Ο ΣΑΔΑΣ Τμ. Αττικής, με απόφαση της Γενικής του Συνέλευσης, είχε σταθεί στο πλευρό των κατοίκων των Εξαρχείων που διαμαρτύρονται ενάντια στην καταστροφή της πλατείας της γειτονιάς τους από τα έργα του μετρό, διεκδικώντας την έναρξη πλατιάς διαβούλευσης, στην οποία θα κατατεθούν ανοιχτά όλα τα επιστημονικά δεδομένα και θα εξεταστούν όλες οι εναλλακτικές χωροθετήσεις, συμπεριλαμβανομένης και της μη κατασκευής σταθμού μετρό στα Εξάρχεια, αφού απομακρυνθούν το εργοτάξιο και οι αστυνομικές δυνάμεις φύλαξής του.
Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να υλοποιήσει το έργο βίαια, ώστε να δώσει στα Εξάρχεια μια "πραγματική ευκαιρία για ανάπτυξη" με "παράδειγμα το Γκάζι", σύμφωνα με δηλώσεις του τότε αρμόδιου Υπουργού Κ. Καραμανλή, φέρει την πολιτική ευθύνη ακόμα και για την ευθεία καταπάτηση της νομοθεσίας στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου.
Πράγματι, η επέκταση του εργοταξίου του μετρό προς την πλευρά της οδού Θεμιστοκλέους, καταπάτησε το ελάχιστο ελεύθερο πλάτος των 3,5 μέτρων που απαιτείται για την ακώλυτη πρόσβαση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα, κ.ά.), με αποτέλεσμα το Πρωτοδικείο Αθηνών, με την υπ’ αριθ. 4376/2024 απόφασή του, να διατάξει την αναστολή της επέκτασης σε όλο το μήκος της οδού, απόφαση με την οποία ακόμα δεν έχει συμμορφωθεί η Ελληνικό Μετρό.
Σήμερα, κάτοικοι της εμβληματικής μπλε πολυκατοικίας, αναγκάζονται να καταθέσουν ασφαλιστικά μέτρα ενάντια στην Ελληνικό Μετρό και τους εργολάβους της, διεκδικώντας την αναστολή των εργασιών διάνοιξης του ορύγματος και των σηράγγων διέλευσης των συρμών, μέχρι να πραγματοποιηθεί ανεξάρτητη πραγματογνωμοσύνη, από την οποία θα προκύπτει ότι δεν θα επηρεαστεί ως προς την στατική του επάρκεια το διατηρητέο κτίριο (ΦΕΚ Δ’1040/1986) του πρωτοπόρου του μοντερνισμού αρχιτέκτονα Κυριάκου Παναγιωτάκου, το οποίο κτίστηκε κατά τα έτη 1932-1933.
Ενώ ο ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ με την με Α.Π.68978 από 19.01.2024 απόφασή του ζήτησε από την Ελληνικό Μετρό "να δεσμευτεί άμεσα και σαφώς για την ασφάλεια όλων των κατασκευών, με την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών (στατικών, εδαφοτεχνικών, γεωτεχνικών, κ.λπ.)" και ομότιμοι καθηγητές της Σχολής Αρχιτεκτόνων με γνωμοδοτήσεις τους ζητούν "τη διενέργεια επιστημονικά άρτιας και ανεξάρτητης αυτοψίας", η Ελληνικό Μετρό, όπως φαίνεται και από την με Α.Π. ALX-80495 από 08.02.2024 απάντησή της στους κατοίκους, έχει πραγματοποιήσει απλώς "απογραφή" της μπλε πολυκατοικίας, η οποία "δεν είναι μελέτη στατικής επάρκειας, αλλά αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του κτιρίου και των φθορών που ενδεχομένως υπάρχουν" και μάλιστα όχι στο σύνολο των χώρων του υπογείου του κτιρίου.
Με βάση τα παραπάνω, ο ΣΑΔΑΣ Τμ. Αττικής:
•Στέκεται στο πλευρό των εν λόγω κατοίκων της μπλε πολυκατοικίας και στηρίζει την προσφυγή τους.
•Απαιτεί και αυτός με την σειρά του τη διενέργεια πλήρους και επιστημονικά άρτιας αυτοψίας για την στατική επάρκεια του κτιρίου από πραγματογνώμονα ανεξάρτητο από την Ελληνικό Μετρό, πριν τη διενέργεια οποιασδήποτε εκσκαφικής εργασίας στο πλαίσιο των έργων του μετρό.
•Οι ίδιες απαραίτητες διαδικασίες θα πρέπει να διενεργηθούν για όλα τα κτίρια που δύναται να επηρεαστούν από τις εκσκαφικές εργασίες, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλειά τους και να αποτραπεί οποιαδήποτε πιθανότητα ατυχήματος.