Kώστας Τουρκάκης: Το "Time Offline" δίνει στον ακροατή τη δυνατότητα να κάνει ένα διάλειμμα από τη ροή της καθημερινότητας

Ο καλλιτεχνικός σύμβουλος του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» μιλάει στο "α" για τον νέο συναυλιακό κύκλο που μας καλεί να σφραγίσουμε τα κινητά μας και ν’ ακούσουμε πραγματικά.

Kώστας Τουρκάκης

Ένας νέος κύκλος μουσικής δωματίου στον ιστορικό "Παρνασσό", με τίτλο "Time Offline", μας καλεί να σφραγίσουμε τα κινητά μας και ν’ ακούσουμε πραγματικά.  Ο Kώστας Τουρκάκης, καλλιτεχνικός σύμβουλος του Φιλολογικού Συλλόγου "Παρνασσός" και υπεύθυνος για την καλλιτεχνική επιμέλεια του συναυλιακού κύκλου μιλάει στο "α" για τη νέα αυτή πρόταση στον τρόπο που ακούμε ζωντανά μουσική.

Μπορείτε να μας πείτε λίγα πράγματα για το νέο συναυλιακό κύκλο "Time Offline" που παρουσιάζεται έως τις 20 Μαΐου στον Παρνασσό;
Το "Time Offline" έρχεται να επαναπαρουσιάσει σε ένα ευρύτερο κοινό τη μουσική δωματίου μέσα από ένα εναλλακτικό κόνσεπτ. Επιχειρεί να δελεάσει και να προσελκύσει νέους ακροατές που μέχρι πρότινος δεν είχαν και πολύ σαφή εικόνα σχετικά με το τι ακριβώς είναι το συγκεκριμένο είδος μουσικής. Οκτώ συναυλίες μουσικής δωματίου λοιπόν, όπου σύνολα των δύο, τριών και τεσσάρων μουσικών παρουσιάζουν μερικά από τα σημαντικότερα και ωραιότερα έργα του κλασικού ρεπερτορίου. Το "Time Offline" δίνει στον ακροατή τη δυνατότητα να κάνει ένα διάλειμμα από τη ροή της καθημερινότητας, μία ροή που "στιγματίζεται" από τη διαρκή παρουσία του κινητού τηλεφώνου. Εστιάζουμε στην ποιότητα αυτού του διαλείμματος, το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε όσο το δυνατόν πιο εποικοδομητικό ώστε ο ακροατής να απολαύσει εστιάζοντας στη χωρίς τεχνολογικούς περισπασμούς μουσική εμπειρία. Μπαίνοντας λοιπόν στην αίθουσα, ένας φάκελος παραδίδεται στον ακροατή για να τοποθετήσει μέσα το κινητό του τηλέφωνο, ο φάκελος σφραγίζεται κι επιστρέφεται πίσω στον ιδιοκτήτη του που τον παίρνει μαζί του μέσα στην αίθουσα.

Πώς προέκυψε αυτό το κόνσεπτ για μια διαφορετική εμπειρία ακρόασης χωρίς κινητά, internet, instragram και stories; Δεν είναι κάπως αυτονόητο ότι δεν χρησιμοποιούμε τα κινητά μας τηλέφωνα στη διάρκεια μιας συναυλίας/παράστασης;
Θα έπρεπε να είναι αυτονόητο. Παρόλα αυτά δεν είναι αυτός ο ρόλος μας ούτε και ο σκοπός μας να κουνήσουμε το δάχτυλο σε κανέναν. Η ιδέα είναι να επισημάνουμε ότι υπάρχουν στιγμές στην καθημερινότητά μας, όπως η ακρόαση μίας ζωντανής συναυλίας μουσικής, κατά τις οποίες δεν έχουμε ανάγκη από το κινητό μας τηλέφωνο. Ενίοτε μάλιστα μπορεί να γίνει μία κουραστική κι ενοχλητική περίσπαση κυρίως για εμάς τους ίδιους, αλλά φυσικά και για τους άλλους γύρω μας. Η συνειδητοποίηση αυτή αυτόματα απελευθερώνει τον καθένα, κι εν προκειμένω επιτυγχάνει να ανοίξει δίαυλο στην επικοινωνία μεταξύ μουσικού με ακροατή.

Ποιος είναι ο σκοπός του εγχειρήματος;
Ο σκοπός είναι η προσέλκυση, η ενημέρωση κι η καλλιέργεια νέου ακροατηρίου σε ένα κόσμο πολλαπλών και δυνατών συναισθημάτων, με δέλεαρ ένα συμβολικό και γραφικό διάλειμμα από την τεχνολογία.

Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες της μουσικής δωματίου που καθιστούν ακόμη πιο επιτακτική μια μεγαλύτερη αμεσότητα και οικειότητα μεταξύ μουσικών και ακροατηρίου;
Η αμεσότητα κι η οικειότητα καταρχάς είναι στοιχεία που συμβαδίζουν με το θεσμό της μουσικής δωματίου από απαρχής του είδους. Σε προηγούμενους αιώνες τα σαλόνια των κατά τόπους ευγενών αποτελούσαν τον κατ’εξοχήν τόπο διεξαγωγής των συναυλιών μουσικής δωματίου. Αργότερα συναυλίες άρχισαν να διεξάγονται και σε σπίτια και διαμερίσματα διαφόρων αστών, προτού αυτές μεταφερθούν και σε μεγαλύτερους δημόσιους χώρους συναυλιών. Είναι ένα είδος λοιπόν που κουβαλάει ένα ταξικό μεν αλλά κι ένα ζεστό και οικείο δε χαρακτήρα. Ένα χαρακτήρα που προσδίδεται από την αίσθηση και την εμπειρία της ακρόασης μίας συναυλίας ενός μικρού μουσικού συνόλου κάτω από τη στέγη μίας ιδιωτικής κατοικίας ή ενός ιδιωτικού χώρου μικρής χωρητικότητας. Αυτή ακριβώς την αίσθηση υπόσχεται και ο "Παρνασσός", αυτός ο ναός των τεχνών και των γραμμάτων. Αμεσότητα και οικειότητα προκύπτουν ακόμη από το γεγονός ότι οι μουσικοί επί σκηνής είναι λίγοι στον αριθμό. Μιλάμε επομένως για δύο στοιχεία που ενυπάρχουν φύσει στη μουσική δωματίου, και που υπό αυτό το πρίσμα δεν τα συναντάει κανείς στα μεγάλα συμφωνικά έργα ή στην όπερα.

Πρόκειται για έναν κύκλο που φιλοδοξεί να επιστρέψει στο μέλλον;
Θα επιστρέψει και οι λεπτομέρειες του προγράμματος θα ανακοινωθούν τους επόμενους μήνες.

Ποια είναι τα έργα που βρίσκονται στο επίκεντρο του προγραμματισμού που επιμελείστε;
Όλα τα έργα είναι ίσης σημασίας, όπως το ίδιο ισχύει και για  όλα τα σύνολα που εμφανίζονται στον κύκλο. Όλοι οι μουσικοί που συμμετέχουν στο "Time Offline" είναι εξαιρετικοί και πολύ καταξιωμένοι.

Ποια σύνολα συμμετέχουν στο "Time Offline";
Στις 18 Μαρτίου εμφανίστηκε το τρίο Ελ Γκρέκο, την 1 Απριλίου το τρίο Παντούμ, και στη συνέχεια έχουμε στις 10 Απριλίου τη σύμπραξη τεσσάρων μουσικών σε μία συναυλία με έργα από την εποχή του μπαρόκ, στις 24 Απριλίου μία πρώτη συναυλία μουσικών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, στις 6 Μαίου ένα ρεσιτάλ με έργα από την εποχή του Ρομαντισμού, στις 8 Μαίου μία δεύτερη συναυλία μουσικών της ΚΟΑ, στις 18 Μαίου μία συναυλία αφιερωμένη σε έργα του γαλλικού ρεπερτορίου και κλείνουμε στις 20 Μαίου με μία συναυλία του τρίο Zimbalist.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Τα Κουφονήσια γίνονται και φέτος το σταυροδρόμι της κλασικής μουσικής

Για ένατη χρονιά, το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων συγκεντρώνει διεθνείς καλλιτέχνες, υπό την επιμέλεια του Κορνήλιου Μιχαηλίδη, με έξι μοναδικές συναυλίες και εκπαιδευτικά προγράμματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Οι Last Drive αποχαιρετούν το κοινό τους σε δύο τελευταίες συναλίες

Το ελληνικό ροκ συγκρότημα ζωντανά στο "Gagarin" για δύο μοναδικές συναυλίες στη πρωτεύουσα.

Το 10ο Our Festival φέρνει στο Φεστιβάλ Ρεματιάς ένα τριήμερο μουσικής ποικιλομορφίας

Ανακαλύψτε την πολυμορφία της μουσικής σε ένα 3ήμερο κάτω από τα δέντρα του Ευριπίδειου Θεάτρου Ρεματιάς Χαλανδρίου, με jazz, bossa nova, ποίηση και σκληρό ήχο.

Ο Μίνως Μάτσας λέει τα τραγούδια των "αγνών πληγωμένων ψυχών"

Ο καταξιωμένος συνθέτης ενώνει το ρεμπέτικο με τον ήχο της Πορτογαλίας, της Αργεντινής και του Μισισιπή σε μια συναυλία στο Ηρώδειο.

Δέσποινα Βανδή, 30 χρόνια μετά, η αγάπη η αληθινή σου μοιάζει ακόμα με ουτοπία;

Σίγουρα όχι, πιστεύω, μετά την τόση λατρεία στο Θέατρο Πέτρας, από ένα νεανικό πλήθος που ήρθε ενθουσιωδώς να γιορτάσει μαζί της. Αποδεικνύοντας ότι, όσο κι αν απαξιοί η σοβαρή κριτική απέναντι σε ό,τι βλέπει ως βλαχομπαρόκ αχταρμά Δύσης και Ανατολής, εκείνη αντέχει μέσα στις δεκαετίες, παραμένοντας μια κοσμαγάπητη πριγκιπέσα της λαϊκοπόπ.

Για δωδέκατη χρονιά το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων στα Χανιά

Ο τίτλος του φεστιβάλ "ανατολικός και δυτικός άνεμος" μας εισάγει στη πολυπολιτισμική χροιά που θα ηχήσει από τις 26 Αυγούστου έως 4 Σεπτεμβρίου στη Κρήτη.

Το πρώτο Jazzét Festival είναι γεγονός

Το Θέατρο Πέτρας φιλοξενεί μια τριήμερη γιορτή της τζαζ με κορυφαίους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.