Δήμος Μούτσης: Με το σφυγμό ενός παιδιού

Ο Δήμος Μούτσης πέθανε την Τετάρτη, στα 85 του χρόνια, αφήνοντας πίσω του ένα κενό για το οποίο, ωστόσο, μας είχε προειδοποιήσει.

Δήμος Μούτσης

Μου τη σπάει που πέθανε ο Μούτσης. Μου τη σπάει που πρέπει να γράψω γρήγορα για το θάνατό του, με την "αηδιαστική ευκολία των γραφιάδων" όπως έλεγε η ξεχασμένη Νόρα Αναγνωστάκη, πριν ξεφυτρώσει κάποιος άλλος νεκρός στα σόσιαλ μίντια. Μου τη σπάει που θέλω να γράψω για τον Δήμο, άμεσα, πριν καλά καλά καεί το σώμα του. Πριν τον ξεχάσουμε κι αυτόν. Τι εποχή ταχύτητας! 

Τις προάλλες κατέβαινα τη Σκουφά μ’ έναν φίλο, διαφωνώντας για τη λέξη "γκόμενα". Στον φίλο μου άρεσε. Σ’ έμενα, όχι. Κι επειδή επέμενα, με ρώτησε: "Και ο Μούτσης;" Δεν είπα κουβέντα.

Ο Μούτσης είχε το χάρισμα να επανατοποθετεί μέσα σ’ ένα τραγούδι παρεξηγημένες και τετριμμένες λέξεις -εφόσον υπάρχουν τέτοιες-, εκφράσεις και αργκό του καιρού του, με τον πιο αφοπλιστικό τρόπο, να τις κλέβει από τα στόματα των περαστικών και, με διάθεση λοξής γενναιοδωρίας, να μας γυρίζει πίσω τα κλοπιμαία, σαν καρφιά: Να λέει "Γκόμενες" ή "Κούκλα μου" ή "Μου ανάβουνε τα λαμπάκια" με την αμεσότητα ενός πανκ τραγουδιού, όταν οι λέξεις δεν σημαίνουν τίποτα, αλλά ανοίγουν μια βρύση πικρής οργής. Τέτοια τραγούδια γράφονται, άραγε, σήμερα; Σίγουρα, ναι.

Μπορεί να μην έφτασε ποτέ την ακρίβεια των στίχων του Νιόνιου, τη ροκ ορμή του Αγγελάκα ή τον πειραματισμό της Πλάτωνος, μα νομίζω πως, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80, έγραψε μερικούς από τους πιο σκληρούς στίχους της ελληνικής στιχουργίας: "Αλήθεια ποια είναι η αλήθεια/ Έτσι που ζεις από συνήθεια/ Μια μέρα ακόμα και μια μέρα". Μόνο εκείνα τα σφιγμένα λόγια που ακούγονται στο παράξενο, πρώτο και τελευταίο, άλμπουμ των Εν Πλω, τον φτάνουν σε σκληρότητα. Επειδή κατάφεραν να συνοψίσουν ανατριχιαστικά το κρυφό κλίμα μιας αντιφατικής δεκαετίας που δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένα σκοτεινό γλέντι, όπως αποκαλύφθηκε εκ των υστέρων. Έτσι, μόλις έμαθα πως ο Δήμος πέθανε, η πρώτη σκέψη που έκανα ήταν: "Πάνε τα έιτις". Επιτέλους.

Στην τελευταία περίοδο της δισκογραφίας του, πριν εξαφανιστεί σε μια σιωπή που κράτησε τριάντα χρόνια, ο Μούτσης πέτυχε να εφεύρει τον εαυτό του για μια ακόμα φορά. Από παιδί του ωδείου, είχε γίνει μεσσίας του λαϊκού τραγουδιού, ώσπου εκεί, γύρω στη δύσκολη ηλικία των 45, πέταξε από πάνω του όλους τους στιχουργούς με τους οποίους είχε συνεργαστεί, από τον Γκάτσο ως τον Τριπολίτη, και αντιδρώντας στην πυκνότητα των στίχων τους, τόλμησε μια άτσαλη στιχουργία με ελλείψεις, θραύσματα και ρωγμές, σαν κουβέντες σφηνωμένες σ’ ένα κομμάτι χαρτί, λες και ήθελε να τρέξει ανυπόμονα στο σημείο που βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή και να καλύψει τις τωρινές μας ανάγκες: όπως ένας ράπερ που τα χώνει ενάντια σε όλα τα μέτωπα, με όπλα τη φωνή, το μικρόφωνο και το ρυθμό του θυμού του -που είναι ο δικός μας θυμός-, υπενθυμίζοντάς μας πως έχουμε καταντήσει μια τρομαγμένη αγέλη που έχει μοναδική παρηγοριά τη μουσική.

Γι’ αυτό, το "Γουόκμαν", που κυκλοφόρησε το ’83 και περιλαμβάνεται στον πρώτο προσωπικό του δίσκο, φτιαγμένο εξ ολοκλήρου με τα χέρια του, ίσως είναι ένα από τα πιο σημαντικά τραγούδια που έχουν γραφτεί στη γλώσσα μας. Επειδή μας προειδοποιεί για μια εποχή που τελικά έφτασε και είναι πιο σκοτεινή από το σκοτάδι, ενώ εμείς, βυθισμένοι στ’ ακουστικά μας, προσπαθούμε να επιβιώσουμε με συναισθήματα άλλων: "Παραιτήσου, παραιτήσου από παντού/ Είναι τα ίδια μου τα λόγια που επιστρέφουν σε μένα,/ Έτσι καθώς σου τραγουδώ με το σφυγμό ενός νεκρού". Για να συνεχίσει, ο άτιμος, και να μας αποτελειώσει: "Και ως πότε τούτη η άμυνα και ως πού θα μας βγάλει;/ Ακούω μόνο γουόκμαν".

Ο Μούτσης δεν απομονώθηκε. Τον απομονώσαμε. Ποιος ήθελε στίχους που να τον χτυπάνε στο πρόσωπο, όπως η αντανάκλαση ενός ατσάλινου καθρέφτη που μας δείχνει ακριβώς όπως είμαστε, γυμνοί από κάθε είδους προσποίηση; Στίχοι που μας ξεσκεπάζουν, αποκαλύπτοντας πως τα πράγματα δεν πήγανε και τόσο καλά, πως άλλα λέγαμε και άλλα κάναμε, πως με άλλους ζήσαμε και άλλους αγαπήσαμε, πως χάσαμε τους φίλους μας. Πως έσβησε ο παιδικός μας σφυγμός.

Ακούω το "Γουόκμαν" στο ριπίτ, περπατώντας στη γειτονιά μου, κοιτάζω τον όγκο του Υμηττού που μαυρίζει και ύστερα χαζεύω τον ήλιο που φεύγει προς το Χαϊδάρι, πριν χαθεί μέσα στη θάλασσα. Φοράω τα φθαρμένα μου ακουστικά αλλά δεν έχω πια γουόκμαν. Δεν έχει σημασία. Τουλάχιστον ακόμα διατηρώ το δικαίωμα ανά πάσα στιγμή να παραιτηθώ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

O Χρήστος Δάντης συναντά τον Κωνσταντίνο Χριστοφόρου στο CT Garden

O λαϊκός τραγουδιστής, συνθέτης, στιχουργός και παραγωγός συναντά στη σκηνή μετά 20 ολόκληρα χρόνια τον καλό του φίλο και αγαπημένο ερμηνευτή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Οι Puressence ξανά στην Αθήνα μετά από 11 χρόνια

Το συγκρότημα από το Μάντσεστερ επιστρέφει στην Αθήνα για ένα μοναδικό live στο "Floyd".

Death Disco Indoor Festival: Ένα σκοτεινό διήμερο στο "Fuzz"

Το Death Disco Festival επιστρέφει, αυτή τη φορά σε indoor mood για ένα σκοτεινό Σαββατοκύριακο με τους Twin Tribes, Linea Aspera, Suicide Commando και Ultra Sunn μεταξύ άλλων.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τον Λεωνίδα Καβάκο και το Apollωn Ensemble μας έδωσε μια γεύση από το πώς η αρχαία Μεσσήνη μπορεί να εμπνεύσει αξέχαστα πολιτιστικά δρώμενα

Ακούγοντας στο Εκκλησιαστήριο/Ωδείο της Αρχαίας Μεσσήνης, το εξαιρετικής βιρτουοζιτέ και χημείας ενσάμπλ να παιζει τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ήξερα ότι αυτή θα ήταν μια ανάμνηση ζωής.

Οι Duran Duran υποδέχονται τον JC Stewart στο Release Athens 2024

Η διασκευή του στο "I’ll Be There For You", της θρυλικής σειράς "Friends", έγινε viral σε ολόκληρο τον πλανήτη και τον ανέδειξε σε έναν ανερχόμενο τραγουδοποιό.

Ο δικός μας σοφός, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης

Ο φετινός Ιούλιος ξεκίνησε με Αλκίνοο Ιωαννίδη και την ιστορική μπάντα του στον Λυκαβηττό, είκοσι τέσσερα χρόνια μετά τις πρώτες κοινές τους εμφανίσεις και την ηχογράφηση του live album "Εκτός τόπου και χρόνου". Άλλη μια βραδιά με τη σοφία, την αξιοπρέπεια, και τη δύναμη της μουσικής και του λόγου του Αλκίνοου. Άραγε τον ακούει κανείς;

Μπορεί μια playlist με nature sounds από την Greenpeace να βοηθήσει τη φύση;

Η Greenpeace έφτιαξε την ιδανική, natured themed playlist για να αποδράσουμε από το άγχος της καθημερινότητας.