Το TikTok "βουβάθηκε": τι σημαίνει το "time out" στην κινεζική πλατφόρμα από τη Universal;

Τι αναφέρει η ανοιχτή επιστολή της εταιρίας προς την κοινότητα καλλιτεχνών και δημιουργών.

TikTok

Με αφορμή τη λήξη του συμβολαίου της Universal Music Group με το TikTok την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου, οι συζητήσεις της εταιρίας - ογκόλιθου της μουσικής βιομηχανίας (αφού μιλάμε για μια από τις τρεις μεγαλύτερες διεθνώς) και της κινεζικής πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης πήραν μια αναπάντεχη τροπή, χωρίς να ανανεώσουν τη συνεργασία τους και για την επόμενη χρονιά. Γεγονός που συνεπάγεται άμεσα με την απόσυρση κάθε δημιουργίας από καλλιτέχνη/ιδα που ανήκει στο μεγάλο ρόστερ της UMG και τα πνευματικά δικαιώματα των οποίων διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων η Taylor Swift, o Drake, η Lana Del Rey, οι U2, η Olivia Rodrigo

Μια ημέρα νωρίτερα, η UMG προχώρησε στη δημοσίευση της ανοιχτής επιστολής  προς την κοινότητα καλλιτεχνών και δημιουργών, στην οποία εξηγούνται οι λόγοι για τους οποίους δεν θα υποχωρήσουν σε μια κακή συμφωνία που διαινωνίζει κακές πρακτικές και εκμεταλλεύται την καλλιτεχνική κοινότητα. Συγκεκριμένα, οι τρεις βασικοί άξονες στους οποίους στηρίχθηκαν οι διαπραγματεύσεις από την πλευρά της δισκογραφικής αφορούσαν τη δίκαιη αποζημίωση των καλλιτεχνών και δημιουργών της UMG, την προστασία τους από τις "καταστροφικές" συνέπειες της τεχνητής νοημοσύνης (AI) και τη διαδικτυακή ασφάλεια των χρηστών του TikTok. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω έχουν συμφωνηθεί σαν όροι και συνθήκες συνεργασίες με άλλες πλατφόρμες που βασίζονται σε αυτό τον βαθμό στη μουσική, όπως ακριβώς κάνει και το TikTok.

Η πλατφόρμα του δημοφιλούς social medium διατήρησε μια στάση αδιαλλαξίας ακόμη και σε προτάσεις που έχουν υιοθετηθεί ήδη από άλλα μέσα streaming και κοινωνικής δικτύωσης με ορίζοντα τη δημιουργία μιας συνθήκης που σέβεται τους χρήστες/ ακροατές αλλά και την καλλιτεχνική δημιουργία/ πνευματική ιδιοκτησία. Το TikTok σε απάντηση των ανακοινώσεων της Universal, κατηγόρησε τη δισκογραφική ότι αξιολογεί ως σημαντικότερη τη δική της απληστία σε σχέση με τα συμφέροντα των καλλιτεχνών και τραγουδοποιών της: "Η Universal αποφάσισε να αποχωρίσει και να χάσει τη δυναμική υποστήριξη της πλατφόρμας, που χρησιμοποιείται από δισεκατομύρια χρήστες και που είναι ένα μέσο δωρεάν προώθησης της μουσικής τους αλλά και μέσο για να ανακαλύψουν νέα ταλέντα".

Τι σημαίνει αυτό το "διαζύγιο"; Τα αποτελέσματα της διαλυμμένης σύμβασης έχουν αρχίσει να γίνονται ήδη ορατά κι από τις δύο πλευρές καθώς, τα τραγούδια του καταλόγου της UMG έχουν αφαιρεθεί από τις βιβλιοθήκες του TikTok και τα αναρίθμητα βίντεο χρηστών που χρησιμοποιούν κάποιο από αυτά έχουν μείνει "βουβά" και με τις ενδείξεις "Αυτός ο ήχος δεν είναι διαθέσιμος” ή "Ο ήχος αφαιρέθηκε εξαιτίας περιορισμών με τα πνευματικά δικαιώματα”. 

Διαβάστε την ανοιχτή επιστολή της UMG 

Γιατί πρέπει να "κάνουμε time out" με το TikTok

Η βασική αποστολή της εταιρείας μας είναι απλή: Να διασφαλίσουμε στους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς μας, τα νόμιμα δικαιώματα τους. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, οι ομάδες μας χρησιμοποιούν όλη την τεχνογνωσία και το πάθος τους για να συνάψουν συμφωνίες με συνεργάτες ανά τον κόσμο, συνεργάτες που λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τις ευθύνες τους στο να αποζημιώνουν έντιμα και δίκαια τους καλλιτέχνες και τραγουδοποιούς μας και να αντιμετωπίζουν την όλη εμπειρία με τον χρήστη-ακροατή, με σεβασμό.

