Η Αθήνα σφύζει από πολιτιστικά δρώμενα που τιμούν το παρελθόν και αγκαλιάζουν το παρόν. Στο Μουσείο Ακρόπολης, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν την υγιεινή στην αρχαιότητα κατά την εκδήλωση "Περί υγείας" στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Παράλληλα, η ομάδα καλλιτεχνών της έκθεσης "Φόνισσες" στο State of Concept Athens, εμπνευσμένη από το έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, αποδομεί τα στερεότυπα φύλου. Μουσικά, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ενώνει δυνάμεις με τους Septicflesh στο sold-out "Classic Rock" στο Ηρώδειο, ενώ ο θρυλικός Γιώργος Κατσαρός γιορτάζει την καριέρα του με μια μεγάλη συναυλία στις 27/9.
Ιχνηλατώντας τις συνήθειες των προγόνων μας
Στο πλαίσιο των εορτασμών για τις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2024, που φέτος ανιχνεύουν "διαδρομές, δίκτυα και δεσμούς στην πολιτιστική κληρονομιά", ένα από τα πιο αγαπημένα αθηναϊκά μουσεία διοργανώνει την εκδήλωση "Περί υγείας: ιχνηλατώντας ένα πανανθρώπινο και διαχρονικό αγαθό", την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για ένα ταξίδι στον κόσμο της υγείας και της υγιεινής στην αρχαιότητα, όπως αυτό αποκαλύπτεται στην αρχαία γειτονιά κάτω από το Μουσείο Ακρόπολης (2109000900) αλλά και από τα αντικείμενα που εκτίθενται στο νεοσύστατο Μουσείο της Ανασκαφής. Έμπειροι αρχαιολόγοι καθοδηγούν το κοινό ώστε να ανακαλύψει πώς φρόντιζαν οι αρχαίοι Έλληνες το σώμα τους και κατ’ επέκταση την ψυχή.
Σύγχρονες φόνισσες επαναστατούν
Αντλώντας έμπνευση από το αριστουργηματικό βιβλίο "Η Φόνισσα" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, πέντε σύγχρονες καλλιτέχνιδες χρησιμοποιούν προφορικές αφηγήσεις βίας, ξόρκια, σεξουαλικές πρακτικές, προκλητικές καμπάνιες, ιατρικά τροχήλατα τραπέζια και υβριδικά πλάσματα που μας κάνουν να ξανασκεφτούμε τα στερεότυπα φύλου, τα οποία αναπαράγονται όχι μόνο στην κοινωνία αλλά και στην επιστήμη. Έως τις 16 Νοεμβρίου, η ομαδική έκθεση "Φόνισσες" καταλαμβάνει το State of Concept Athens (Τούσα Μπότσαρη 19, Κουκάκι, 2130318576) και διερευνά το αρχέτυπο της επικίνδυνης γυναίκας, η οποία απειλεί την πατριαρχία, χρησιμοποιώντας βίαια μέσα για να σωθεί, να αυτοπροσδιοριστεί και να χειραφετηθεί. Παράλληλα, οι "Φόνισσες" σχολιάζουν την οπισθοδρομική στάση της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στη γυναικοκτονία, αλλά και την άρνηση του κράτους να αλλάξει το νομικό πλαίσιο ώστε να προστατεύσει τη γυναικεία ζωή.
Ένας πρωτοπόρος δημιουργός στην Αθήνα
Τον εμβληματικό καλλιτέχνη Γιαν Φαμπρ φιλοξενεί η Crux (Σέκερη 4, Κολωνάκι, 2130458911) και παρουσιάζει μια σειρά από πρόσφατα αλλά και παλιότερα έργα του, στα οποία ο Βέλγος δημιουργός συνδυάζει ψηφιδωτό, σχέδια σε χαρτί, αλλά και… αίμα. Τα έργα μαρτυρούν το ενδιαφέρον και την αγάπη του Φαμπρ για τις τεχνικές περασμένων εποχών, αλλά και τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο συνηθίζει να τις συνδυάζει με σύγχρονα εικαστικά μέσα. Το "I Am Blood" εγκαινιάζεται την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου.
Ένα υπερθέαμα μουσικής και χορού στο Ηρώδειο
Ενενήντα χορωδοί και μουσικοί, τρεις καταξιωμένοι σολίστ και έντεκα χορευτές μπαλέτου συμπράττουν στην επιβλητική παράσταση του συμφωνικού και χορωδιακού έργου "Carmina Burana" που θα δούμε από την Εθνική Όπερα της Οδησσού (2/10). Το διασημότερο έργο του Γερμανού συνθέτη Καρλ Ορφ βασίζεται σε ποιήματα της ομώνυμης συλλογής μεσαιωνικής ποίησης, τα οποία αναφέρονται στις περιπέτειες της ανθρώπινης ύπαρξης.
Σκοτεινές ιστορίες συμφωνικής metal
Το επιτυχημένο crossover project "Classic Rock", που συνδυάζει τον συμφωνικό ήχο με τη ροκ επιστρέφει για την όγδοη έκδοσή του στο Ηρώδειο, στις 28/9. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την οποία θα διευθύνει ο Κοen Schoots, καλεί για πρώτη φορά τους κορυφαίους της ελληνικής metal σκηνής Septicflesh σε μια βραδιά, που είναι εύλογα sold out από καιρό. Θα συμπράξει το πειραϊκό φωνητικό σύνολο Libro Coro.
