Ο ζεϊμπέκικος, το μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς εγγράφονται στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Ένας από τους χαρακτηριστικότερους ελληνικούς χορούς και μουσικά όργανα συνδεδεμένα με τη λαϊκή παράδοση εντάσσονται με απόφαση του ΥΠΠΟΑ στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Ο ζεϊμπέκικος, το μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς εγγράφονται στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Οι χορευτικές παραδόσεις του ζεϊμπέκικου στην Ελλάδα, το τρίχορδο και τετράχορδο μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς εντάσσονται στο Εθνικό Ευρετήριο Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη.

Ο Μανώλης Χιώτης με τη Μαίρη Λίντα
Ο Μανώλης Χιώτης με τη Μαίρη Λίντα

Όπως δήλωσε η Λίνα Μενδώνη, "Ο ζεϊμπέκικος χορός, αλλά και το μπουζούκι με τα όργανα της οικογένειάς του, έχουν ταυτιστεί με την λαϊκή παράδοση και με την Ελλάδα. Εχουν πρωταγωνιστήσει στη διαμόρφωση της ελληνικής λαϊκής μουσικής στον 20ο αιώνα και στην αντίληψη που επικρατεί ευρύτερα για την ελληνική μουσική. Είναι αναμφισβήτητα, τα πλέον διακριτά ελληνικά μουσικά όργανα στο εξωτερικό. Σε ολόκληρο τον ελληνικό χώρο, καθώς και στις απανταχού κοινότητες του διασπορικού ελληνισμού, οι κινήσεις του ζεϊμπέκικου και ο ήχος του μπουζουκιού εκφράζουν αμιγώς το ελληνικό ρεπερτόριο, και στηρίζονται σε μια μακρά παράδοση άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Η πρόσφατη θέσπιση Τομέα Παραδοσιακής Μουσικής από το ΥΠΠΟΑ στα δημοτικά και ιδιωτικά μουσικά εκπαιδευτήρια, καθώς και η σημερινή ένταξη του ζεϊμπέκικου και του μπουζουκιού στο Εθνικό Ευρετήριο Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς συμβάλλουν καθοριστικά στη μελέτη, τη διατήρηση και τη διαφύλαξη αυτών των σημαντικών στοιχείων που έχουν καθορίσει τον ελληνικό ήχο, τόσο μέσα στη χώρα, όσο και στο εξωτερικό".

Χορευτικές Παραδόσεις του Ζεϊμπέκικου στην Ελλάδα

οι χορευτικές παραδόσεις του ζεϊμπέκικου στην Ελλάδα, το τρίχορδο και τετράχορδο μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς

Ο ζεϊμπέκικος είναι αυτοσχεδιαστικός χορός παλαιότατης καταγωγής, που εξελίσσεται χωρίς διακοπή μέχρι σήμερα. Οι  χορευτικές παραδόσεις του ζεϊμπέκικου αναπτύχθηκαν στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας και κυρίως στα λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Σύρος, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Χανιά, Ρέθυμνο, Καλαμάτα, Καβάλα κ.ά.), καθώς και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Συνδεδεμένος με τη μακραίωνη ελληνική χορευτική παράδοση, εντάσσεται στους κόλπους  της λαϊκής παραδοσιακής, της αστικολαϊκής και της αστικής δημιουργίας, αποτελώντας τρόπο έκφρασης και πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους δημιουργούς. 

Ο ζεϊμπέκικος χορός συνιστά ζωντανό στοιχείο της ελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας δεδομένου ότι χορεύεται σε όλη την ελληνική επικράτεια (τοπικές κοινότητες και αστικά κέντρα), καθώς και στις κοινότητες των Ελλήνων της διασποράς. Είναι βαθιά ριζωμένος στην πολιτισμική μνήμη και ταυτότητα τοπικών κοινοτήτων, ενώ με τις διάφορες παραλλαγές του συνιστά σήμερα μια μετεξελιγμένη μορφή δημοφιλούς χορευτικής έκφρασης των Ελλήνων και των Ελληνίδων.

Τρίχορδο και τετράχορδο Μπουζούκι-Τζουράς-Μπαγλαμάς 

Μάρκος Βαμβακάρης
Μάρκος Βαμβακάρης

Το τρίχορδο και το τετράχορδο μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς είναι νυκτά έγχορδα μουσικά όργανα, τα οποία κατά τα τελευταία 130 χρόνια έχουν τυποποιηθεί κατασκευαστικά και έχουν συνδεθεί άρρηκτα με την ελληνική λαϊκή μουσική. Στον απόηχο της αρχαιοελληνικής πανδουρίδας και της βυζαντινής θαμπούρας ή φάνδουρου αλλά και των παραδοσιακών τεχνικών οργανοποιίας, τα μουσικά αυτά όργανα αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του καθημερινού βίου του σύγχρονου ανθρώπου, εκφράζοντας τις χαρές και τις λύπες του. 

Το κλασικό τρίχορδο μπουζούκι, όπως ονομάζεται συχνά, με ποικίλα κουρδίσματα και συνδυασμούς που σταθεροποιήθηκαν στο ρε-λα-ρε, επικράτησε στην επιτέλεση του ρεμπέτικου ρεπερτορίου, μέχρι περίπου τη δεκαετία του 1950. Ο τζουράς είναι εξάχορδος και αποτελεί μια μικρογραφία του τρίχορδου μπουζουκιού, με μικρότερο σκάφος αλλά όμοιο μανίκι, με ήχο που παραπέμπει σε παραδοσιακό ύφος. Ο μπαγλαμάς αποτελεί επίσης μικρογραφία του τζουρά με τρεις διπλές χορδές και οξύτερο ήχο. Οι τεχνικές παιξίματος των οργάνων της οικογένειας του μπουζουκιού είναι παλαιές, παραδοσιακές, ενώ ακόμα και οι σύγχρονες εκφράζουν αμιγώς ελληνικό ρεπερτόριο, στηριζόμενες σε μακρά παράδοση άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Το υπουργείο Τουρισμού ανακοινώνει την παραίτηση του Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ Δημήτρη Φραγκάκη

Η Υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη έκανε αποδεκτή την παραίτηση του Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ Δημήτρη Φραγκάκη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός: Το πρόγραμμα εκδηλώσεων για την εβδομάδα 15-21 Ιουλίου

Η τρίτη εβδομάδα του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός" φέρνει οκτώ ξεχωριστές εκδηλώσεις.

Δήμος Αθηναίων: Παραμένουν ανοιχτές οι κλιματιζόμενες Λέσχες Φιλίας λόγω καύσωνα

Σε 24ωρη βάση η λειτουργία των Παιδικών Χαρών και των Ανοικτών Αθλητικών Κέντρων.

Όλα όσα πρέπει να δεις στο αφιέρωμα "1974 & 1944 - Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της"

Μια λίστα με τα highlights του επετειακού αφιερώματος που σχεδίασε ο Δήμος Αθηναίων, με αφορμή τα 50 χρόνια από την αποκατάσταση της δημοκρατίας αλλά και τα 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας από τη ναζιστική κατοχή.

"Νατέλα: Δεκαοχτώ χρόνια χωρίς τον Άλεξ": Η νέα σειρά podcast του istorima

Μια αληθινή ιστορία εξαφάνισης ενός παιδιού μέσα από τις διηγήσεις της μητέρας του, με την υπογραφή του οργανισμού συλλογής προφορικών ιστοριών istorima.

ΥΠΠΟ: Θωρακίζεται το Κάστρο της Κορώνης

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη επισκέφθηκε το ιστορικό μνημείο, όπου υλοποιείται μεγάλο τεχνικό έργο στερέωσης.

Τα δωρεάν της εβδομάδας: Σινεφίλ διήμερο στην Τεχνόπολη

Διπλό ραντεβού στην Τεχνόπολη για το Athens Open Air Film Festival και ό,τι άλλο μπορείς να κάνεις στην Αθήνα χωρίς εισιτήριο από 13 έως 19/7.