Γιάννης Αγγελάκας: Η πρώτη και η τελευταία φορά

Παρακολουθήσαμε τη συναυλία των Γιάννη Αγγελάκα & 100οC και καταγράφουμε τις εντυπώσεις και τις σκέψεις μας.

Γιάννης Αγγελάκας & Οι 100οC

Έπρεπε να περάσουν τριανταπέντε χρόνια για να καταλάβουμε το νόημα των στίχων της "Αμνησίας" κι αυτό παραδόξως συνέβη στο κατάμεστο Ηρώδειο κατά τη διάρκεια της συναυλίας του Γιάννη Αγγελάκα και της μπάντας του. Ακούστηκε κάπου στη μέση του σετ και ήταν η πιο κομβική στιγμή της βραδιάς. Επειδή ήταν η πιο παράταιρη. Εκτός γιορτής. Μας υπενθύμισε την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε κι έπειτα μας επέτρεψε να γλιστρήσουμε στη μουσική χωρίς αναστολές: "Δεν ξεσηκώνομαι, δεν ψάχνω, δεν ξεσπάω,/ δεν προχωράω πίσω ή μπροστά/ κι όλα αυτά που θέλω ν’ αγαπάω/ δεν μ’ ανατριχιάζουν πια". Κάποιες φορές χρειάζεται να φτάσεις τα πενήντα για να δεις τον σκοτεινό πάτο ενός τραγουδιού. Αυτός ήταν άλλωστε ο μέσος όρος ηλικίας του κοινού που διψούσε ν’ ακούσει Τρύπες. Και όχι άδικα.

Γιάννης Αγγελάκας

Δεν ήταν η νοσταλγία. Απλώς, ο Αγγελάκας δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει την οικονομία των τραγουδιών της παλιάς του συντροφιάς από τη Θεσσαλονίκη. Όταν έφυγε από το συγκρότημα, ήξερε πως εγκατέλειπε έναν ντράμερ, τον Γιώργο Τόλιο, που έπαιζε κρουστά λες και είχε γεννηθεί στην Αφρική, έναν κιθαρίστα, τον Μπάμπη Παπαδόπουλο, που είχε ξεπεράσει ακόμα και το ίνδαλμά του, τον σπουδαίο Άντι Γκιλ των Gang of Four, και κυρίως έναν από τους σημαντικότερους συνθέτες, από τη Μεταπολίτευση κι έπειτα. Αναρωτιέμαι λοιπόν τι θα σκεφτόταν ο Γιώργος Καρράς το βράδυ της Δευτέρας ενώ εμείς ακούγαμε μερικά από τα τραγούδια του στο ρωμαϊκό πέταλο. Μάλλον τίποτα. Σίγουρα θα ήταν πολύ κουρασμένος από την πρωινή δουλειά.

Γιάννης Αγγελάκας & Οι 100οC

Ο Αγγελάκας ήταν πάντα τολμηρός. Όταν έβλεπε πως κάτι ετοιμαζόταν να κατακτηθεί, εξαφανιζόταν. Αν πλήρωνε το λογαριασμό ή αν πήγαινε σαν πεινασμένος λύκος στο επόμενο μαντρί, αυτό δεν το γνωρίζω. Ούτε ξέρω αν το έκανε με ιδιοτέλεια, στρατηγική, λαχτάρα, αγάπη, αγωνία ή ανία. Η αλήθεια είναι συνήθως κάπου στη μέση. Έφυγε από τις Τρύπες όταν είχε πλέον γίνει μια μπάντα που ακουγόταν συμπαγής, σαν ένα ορυκτό που κατρακυλά μέσα στη νύχτα, κι όταν, μετά από καιρό απουσίας, βγήκε ανανεωμένος κι ανεξάρτητος πάνω στη σκηνή, το έκανε θαρραλέα, παρέα μόνο μ’ ένα τσέλο (αλλά τι τσέλο). Του πήρε χρόνια να κερδίσει ξανά το κοινό του. Όχι πως τον ένοιαζε. Ύστερα προχώρησε στην αντίθετη κατεύθυνση, έφτιαξε ένα πολυμελές μουσικό σύνολο, τόσο μεγάλο που δεν μπορούσε να συντηρήσει καν τον εαυτό του και συνέχισε μ’ ένα ευέλικτο σχήμα, μια πανκ μπάντα με μια ακουστική κιθάρα κι έναν μπαγλαμά, που πρόλαβε να βγάλει ένα πολύ καλό άλμπουμ. Ο Αγγελάκας διέλυσε αναπάντεχα το τρίο. Αυτή η αστείρευτη ανάγκη που είχε για νέες περιπέτειες, μας έκανε να τον αγαπήσουμε ακόμα περισσότερο. Όλα είναι δρόμος.

Γιάννης Αγγελάκας & Οι 100οC

Οι 100οC, με τους οποίους τον ακούσαμε στο Ηρώδειο, είναι το πιο φρέσκο σχήμα που είχε ποτέ αλλά και το πιο αλλόκοτο. Κρατάει στοιχεία απ’ όλες τις φάσεις της διαδρομής του και παρά τους δύο δίσκους που έχουν βγάλει μαζί, φαίνεται πως κάτι δεν έχει οριοθετηθεί τελεσίδικα: λες και τα όργανα αρνούνται να συναντηθούν με ακρίβεια κάτω από τη φωνή του, λες και η καύση δεν έχει ολοκληρωθεί. Είμαι σίγουρος πως ο Αγγελάκας το απολαμβάνει. Οτιδήποτε εκκρεμεί, αντέχει. Δεν είναι τυχαίο που ο ίδιος εξακολουθεί να διατηρεί αναλλοίωτo το πάθος του. Κι ας έχουν ασπρίσει τα μαλλιά του. 
    
