Αυτή την εβδομάδα, η πολιτιστική σκηνή της Αθήνας ζωντανεύει με ένα πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων που καλύπτει κάθε γούστο. Από την ανατρεπτική αναδρομική έκθεση του γλύπτη Θόδωρου στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης έως την πολυαναμενόμενη συναυλία του Jonas Kaufmann στο Μέγαρο Μουσικής, οι λάτρεις της τέχνης και της μουσικής έχουν πολλά να ανακαλύψουν. Για όσους αναζητούν γέλιο, η stand-up σκηνή της πόλης υποδέχεται νέες και πρωτότυπες παραστάσεις, ενώ το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης φιλοξενεί ένα αφιέρωμα στο ιαπωνικό νέο κύμα.
Μια αντισυμβατική αναδρομική έκθεση
Στις 8 Φεβρουαρίου, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Λεωφ. Καλλιρρόης & Αμ. Φραντζή, Νέος Κόσμος, 2111019000-99) παρουσιάζει το αφιέρωμα "Θόδωρος, αντί αναδρομικής", την πρώτη μεγάλη απόπειρα του μουσείου να ερμηνεύσει το έργο του γλύπτη Θόδωρου, μετά το θάνατό του. Το ιδιαίτερο αυτό αναδρομικό αφιέρωμα αξιοποιεί σχεδόν όλα τα έργα και το πλούσιο αρχειακό υλικό που κληροδότησε ο καλλιτέχνης στο ΕΜΣΤ. Στόχος του, να αναδείξει τη βαθιά και προφητική σκέψη του, τις σημαντικότερες στιγμές του έργου του, αλλά και τη συνολική πορεία ενός σύγχρονου δημιουργού που με τα λόγια και τις πράξεις του καθόρισε τη γλυπτική στην Ελλάδα. Υπονομεύοντας τον προσωποκεντρικό και ιστορικό χαρακτήρα μιας αναδρομικής έκθεσης, το ΕΜΣΤ φέρνει σε διάλογο την τέχνη του Θόδωρου με τα έργα πέντε καλλιτεχνών που αντανακλούν αντίστοιχους διαχρονικούς προβληματισμούς.
H KOA καλεί τον Jonas Kaufmann στο Μέγαρο
Ο "σπουδαιότερος τενόρος του κόσμου", όπως τον έχει χαρακτηρίσει η "Telegraph", επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής την Κυριακή 9/2, πλαισιωμένος από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τον Γερμανό αρχιμουσικό Jochen Rieder. Για το ραντεβού του με το αθηναϊκό κοινό, ο τενόρος επιλέγει δημοφιλείς άριες από την "Κάρμεν", τον "Αντρέα Σενιέ", την "Τζοκόντα" και την "Τόσκα", αλλά και μελωδίες από οπερέτες των Franz Lehár και Emmerich Kálmán. Θα ερμηνεύσει ακόμα αγαπημένα κινηματογραφικά τραγούδια από κλασικά φιλμ, με την υπογραφή των Ennio Morricone και Hans Zimmer. H KOA συμπληρώνει το πρόγραμμα της βραδιάς με ορχηστρικά αποσπάσματα από όπερες των Bellini, Bizet, Ponchielli και Puccini, καθώς και το Εμβατήριο του John Williams για τον "Σούπερμαν".