Ένας από αυτούς τους συνεργάτες είναι και το TikTok, μια πλατφόρμα με ισχυρή τεχνολογία, με ολοένα και μεγαλύτερη επιρροή σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως και με πολλές άλλες πλατφόρμες με τις οποίες συνεργαζόμαστε, η επιτυχία του TikTok ως μια από τις μεγαλύτερες κοινωνικές παγκόσμιες πλατφόρμες, έχει χτιστεί σε μεγάλο βαθμό στη μουσική που έχει δημιουργηθεί από τους καλλιτέχνες μας. Δεν είναι τυχαίο που τα ανώτερα στελέχη της πλατφόρμας του TikTok δηλώνουν με υπερηφάνεια ότι "η μουσική βρίσκεται στο επίκεντρο της εμπειρίας του TikTok". Επίσημες αναλύσεις υποδεικνύουν και επιβεβαιώνουν ότι το περιεχόμενο του TikTok εμπεριέχει στην πλειοψηφία του μουσική, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη μεγάλη κοινωνική πλατφόρμα αυτή τη στιγμή.

Οι όροι και συνθήκες συνεργασίας με το TikTok ορίζονται με σύμβαση, η οποία έληξε στις 31/1/24. Στις συζητήσεις μας για ανανέωση του συμβολαίου, πιέζαμε για τρία κρίσιμα ζητήματα:

  • την κατάλληλη αποζημίωση των καλλιτεχνών και δημιουργών μας,
  • την προστασία των καλλιτεχνών μας από τις "καταστροφικές" συνέπειες της τεχνητής νοημοσύνης (AI) και
  • τη διαδικτυακή ασφάλεια των χρηστών του TikTok.
     

Δουλεύουμε όλα αυτά τα χρόνια για να αντιμετωπίσουμε αυτά και άλλα σχετικά ζητήματα και με όλους τους συνεργάτες πλατφορμών. Για παράδειγμα η πρωτοβουλία Artist-Centric, έχει σχεδιαστεί για να εκσυγχρονιστεί το μοντέλο αμοιβής από το streaming ώστε να επιβραβεύονται καλύτερα οι καλλιτέχνες, για την αξία που προσφέρουν στις πλατφόρμες. Με το πέρασμα του καιρού, νιώθουμε πολύ περήφανοι που αυτή η πρωτοβουλία και ο μηχανισμός έχουν γίνει αποδεκτά και έχουν υιοθετηθεί από μια σειρά συνεργατών, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης μουσικής πλατφόρμας στον κόσμο. Έχουμε επίσης κινηθεί γοργά για να καλωσορίσουμε τις δυνατότητες που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), ενώ ταυτόχρονα αγωνιζόμαστε για να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των καλλιτεχνών για να προστατεύονται τώρα και στο μέλλον από την νέα τεχνολογία αυτή.

Όσον αφορά το ζήτημα της αμοιβής των καλλιτεχνών και των δημιουργών, το TikTok πρότεινε ένα ποσοστό που είναι ένα μικρό μόνο κλάσμα της αμοιβής που πληρώνουν οι άλλες μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Σήμερα, ως ένδειξη του πόσο λίγο αποζημιώνει το TikTok τους καλλιτέχνες και δημιουργούς, να αναφέρουμε ότι με την αυξανόμενη κυριαρχία του σαν πλατφόρμα και τα ραγδαία αυξανόμενα διαφημιστικά έσοδα που βασίζονται στη μουσική, το TikTok αντιπροσωπεύει μόλις το 1% μόνο των συνολικών εσόδων.

Εν τέλει, το TikTok προσπαθεί να χτίσει μια επιχείρηση βασισμένη στη μουσική, χωρίς να ανταμείβει δίκαια τη μουσική για τη χρήση αυτή.

Στο θέμα της τεχνητής νοημοσύνης, το TikTok επιτρέπει να "πλημμυρίσει" με ηχογραφήσεις που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη- καθώς αναπτύσσει εργαλεία ώστε να επιτρέψει, προωθήσει και ενθαρρύνει την δημιουργία μουσική τεχνητής νοημοσύνης εντός της πλατφόρμας. Στη συνέχεια απαιτεί να εξασφαλίσει συμβατικό δικαίωμα, βάσει του οποίου θα επέτρεπε σε αυτό το υλικό να απομειώνει τα δικαιώματα των ανθρώπων καλλιτεχνών, λόγω της αντικατάστασης τους από καλλιτέχνες AI.

Επιπλέον, το TikTok καταβάλλει ελάχιστη προσπάθεια για να αντιμετωπίσει τις τεράστιες ποσότητες περιεχομένου που παραβιάζουν τη μουσική των καλλιτεχνών μας και μέχρι στιγμής δεν έχει προσφέρει ουσιαστικές λύσεις στο αυξανόμενο κύμα ζητημάτων ακατάλληλου περιεχομένου φανατισμού, εκφοβισμού και παρενόχλησης. Το μόνο διαθέσιμο μέσο  για την προσπάθεια αφαίρεσης παραβατικού ή προβληματικού περιεχομένου (όπως πορνογραφία ή ψεύτικα υλικά με πρόσωπα καλλιτεχνών - deepfakes) είναι μέσω μιάς αναποτελεσματικής διαδικασίας που ισοδυναμεί με το ψηφιακό ισοδύναμο του "Whack-a-Mole”.

