Πάει πολύς καιρός που απολαύσαμε σε χειμερινή καλλιτεχνική περίοδο στην Αθήνα μια όπερα του μπαρόκ. Εξοστρακισμένο από τη Λυρική, το είδος άνθησε την εποχή που η Καμεράτα υπό τον Γιώργο Πέτρου μεγαλουργούσε διεθνώς παρά τις εγχώριες αντιξοότητες, εξαφανίστηκε λόγω πανδημίας και δεν φαίνεται να επανέρχεται ούτε μετά την –όχι ακόμη ολοκληρωτική– επίλυση των προβλημάτων του συνόλου.
Μια νέα ευκαιρία τού προσφέρει το Ολύμπια - Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας", ανεβάζοντας το αριστούργημα του Χέντελ "Σεμέλη" για τέσσερις παραστάσεις (3-4, 8 και 10 Νοεμβρίου). Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη διεθνή συμπαραγωγή του θεάτρου, εν προκειμένω με το Διεθνές Φεστιβάλ Χέντελ του Γκέτινγκεν. Εκεί πρωτοπαρουσιάστηκε τον περασμένο Μάιο σε σκηνοθεσία και μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου στο πλαίσιο του αφιερώματος "Hellas!", που είχε την ελληνική μυθολογία στο επίκεντρο. Ο διεθνούς φήμης αρχιμουσικός μας είναι όχι μόνο ένας παγκοσμίως καταξιωμένος ερμηνευτής της μουσικής του συγκεκριμένου συνθέτη, αλλά και καλλιτεχνικός διευθυντής του ιστορικού φεστιβάλ από το 2021.
Το τρίπρακτο έργο αφηγείται την ιστορία της Σεμέλης, μιας ακόμη θνητής την οποία ερωτεύεται ο Δίας. Το μίσος που τρέφει η Ήρα γι’ αυτήν θα "οδηγήσει" τελικά στον αδόκητο θάνατό της από τους κεραυνούς του Δία. Όταν, πεθαίνοντας, η Σεμέλη απέβαλε το έξι μηνών μωρό της (τον μετέπειτα θεό Διόνυσο), ο Δίας το άρπαξε από τη φωτιά και το έραψε στον μηρό του!
Το έργο γράφτηκε μέσα σ’ ένα μόλις μήνα πάνω σε λιμπρέτο που βασιζόταν στις "Μεταμορφώσεις" του Οβίδιου και δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία, όταν πρωτοανέβηκε το 1744. Το γεγονός ότι δεν προοριζόταν για σκηνικό ανέβασμα, η απουσία ρετσιτατίβων, οι σημαντικές χορωδιακές δυνάμεις έκαναν τον Χέντελ να χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο μουσικό δράμα "κοσμικό ορατόριο". Επί της ουσίας, όμως, πρέπει να θεωρηθεί όπερα, και μάλιστα μια έξοχη ιταλική opera seria.
Έχοντας περιπέσει έκτοτε για σχεδόν δύο αιώνες στη λήθη, η "Σεμέλη" παρουσιάζεται σπάνια σκηνικά μέχρι σήμερα. Διαθέτει δε έντονα κωμικά αλλά και δραματικά στοιχεία, τα οποία αναδεικνύει ισορροπημένα η άκρως διασκεδαστική σκηνοθεσία του Πέτρου. Ο Έλληνας αρχιμουσικός καταπιάνεται, ως γνωστόν, ολοένα και συχνότερα με τη σκηνοθεσία, ιδίως έργων μπαρόκ, στα οποία προσδίδει μια ευπρόσδεκτα σύγχρονη ματιά.
Ο εξειδικευμένος διεθνής Τύπος έγραψε ότι η σκηνοθεσία του διέθετε "σπουδαία αίσθηση του χιούμορ και του δράματος", ενώ στάθηκε επαινετικά τόσο στα υπέροχα σκηνικά και κοστούμια του Πάρι Μέξη όσο και στους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς της Στέλλας Κάλτσου.
Το έργο θα ερμηνεύσει η ίδια εντυπωσιακή διεθνής διανομή που ακούστηκε και στο Γκέτινγκεν και αποτελείται από τραγουδιστές με ειδίκευση στην παλαιά μουσική. Στον απαιτητικό πρωταγωνιστικό ρόλο θα απολαύσουμε το νέο αστέρι της μπαρόκ σκηνής, την Ελβετή σοπράνο Μαρί Λις. Τον Δία ερμηνεύει ο γνωστός Άγγλος τενόρος Τζέρεμι Όβεντεν. Η Εσθονή μεσόφωνος Ντάρα Σαβίνοβα θα ενσαρκώσει την Ινώ αλλά και την Ήρα, ο Πολωνός κόντρα- τενόρος Ράφαγ Τόμκιεβιτς τον Αθάμαντα, ο Ιταλός μπασοβαρύτονος Τζανλούκα Μαργκέρι τον Κάδμο (αλλά και τους ρόλους του Ύπνου και του Αρχιερέα), ενώ η υψίφωνος Μαριλένα Στριφτόμπολα εμφανίζεται ως Ίρις και Έρωτας.
Με ενδιαφέρον αναμένεται η αναμέτρηση με μία από τις πιο δύσκολες παρτιτούρες του μπαρόκ τόσο της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων υπό τον κατεξοχήν εξπέρ του είδους Πέτρου, όσο και της Χορωδίας Δωματίου Αθηνών, την οποία έχει προετοιμάσει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.