Το κουμπί του Μανδαρίνου

O πόλεμος πλέον δεν συμβαίνει κάπου αλλού, όπως αυτοί που συνηθίσαμε στο παρελθόν να χαζεύουμε στις ειδήσεις, αλλά παντού. Και μέσα στο παντού είναι και η Βαγδάτη, και η Δαμασκός, και το Παρίσι, και οι Βρυξέλλες

Το κουμπί του Μανδαρίνου

O πόλεμος πλέον δεν συμβαίνει κάπου αλλού, όπως αυτοί που συνηθίσαμε στο παρελθόν να χαζεύουμε στις ειδήσεις, αλλά παντού. Και μέσα στο παντού είναι και η Βαγδάτη, και η Δαμασκός, και το Παρίσι, και οι Βρυξέλλες

Το κουμπί του Μανδαρίνου - εικόνα 1

Στην κλασική πλέον ταινία «Μια ζωή την έχουμε» του Γιώργου Τζαβέλλα, γυρισμένη το 1958, κάποια στιγμή ο ταμίας της τράπεζας στην οποία διαδραματίζεται το μεγαλύτερο μέρος της πλοκής, θέτει στον συνάδελφό του και βασικό ήρωα της ταινίας, τον Κλέωνα, το «δίλημμα του Μανδαρίνου»: «Αν σου πουν τώρα, εδώ στην Αθήνα, ότι πατάς ένα κουμπί και στα βάθη της Κίνας πεθαίνουν τρεις χιλιάδες Μανδαρίνοι αλλά εσύ γίνεσαι πάμπλουτος, το πατάς το κουμπί;». Στο ηθικό αυτό δίλημμα, πριν από τον Κλέωνα, είχε απαντήσει σύσσωμος ο σύγχρονος δυτικός πολιτισμός, ο οποίος αναμφίβολα στήριξε ένα πολύ σημαντικό μέρος από την ισχύ του στις πλάτες των κάθε λογής «Μανδαρίνων» αυτού του πλανήτη. Χρυσός, διαμάντια, σιτάρια, άνθρωποι, ελεφαντόδοντα, κακάο έγιναν ένας θρεπτικός πολτός που μεγάλωσε με ευμάρεια πολλές γενιές στην Εσπερία.

Το κουμπί των «Μανδαρίνων» πατήθηκε άπειρες φορές και για πάρα πολλούς λόγους, σημαντικούς ή ασήμαντους. Παλιές ιστορίες θα πείτε. Γιατί ο κόσμος κάποια στιγμή φάνηκε να έρχεται στα ίσα του. Δημοκρατικά και προοδευτικά. Οι αποικιοκρατίες, οι ιμπεριαλισμοί, τα σκλαβοπάζαρα έγιναν αμαρτωλό παρελθόν. Ή άλλαξαν μορφή, σύμφωνα με μια άλλη άποψη. Οι πολιτισμένες δυτικές κοινωνίες (αφού κατάφεραν να προκαλέσουν δύο ολέθριες παγκόσμιες συρράξεις) συνέχισαν να έχουν σταθερά το φρύδι σηκωμένο στον υπόλοιπο κόσμο διατηρώντας το θεόθεν δικαίωμα να απομυζούν ό,τι θέλουν και ό,τι μπορούν από αυτόν. Να ελέγχουν και να ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις, να διαλύουν κράτη και να δημιουργούν οικονομική και κοινωνική ασφυξία σε πληθυσμούς που βρίσκονται σε οριακό επίπεδο απελπισίας.

Και όλα αυτά χωρίς να υπάρχει η ανησυχία πως θα φτάσει κάποια στιγμή που και οι «Μανδαρίνοι» θα αποκτούσαν ένα τέτοιο φονικό κουμπί. Η διαφορά είναι ότι κανείς δεν γίνεται πλούσιος με το θάνατο θαμώνων συναυλιών, επιβατών του μετρό ή απλών περαστικών. Αλλά προφανώς δεν είναι και το ζητούμενο. Το αίμα και η φρίκη φαίνεται να δίνουν αρκετή ικανοποίηση. Η διαρκής ανασφάλεια άλλη μια. Το αν είναι η ίδια η Δύση αυτή που έφτιαξε το «τέρας» που τώρα κινδυνεύει να την κατασπαράξει ίσως δεν έχει πλέον σημασία. Ούτε προφανώς το ότι αυτή η «τιμωρία» και η εκδίκηση ξεσπάει τυφλά επί δικαίων και αδίκων.

