Το Κέντρον Ερεύνης της Αρχαιότητος της Ακαδημίας Αθηνών και η Βρετανική Σχολή Αθηνών μάς προσκαλούν στο Διεθνές Συνέδριο που διοργανώνουν με τίτλο "Education in and beyond the Greek gymnasium", την Πέμπτη 13 Ιουνίου στη Βρετανική Σχολή Αθηνών και την Παρασκευή 14 Ιουνίου στην Ακαδημία Αθηνών.
Το γυμνάσιον αποτελούσε τον κύριο εκπαιδευτικό θεσμό των αρχαίων ελληνικών πόλεων από τον 6ο αι. π.Χ. έως το τέλος της αρχαιότητας. Την εικόνα αυτή τεκμηριώνουν τόσο οι αρχαίοι συγγραφείς, όσο και οι επιγραφικές μαρτυρίες καθώς και τα λοιπά αρχαιολογικά ευρήματα που συνδέονται με τους αντίστοιχους χώρους. Οι στόχοι και το πρόγραμμα της εκπαίδευσης στα γυμνάσια καθορίζονταν από την αντίληψη που διαμορφώθηκε ιστορικά σε κάθε πόλη για το πρότυπο του ιδανικού πολίτη: εκεί πραγματοποιούνταν η στρατιωτική εκπαίδευση, η άθληση και μέρος της πνευματικής αγωγής των νέων, ενώ παράλληλα διαμορφώνονταν το κοινωνικό τους ήθος και η πολιτική τους συνείδηση.
Η εντατική ενασχόληση της σύγχρονης έρευνας με το γυμνάσιο και την αθλητική παιδεία ανέδειξε νέες πτυχές της ζωής των παιδιών, των εφήβων και των νέων στα γυμνάσια, αλλά και τον ρόλο τους ως συγκροτημένα σώματα "πολιτών" στο πλαίσιο της δραστηριοποίησής τους σε κοινωνικές, θρησκευτικές και πολιτικές εκδηλώσεις των πόλεων. Παράλληλα, ανέδειξε την αναγκαιότητα για μία διαχρονική επισκόπηση του εκπαιδευτικού αυτού θεσμού και των ιδανικών που πρεσβεύει καθώς και το πλαίσιο εντός του οποίου διαμορφώθηκαν και βαθμιαία παγιώθηκαν τα κύρια χαρακτηριστικά της ελληνικής πολιτιστικής και ιδεολογικής ταυτότητας μέσα στα ευρύτερα όρια του ελληνορωμαϊκού κόσμου.
Η διοργάνωση ενός διεθνούς συνεδρίου στην Ελλάδα με μελέτες που εδράζονται τόσο στις γραμματειακές πηγές όσο και στις επιγραφικές μαρτυρίες και τα αρχαιολογικά ευρήματα σχετικά με το αρχαίο γυμνάσιο αφενός θα συμβάλλει στην ανάδειξη του κοινωνικού και πολιτικού ρόλου της συλλογικής εκπαίδευσης στις ελληνικές πόλεις, αφετέρου θα αποτελέσει το εφαλτήριο για τη μελέτη και δημοσίευση του πλούσιου επιγραφικού και άλλου σχετικού αρχαιολογικού υλικού που έχει έρθει στο φως και παραμένει έως σήμερα άγνωστο ή ελάχιστα γνωστό.