"Πύργος του Κυανοπώγωνα - Τζάννι Σκίκκι": Απρόσμενη συνάντηση στη Λυρική

Το σκοτεινό, αιμοσταγές αριστούργημα του Μπάρτοκ «Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα» θα συναντήσει την ανάλαφρη, ευφρόσυνη φάρσα «Τζάννι Σκίκκι» του Πουτσίνι στην ΕΛΣ, για τέσσερις παραστάσεις.

Τζάννι Σκίκκι © Α. Σιμόπουλος

Eνα ανορθόδοξο, πλην ενδιαφέρον δίπτυχο λυρικών μονόπρακτων, τον "Πύργο του Κυανοπώγωνα" του Μπάρτοκ και τον "Τζάννι Σκίκκι" του Πουτσίνι, παρουσιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή (πρεμιέρα στις 9/3). Στη σπονδυλωτή παράσταση σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου, ο μεν "Κυανοπώγων" προτείνεται σε νέα παραγωγή, ενώ ο "Τζάννι Σκίκκι" σε αναβίωση παλαιότερης. 

Λίγα πράγματα συνδέουν τη μοναδική, δραματική όπερα του Μπάρτοκ με την κωμική του Πουτσίνι, πέρα από το ότι πρωτοπαρουσιάστηκαν την ίδια χρονιά (1918). Ο "Τζάννι Σκίκκι" αποτελεί, μάλιστα, μέρος ενός κανονικού… "τριπτύχου", στο οποίο γειτνιάζει με δύο άλλα δραματικά μονόπρακτα ("Μανδύας", "Σουόρ Αντζέλικα"), αν και συχνότερα παρουσιάζεται χωριστά.

Πύργος Κυανοπώγωνα
© Α. Σιμόπουλος

H σπάνιας πυκνότητας και συναισθηματικής έντασης όπερα του Μπάρτοκ περιλαμβάνει μόλις δύο χαρακτήρες, τον Κυανοπώγωνα και την πιο πρόσφατη σύζυγό του Ιουδίθ. Επιθυμώντας να μάθει για το παρελθόν του συζύγου της, η Ιουδίθ ανοίγει μία μία τις επτά πόρτες του κάστρου του. Πίσω από καθεμία ανακαλύπτει έναν διαφορετικό κόσμο, τα αμύθητα πλούτη, τον ηρωισμό και τη δόξα του Κυανοπώγωνα, αλλά επίσης πόνο, δάκρυα, αίμα και σκληρότητα.

Το συμβολιστικό λιμπρέτο του Μπάλας θέτει τις βάσεις για μια ενδελεχή ανίχνευση της σχέσης άνδρα-γυναίκας και των στοιχείων (μυστήριο, ερωτισμός, βία) που τη συνθέτουν. O Θέμελης Γλυνάτσης –από τους πλέον ικανούς και σκεπτόμενους σκηνοθέτες όπερας της νεότερης γενιάς– θεωρεί, όμως, ότι το συγκεκριμένο έργο, πέρα από συμβολιστική ανατομία μιας ερωτικής σχέσης, "…λειτουργεί και ως κατάβαση στο ψυχικό αίνιγμα που κρύβει ο μυστηριώδης δούκας, συνιστώντας μία από τις πιο καθαρές και διεισδυτικές σκιαγραφήσεις της ανδρικής ψυχής. Η παράσταση απομακρύνεται συνειδητά από τη μυθολογία του serial killer, που ακολουθεί συνήθως το συγκεκριμένο έργο, και εστιάζει στη σταδιακή βύθιση του νιόπαντρου ανδρόγυνου σ’ ένα σύμπαν πολλαπλών πραγματικοτήτων, ψυχικών τραυμάτων, κρυμμένων αναμνήσεων και ανοίκειων χώρων".

Την πρότασή του υποστηρίζει η εντυπωσιακή, χιτσκοκικής αισθητικής σκηνική εγκατάσταση του Βρετανού σκηνογράφου και ενδυματολόγου Λέσλι Τράβερς, που αναδεικνύει τον πύργο του Κυανοπώγωνα ως ένα διαρκώς μεταμορφούμενο παλίμψηστο τόπων. 

Αξιοποιώντας τα ηχοχρώματα των οργάνων μιας εξαιρετικά μεγάλης ορχήστρας, ο Μπάρτοκ συνέθεσε μία από τις πιο εντυπωσιακές παρτιτούρες του, που αποτυπώνει με απίστευτη δύναμη καθεμία από τις μυστηριακές εικόνες του έργου. Τους αυξημένων μουσικοδραματικών απαιτήσεων ρόλους ερμηνεύουν (στην ουγγρική γλώσσα!) ο βαθύφωνος Τάσος Αποστόλου και η υψίφωνος Βιολέττα Λούστα

Τζάννι Σκίκκι
© Α. Σιμόπουλος

Στους αντίποδες του πρώτου έργου της βραδιάς, ο "Τζάννι Σκίκκι" είναι μια μαύρη κωμωδία στα όρια του γκροτέσκου, το οποίο χειρίζεται με μεγάλη μαεστρία ο Πουτσίνι, γνωστός κυρίως για τα έντονα συναισθηματικά μελοδράματά του.