Φόρος τιμής στη Μαρία Κάλλας
Η drag βαρύτονος Νίνα Νάη πρωταγωνιστεί στην ανατρεπτική περφόρμανς "A piece of me…" για μία και μοναδική βραδιά στο Μουσείο Μαρία Κάλλας του Δήμου Αθηναίων. Η διεθνώς αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα μας οδηγεί σε μια βαθιά προσωπική εξερεύνηση των τοξικών σχέσεων και της διεκδίκησης της ατομικής έκφρασης, μέσα από τα γράμματα των γονιών της, σε ένα πρωτοποριακό έργο με οκτώ τραγούδια από τις τελευταίες σελίδες του Ρίχαρντ Στράους. Στο πιάνο, ο καταξιωμένος μαέστρος Γιώργος Ζιάβρας και στα κοστούμια η ανατρεπτική fashion designer Daglara. (12/2)
Γιορτάστε το Έτος του Φιδιού
Με αφορμή το ξεκίνημα του κινεζικού νέου Έτους του Φιδιού, ο Σινο-Ελληνικός Σύλλογος Παραστατικών Τεχνών παρουσιάζει στο Christmas Theater τη θεατρική παράσταση "Ο μύθος του λευκού φιδιού – Remix". Η συναρπαστική ιστορία επιστρέφει στη σκηνή για τον εορτασμό της Ημέρας των Φαναριών, μετά το πρώτο της ανέβασμα στο πλαίσιο του Ελληνο-Κινεζικού Φεστιβάλ Θεάτρου. Η παράσταση εμπνέεται από το μύθο της Λευκής Κυράς, ο οποίος συνδυάζεται με την ελληνική μυθολογία. (12/2)
Ταξίδι στην Κούβα
H Κουβανή τραγουδίστρια και τσελίστρια Ana Carla Maza έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τη Δευτέρα 10/2, με την υπόσχεση να μεταφέρει με τις λατινοαμερικάνικες μελωδίες της το κοινό του θεάτρου Παλλάς στην καρδιά της Αβάνας. Η σαγηνευτική φωνή της συνδυάζεται με το βιολοντσέλο της και οι κουβανέζικοι ρυθμοί αναμειγνύονται με jazz, bossa nova, samba και latin.
Φωνές της Αφρικής
Ωδή στη σύγχρονη αφρικανική τέχνη είναι η νέα έκθεση της Roma Gallery (Ρώμα 5, Κολωνάκι, 2130358344). Διακεκριμένοι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν μια πληθώρα ζωντανών χρωμάτων, περίτεχνων υφών και τολμηρών συνθέσεων, αποτυπώνοντας έτσι την ουσία μίας ηπείρου σε διαρκή κίνηση. Τα έργα τους αναδεικνύουν τη ζωντάνια, την πολυπλοκότητα και την ποικιλομορφία του καλλιτεχνικού τοπίου της Αφρικής σήμερα, κατασκευάζοντας αφηγήσεις που αφορούν την ταυτότητα, την αστικοποίηση και την πολιτιστική πρωτοπορία. Το αφιέρωμα "Φωνές της Αφρικής" θα είναι ανοιχτό για το κοινό έως τις αρχές του Μαρτίου.
Teeling Irish Whiskey: Η ψυχή του Δουβλίνου
Το Teeling είναι ένας από τους πιο αντιπροσωπευτικούς και premium εκπροσώπους της κατηγορίας του ιρλανδικού ουίσκι. Η παράδοση της οικογένειας Teeling τρέχει πίσω στο 1782, όταν ο Walter Teeling ξεκίνησε πρώτος την παραγωγή ουίσκι, σε μια γειτονιά του Δουβλίνου και κοντά στο σημείο που σήμερα βρίσκεται το νέο αποστακτήριο του brand: Μόλις το 2012, τα αδέρφια Jack και Stephen Teeling –απόγονοι του Walter– ξεκίνησαν τη διάθεση του διάσημου πλέον Teeling Irish Whiskey, για να εγκαινιάσουν το 2015 το υπερσύγχρονο Distillery, το πρώτο νέο αποστακτήριο στο Δουβλίνο ύστερα από περισσότερα από 125 χρόνια και μια αληθινή Disneyland για τους λάτρεις του ιρλανδικού ουίσκι. Οι άνθρωποι πίσω από το Teeling Whiskey γνωρίζουν καλά τι χρειάζεται για να δημιουργηθεί ένα premium ιρλανδέζικο ουίσκι: παραδοσιακές και πατροπαράδοτες διαδικασίες ζύμωσης και τριπλής απόσταξης, που έχουν παραμείνει αμετάβλητες μέσα στα χρόνια, χρησιμοποιώντας μόνο τα πιο καθαρά και φυσικά στοιχεία, κριθάρι (ή άλλα σιτηρά, όπως καλαμπόκι), νερό και μαγιά.
