Με αφορμή τη συμπλήρωση 190 χρόνων από την ανακήρυξη της Αθήνας ως πρωτεύουσας του ελληνικού κράτους, η Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία Δήμου Αθηναίων παρουσιάζουν τη μοναδική συναυλία "Αθήνα, Πρωτεύουσα 1834" την Κυριακή, 1 Δεκεμβρίου (8.30 μ.μ.) στο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας". Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα υψηλού συμβολισμού, που αναδεικνύουν την ιστορική και πολιτιστική ιστορία της Αθήνας, συνδέοντας τον αρχαίο με τον σύγχρονο χαρακτήρα της πόλης. Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν τα έργα: Τα ερείπια των Αθηνών, Εισαγωγή, έργο 113 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, Προσευχή στην Ακρόπολη του Μενέλαου Παλλάντιου και Αγία Φιλοθέη η Αθηναία του Νέστορα Ταίηλορ.
Ο Μπετόβεν συνθέτει Τα ερείπια των Αθηνών, Εισαγωγή, έργο 113, το 1811, ως παραγγελία για τη μουσική επένδυση του ομότιτλου θεατρικού έργου του Γερμανού δραματουργού και διπλωμάτη Άουγκουστ φον Κότσεμπου, για τα εγκαίνια του νέου θεάτρου της Πέστης. Το έργο εκτυλίσσεται στην Αθήνα κατά την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας. Η θεά Αθηνά ξυπνά μετά από ύπνο αιώνων για να δει την πόλη της σκλαβωμένη στους βαρβάρους. Η θεά προτρέπει τους Αθηναίους να αγωνιστούν για την ελευθερία τους· στη συνέχεια, με τη συνοδεία του Ερμή μεταφέρεται στην Πέστη και επικαλείται τη βοήθεια του βασιλιά της Ουγγαρίας που εμφανίζεται ως προστάτης του αρχαιοελληνικού πνεύματος.
Το συμφωνικό ποίημα του Μενέλαου Παλλάντιου Προσευχή στην Ακρόπολη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 11 Απριλίου 1943 από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Θεόδωρο Βαβαγιάννη στο Ολύμπια και θεωρήθηκε μια μουσική πράξη αντίστασης. Ο Μενέλαος Παλλάντιος σημειώνει για το έργο του: "Ο τίτλος του έργου είναι συμβολικός σκεπάζοντας τον πραγματικό που είναι "Ελλάς 1940": μ’ αυτόν τον τίτλο δεν ήταν δυνατόν να παιχθεί τότε, υπό την εχθρική κατοχή, εφόσον μάλιστα το περιεχόμενό του είναι η καταπίεση, ο πόνος, η καρτερία, τέλος η δικαίωση και ο θρίαμβος.".
Το πρόγραμμα της συναυλίας ολοκληρώνεται με την παρουσίαση της συμφωνικής καντάτας Αγία Φιλοθέη η Αθηναία, μια σύνθεση του Νέστορα Ταίηλορ. Ένα έργο, μέσα από το οποίο προβάλλονται οι αξίες της φιλανθρωπίας, της ελευθερίας και της πίστης, που ενέπνευσαν την Αγία των Αθηνών να θυσιάσει τη ζωή της για το κοινό καλό. Σύμφωνα με τον συνθέτη: "Η σύνθεση της καντάτας "Αγία Φιλοθέη η Αθηναία", γράφτηκε με αφορμή την συμπλήρωση 500 χρόνων από την γέννηση της Αγίας και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2022. Το έργο έχει την μορφή συμφωνικής καντάτας, ενώ τα αδόμενα μέρη βασίζονται στο εγκώμιο προς την Υπεραγία Θεοτόκο, το οποίο ανακαλύφθηκε από τον καθηγητή Νικόλαο Βέη, σε χειρόγραφο κώδικα του Μεγάλου Σπηλαίου και, σύμφωνα με την παράδοση, είχε γραφτεί από την ίδια την Φιλοθέη όταν ήταν σε νεαρή ηλικία και τους έψαλε ξανά κατά τις τελευταίες της μαρτυρικές στιγμές.".
Οι συντελεστές
- Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας
- Διδασκαλία χορωδίας: Σταύρος Μπερής
- Στο ρόλο της Αγίας Φιλοθέης η υψίφωνος Βάσια Αλάτη
- Αφήγηση: Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος
- Στο έργο Αγία Φιλοθέη η Αθηναία συμμετέχει η Μεικτή Χορωδία Δήμου Φιλοθέης -Ψυχικού
- Μουσική προετοιμασία: Κατερίνα Βασιλικού
Δείτε όλες τις συναυλίες της εβδομάδας στον οδηγό μουσικής του "α".
Περισσότερες πληροφορίες
«Αθήνα, Πρωτεύουσα 1834»
Με αφορμή τη συμπλήρωση 190 χρόνων από την ανακήρυξη της Αθήνας ως πρωτεύουσας του ελληνικού κράτους, η Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία Δήμου Αθηναίων παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα με έργα υψηλού συμβολισμού που συνδέονται με την πόλη και το αρχαίο παρελθόν της. Το 1811, ο Μπετόβεν συνθέτει «Τα ερείπια των Αθηνών», έργο 113, ως παραγγελία για τη μουσική επένδυση του ομότιτλου θεατρικού έργου του Γερμανού δραματουργού και διπλωμάτη Άουγκουστ φον Κότσεμπου, το οποίο προοριζόταν να εγκαινιάσει το νέο θέατρο της Πέστης. Το έργο εκτυλίσσεται στην Αθήνα κατά την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας. Η θεά Αθηνά ξυπνά μετά από ύπνο αιώνων για να δει την πόλη της σκλαβωμένη στους βαρβάρους. Η θεά προτρέπει τους Αθηναίους να αγωνιστούν για την ελευθερία τους· στη συνέχεια, με τη συνοδεία του Ερμή μεταφέρεται στην Πέστη και επικαλείται τη βοήθεια του βασιλιά της Ουγγαρίας που εμφανίζεται ως προστάτης του αρχαιοελληνικού πνεύματος. Το συμφωνικό ποίημα του Μενέλαου Παλλάντιου «Προσευχή στην Ακρόπολη» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 11 Απριλίου 1943 από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Θεόδωρο Βαβαγιάννη στο Ολύμπια και θεωρήθηκε μια μουσική πράξη αντίστασης. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την καντάτα «Αγία Φιλοθέη η Αθηναία», μέσα από την οποία ο Νέστωρ Ταίηλορ προβάλλει τις αξίες της φιλανθρωπίας, της ελευθερίας και της πίστης για τις οποίες η Αγία των Αθηνών θυσίασε τη ζωή της.