Η άνοδος και η πτώση του ανθρώπου σε μια χορευτική performance
Αφιερωμένος στις παραστατικές τέχνες είναι ο νέος χώρος του Κεραμεικού Τζάμια Κρύσταλλα, που μας σύστησε η χορογράφος Αντωνία Οικονόμου. Εκεί θα παρουσιάσει τη χορευτική σόλο περφόρμανς "Τσίκο" (27-29/9), όπου επιχειρεί να εξερευνήσει τη φύση της ανόδου και της πτώσης. Πρωταγωνιστεί ένα αρχέγονο σώμα, το οποίο μεταμορφώνεται σιγά σιγά σε άνθρωπο, μια διαδικασία που απεικονίζεται ως αναπόφευκτη κάθοδος και πορεία προς την αποσύνθεση. Η παρακμή, η φθορά, ο λαβύρινθος του ανθρώπινου νου απασχολούν την ταλαντούχα χορογράφο, σκηνοθέτρια και περφόρμερ σε ένα εύρος έργων, που περιλαμβάνουν χοροθεατρικές παραστάσεις, site-specific performances, ταινίες μικρού μήκους και οπτικοακουστικά έργα.
Last call για τους "Όρνιθες" του Άρη Μπινιάρη
Η πολυχειροκροτημένη παράσταση που παρουσιάστηκε σε όλη την Ελλάδα καθώς και στο κατάμεστο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου ολοκληρώνει τον κύκλο της με τρεις τελευταίες στάσεις στο Ηρώδειο (26/9), το Θέατρο Βράχων (27/9) και το Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού (30/9). Ο Γιώργος Χρυσοστόμου και ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος ηγούνται του ταλαντούχου θιάσου, που παρουσιάζει την αγαπημένη αριστοφανική κωμωδία με ποιητική και τρυφερή ματιά, προτάσσοντας το ουμανιστικό της μήνυμα.
Αθήνα και Λονδίνο σε νέες καλλιτεχνικές συμπράξεις
Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου γιορτάζει 200 χρόνια από την ίδρυσή της, πραγματοποιώντας μια σημαντική συνεργασία με το Ίδρυμα Γουλανδρή (Ερατοσθένους 13, Παγκράτι, 2107252895). Έως τον Ιανουάριο του 2025, το μουσείο φιλοξενεί δύο μοναδικά έργα από τη συλλογή της Πινακοθήκης, των Πολ Γκογκέν και Πολ Σεζάν, καλλιτεχνών άρρηκτα συνδεδεμένων με τη μόνιμη συλλογή Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.
Μια βραδιά για τον Γιώργο Κατσαρό
Μια μεγάλη επετειακή παράσταση αφιερωμένη στον ενενηντάχρονο σαξοφωνίστα, συνθέτη και μαέστρο θα λάβει χώρα στο Ηρώδειο, στις 27/9. Τα τραγούδια του θα ερμηνεύσουν οι Μελίνα Ασλανίδου, Λένα Αλκαίου, Κλειώ Δενάρδου, Στέλιος Διονυσίου, Λουίζα Πυριόχου, Χριστίνα Ράλλη, Ίαν Στρατής και Κώστας Χατζής, ενώ οι ηθοποιοί Άντζελα Γκερέκου, Τάνια Τρύπη, Αλέξανδρος Μπουρδούμης και Μέμος Μπεγνής θα θυμίσουν αξέχαστα στιγμιότυπα από επιθεωρήσεις, τον κινηματογράφο και ελαφρά τραγούδια της πρώτης περιόδου του Κατσαρού.
Περισσότερες πληροφορίες
Φόνισσες
H έκθεση διερευνά το αρχέτυπο της επικίνδυνης γυναίκας - θηλυκότητας που απειλεί την πατριαρχία, μιμούμενη τα βίαια μέσα και εργαλεία της ίδιας στην προσπάθεια αυτο-προσδιορισμού, σωτηρίας και χειραφέτησης. Ο τίτλος της έκθεσης, παραπέμπει στο βιβλίο-ορόσημο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη “Η Φόνισσα” του 1903, ένα από τα σημαντικότερα ψυχογραφήματα της ελληνικής λογοτεχνίας. Μια δυναμική γυναίκα στο νησί της Σκιάθου, η χήρα Χαδούλα, περιγράφει την ζωή της και πως αποφασίζει να πάρει στα χέρια της την τύχη μικρών κοριτσιών. Η ηρωίδα του Παπαδιαμάντη απαντά στην βία των ανδρών με βία, μια βία που μεταπηδά από την πατριαρχία στην ίδια την Χαδούλα και από την Χαδούλα στα κορίτσια, κι ας την βλέπει η ίδια ως προστασία. Το πορτραίτο σκιαγραφεί τη γυναίκα της εποχής που ζει για να υπηρετεί και η μόνη σωτήρια λύση που μπορεί να σκεφτεί για την νέα γενιά γυναικών είναι ο θάνατος. Οι πέντε θηλυκότητες που συμμετέχουν στην έκθεση χρησιμοποιούν προφορικές αφηγήσεις βίας, ξόρκια, σεξουαλικές πρακτικές, καυστικές καμπάνιες, ιατρικά τροχήλατα τραπέζια, και υβριδικά πλάσματα που μας κάνουν να ξανασκεφτούμε τα στερεότυπα φύλου τα οποία αναπαράγονται όχι μόνο στην κοινωνία αλλά και στην επιστήμη. Η έκθεση προσπαθεί να υπογραμμίσει ένα μελανό φαινόμενο που έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και αλλού: την οπισθοδρομική αντίσταση από μέρος της κοινωνίας, απέναντι σε όλ@ που ζητούν να αναγνωριστεί νομικά ο όρος γυναικοκτονία και να αλλάξει το νομικό πλαίσιο ώστε να αντιμετωπιστούν οι δολοφονίες γυναικών στην Ελλάδα, ακριβώς επειδή είναι γυναίκες.