"Ξεκινάμε και βλέπουμε" stand up comedy!
Ο Ανδρέας Πασπάτης και ο Θωμάς Ζάμπρας είναι έτοιμοι να δοκιμάσουν τα καινούργια τους κείμενα σε μια double bill παράσταση που δεν "υπόσχεται" απολύτως τίποτα πέρα από νέα αστεία, πειραματισμούς και μια δόση υπαρξιακής κρίσης. Άλλωστε γι’ αυτό την ονόμασαν "Ξεκινάμε και βλέπουμε". Αξίζει παρ’ όλα αυτά το ρίσκο! Θα τους βρείτε από 12/2 στο "Arch Club - Live Stage". Ένα βήμα παρακάτω, στο στάδιο της ολοκλήρωσης της νέας τους δουλειάς, βρίσκονται αρκετοί κωμικοί τη φετινή σεζόν. Πολύ πρόσφατα έκανε πρεμιέρα με τη νέα της παράσταση "Και τι έλεγα;" η Χρύσα Κατσαρίνη (Θέατρο Nous). Στο "Calderone" συνεχίζουν ο Οδυσσέας Ντενίζ Ουρέμ ("Ανήκουστα πράγματα") και ο Αλέξανδρος Πασπαρδάνης ("Κάτι μου έτυχε"), στο "Λοσάντζελε" ο Κώστας Μαλιάτσης ("Hood Comedy - Κωμωδία της Γειτονιάς"), στο "Artzentina Music Bar" ο Αριστοτέλης Ρήγας ("Ιδέα δεν έχω") και στο "Τζένη Καρέζη" ο Χριστόφορος Ζαραλίκος ("Κι εγώ υπάλληλος είμαι").
Ιαπωνικό νέο κύμα κανείς;
Συνεχίζεται έως και τις 7 Φεβρουαρίου, στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", το αφιέρωμα του Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου στο σπουδαίο ρεύμα του ιαπωνικού νέου κύματος που σημάδεψε τη δεκαετία του ’60. Τρεις οι ταινίες που προλαβαίνουν να δουν οι σινεφίλ αυτή την εβδομάδα και μάλιστα με μόλις € 3, το στιλάτο "Branded to Kill" (φωτό), το επικό και σχεδόν τριών ωρών "Profound Desires of the Gods", όπως και το ακαταμάχητο "Pale Flower". Μην τις χάσετε, καθώς όλες προβάλλονται σε αποκατεστημένες κόπιες 4K.
Η αθηναϊκή πολυκατοικία
Οι φωτογραφίες από το βιβλίο "Athens’ Polykatoikias 1930-1975: Formation of a Typology" του Γερμανού αρχιτέκτονα Kilian Schmitz-Hübsch και του Έλληνα φωτογράφου Δημήτρη Κλεάνθη εκτίθενται στο Ινστιτούτο Γκαίτε (Ομήρου 14-16, Πανεπιστήμιο, 2103661000) με στόχο την ανάδειξη της πολυκατοικίας ως αναπόσπαστου κομματιού της αστικής αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Φωτογραφίες και αρχιτεκτονικά σχέδια ιχνηλατούν την εξέλιξη στο σχεδιασμό των αθηναϊκών πολυκατοικιών – από την είσοδο μέχρι τις κατόψεις και τα μπαλκόνια τους. Εγκαίνια: 7/2.
Μια σύγχρονη "Οδύσσεια" στο Κολωνάκι
Η Πινακοθήκη Γκίκα (Κριεζώτου 3, Κολωνάκι, 2103615702) φιλοξενεί τα ιδιόμορφα έργα του Μάρκου Καμπάνη, ο οποίος, αντλώντας έμπνευση από το ομηρικό έπος, δημιουργεί μια σειρά επινοημένων και πραγματικών χαρτών που καταγράφουν την πορεία του Οδυσσέα και του Τηλέμαχου. Παράλληλα, παρουσιάζονται σχέδια, γλυπτά και λάδια του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, που ανοίγουν μια ιδιότυπη συνομιλία με τα έργα του Μάρκου Καμπάνη.
Περισσότερες πληροφορίες
A Piece of Me…
Η διεθνώς αναγνωρισμένη drag βαρύτονος Νίνα Νάη μάς οδηγεί σε μια βαθιά προσωπική εξερεύνηση των τοξικών σχέσεων και της διεκδίκησης της ατομικής έκφρασης, μέσα από τα γράμματα των γονιών της Μαρίας Κάλλας, μέσα από ένα πρωτοποριακό έργο με οκτώ τραγούδια από τις τελευταίες σελίδες του Ρίχαρντ Στράους. Στο πιάνο ο καταξιωμένος μαέστρος Γιώργος Ζιάβρας και στα κοστούμια η ανατρεπτική fashion designer Daglara. Η περφόρμανς συνδυάζει την τέχνη του Lied (μελοποιημένη γερμανική -και όχι μόνο- ποίηση) με το drag, δημιουργώντας έναν διάλογο γύρω από τις τοξικές σχέσεις, το αποτύπωμα που αυτές αφήνουν, αλλά και την ενδυνάμωση που φέρνει η επανοικειοποίηση του ατόμου. Έμπνευση για την παράσταση αποτελούν τα γράμματα των γονιών της Μαρίας Κάλλας προς την ίδια – πολύτιμα τεκμήρια της συλλογής του μουσείου Μαρία Κάλλας – μέσα από τα οποία διαφαίνεται η προσπάθειά τους να οικειοποιηθούν ένα κομμάτι της, ο καθένας με τον δικό του τρόπο.
Μάρκος Καμπάνης. Η Οδύσσεια
Η ενασχόληση του Μάρκου Καμπάνη με την Οδύσσεια ξεκινά το 2018. Τότε ξεκίνησε η δημιουργία μιας σειράς έργων που εμπνέονται από το Ομηρικό Έπος, είκοσι από τα οποία περιλαμβάνονται στην έκθεση. Η έκθεση οργανώνεται γύρω από ένα έργο - βιβλίο τεσσάρων τόμων που δημιούργησε ο Μάρκος Καμπάνης, ζωγραφίζοντας με κάρβουνο και ακρυλικό πάνω σε ψηφιακή ανατύπωση του χειρογράφου Harley MS 6325 του 15ου αιώνα. Περιμετρικά των τεσσάρων τόμων, στοιχίζονται οκτώ μικρά έργα – βιβλία, κάθε ένα από τα οποία σχετίζεται με μια συγκεκριμένη αφήγηση ή ραψωδία του έπους, ενώ ζωγραφική από πραγματικούς αλλά και επινοημένους χάρτες της πορείας του Οδυσσέα και του Τηλέμαχου συμπληρώνουν την έκθεση. Στην έκθεση παρουσιάζονται επιπλεόν σχέδια, γλυπτά και λάδια του Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα, από τη συλλογή της Πινακοθήκης Γκίκα, τα οποία εκκινούν μια ιδιότυπη συνομιλία με τα έργα του Μάρκου Καμπάνη.
Φωνές της Αφρικής
Ένα αφιέρωμα για τη ζωντάνια, την πολυπλοκότητα και την ποικιλομορφία του καλλιτεχνικού τοπίου της Αφρικής σήμερα. Μέσα από μια πληθώρα ζωντανών χρωμάτων, περίτεχνων υφών και τολμηρών συνθέσεων, η έκθεση αποτυπώνει την ουσία μιας ηπείρου σε διαρκή κίνηση. Τα έργα υφαίνουν αφηγήσεις που αφορούν την ταυτότητα, την αστικοποίηση και την πολιτιστική καινοτομία, παρέχοντας μία οπτική στις πολλαπλές υπαρκτές και φαντασιακές πραγματικότητες της σύγχρονης Αφρικής. Η έκθεση εξετάζει τη σύνθετη και πολύπλευρη φύση της ταυτότητας, όπως εκφράζεται μέσα από το βλέμμα σύγχρονων Αφρικανών καλλιτεχνών.