Μπορεί βέβαια κάποιος, ακούγοντας την "Ταξιδιάρα ψυχή", το "Δεν χωράς πουθενά", τη "Γιορτή" ή την συγκλονιστική εκτέλεση του "Δώσ’ μου λίγη ακόμα αγάπη" (επειδή ήταν απροβάριστη και άοπλη), ν’ αναρωτήθηκε γιατί να μην εμφανίζονταν άξαφνα οι Τρύπες κάτω από την Ακρόπολη, πιθανότατα σαν φαντάσματα του ροκ παρελθόντος, μα αυτή, ούτως ή άλλως, δεν θα ήταν παρά μια αφελής διερώτηση. Κανείς από το κοινό δεν ήθελε να δει τις Τρύπες. Γιατί κανείς δεν είχε όρεξη να έρθει αντιμέτωπος με τον εαυτό του που έχει χαθεί μέσα στις δεκαετίες. Αυτή είναι άλλωστε η λειτουργία του Αγγελάκα. Είναι ο διαμεσολαβητής. Φέρνει το μήνυμα με τον πιο ανώδυνο τρόπο, με την ελαφρότητα ενός μαυροντυμένου αγγελιοφόρου που μας αναγγέλλει πως όλα τελικά ξαναγυρνάνε σ’ εμάς, διαλύοντας τις ψευδαισθήσεις μας.

Γιάννης Αγγελάκας & Οι 100οC

Ο χρόνος είναι περίεργο πράγμα. Την πρώτη φορά που τον είδα ήταν τον Σεπτέμβρη του ’88, λίγο πριν κλείσω τα δεκατέσσερα, κατά τη διάρκεια του θρυλικού φεστιβάλ στο Πεδίον του Άρεως. Θρυλικό επειδή το κοινό ανέβηκε αγριεμένο στη σκηνή κι έκανε πλιάτσικο. Μετά θυμάμαι να τρέχω με την αδερφή μου προς τη Δροσοπούλου ενώ μας κυνηγούσαν τα ΜΑΤ. Δεν είχα κλέψει τίποτα. Όμως μου άξιζε. Γιατί αφού είδα τις Τρύπες -ήταν ένα τεράστιο σοκ στο σώμα μου-, η μονοτονία της εφηβείας μετασχηματίστηκε σε κάτι ανεξήγητο, απειλητικό και ελεύθερο. Για μένα, εκείνη η συναυλία ήταν η τελευταία φορά που έβλεπα τον Γιάννη Αγγελάκα. Και προχθές, στο Ηρώδειο, η πρώτη. Ο χρόνος αιωρείται πάνω από τις ζωές μας και κάνει τούμπες. Καθόμουν συγκινημένος δίπλα στα παιδιά της αδερφής μου. Δίπλα στον δεκατριάχρονο γιο μου. Που νομίζω πως χασμουριόταν.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Η Αννα Βίσση "προτιμά"... το Καλλιμάρμαρο

Γιορτάζει με ακόμα περισσότερο κόσμο μισό αιώνα επιτυχημένης μουσικής διαδρομής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/08/2024

Sani Festival 2024: Έκλεισε τη σεζόν με χορούς, ξεσηκωμένο από τις κιθάρες των Gipsy Kings

Το διεθνές κοινό που έδωσε το παρών στον ειδυλλιακό λόφο, κάτω από τον βυζαντινό πύργο, δεν έμεινε περιορισμένο στα καθίσματά του ακούγοντας τα τσιγγάνικα καλέσματα του γκρουπ του Tonino Baliardo –το οποίο εντυπωσίασε ακόμα και δίχως τον αυθεντικό του τραγουδιστή.

"Ραντεβού στο Κύτταρο": Ένα βιβλίο με τον δικό του μικρό θρύλο

Αφού αναζητήθηκε επίμονα στα παλαιοβιβλιοπωλεία από τους πιο ανήσυχους ανάμεσα στους μουσικόφιλους του 21ου αιώνα, το εξαντλημένο εδώ και χρόνια πόνημα του Φώντα Τρούσα για την ελληνική ποπ & ροκ δισκογραφία επέστρεψε στο προσκήνιο, μέσω μιας γενναία εμπλουτισμένης επανέκδοσης.

Η επιστροφή του "Ρεμπέτικου": το έργο-σταθμός του Σταύρου Ξαρχάκου ζωντανεύει ξανά στο Ηρώδειο

Ο Σταύρος Ξαρχάκος επαναφέρει το θρυλικό "Ρεμπέτικο" για μία νύχτα γεμάτη μουσική παιδεία.

Billie Eilish, Red Hot Chili Peppers και Snoop Dogg "σφυρίζουν" τη λήξη της Ολυμπιάδας του Παρισιού

Συναυλία-έκπληξη στην τελετή λήξης της φετινής Ολυμπιάδας, στην οποία θα γίνει και η παράδοση της Ολυμπιακής Φλόγας στη δήμαρχο του Λος Άντζελες.

Πυξ Λαξ Live στο Άστρος

Μια βραδιά γεμάτη καλοκαίρι και ελληνικό ροκ.

Εμβαθύνοντας στη μουσική με τη "Φιλαρμόνια": συναυλίες με σπάνια έργα και σολίστ επιπέδου (Τροχόπουλος, Χατζηνικολάου, Μαραγκού)

Τη σταθερή και ιδιαιτέρως αξιοπρόσεκτη πορεία της διατήρησε μέσα στην καλλιτεχνική περίοδο που ολοκληρώθηκε πρόσφατα η "Φιλαρμόνια" Ορχήστρα Αθηνών.