Δυναμική ανάκαμψη της Αθήνας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού δείχνει η 8η Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής

Η έρευνα καταγράφει υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών από το τουριστικό προϊόν της Αθήνας, ενώ το παραλιακό μέτωπο εξελίσσεται σε δυναμικά ανερχόμενο στοιχείο της αθηναϊκής εμπειρίας.

Μοναστηράκι

Η 18η Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής αποτελεί για δεύτερη συνεχή χρονιά προϊόν συνέργειας με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, σε ό,τι αφορά στο σκέλος της ικανοποίησης των επισκεπτών. Δύο διαφορετικές έρευνες που διεξάγονταν επί σειρά ετών από πλευράς των δύο φορέων, "συναντήθηκαν"και το 2022 σε ένα επικαιροποιημένο, κοινό ερωτηματολόγιο. Οι ερωτήσεις έγιναν "στο πεδίο", δηλαδή στα ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΑΑΑ όλων των κατηγοριών, αλλά και στις αίθουσες αναχωρήσεων του αεροδρομίου της Αθήνας, με στόχο να σκιαγραφηθεί το προφίλ και να αναλυθούν οι εμπειρίες των επισκεπτών.

Αθήνα

Τα ευρήματα της έρευνας του 2022 έχουν ιδιαίτερη αξία και είναι διαθέσιμα προς αξιοποίηση από τους συμμετόχους του τουρισμού, καθώς αποτυπώνουν τις εκτιμήσεις, τις προσδοκίες αλλά και τις προτιμήσεις των πρώτων "ελεύθερων ταξιδιωτών" μετά από δύο έτη αυστηρών περιοριστικών κανόνων στις μετακινήσεις λόγω της πανδημίας Covid-19 (των επισκεπτών που επισκέφθηκαν την Αθήνα κατά τη βασική τουριστική περίοδο Μαΐου–Οκτωβρίου 2022). Επιπλέον, τα συμπεράσματα που προκύπτουν όχι μόνο γιατην ικανοποίηση των επισκεπτών αλλά και για την απόδοση των ξενοδοχείων, για την αξιολόγησητων υφιστάμενων γενικών και ειδικών υποδομών και για τις προτάσεις του προορισμού προς τον επισκέπτη, προσφέρουν πλούσιο υλικό προς ανάλυση από όλους όσοι ενασχολούνται με την τουριστική δραστηριότητα, την ανάλυση της τουριστικής αγοράς, την τουριστική πολιτική, την τουριστική προβολή και το τουριστικό marketing, ή χειρίζονται σε πολιτειακό επίπεδο θέματα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος, Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.ά. 

Τα ευρήματα της φετινής έρευνας παρουσιάσθηκαν από τους επικεφαλής της Έρευνας, κ. Stefan Merkenhof, Managing Consultant GBR Consulting και κ. Μαριπόλα Κώτση, Προϊσταμένη Έρευνας Αγοράς ΔΑΑ κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στις 9 Μαρτίου στο ξενοδοχείο- μέλος ΕΞΑΑΑ Athens Capital Center Hotel - MGallery Collection, παρουσία κλαδικών και επιστημονικών φορέων, Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και ΜΜΕ. 

Διαβάστε Επίσης

Όπως επεσήμανε ο CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης, "Είναι εξαιρετικά σημαντική η συντονισμένη προσπάθεια και η ενιαία στρατηγική όλων των φορέων του τουρισμού για την προώθηση, την ανάδειξη και τη συνεχή βελτίωση του τουριστικού μας προϊόντος. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η συνεργασία μας με την ΕΞΑΑΑ και στον τομέα διεξαγωγής ποσοτικών και ποιοτικών ερευνών. Ειδικότερα,  η έρευνα για το 2022 μας προσφέρει και φέτος πολύ σημαντικά και αξιοποιήσιμα στοιχεία ως προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του επισκέπτη της πόλης, με στόχο τη στρατηγική ανάπτυξη του προορισμού "Αθήνα".

Διαβάστε Επίσης

Η  κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ ΔΑΑ από τη πλευρά της πρόσθεσε: "Με όχημα την εμπειρία της ιδιαίτερα επιτυχημένης συνεργασίας μας, ενώσαμε και φέτος μαζί με την ΕΞΑΑΑ το σύνολο του ερευνητικού δυναμικού μας, προκειμένου να σκιαγραφήσουμε το προφίλ των επισκεπτών της πόλης μας και να αναλύσουμε τις προσδοκίες και τη συνολική εμπειρία τους καθόλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου που ολοκληρώθηκε. Από την παρουσίαση των ιδιαίτερα διαφωτιστικών ευρημάτων της  Έρευνας που πραγματοποιήθηκε το 2022 για την ικανοποίηση των επισκεπτών της Αττικής, αναδεικνύεται η δυναμική ανάκαμψη της πόλης μας, αλλά και η πλέον υψηλή αποτίμηση των προσφερόμενων τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην επαναφορά του "προορισμού  Αθήνα" μεταξύ των κορυφαίων επιλογών στον κόσμο. Και βέβαια, η συνεργασία μας με την ΕΞΑΑΑ για τη διαμόρφωση της κοινής έρευνας, καθώς και τα αποτελέσματά της, επιβεβαιώνουν για μία ακόμη φορά τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητα συνένωσης δυνάμεων όλων των επαγγελματιών του τουρισμού, καθώς στρέφουμε πλέον το βλέμμα στην επόμενη μέρα του αστικού τουρισμού".

