Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Διάβασα το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημα της Μπερναρντίν Εβαρίστο, που διατρέχει την -τραυματική, παθιασμένη, απολαυστική- καθημερινότητα δώδεκα αφρο-βρετανών θηλυκοτήτων.

Από -

Κόρες, μητέρες και σύζυγοι∙ πολυγαμικές, λεσβίες, cis και μη-δυαδικά∙ κυρίως μαύρες ή μιγάδες∙ πληγωμένες, μαχήτριες, δυνατές, γεμάτες ζωή. Οι δώδεκα θηλυκότητες που συναντιούνται στο πολυφωνικό «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο» (μτφρ. Ρένα Χατχούτ) της Μπερναρντίν Εβαρίστο είναι κυρίως ηρωίδες του καιρού τους (είτε αυτός ζει στα τέλη του 1800 ή σήμερα), αποφασισμένες να επιβιώσουν και –με κόπο – να ευτυχίσουν. Οι ιστορίες τους τέμνονται σταδιακά∙ άλλες έχουν συγγένεια, άλλες είναι φίλες ή συνεργάτιδες, μέχρι που αρκετές από αυτές καταλήγουν να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο, καταργώντας την όποια αίσθηση διηγήματος θα έφτιαχναν τα μονοπρόσωπα κεφάλαια και χτίζοντας ένα στιβαρό, ενιαίο αφήγημα.

banner

Το βιβλίο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg και βραβεύτηκε με Booker το 2019 (εξ ημισείας με τη Μάργκαρετ Άτγουντ), ακολουθεί μία πειραματική φόρμα που ρέει όπως ο προφορικός λόγος (ή η ζωή). Άτακτα, χωρίς τελείες, με κοφτές φράσεις που θυμίζουν ποιητική γραφή και στοιχεία προφορικού ή ηλεκτρονικού λόγου, η Εβαρίστο μιμείται άριστα τις φωνές των πρωταγωνιστριών της που σφηνώνονται στο κεφάλι μας, πότε αισιόδοξες και πότε τραυματισμένες αλλά πάντα αποφασισμένες να διαρρήξουν το κατεστημένο που τις θέλει αδύναμες και λιγότερες.

Η Άμα κάνει την πρώτη της πρεμιέρα στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας με την «Τελευταία Αμαζόνα της Δαχομέης»∙ είναι λεσβία, πολυγαμική και παλιάς κοπής φεμινίστρια. Η Γιαζ έχει στιλ «εν μέρει γκόθικ της δεκαετίας του ενενήντα, εν μέρει μετα-χιπ-χοπ, εν μέρει τσουλίστικο, εν μέρει εξωγήινο» και θεωρεί ότι το να είσαι γυναίκα είναι ξεπερασμένο. Η Ντομινίκ βρίσκει τον έρωτα και γίνεται από «λεσβία, φεμινίστρια, σαρκοφάγα» μία «ριζοσπαστική φεμινίστρια λεσβία οικοδόμος».

banner

Η Εβαρίστο μιμείται άριστα τις φωνές των πρωταγωνιστριών της που σφηνώνονται στο κεφάλι μας, πότε αισιόδοξες και πότε τραυματισμένες αλλά πάντα αποφασισμένες να διαρρήξουν το κατεστημένο που τις θέλει αδύναμες και λιγότερες.

Η Κάρολ ξέρει «πώς είναι να φαίνεται φυσιολογική αλλά να νιώθει ότι ταλαντεύεται». Η Μπούμι ονειρεύεται να γίνει ιδιοκτήτρια του δικού της γραφείου καθαρισμού και ζει μόνο για την κόρη της που εγκαταλείπει τις νιγηριανές παραδόσεις. Η ΛαΤίσα είναι «πολύ κομψή και επαγγελματίας», λέει ότι έχασε τον πατέρα της από έμφραγμα και έχει τρία παιδιά από διαφορετικούς πατεράδες

Η Σέρλι είναι καθηγήτρια, βαρετή, οργισμένη, «ένα γρανάζι στη ρόδα της γραφειοκρατικής παράνοιας». Η Γουίνσομ νιώθει πως δεν ήταν ποτέ ο εαυτός της «πρώτα κόρη, έπειτα σύζυγος και μητέρα». Η Πενέλοπι μαθαίνει ότι είναι ένα ψέμα, ένα συνηθισμένο Σάββατο απόγευμα. Η Μέγκαν θέλει να αλλάξει τον κόσμο της και γίνεται το Μόργκαν. Η Χάτι είναι «ενενηντατριών χρονιών και έχει ακόμα μέλλον», ζει μόνη στο αγρόκτημά της και σιχαίνεται τα «Απληστούγεννα». Η Γκρέις φαντάζεται πως μια μέρα θα πάρει το πλοίο για την Αβησσυνία και θα βρει τον πατέρα της.

Εκεί όμως που η ματιά της Εβαρίστο κερδίζει σε καθαρότητα, είναι στην απεικόνιση της σεξουαλικότητας και της αντιμετώπισης των ηρωίδων απέναντι στο σώμα τους.

Η αφρο-βρετανίδα συγγραφέας, κόρη Αγγλίδας και Νιγηριανού, από τη ζωή της οποίας εμπνέεται η πρωταγωνίστρια του πρώτου κεφαλαίου, τις αντιμετωπίζει με τρυφερότητα αλλά πότε με επιείκεια. Δεν είναι τέλειες και ούτε θέλει να είναι: σφάλλουν, πληγώνουν τους άλλους και τον εαυτό τους, κάποιες είναι ομοφοβικές ή ρατσίστριες. Όλες όμως καλούνται να επιβιώσουν σε ένα κόσμο που δεν είναι φτιαγμένος για αυτές, που αντιμετωπίζονται σαν θηράματα και που πρέπει να πολεμούν σαν σύγχρονες αμαζόνες για να επιτύχουν.

Εκεί όμως που η ματιά της Εβαρίστο κερδίζει σε καθαρότητα, είναι στην απεικόνιση της σεξουαλικότητας και της αντιμετώπισης των ηρωίδων απέναντι στο σώμα τους. Πέρα από το εύρος ηλικιών, εποχών και σεξουαλικών προσδιορισμών που χτίζουν αυτόματα μια ποικιλομορφία στην έννοια του «θηλυκού», οι πρωταγωνίστριες βιώνουν διαφορετικές και πολλές φορές αντιδιαμετρικές εκφάνσεις της σεξουαλικής ανάπτυξης και ευχαρίστησης. Από τα αθώα προεφηβικά σκιρτήματα που καταλήγουν σε τραυματικές εμπειρίες, τις καταπιεστικές συμπεριφορές και την αναζήτηση της σεξουαλικής «μόδας» μέχρι την ένοχη απελευθέρωση και πλήρη αναγνώριση των αναγκών και των επιθυμιών, το φάσμα του γυναικείου σώματος, των απαιτήσεων και παραβάσεων του, ξεδιπλώνεται σε όλο του μεγαλείο, υπενθυμίζοντας στους αναγνώστες πώς το κέντρο όλων είναι η αυτοδιάθεση, πόσο μάλλον βλέποντας όλους τους δυνατούς τρόπους με τους οποίους μπορεί να καταστρατηγηθεί.

ΤΟΠΟ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ!


Θέματα

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα