Τι θα ήταν άραγε η Αθήνα χωρίς το Μετρό; Η επανάσταση στον τομέα των αστικών μεταφορών που αξιοποιεί το υπόγειο επίπεδο της πόλης, μεταφέροντας καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και αποτελώντας το μοναδικό έμπιστο μέσο σε ένα κατά τα άλλα απρόβλεπτο δίκτυο συγκοινωνιών, παραμένει το νο1 επενδυτικό πεδίο στα δημόσια έργα – αρκεί να θυμίσουμε ότι η γραμμή 4 του Μετρό, η οποία ξεκίνησε πέρσι και φέτος πρόκειται να θέσει όλα της τα εργοτάξια σε λειτουργία, αποτελεί αυτήν τη στιγμή το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής σε όλη την Ευρώπη, ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Με την ολοκλήρωσή της το 2029 πρόκειται να παραδοθεί μια γραμμή μήκους 12,8 χλμ. από Βεΐκου έως Γουδή, με 15 υπόγειους σταθμούς και τρομερά καινοτόμα τεχνολογία, καθώς οι είκοσι νέοι συρμοί που θα προστεθούν στο δυναμικό της Αθήνας θα είναι αθόρυβοι και πλήρως αυτόνομοι, χωρίς την παρουσία οδηγού. Αναμφίβολα ο χάρτης της πρωτεύουσας θα αλλάξει έτι μία φορά, δίνοντας συγκοινωνιακή ανάσα σε επιβαρυμένες γειτονιές, όπως η Κυψέλη, τα Εξάρχεια, η Καισαριανή και η Πανεπιστημιούπολη, με πάνω από 340.000 επιβάτες να εξυπηρετούνται καθημερινά απ’ τους νέους σταθμούς, όπως υπολογίζεται.
Όσον αφορά τη χρονιά που μόλις ξεκίνησε, πέρα από τα εργοτάξια της γραμμής 4 (για τα οποία μην παραξενευτείτε αν δείτε κόψιμο δέντρων, όπως συνέβη στην πλατεία Κολωνακίου: έχει διευκρινιστεί απ’ την Αττική Μετρό ότι θα αποκατασταθούν πλήρως, ξεπερνώντας μάλιστα το ισοζύγιο πρασίνου που προϋπήρχε πριν τα έργα), στο πρόγραμμα είναι και η επέκταση της γραμμής 3 από τη Νίκαια μέχρι το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με έξι επιπλέον σταθμούς, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι ετοιμάζονται τα σχέδια για τη χάραξη μιας ακόμη γραμμής Μετρό, υπ’ αριθμόν 5.
Ποιες περιοχές θα εξυπηρετεί η Γραμμή 5 του Μετρό;
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα νέο κλάδο της Γραμμής 1 του ηλεκτρικού (Πειραιάς-Κηφισιά) που θα ξεκινάει από Θησείο, θα καλύπτει τις περιοχές των Πετραλώνων, όπως και της Καλλιθέας, και θα τερματίζει στο Φάληρο, στο Κέντρο Πολιτισμού – Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος", ανοίγοντας το δρόμο προς τα νότια, όπου ομολογουμένως διαφαίνεται ότι μελλοντικά θα μετατοπιστεί το βάρος της πρωτεύουσας.
Μελλοντικά προβλέπεται να ανοιχτεί κατά μήκος της Λεωφόρου Αμφιθέας, αλλά στον "πυρήνα" της νέας γραμμής περιλαμβάνονται τέσσερις σταθμοί σε μήκος 5 χιλιομέτρων: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές και Κέντρο Πολιτισμού – Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος".
Η γραμμή βρίσκεται σε φάση μελέτης με εκτιμώμενο κόστος τα 450 εκατ. ευρώ και υπολογίσιμο όφελος τους 65.000 επιβάτες ανά ημέρα.