Ωστόσο, όταν προτείναμε στο TikTok να ακολουθήσει παρόμοια βήματα άλλων (social platforms) συνεργατών μας, αδιαφόρησε και έπειτα μας εκφόβισε.

Καθώς οι διαπραγματεύσεις μας συνεχίζονταν, το TikTok προσπάθησε να μας εκφοβίσει στο να αποδεχθούμε μια συμφωνία αξίας μικρότερης ακόμη και από την προηγούμενη συμφωνία, πολύ χαμηλότερη από την εύλογη εμπορική αξία και που δεν αντανακλά καθόλου την τεράστια ανάπτυξη της πλατφόρμας. Ποια τακτική εκφοβισμού ακολούθησε; Ανέφερε πως θα αφαιρούσε επιλεκτικά τη μουσική ορισμένων από τους ανερχόμενους καλλιτέχνες μας, διατηρώντας παράλληλα στην πλατφόρμα τους τα ηχητικά των παγκόσμιων superstars που "οδηγούν" το κοινό και τους χρήστες.

Οι τακτικές του TikTok είναι πλέον ξεκάθαρες: Να χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα για να βλάψουμε τους ευάλωτους νέους καλλιτέχνες και να αποδεχτούμε μια κακή συμφωνία που υποτιμά τη μουσική και μειώνει καλλιτέχνες, δημιουργούς και τους φανς τους!

Δεν θα συμφωνούσαμε ποτέ ως προς αυτά. Θα παλεύουμε πάντα για τους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς μας και θα υπερασπιζόμαστε πάντα τη δημιουργική και εμπορική αξία της μουσικής.

Έχουμε την πρωταρχική ευθύνη απέναντι στους καλλιτέχνες μας να αγωνιστούμε για μια νέα συμφωνία βάση της οποία θα αποζημιώνονται δίκαια για τη δουλειά τους σε μια πλατφόρμα που θα σέβεται την ανθρώπινη δημιουργικότητα σε ένα ασφαλές περιβάλλον.

Τιμούμε τις ευθύνες μας με απόλυτη σοβαρότητα. Ο εκφοβισμός και οι απειλές δεν θα μας κάνουν να "τρέξουμε" μακριά από αυτές.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

O Χρήστος Δάντης συναντά τον Κωνσταντίνο Χριστοφόρου στο CT Garden

O λαϊκός τραγουδιστής, συνθέτης, στιχουργός και παραγωγός συναντά στη σκηνή μετά 20 ολόκληρα χρόνια τον καλό του φίλο και αγαπημένο ερμηνευτή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Οι Puressence ξανά στην Αθήνα μετά από 11 χρόνια

Το συγκρότημα από το Μάντσεστερ επιστρέφει στην Αθήνα για ένα μοναδικό live στο "Floyd".

Death Disco Indoor Festival: Ένα σκοτεινό διήμερο στο "Fuzz"

Το Death Disco Festival επιστρέφει, αυτή τη φορά σε indoor mood για ένα σκοτεινό Σαββατοκύριακο με τους Twin Tribes, Linea Aspera, Suicide Commando και Ultra Sunn μεταξύ άλλων.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τον Λεωνίδα Καβάκο και το Apollωn Ensemble μας έδωσε μια γεύση από το πώς η αρχαία Μεσσήνη μπορεί να εμπνεύσει αξέχαστα πολιτιστικά δρώμενα

Ακούγοντας στο Εκκλησιαστήριο/Ωδείο της Αρχαίας Μεσσήνης, το εξαιρετικής βιρτουοζιτέ και χημείας ενσάμπλ να παιζει τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ήξερα ότι αυτή θα ήταν μια ανάμνηση ζωής.

Οι Duran Duran υποδέχονται τον JC Stewart στο Release Athens 2024

Η διασκευή του στο "I’ll Be There For You", της θρυλικής σειράς "Friends", έγινε viral σε ολόκληρο τον πλανήτη και τον ανέδειξε σε έναν ανερχόμενο τραγουδοποιό.

Ο δικός μας σοφός, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης

Ο φετινός Ιούλιος ξεκίνησε με Αλκίνοο Ιωαννίδη και την ιστορική μπάντα του στον Λυκαβηττό, είκοσι τέσσερα χρόνια μετά τις πρώτες κοινές τους εμφανίσεις και την ηχογράφηση του live album "Εκτός τόπου και χρόνου". Άλλη μια βραδιά με τη σοφία, την αξιοπρέπεια, και τη δύναμη της μουσικής και του λόγου του Αλκίνοου. Άραγε τον ακούει κανείς;

Μπορεί μια playlist με nature sounds από την Greenpeace να βοηθήσει τη φύση;

Η Greenpeace έφτιαξε την ιδανική, natured themed playlist για να αποδράσουμε από το άγχος της καθημερινότητας.