Το ποιητικό κείμενο βασίζεται σε ένα επεισόδιο από τη "Θεία Κωμωδία" του Δάντη. Μετά το θάνατο ενός πλούσιου άνδρα, ο τετραπέρατος Τζάννι Σκίκκι βοηθά τους συγγενείς του εκλιπόντος –και πρωτίστως τον εαυτό του– να βάλουν στο χέρι τη μεγάλη κληρονομιά. Παρά τις προφανείς αναλογίες του έργου με τον "Φάλσταφ", ο Πουτσίνι με τη μουσική του, σε αντίθεση με τον Βέρντι για παράδειγμα, δεν σκιαγραφεί συγκεκριμένα πρόσωπα, αλλά, ακολουθώντας την παράδοση της κομέντια ντελ άρτε, αποδίδει τύπους ανθρώπων με απίστευτη οικονομία και λιγοστές μουσικές πινελιές. 

Πύργος Κυανοπώγωνα
© Α. Σιμόπουλος

Η ΕΛΣ προτείνει σε αναβίωση –από την Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου– μια επιτυχημένη, παλαιότερη παραγωγή της εποχής Λαζαρίδη (Ολύμπια, 2007), σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Βρετανού Τζον Φούλτζεϊμς και σκηνικά/κοστούμια του Ρίτσαρντ Χάντσον. Όλα (σχεδόν) στο συγκεκριμένο έργο περιστρέφονται γύρω από τον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο που θα ερμηνεύσει ο δημοφιλής βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης. Πλάι του κινούνται οι υπόλοιποι, πολυάριθμοι, χαρακτήρες, συνθέτοντας μια αξιοσημείωτα γλαφυρή κοινωνική μικρογραφία. Από αυτούς ξεχωρίζουν το ζεύγος Λαουρέττας - Ρινούτσιο (η νεοεμφανιζόμενη υψίφωνος Βιβή Συκιώτη, η οποία καλείται να αποδώσει και τη γνωστότερη, κοσμαγάπητη άρια "O mio babbino caro", και ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος) και η πληθωρική Τζίτα (η υψίφωνος Τζούλια Σουγλάκου). Στους λοιπούς δευτεραγωνιστικούς ρόλους συγγενών εμφανίζονται καταξιωμένοι και νεότεροι μονωδοί. 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

«Ο πύργος του Κυανοπώγωνα - Τζάννι Σκίκκι»

  • Όπερα

Το σκοτεινό, αιμοσταγές αριστούργημα του Μπέλα Μπάρτοκ, σε νέα σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση, θα συναντήσει την ανάλαφρη, ευφρόσυνη φάρσα του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία του Τζον Φουλτζέιμς. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος.

Εθνική Λυρική Σκηνή - αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος»

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το πρώτο Jazzét Festival είναι γεγονός

Το Θέατρο Πέτρας φιλοξενεί μια τριήμερη γιορτή της τζαζ με κορυφαίους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Όσα θα δούμε στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου

Για δέκατη συνεχή χρονιά επιστρέφει το φεστιβάλ μουσικής, που θα έχει θέμα τη φιλία.

Το τριήμερο line up-φωτιά του Ejekt 2024

Ούτε μία ούτε δύο, αλλά τρεις φεστιβαλικές ημέρες με headliners-απωθημένα ετοιμάζει για φέτος το Ejekt Festival στο Parking 5 του ΟΑΚΑ.

O Χρήστος Δάντης συναντά τον Κωνσταντίνο Χριστοφόρου στο CT Garden

O λαϊκός τραγουδιστής, συνθέτης, στιχουργός και παραγωγός συναντά στη σκηνή μετά 20 ολόκληρα χρόνια τον καλό του φίλο και αγαπημένο ερμηνευτή.

Οι Puressence ξανά στην Αθήνα μετά από 11 χρόνια

Το συγκρότημα από το Μάντσεστερ επιστρέφει στην Αθήνα για ένα μοναδικό live στο "Floyd".

Death Disco Indoor Festival: Ένα σκοτεινό διήμερο στο "Fuzz"

Το Death Disco Festival επιστρέφει, αυτή τη φορά σε indoor mood για ένα σκοτεινό Σαββατοκύριακο με τους Twin Tribes, Linea Aspera, Suicide Commando και Ultra Sunn μεταξύ άλλων.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τον Λεωνίδα Καβάκο και το Apollωn Ensemble μας έδωσε μια γεύση από το πώς η αρχαία Μεσσήνη μπορεί να εμπνεύσει αξέχαστα πολιτιστικά δρώμενα

Ακούγοντας στο Εκκλησιαστήριο/Ωδείο της Αρχαίας Μεσσήνης, το εξαιρετικής βιρτουοζιτέ και χημείας ενσάμπλ να παιζει τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ήξερα ότι αυτή θα ήταν μια ανάμνηση ζωής.