Θόδωρος, Αντί Αναδρομικής
Η έκθεση είναι η πρώτη προσπάθεια ερμηνείας και παρουσίασης του έργου του γλύπτη Θόδωρου μετά τον θάνατό του και αξιοποιεί σχεδόν όλα τα έργα και το πλούσιο αρχειακό υλικό που κληροδότησε ο γλύπτης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει την βαθιά και προφητική σκέψη του, τις σημαντικότερες στιγμές του έργου του αλλά και την συνολική πορεία ενός σύγχρονου δημιουργού που με τα λόγια και τις πράξεις του στιγμάτισε την γλυπτική στην Ελλάδα. Υπονομεύοντας τον προσωποκεντρικό και παρελθοντικό χαρακτήρα μιας αναδρομικής έκθεσης, μαζί με τα έργα του Θόδωρου παρουσιάζονται και έργα 5 καλλιτεχνών - Νίκος Αρβανίτης, Πάκυ Βλασσοπούλου, Ίρις και Λήδα Λυκουριώτη, Κώστας Μπασάνος, Γιάννης Παπαδόπουλος - που έχουν συνδιαλλαγεί κριτικά με αντίστοιχους διαχρονικούς προβληματισμούς.
Ο μύθος του λευκού φιδιού - REMIX
Η συναρπαστική ιστορία, που παρουσιάζεται την ημέρα του Κινέζικου Φεστιβάλ των Φαναριών, εμπνέεται από τον κινεζικό μύθο της Λευκής Κυράς, ο οποίος συνδυάζεται με την ελληνική μυθολογία του θεού της ιατρικής, Ασκληπιού.
Ξεκινάμε και βλέπουμε
Ο Θωμάς Ζάμπρας και ο Ανδρέας Πασπάτης ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια παράσταση που δεν «υπόσχεται» απολύτως τίποτα πέρα από ολοκαίνουργιο υλικό, νέα αστεία, πειραματισμούς και ίσως μια δόση υπαρξιακής κρίσης – αλλά εκεί είναι το ρίσκο.
Ana Carla Maza
H τραγουδίστρια, συνθέτρια και βιολοντσελίστρια μας ταξιδεύει από την καρδιά της Αθήνας στις γειτονιές της Αβάνας. Στις αποσκευές της φυλάσσονται πολύτιμα υλικά – καλλιτεχνικά δώρα: Ο κουβανέζικος ήχος παντρεύεται αρμονικά με τη τζαζ, η βραζιλιάνικη bossa nova με την Κουβανέζικη habanera, το τάνγκο με τη σάμπα και τη λάτιν τζαζ. Η ίδια θα μπορούσε να θεωρηθεί παιδί-θαύμα, αφού σε ηλικία 5 ετών άρχισε την εκμάθηση πιάνου, υπό την καθοδήγηση της ταλαντούχας Κουβανής μητέρας της (διευθύντριας της παιδικής χορωδίας, στην οποία η μικρή Αna συμμετείχε) και κιθαρίστριας και του πατρικού μουσικού συμβόλου, του Carlos Maza, του υπέροχου Χιλιανού συνθέτη και πολυοργανίστα. Δασκάλα της στο πιάνο η Miriam Valdes, η αδερφή του ζωντανού θρύλου Chucho Valdés, της πιο σημαντικής παρουσίας της Αφροκουβανέζικης τζαζ. Μέσα σε αυτό το μουσικό πολιτισμό διδάχτηκε και λάτρεψε το βιολοντσέλο, σε ηλικία 8 ετών, με το οποίο συμπορεύεται από τότε, δημιουργεί, παίζει και εμβαθύνει στις μουσικές επιρροές της λάτιν τζαζ.