Όλα είναι μια διαρκής εφιαλτική υπενθύμιση πως υπάρχει πόλεμος που πλέον δεν συμβαίνει κάπου αλλού (όπως αυτοί που συνηθίσαμε στο παρελθόν να χαζεύουμε στις ειδήσεις) αλλά παντού. Και μέσα στο παντού είναι και η Βαγδάτη, και η Δαμασκός, και το Παρίσι, και οι Βρυξέλλες. Οι άγριες εικόνες των επιθέσεων και των εχθροπραξιών δεν διαφέρουν και πολύ μεταξύ τους, το δε αίμα είναι το ίδιο κόκκινο σε όλες τις περιπτώσεις. Λίγο μετά τη ματωμένη Δευτέρα των Βρυξελλών, φαίνεται πως είναι αργά και ανώφελο να διαπιστώνουμε ότι το μίσος φτιάχνεται από φόβο και πόνο. Θέλουμε να πιστεύουμε όμως πως δεν είναι αργά για να αποτρέψουμε με κάθε τρόπο ένα μέλλον στο οποίο θα πονάμε και θα φοβόμαστε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τα σκηνοθετημένα αυτοπορτραίτα του Θοδωρή Βρανά ταξιδεύουν στα Κύθηρα

Η έκθεση "ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)" είναι ένα φωτογραφικό ημερολόγια που στοχάζεται τον κόσμο των social media.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

"1974 & 1944: Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της": Μια μεγάλη έκθεση για δύο επετείους-ορόσημα

Από τη ναζιστική κατοχή στη δημοκρατία και από τη δικτατορία στη μεταπολίτευση, η διπλή έκθεση μνήμης τιμά την απελευθέρωση της πρωτεύουσας σε δύο χρόνους στο Πάρκο Ελευθερίας.

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο φωτίζει μια ξεχωριστή πτυχή της κυπριακής τραγωδίας

Μέσα από σπάνιες αφίσες της περιόδου και αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό, που εκπέμπουν ποικίλα μηνύματα και συμβολισμούς, αναδεικνύονται τα τραγικά γεγονότα της τουρκικής εισβολής.

Το "Ματαδόρ" του Βαγγέλη Μαρινάκη έρχεται να μας παρασύρει σε ένα ιδιότυπο ταξίδι

Στο πρώτο βιβλίο του συγγραφέα που κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ εκδοτική ο κεντρικός ήρωας κινείται πάνω στην οδική άσφαλτο, μέσα στα μεσογειακά νερά, από την Πελοπόννησο μέχρι τη Στερεά και από τα τουριστικά θέρετρα της Magna Grecia έως το οικιακό ταβάνι.

Έργα του σπουδαίου ζωγράφου Σωτήρη Σόρογκα παρουσιάζονται στην Πάτμο

Η γκαλερί Kapopoulos Fine Arts πρόκειται να φιλοξενήσει τα έργα του μεγάλου ζωγράφου.

Translatress: μια θηλυκή μεταφραστική συλλογικότητα "ανοίγει τ' αυτιά μας" ώστε να ακουστεί κάθε φωνή

Η θηλυκή παρέα μεταφραστριών που βρίσκεται πίσω από το βιβλίο της Κάρμεν Μαρία Ματσάδο "Το σώμα της και άλλες εκδηλώσεις" που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αντίποδες μας διηγείται τη συναρπαστική περιπέτεια που ξεκίνησε με τη ντανταϊστική απόφαση να δουλέψουν μαζί εξ αποστάσεως.

"L’objet regard": Τα διονυσιακά μυστήρια γίνονται αφορμή για μια φωτογραφική έκθεση

Στον χώρο του Antisocial θα πραγματοποιηθεί η ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας Εύης Ζαμπέλη.