτιμα data μας, μοσχοπουλώντας τα σε κάθε ενδιαφερόμενο. Μπορεί η εικόνα ενός κακοκουρεμένου και (υποτιθέμενα) φοβισμένου Μαρκ μπροστά σε μια στρατιά από γερουσιαστές να ικανοποίησε το κοινό περί δικαίου αίσθημα μιας κοινωνίας που χάνει κάθε μέρα ολοένα και περισσότερο την κυριαρχία των προσωπικών της δεδομένων, ωστόσο η ουσία της διαδικασίας –και πιθανότατα το αποτέλεσμά της– είναι απογοητευτική. Το σίγουρο είναι ότι όσοι Γενικοί Κανονισμοί Προστασίας Δεδομένων (GDPR) και αν προκύψουν, τίποτα δεν θα αλλάξει αν πρώτα δεν αλλάξουμε εμείς νοοτροπία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι The Callas στήνουν ένα αυτοσχέδιο post punk cabaret στην Ύδρα

Mε αφορμή την έκθεση "Magic Mirror", το δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς κάνουν αναφορά στη Νέα Υόρκη των 70s και τον Leonard Cohen.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Overloaded": Μπορεί η υπερπληροφόρηση να οδηγήσει σε αμφισβήτηση του εαυτού μας;

Ένα νέο πρότζεκτ από το Cream Athens εγκαινιάζεται στο T.A.F. The Art Foundation με τη συμμετοχή 20 εικαστικών.

Η σύγχρονη γυναικεία δημιουργία συνομιλεί με την παράδοση στο "Υφαίνοντας το Μέλλον VII"

Στην Ύδρα η έκθεση "Υφαίνοντας το Μέλλον VII ή Παραδοσιακές Πρακτικές- Σύγχρονο Τραύμα" για τα δικαιώματα των γυναικών και την έμφυλη βία.

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

Στη ζωγραφική του, ο Δημήτρης Εφέογλου εξερευνά το άγνωστο

Η έκθεση "On Vanishing Land" θα παρουσιαστεί στη Baraka Art Space, στο παλαιό λιμάνι των Σπετσών.

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.