Ο Γενικός Γραμματέας της ΕΞΑΑΑ, κ. Ευγένιος Βασιλικός, ανέφερε πως "η κοινή Έρευνα ΕΞΑΑΑ και ΔΑΑ προσφέρει εγκαίρως σε όλους όσοι ασχολούνται  με την τουριστική δραστηριότητα, την τουριστική πολιτική και την τουριστική προβολή της Αθήνας και της χώρας χρήσιμο υλικό, νέες πληροφορίες και στοιχεία προς αξιοποίηση σε ό,τι αφορά στο προφίλ, τις απαιτήσεις, αλλά και την ικανοποίηση των επισκεπτών από τις προσφερόμενες υπηρεσίες, υποδομές και προτάσεις του προορισμού".  

Διαβάστε Επίσης

Όπως επεσήμανε ο κ. Βασιλικός, "είναι ανάγκη οι εμπλεκόμενοι με τον Τουρισμό της Αθήνας- Αττικής να εστιάσουμε κυρίως στα μηνύματα που προκύπτουν και να τα αξιοποιήσουμε σε συνδυασμό με όσα ενδιαφέροντα ανέδειξε η πρόσφατη μελέτη ΕΞΑΑΑ-ΙΤΕΠ περί "Φέρουσας Ικανότητας Αθήνας- Αττικής". Στόχος μας πρέπει να είναι η ενίσχυση της ποιοτικής εικόνας και πρότασης της Αθήνας προς τους επισκέπτες της, όπως και της διαπραγματευτικής της ικανότητας. Επομένως είναι αναγκαίος ένας στρατηγικός σχεδιασμός με μακροπρόθεσμο ορίζοντα ενώ παράλληλα εξίσου αναγκαίο είναι να εστιάσουμε άμεσα σε κινήσεις ενδυνάμωσης της σεζόν του 2023 και του 2024".

Τα συμπεράσματα από την GBR Consulting και τον ΔΑΑ

Μετά τα έτη 2020 και 2021 που επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία Covid-19, οι επισκέπτες επέστρεψαν στην Αθήνα με θετική διάθεση. "Κουρασμένοι" από μέτρα και περιορισμούς, οι επισκέπτες ήταν έτοιμοι να ανακαλύψουν ξανά νέες εμπειρίες, τόπους και δραστηριότητες και ξεχώρισαν την πόλη της Αθήνας ως προορισμό που πρέπει να επισκεφτούν. Ειδικότερα, ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προήλθε από ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, ενώ σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι υψηλά ποσοστά αύξησης παρουσίασαν και "μη παραδοσιακές" αγορές, όπως Ελβετία, Ισραήλ, Ολλανδία, Αυστρία, Τουρκία, Σερβία. Τα συνολικό επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας αυξήθηκε το 2022 στο 8,4, από το 8,1 του 2019. 

Διαβάστε Επίσης

Η φετινή έρευνα αποκαλύπτει ότι κάποιες ομάδες των επισκεπτών της Αθήνας έχουν κοινά ενδιαφέροντα, χωρίς να αποκλείεται ότι ορισμένοι ταξιδιώτες έχουν ποικίλα ενδιαφέροντα, γεγονός που καθιστά την ανάλυση της συμπεριφοράς των ταξιδιωτών πολυσύνθετη. Ειδικότερα, η έρευνα του 2022 εντόπισε 10 συγκεκριμένα προφίλ μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείων στην Αθήνα, με σύγκλιση ενδιαφερόντων σε αρκετές περιπτώσεις.

Παράλληλα με τους ταξιδιώτες που έχουν ταξιδέψει στην Αθήνα με συγκεκριμένο ενδιαφέρον και σχεδίασαν ανάλογα το πρόγραμμά τους στην πόλη, υπάρχει, ωστόσο, ένα μεγάλο μερίδιο -περίπου το ένα τρίτο των ταξιδιωτών αναψυχής- που δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο ενδιαφέρον κι έχει επιλέξει μια πιο "χαλαρή" προσέγγιση, χωρίς να έχει την πρόθεση να επισκεφτεί όσο το δυνατόν περισσότερα αξιοθέατα. Αυτή η κατηγορία έχει περιορισμένη επαφή με τους ντόπιους και τον τρόπο ζωής τους χωρίς όμως αυτό να επηρεάζει τη συνολική εμπειρία. Ξοδεύουν λιγότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ ταξιδιωτών ενώ τα άλλα προφίλ ξοδεύουν περισσότερα, που σημαίνει ότι συγκεκριμένες εμπειρίες τους παρέχουν το κίνητρο να αυξήσουν τις δαπάνες στην πόλη. 

Παρά τα διαφορετικά ενδιαφέροντα, σχεδόν όλοι οι επισκέπτες στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών, έχουν τα εξής κοινά: επισκέπτονται συνήθως την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης, συνδυάζοντας μια βόλτα στην Πλάκα και το Μοναστηράκι. Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι τουριστικές ροές παρουσιάζουν συγκέντρωση σε συγκεκριμένες γειτονιές, εστιάζοντας σχεδόν αποκλειστικά στην αναψυχή και την ψυχαγωγία και επηρεάζοντας τους κατοίκους που παρατηρούν να μειώνεται η αστική βιωσιμότητα των γειτονιών τους.

Διαβάστε Επίσης

Η αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου της Αθήνας έχει βελτιωθεί, με 63% των διαμενόντων σε ξενοδοχεία να το επισκέπτονται, ενώ η πλειονότητα όσων δεν το επισκέφθηκαν, πλέον το γνωρίζει. Επίσης, η αναγνωρισιμότητα των νησιών του Αργοσαρωνικού βελτιώνεται, αλλά παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα. 

Ο ξενοδοχειακός όγκος είναι συγκεντρωμένος στην περιοχή γύρω από το Κουκάκι, την Πλατεία Συντάγματος, την Ομόνοια και το Μοναστηράκι. Το 2022 περίπου το 72% όλων των ξενοδοχείων στην Αττική (μη συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αργοσαρωνικού) βρίσκονται στο Κεντρικό Τομέα Αθηνών και ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείων στο κέντρο αυξήθηκε κατά 19% κατά την περίοδο 2015 – 2022. Ο αριθμός των μονάδων στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης στο κέντρο αυξήθηκε κατά CAGR 60% την περίοδο 2015 – 2019, ενώ σημειώθηκε μείωση του αριθμού των εν  λειτουργία μονάδων κατά το 2020 και το 2021 και ανάκαμψη το 2022. Η απόδοση των ξενοδοχείων, το 1ο τρίμηνο του 2022 εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία, αλλά από τον Ιούλιο του 2022, όσον αφορά την πληρότητα επιτεύχθηκαν τα επίπεδα και το μοτίβο του 2019. Συνεπώς, στο σύνολο του έτους 2022 τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 10,7% σε σύγκριση με το 2019. Η Μέση Τιμή Δωματίου αυξήθηκε κατά 14,4% το 2022/19 σε μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού.

Η επιβατική κίνηση και ο αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, υπερέβησαν το 2022 κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να καταλαμβάνει την 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών αεροδρομίων. Σε σύγκριση με πόλεις της Μεσογείου το 2022, μόνο η Κωνσταντινούπολη κατάφερε να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε ξενοδοχειακή πληρότητα. Αναφορικά με τις τιμές δωματίων, η Ρώμη ξεπέρασε με διαφορά  τις πόλεις της Μεσογείου, αλλά και τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με αύξηση 32% 2022/19.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία: Μπαζάρ, "ζωντανές" βιβλιοθήκες και πρωτότυπες δράσεις στο ΚΠΙΣΝ

Μη κερδοσκοπικές, ανεξάρτητες, εθελοντικές και ακτιβιστικές οργανώσεις συμμετέχουν σε μία διήμερη ανοιχτή αγορά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Ψηφιακός μετασχηματισμός και βιώσιμη ανάπτυξη: Το όραμα για τον ελληνικό τουρισμό

Η κα Όλγα Κεφαλογιάννη, παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσεων που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με στόχο την αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού σε ένα σύγχρονο, ποιοτικό και ανταγωνιστικό προϊόν.

Mona's Marché: Το Χριστουγεννιάτικο pop-up μarket του House of Shila επιστρέφει

Για δεύτερη χρονιά, ένα από τα πιο ξεχωριστά χριστουγεννιάτικα events της Αθήνας υπόσχεται ένα διήμερο γεμάτο τέχνη, δημιουργικότητα, γεύσεις και μουσική.

Τιμητική εκδήλωση για τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Λόρδου Βύρωνα

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Ακαδημία Αθηνών.

Νέο σύστημα κατάταξης ελληνικών ξενοδοχείων με βάση τα κριτήρια βιωσιμότητας

Η Υπουργός Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη, έθεσε τα θεμέλια για μια νέα εποχή στον ελληνικό τουρισμό, ανακοινώνοντας την εφαρμογή ενός πρωτοποριακού συστήματος κατάταξης των ξενοδοχείων.

"Dune, The Audiobook Experience": Η επική περιπέτεια του Φρανκ Χέρμπερτ πλέον στη συλλογή του JukeBooks

Το "α" βρέθηκε στο event του JukeBooks με αφορμή την κυκλοφορία του θρυλικού sci-fi βιβλίου σε ελληνικό audiobook.

"Αντιμιλώντας στην anti-woke/anti-gender ατζέντα"

Αυτός είναι ο τίτλος της εκδήλωσης του Κέντρου Διοτίμα όπου θα συζητηθούν φεμινιστικές και διαθεματικές αντιστάσεις απέναντι στην άνοδο των alt-right ιδεολογιών.